شناسهٔ خبر: 32915276 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

باند سازمان يافته فيشينگ با کلاهبرداري 46ميليارد متلاشي شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس پليس فتا ناجا از متلاشي شدن يک باند سازمان يافته فيشينگ با کلاهبرداري بيش از 46 ميليارد ريالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پليس، سردار وحيد مجيد در تشريح اين خبر اظهار داشت: در پى ارجاع بيش از 100 فقره پرونده برداشت غيرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوى در بازه زمانى 20 روزه، کارشناسان تيم عمليات ويژه پليس فتا ، اقدامات فنى خود را در اين خصوص آغاز کردند .
وي افزود: کارشناسان پليس فتا استان خراسان رضوى با انجام تحقيقات و بررسي هاي تخصصي دريافتند بخشى از وجوه سرقتى در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشى ديگر صرف خريد شارژ،‌ کالا، ارز ديجيتال و ديگر خريدهاى اينترنتى در نقاط مختلف کشور شده است.
اين مقام ارشد انتظامي با بيان اينکه تراکنش خريدهاى صورت گرفته از رقم بالايى برخوردار بود، عنوان کرد : با تلاش پليس فتا، تعدادى از متهمان در فضاى سايبرى شناسايى و پس از اخذ هماهنگي هاي قضائي طي اقدامي هماهنگ 8 متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس و 2 متهم در تهران و 2 نفر ديگر در استان هاى شمالى کشور دستگير شدند؛ متهمان به همراه تجهيزات رايانه اى کشف شده به پليس فتا خراسان رضوي انتقال پيدا کردند .
رئيس پليس فتا ناجا درباره ابعاد فعاليت اين باند کلاهبردارى، گفت: با توجه به وسعت دامنه کلاهبردارى‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحى صفحات فيشينگ نظير دريافت شارژ و خريدهاى زير قيمت به صورت اينترنتى و يا وعده‌هاى واهى ديگر اقدام به فريب طعمه هاي خود مي کردند.
وي ادامه داد: قربانيان نيز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکى خود در صفحات جعلى ، اطلاعات مزبور را در اختيار اعضاي اين باند قرار داده ، به گونه اي که هر کدام از اعضاى باند بدون اينکه يکديگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضاى مجازى، يک گروه سازمان يافته تشکيل داده بودند و با تقسيم مسئوليت؛ موجودى حساب قربانيان را خالي کرده و حتى با سوء استفاده از اطلاعات حساب‌هاى بانکى آنها دست به پولشويى مي زدند .
وى تصريح کرد: با توجه به وسعت دامنه فعاليت اين باند کلاهبردارى، رقم و ميزان دقيق آن که تاکنون از 2 هزار و 100 اطلاعات کارت بانکى بدست آمده ، مشخص شده بيش از 46 ميليارد ريال برداشت غير مجاز در فاصله زمانى کمتر از 3 ماه صورت گرفته که در اين رابطه تحقيقات از سوي پليس ادامه دارد .
اين مقام ارشد انتظامى خاطر نشان کرد: در بررسي پرونده متهمان دستگير شده، مشخص شد، تمامى افراد مزبور از داشتن خانواده مطلوب و روابط خوب خانوادگى محروم بوده و از نعمت پدر و يا مادر و به ويژه کمبودهاي عاطفى رنج مي بردند و براى حل مشکلات دوران جوانى و نوجوانى و هزينه‌هاى متفرقه با انگيزه مالى به اين اقدام کلاهبردارانه روى آورده بودند که اين امر نيز در حوزه اجتماعى و رفتار شناسى توسط کارشناسان مربوطه قابل بررسى خواهد بود.
سردار مجيد با بيان اينکه شهروندان گرامى براي خريد اينترنتى خود به هشدارهاى پليس فتا توجه کنند، گفت: کاربران فضاى مجازى مى‌بايست آگاهى خود را نسبت به تشخيص سايت و درگاه اصلى از جعلى افزايش دهند، همچنين نرم افزارهاى مورد نياز تلفن همراه هوشمند خود را از سايت‌هاى معتبر و رسمى ‌تهيه کرده و به هيچ عنوان از شبکه‌هاى اجتماعى به ويژه تلگرام نسبت به دريافت اپليکيشن‌هاى موبايل اقدام نکنند چرا که ريسک بالايى در جاسوسى و نصب بدافزار به همراه خواهد داشت.
رئيس پليس فتا ناجا در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس cyber police.ir بخش گزارشات مردمى اعلام کنند و هشدارهاى پليس را جدى بگيرند.

نظر شما