شناسهٔ خبر: 32915419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

اصغر سلیمی نماینده سمیرم مطرح کرد

مجلس نباید برای ارائه لایحه CGT منتظر دولت بماند

دکتر اصغر سلیمی نماینده سمیرم با انتقاد از شیوه نظارت بر قیمت گذاری مسکن در کشور گفت: برخی از سوداگران قیمت مسکن را به صورت کاذب بالا می برند و هیچ گونه برخوردی با آنها نمی شود. وی افزود: طرحی که نزدیک به یک سال قبل در رابطه با جلوگیری از سوداگری در مجلس مطرح شده است، باید پیگیری شود و نباید معطل لایحه دولت ماند. به نظر می‌رسد دست های پنهانی وجود دارند که مانع ارائه لایحه توسط دولت می شوند.

صاحب‌خبر -

دکتر اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز وضعیت فعلی بازار مسکن در کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: با این شرایط مردمی که می خواستند خانه بخرند و یا اجاره کنند ظرف یک سال قیمت خانه دو برابر شده است و قدرت خرید آن ها با توجه به اینکه افزایش حقوق آنچنانی اتفاق نیفتاده است، به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: از طرف دیگر از سوی نهادهای ذیربط اعلام شده که در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانه خالی فقط در تهران وجود دارد. این در حالی است که تغییر محسوسی در جمعیت رخ نداده ولی افزایش جهشی در قیمت مسکن به وجود آمده است.

هیچ نظارتی بر قیمت گذاری مسکن در کشور وجود ندارد

سلیمی با انتقاد از نحوه قیمت گذاری املاک اظهار داشت: در کشور ما بر روی بازار مسکن هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و قیمت گذاری بر املاک از هیچ منطقی پیروی نمی کند. این مسئله باعث شده که عده ای سوداگر با هماهنگی یکدیگر و با استفاده از فضای مجازی قیمت املاک را در یک منطقه بالا ببرند و هیچ نهادی جلودار آن ها نباشد.

وی افزود: نظارتی از طرف دولت بر بازار مسکن وجود ندارد و اتفاقا بعضی از دفاتر مشاوره املاک با ارائه قیمت های کاذب خود باعث افزایش قیمت مسکن می شوند. حتی برخی قیمت های پایه تعیین می کنند و این قیمت ها را افزایش می دهند. دردمندانه آن که تقاضای مصرفی هم مجبور است طبق این قیمت ها خرید کند.

اخذ مالیات راهکار جلوگیری از احتکار مسکن است

نماینده مردم سمیرم در خصوص ارائه راهکار برای جلوگیری از ادامه روند فعلی گفت: مالیات بر خانه های خالی باید با جدیت توسط مجلس پیگیری شود. در کشورهای دیگر این گونه نیست که هر کس بخواهد خانه خود را خالی نگه دارد و احتکار کند. لذا باید مالیاتی وضع شود تا خالی نگه داشتن مسکن برای شخص صرفه نداشته باشد.

سوداگری در مسکن یک نوع فساد اقتصادی است

سلیمی افزود: البته باید نظارت دقیقی هم بر روی کسانی که سوداگری کرده و قیمت کاذب ایجاد می کنند، وجود داشته باشد. سوداگری نیز خود یک نوع فساد اقتصادی است. این کارها هیچ فرقی با احتکار و استفاده از رانت و سایر مصادیق فساد ندارد. با این گونه افراد باید برخورد شدید و قانونی انجام شود.

مجلس نباید برای ارائه لایحه CGT معطل دولت بماند

دکتر اصغر سلیمی در مورد معطلی مجلس برای ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه توسط دولت گفت: متاسفانه در زمانی که مجلس طرحی در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه ارائه کرده است، دولت هم وارد شده و وعده ارائه لایحه را داده است. مشکل این جاست که معلوم نیست دولت چه زمانی لایحه را ارائه می دهد. الان قریب به یک سال است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس آمده است. چرا در خلال این یک سال و طی یک فرجه زمانی مشخص مثلا ۳ تا ۵ ماهه دولت اقدام به ارائه لایحه نکرده است؟

عوامل پنهانی در دولت مانع ارائه لایحه هستند

سلیمی افزود: الان هم که وعده ارائه لایحه را داده اند قطعا این لایحه به عمر مجلس فعلی نمی رسد. البته یک دست ها و عواملی در خود دولت وجود دارند که نمی خواهند وضعیت بازار مسکن بهبود یابد و جلوی سوداگری گرفته شود. این عوامل پنهان با این کار خود در حال گرفتن زمان از مجلس هستند. لذا بهتر است نمایندگان پیگیر کننده این طرح در مجلس بدون توجه به آمدن یا نیامدن لایحه دولت، طرح را به صحن مجلس بیاورند.

عدم رفع نیاز اساسی مسکن آرامش جامعه را برهم می زند

سلیمی در انتها خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط بسیار بغرنج شده است و افراد عادی نمی توانند خانه بخرند و یا اجاره کنند. این مسئله باعث می شود که آرامش روانی جامعه بهم بخورد. هنگامی که آرامش جامعه از بین برود سایر بزهکاری ها و فسادها در جامعه شکل می گیرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان

نظر شما