شناسهٔ خبر: 32916462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلاب 56 هزار میلیارد ریال به اهواز خسارت وارد کرد

اهواز - ایرنا - فرماندار اهواز با اشاره به آسیب سیل به 2 هزار و 169 واحد مسکونی در شهرستان اهواز گفت: در سیلاب اخیر 56 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های شهرستان اهواز خسارت وارد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا جمال عالمی نیسی چهارشنبه در نشست با خبرنگاران ایرنا در دفتر این خبرگزاری در اهواز، اظهار داشت: در سیل اخیر 56 هزار میلیارد ریال خسارت به کل زیرساخت های شهرستان اهواز وارد شده که شامل کشاورزی، برق، آب، شهری، فاضلاب، شیلات، نیشکر، مناطق نفتخیز و ملی حفاری است.
وی افزود: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی پنج هزار میلیارد ریال، فاضلاب شهری پنج هزار میلیارد ریال، زیرساخت های شهری اهواز پنج هزار میلیارد ریال و تاسیسات نفتی 430 میلیارد ریال برآورد شده است.
عالمی نیسی تصریح کرد: خانه های آسیب دیده از سیلاب که نیاز به تعمیر دارند در مجموع یک هزار و 724 واحد و آنهایی که باید احداث شوند 445 واحد مسکونی هستند.
وی اضافه کرد: در شهر اهواز 690 واحد مسکونی آسیب دیده که نیاز به تعمیر دارد و 28 واحد که تخریب بالایی دارد، نیز باید به طور کامل احداث شود که این خانه ها در محله های عین 2 و گلدشت قرار دارند.
عالمی نیسی ادامه داد: در روستاها نیز یک هزار و 34 واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشته و 445 واحد باید احداث شود.
وی درباره کمک هایی که قرار است به سیل زدگان صورت گیرد، گفت: 30 تا 50 میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی به خانواده های سیل زده تعلق می گیرد که برای خرید کالای خانه است، همچنین برای تعمیرات مسکن 150 میلیون ریال وام و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای احداث خانه های آسیب دیده در شهر مقرر شده که 500 میلیون ریال تسهیلات و 120 میلیون ریال بلاعوض و برای خانه های روستایی 400 میلیون ریال وام و 100 میلیون ریال بلاعوض اختصاص یابد.
به گفته وی تقریبا هیچکدام از خانه های آسیب دیده درسیل دارای بیمه نبودند.

*ناگ در روستاهای سیل زده
فرماندار اهواز همچنین گفت: در این سیلاب علاوه بر محله های جنوب غرب اهواز، 25 روستا متاثر شدند که 13 روستای منطقه بامدژ به طور کامل زیر آب رفتند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر با فروکش کردن سیلاب، همه اردوگاه های اسکان سیل زدگان تعطیل شده و روستائیان به خانه های خود بازگشته اند، آب روستاها تخلیه شده و آب زمین های کشاورزی نیز در حال تخلیه است.
عالمی نیسی مشاهده مواردی از بیماری «ناگ» در روستاهای سیل زده بخش مرکزی اهواز را تایید کرد و گفت: آهک پاشی روستاها برای جلوگیری از شیوع بیماری ها ادامه دارد.
وی بحران سیل امسال را «استنثنائی» توصیف کرد و افزود: میزان بارش به ویژه در استان های بالادست، و به تبع آن افزایش آورد آب به سدها و خروجی سدهای استان امسال باعث جاری شدن سیل در استان شد، اگر چه سیل رحمت، تالاب های استان را که منشاء ریزگرد بود پرآب کرد و مخازن سدها نیز پر آب شد، ولی خسارت هایی به روستاها و مزارع وارد کرد.
عالمی نیسی اضافه کرد: عبور سه رودخانه کارون، کرخه و دز از شهرستان اهواز، شرایط خاصی را رقم زده بود، رواناب هایی که از بالادست به سمت اهواز جاری شد، این شهر را در معرض خطر قرار داد، از سوی دیگر حفظ اهواز به عنوان مرکز استان بسیار مهم، پردغدغه، پراسترس و مسئولیت زا بود که این شرایط بحرانی در اهواز حدود 35 روز طول کشید.
وی ادامه داد: بعد از طغیان دز، با وجودی که می دانستیم بامدژ یکی از محل های پخش سیلاب است، اما با ساخت سیل بند، یک هفته مقاومت کردیم.
عالمی نیسی اظهار داشت: اگرچه سیل چهره خشنی داشت اما در کنار آن اتفاقات خوبی نیز رخ داد که نمونه آن زنده شدن روحیه ایثار، همدلی و حضور مردم در کنار مسئولان بود، تجلی این روحیه بیشتر در زمان جنگ نمایان بود، یکی از تصاویر زیبای سیل در اهواز به ویژه حضور جوانان بود که تا شبانه روز در سیل بندها مشغول فعالیت بودند، همچنین روی آوردن مردم از سایر استان ها برای کمک به خوزستانی ها نیز نشانه غیرت و حمیت آنها بود که جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به افزایش جریان رودخانه کارون در زمان سیلاب تا سه هزار مترمکعب درثانیه گفت: در تابستان گذشته دبی کارون در اهواز تا یکصد مترمکعب درثانیه نیز کاهش یافت که بخشی از آن فاضلاب و زهاب بود.
عالمی نیسی افزود: شهردار اهواز معتقد بود که با دبی بالای 2 هزار و 500 مترمکعب درثانیه، سیلاب اهواز را فرامی گیرد و کارشناسان سازمان آب و برق نیز حداکثر تحمل رودخانه را سه هزار مترمکعب برثانیه می دانستند، بر همین اساس ستاد ویژه سیلاب در شهر اهواز تشکیل شده که همه مدیران دستگاه ها و رئیس دادگستری استان نیز در آن عضویت داشتند.
وی با اشاره به ساخت و تقویت سیل بندها در اهواز اضافه کرد: در صورت وقوع سیل در اهواز حتی تصور جابجایی جمعیت 1.5 میلیون نفری این شهر نیز بسیار سخت بود، به همین دلیل تلاش زیادی برای منحرف کردن سیلاب به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم و تقویت سیل بندها انجام شد.
به گفته وی در زمان وقوع سیل فضای مجازی و جو مسمومی که ایجاد شده بود که رسانه ها نقش خوبی در شفاف سازی و انتقال اخبار صحیح به مردم ایفا کردند.

*غافلگیری در اهواز
رئیس شورای بحران شهرستان اهواز در ادامه درباره پیشروی سیلاب کرخه تا دروازه ورودی شهر اهواز، گفت: در اهواز غافلگیر شدیم، انتظار نداشتیم که رواناب ها تا نزدیکی شهر پیشروی کند، هیچکس نیز چنین رویدادی را پیش بینی نکرده بود، اما سد تنظیمی حمیدیه سرریز کرده بود و سیلاب کرخه به سمت اهواز جاری شده بود، ناگهان خبر رسید که آب به پلیس راه قدیم و منطقه کیانشهر وارد شده است.
وی درباره تناقض در اعلام هشدار از سوی فرمانداری و استانداری برای تخلیه مناطقی از اهواز، توضیح داد: ما راضی به تخلیه نبودیم و دستور تخلیه پنج منطقه در اهواز از سوی استاندار صادر شد.
در حالی که فرمانداری اهواز تا صبح 21 فروردین دستور تخلیه مناطقی از اهواز را شایعه دانسته و تکذیب کرده بود، ظهر همان روز استاندار خوزستان دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.
عالمی نیسی در ادامه یکی از مشکلات سیل در اهواز را پس زدگی فاضلاب در شهر عنوان کرد و گفت: سرریز فاضلاب در اغلب محله ها و خیابان های اهواز غیرقابل تحمل بود ولی مردم به ناچار آن را تحمل کردند.
وی افزود: ده ها پمپ برای حل مشکل فاضلاب فعالیت کردند و ده ها پمپ نیز از استان های دیگر به کمک گرفتیم و استانداری اصفهان به عنوان استان معین، همکاری قابل تقدیری برای تخلیه فاضلاب داشت.
عالمی نیسی اضافه کرد: بیشترین مشکل ناشی از شکستگی ها و ریزش فاضلاب بود که به دلیل فرسودگی لوله ها و بالا آمدن آب های زیرزمینی، سرریز کردند.
وی اظهار داشت: عملکرد شرکت آبفا اهواز در این سیل بود که در نهایت به برکناری مدیرعامل آن منجر شد.
عالمی نیسی با بیان اینکه فاضلاب اهواز حتی در شرایط عادی نیز با مشکلات بسیاری مواجه است تصریح کرد: شبکه فاضلاب فرسوده است و در برخی مناطق تازه تاسیس همچون کیانشهر، به صورت غیراصولی ساخته شده، از سوی دیگر شهر اهواز فاقد شبکه آب های سطحی است، به همین دلیل حتی در بارندگی های معمولی نیز خیابان ها دچار آبگرفتگی می شود.
وی با اشاره به اعتبارات سنگین مورد نیاز برای نوسازی شبکه فاضلاب اهواز، تصریح کرد: با وجود فعالیت صنایع بزرگ اعم از نفت، فولاد و نیشکر در کلانشهر اهواز اما هیچکدام از این شرکت ها به مسئولیت های اجتماعی خود و همکاری برای آبادانی اهواز پایبند نیستند و هیچ کمکی به شهر اهواز نمی کنند.

*دستور تخریب چند خانه ساحلی
فرماندار اهواز گفت: برخی روستاها و خانه های اهواز که در سیلاب دچار آبگرفتگی بودند، در بستر سیلابی رودخانه ها قرار داشتند و به صورت غیرمجاز ساخته شده بودند، که معتقدم نباید به این خانه های مجوز ساخت و ساز دوباره داده شود.
وی افزود: در اهواز مجوز تخریب چند واحد مسکونی در حاشیه رودخانه در محله کوی ملت، که به صورت غیرمجاز ساخته شده اند صادر شده است.
عالمی نیسی درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کارون در اهواز نیز گفت: این ساختمان ها توسط استانداری ساخته شده و سیاست گذاری برای ابقای آنها نیز با این نهاد است.
وی در پاسخ به سوالی درباره لایروبی کارون در اهواز به ویژه بعد از سیلاب اخیر، اظهار داشت: هنوز در این رابطه تصمیم گیری نشده اما یکی از دستورکارهای استانداری برای آینده لایروبی رودخانه و ساخت کانال های سیلاب بر است.
به گفته وی بازگشایی سیلاب برهای طبیعی کارون (نهر بحره و نهر مالح) نیاز به مطالعه و اقدام سازمان آب و برق خوزستان دارد.

*بی مسئولیتی نفت
فرماندار اهواز همچنین درباره خطوط لوله فرسوده نفت و گاز در این شهرستان نیز خواستار بازسازی و نوسازی خطوط انتقال نفت و گاز شد تا از حوادث و انفجار در این خطوط جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه آماری از طول خطوط انتقال فرسوده در دست نداریم، افزود: بعد از انفجار در خط لوله انتقال گاز در منطقه برومی در اسفند ماه پارسال، مدیران نفت اعلام کردند که بسیاری از خطوط انتقال فرسوده هستند و عمرشان به پایان رسیده است و نیاز به بازسازی دارد.
عالم نیسی با انتقاد از محقق نشدن مسئولیت های شرکت مناطق نفتخیز جنوب به ویژه در بخش «غیزانیه» اهواز گفت: این بخش یکی از مناطق مهم نفتی است اما متاسفانه روستاهای آن حتی با مشکل آب شرب هم مواجه هستند.
وی تصریح کرد: وزارت نفت حتی در اهواز نیز به تعهدات و مسئولیت های اجتماعی خود عمل نمی کند.

*نامزد انتخابات نمی شوم
فرماندار اهواز در ادامه با اشاره به بحران های اهواز از زمان انتصاب خود، گفت: در این مدت شاهد تجمع های کارگری بسیاری بودیم که از جمله آن کارگران گروه ملی بود، خوشبختانه با تلاش های انجام شده اکنون این کارخانه به تولید بازگشته است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازنشستگی خود، گفت: بازنشسته نیستم و تا زمان اتمام خدمت، بیش از یک سال و هشت ماه فرصت دارم.
عالمی نیسی نامزدی خود در انتخابات آینده را نیز رد کرد و افزود: قرار نیست استعفا دهم، هیچ تمایلی به شرکت در انتخابات ندارم و از هیچکدام از شهرستان ها نامزد نخواهم شد.
در پی طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون، در فروردین امسال 21 شهرستان در خوزستان دچار سیلاب شدند. 133 روستا را آب برد و 374 روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور سیل اخیر در خوزستان، حدود 400 هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد. آن طور که هلال احمر گزارش داده از چهارم فروردین 91 اردوگاه اسکان اضطراری برای سیل زدگان برپا شده، به 256 هزار و 701 نفر سیل زده در این استان (بیش از 46 هزار و 808 خانوار) امدادرسانی شده و هشت هزار و 800 نفر به مناطق امن جابجا شدند.
بخش مرکزی اهواز درمیان سه رودخانه کارون، دز و کرخه محصور است که هر سه حوضه های سیلابی و بحرانی خوزستان هستند. روستاهای منطقه بامدژ در اهواز از 12 فروردین به طور کامل به زیر آب رفتند. 19 فروردین سیلاب به ورودی اهواز- اندیمشک رسید و 21 فروردین دستور تخلیه پنج منطقه در اهواز صادر شد.

9754/6002

نظر شما