شناسهٔ خبر: 32915101 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با کلاهبرداري 46 ميليارد ريالي؛

باند سازمان يافته فيشينگ متلاشي شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس پليس فتا ناجا از متلاشي شدن يک باند سازمان يافته فيشينگ با کلاهبرداري بيش از 46 ميليارد ريالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار وحيد مجيد گفت: در پي ارجاع بيش از 100 فقره پرونده برداشت غيرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوي در بازه زماني 20 روزه، کارشناسان تيم عمليات ويژه پليس فتا، اقدامات فني خود را در اين خصوص آغاز کردند.
وي افزود: کارشناسان پليس فتا استان خراسان رضوي با انجام تحقيقات و بررسي‌هاي تخصصي دريافتند بخشي از وجوه سرقتي در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشي ديگر صرف خريد شارژ، کالا، ارز ديجيتال و ديگر خريد‌هاي اينترنتي در نقاط مختلف کشور شده است.
اين مقام ارشد انتظامي با بيان اينکه تراکنش خريد‌هاي صورت گرفته از رقم بالايي برخوردار بود، گفت: با تلاش پليس فتا، تعدادي از متهمان در فضاي سايبري شناسايي و پس از اخذ هماهنگي‌هاي قضائي طي اقدامي هماهنگ 8 متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس و 2 متهم در تهران و 2 نفر ديگر در استان‌هاي شمالي کشور دستگير شدند؛ متهمان به همراه تجهيزات رايانه‌اي کشف شده به پليس فتا خراسان رضوي منتقل شدند.
رئيس پليس فتا ناجا درباره ابعاد فعاليت اين باند کلاهبرداري، افزود: با توجه به وسعت دامنه کلاهبرداري‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحي صفحات فيشينگ نظير دريافت شارژ و خريد‌هاي زير قيمت به صورت اينترنتي يا وعده‌هاي واهي ديگر اقدام به فريب طعمه‌هاي خود مي‌کردند.
وي ادامه داد: قربانيان نيز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکي خود در صفحات جعلي، اطلاعات مزبور را در اختيار اعضاي اين باند قرار داده، به گونه‌اي که هر کدام از اعضاي باند بدون اينکه يکديگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضاي مجازي، يک گروه سازمان يافته تشکيل داده بودند و با تقسيم مسئوليت؛ موجودي حساب قربانيان را خالي کرده و حتي با سوء استفاده از اطلاعات حساب‌هاي بانکي آن‌ها دست به پولشويي مي‌زدند.
رئيس پليس فتا ناجا گفت: با توجه به وسعت دامنه فعاليت اين باند کلاهبرداري، رقم و ميزان دقيق آن که تاکنون از 2 هزار و 100 اطلاعات کارت بانکي بدست آمده، مشخص شده بيش از 46 ميليارد ريال برداشت غير مجاز در فاصله زماني کمتر از 3 ماه صورت گرفته است که در اين رابطه تحقيقات از سوي پليس ادامه دارد.
اين مقام ارشد انتظامي افزود: در بررسي پرونده متهمان دستگير شده، مشخص شد، تمامي افراد مزبور از داشتن خانواده مطلوب و روابط خوب خانوادگي محروم بوده و از نعمت پدر و يا مادر و به ويژه کمبود‌هاي عاطفي رنج مي‌بردند و براي حل مشکلات دوران جواني و نوجواني و هزينه‌هاي متفرقه با انگيزه مالي به اين اقدام کلاهبردارانه روي آورده بودند که اين امر نيز در حوزه اجتماعي و رفتار شناسي توسط کارشناسان مربوطه قابل بررسي خواهد بود.
سردار مجيد با بيان اينکه شهروندان گرامي براي خريد اينترنتي خود به هشدار‌هاي پليس فتا توجه کنند، گفت: کاربران فضاي مجازي مي‌بايست آگاهي خود را نسبت به تشخيص سايت و درگاه اصلي از جعلي افزايش دهند، همچنين نرم افزار‌هاي مورد نياز تلفن همراه هوشمند خود را از سايت‌هاي معتبر و رسمي تهيه کرده و به هيچ عنوان از شبکه‌هاي اجتماعي به ويژه تلگرام نسبت به دريافت اپليکيشن‌هاي موبايل اقدام نکنند زيرا خطر بالايي در جاسوسي و نصب بدافزار به همراه خواهد داشت.
رئيس پليس فتا ناجا در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا cyber police.ir بخش گزارش‌هاي مردمي اعلام کنند و هشدار‌هاي پليس را جدي بگيرند.

نظر شما