شناسهٔ خبر: 32915808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات سوريه؛

آزادسازي الحمراء و فرودگاه الشريعه/ توافق ترکيه و روسيه درباره تشکيل گروه کاري در ادلب

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ارتش سوريه الحمراء و فرودگاه الشريعه را در حماه آزاد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اينترنتي العهد، ارتش سوريه روستاي الحمراء و فرودگاه الشريعه در شمال غربي حماه را آزاد کرد. العهد افزود: ارتش سوريه امروز عمليات نظامي خود را در حومه شمال غربي حماه ادامه داد و روستاي الحمراء، شمال روستاي باب الطاقه و فرودگاه الشريعه در شمال روستاي الشريعه را پس از درگيري شديد با تروريستهاي جبهه النصره آزاد کرد.
در همين حال نيروهاي ارتش سوريه در ادامه پيشروي خود در ريف حماه، ديروز سه‌شنبه موفق شدند بر شهرک‌هاي «الحويز، المهاجرين، الحمرا و فرودگاه الزارعي» تسلط پيدا کنند و از کنترل تروريست‌ها خارج کنند.
اسپوتنيک گزارش داد که ارتش سوريه با تسلط بر مناطق مذکور يک گام ديگر به اخراج ريف حماه نزديک‌تر شدند.
به دنبال پيشروي ارتش سوريه در ريف غربي حماه، سرکرده ائتلاف تروريستي «هيئة تحرير الشام» از عناصر تروريستي خواست تا جلوي اين پيشروي را بگيرند.
«ابومحمد الجولاني» سرکرده ائتلاف تروريستي «هيئة تحرير الشام» (هتش) –که جبهه النصره رکن اصلي آن است- خواستار ممانعت از پيشروي ارتش سوريه در ريف شمال غربي حماه شده بود.
الجولاني از عناصر مسلح مستقر در مناطق تحت اشغال تروريست‌ها در شمال سوريه خواست تا هر چه سريعتر جلوي اين پيشروي ارتش گرفته شود.
ارتش سوريه و نيروهاي هم‌پيمانش از دوشنبه 16 ارديبهشت ماه جاري عمليات پاکسازي شمال و شمال غربي حماه را که در مجاورت جنوب استان ادلب قرار دارد، آغاز کردند.
نيروهاي سوري طي چند روز گذشته موفق شدند شهرک‌ها و مناطقي مانند «قلعه المضيق و کفرنبوده» را آزاد کنند که از مقرهاي مهم ارتباطي گروههاي تروريستي «جبهه النصره و جيش العزه» در حماه به شمار مي‌رود.

حمله تروريست ها به اردوگاه آوارگان سوري
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، در حمله گروه هاي تروريستي با موشک هاي گراد به اردوگاه النيرب در شرق حلب، شش غيرنظامي به شهادت رسيدند. شبکه تلويزيوني الميادين نيز از زخمي شدن شش نفر در اين حمله خبر داد.
شبکه الميادين به نقل از خبرنگار خود گزارش داد در اين حمله که با چند راکت از نوع گراد صورت گرفت، اردوگاه «النيرب» هدف قرار گرفت که بر اثر آن چهار غير نظامي کشته شده و شش تن ديگر زخمي شده‌اند.

جولان بخش جدايي ناپذير خاک سوريه است
وزارت خارجه سوريه با ارسال دو نامه به دبير کل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت تأکيد کرد که جولان اشغالي بخش لاينفک خاک اين کشور است.
وزارت خارجه سوريه ضمن اعلام مخالفت با تصميم الحاق «جولان اشغالي» به رژيم صهيونيستي تأکيد کرد که باز پس‌گيري جولان حق ابدي است که با مرور زمان ساقط نمي‌شود.
خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) گزارش داد که اين کشور همه ابزارهاي موجود را به کار خواهد بست تا اين منطقه را بازپس بگيرد.
دمشق بازپس گيري جولان را حق ابدي دانست که با مرور زمان ساقط نمي‌شود و تأکيد کرد که حامي مقاومت شهروندان خود در برابر اشغالگري اسرائيل است.
سوريه همچنين بار ديگر از شوراي امنيت خواست که براي حفظ امنيت و صلح بين‌الملل دست به اقدام فوري زده و رژيم صهيونيستي را ملزم کند که سياست غير قانوني شهرک‌سازي و اقدامات سرکوبگرانه خود عليه ساکنان جولان را متوقف کند.

توافق ترکيه و روسيه درباره تشکيل گروه کاري در ادلب
وزير خارجه ترکيه با اشاره تنش‌ها در شمال‌غربي سوريه گفت که کشورش و روسيه در زمينه تشکيل هر چه سريعتر گروه کاري در شمال غربي سوريه به اتفاق‌نظر رسيده‌اند.
«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه و «ولاديمير پوتين» همتاي روسي وي به توافق رسيده‌اند تا هر چه زودتر گروه کاري در شمال غربي سوريه ايجاد شود.
بنابر گزارش خبرگزاري رويترز، «مولود چاووش‌اوغلو» وزير خارجه ترکيه امروز چهارشنبه با اعلام اين مطلب افزود که حملات در منطقه باعث شده است تا تشکيل کميته‌اي تحت حمايت سازمان ملل متحد به منظور نگارش پيش‌نويس قانون اساسي جديد سوريه با مشکل مواجه شود.
اين مقام ترکيه‌اي ديروز در صفحه خود در شبکه اجتماعي توئيتر نوشته بود که تلاش‌ها براي دست‌يابي به توافق درباره کميته قانون اساسي سوريه نتيجه مي‌دهد.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در جريان حملات اخير در ادلب و مناطق اطراف آن، بيش از 150 هزار نفر آواره شده‌اند. همچنين نيروهاي امدادي گفته‌اند که بيش از 120 غيرنظامي هم در جريان اين حملات کشته شده‌اند.
توافق‌هاي سوچي و آستانه از جمله توافق‌هاي مهم طرفهاي درگير و ناظران جهت ايجاد راه حل براي بحران سوريه است.
نمايندگان دولت سوريه و مخالفان آن با نظارت و وساطت سه کشور ايران، ترکيه و روسيه که به عنوان کشورهاي ضامن روند مذاکرات آستانه معروف‌اند، بارها در آستانه قزاقستان و سوچي روسيه جهت برون ‌رفت از بحران سوريه دور هم جمع شده‌اند.


نظر شما