شناسهٔ خبر: 32915335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرانسه خواستار خویشتنداری طرف های درگیر در یمن شد

تهران - ایرنا - وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از طرف های درگیر در جنگ یمن خواست خویشتنداری خود را حفظ کرده و اوضاع را از شرایط کنونی وخیم تر نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، وزارت امور خارجه فرانسه امروز بیانیه ای درباره خشونت های جاری در یمن منتشر کرد.
در این بیانیه، از طرف های درگیر خواسته شده است تا به منظور احیای روند مذاکرات یمن، از خود خویشتنداری نشان دهند.
همچنین در بیانیه آمده است: فرانسه حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را که حوثی ها (انصار الله) یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفته است, اقدامی غیرقابل قبول می داند و آن را محکوم می کند.
«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان گفت که در حملات پهپادی روز سه شنبه نیروهای یمنی به این کشور و تأسیسات حیاتی آن دو ایستگاه پمپاژ نفت هدف قرار گرفته و آسیب دید.
این مقام عربستان گفت که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین «دورن» حامل بمب نیروهای یمنی دو ایستگاه پمپاژ نفت شرق به غرب که از این لوله ها نفت از مناطق شرقی این کشور به بندر ینبع در ساحل غربی انتقال می یابد، هدف حمله قرار گرفته اند و در اثر حمله ایستگاه شماره 8 این خطوط نفتی دچار آتش سوزی شد که مهار شده است.
براساس این گزارش شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) انتقال نفت از این خطوط را متوقف کرده است.
منابع نظامی یمنی اعلام کردند که در واکنش به حملات مستمر ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جریان یک عملیات نظامی، با هفت پهپاد تأسیسات حیاتی سعودی را هدف حمله قرار دادند.
حمله به تاسیسات نفتی عربستان موجب سقوط شاخص سهام این کشور شد و قیمت نفت را بالا برد.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
مرکز حقوق بشر یمن، اوایل فروردین امسال مجموع کشته های حملات ائتلاف عربی به این کشور را شانزده هزار وپنج نفر اعلام کرد که از این تعداد 3 هزار و 547 تن را کودکان و 2هزار و 271 را زنان تشکیل می دهند.
شمار زخمی های حملات ائتلاف عربی به یمن نیز به 24 هزار و 967 تن رسیده است که از این تعداد3 هزار و568 کودک و 2هزار و 560 نفر زن هستند.
براساس این گزارش علاوه بر کشته یا زخمی شدن بیش از 40 هزار یمنی در جنگ چهارساله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و همراهی امارات، بسیاری از زیرساخت های یمن به کلی نابود شدند.
در این حملات 15 فرودگاه، 16 بندر، سه هزار و 216 راه مواصلاتی و پل، 284 نیروگاه تولید برق، هزار و 623 منبع و شبکه آبرسانی و 869 مرکز دولتی در استان های مختلف یمن نابود شدند.
شبک**اروپام**9041**1392

نظر شما