شناسهٔ خبر: 32913684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فاز اول بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی رونمایی شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس عصر چهارشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی و تصویب این طرح در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور به انجام رسیده

صاحب‌خبر -
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس عصر چهارشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی و تصویب این طرح در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور به انجام رسیده و عملیات اجرایی آن توسط شهرداری مشهد اواخر سال گذشته آغاز شد.
احسان زهره وندی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده اجرای کامل این طرح تا پایان امسال به طول می انجامد.
وی اظهار داشت: همچنین همزمان با روز بزرگداشت حکیم فرزانه توس، عملیات اجرایی مرمت و احیای عمارت چهاربرج توس معروف به خانه ارباب با مشارکت شهرداری مشهد و با هزینه حدود 100 میلیارد ریال در فاز اول به پایان رسید و از این اثر فاخر رونمایی شد.
وی گفت: مساحت این اثر تاریخی حدود پنج هزار متر مربع است و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد که در سال گذشته در پی بازدید تیم فنی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی توس مورد توجه قرار گرفت و با رایزنی و مشارکت شهرداری مشهد تصمیم به احیای این بنای تاریخی گرفته شد.
زهره وندی افزود: همچنین امروز از بازسازی برج و باروی توس در محل دروازه رودبار رونمایی شد.
وی با اشاره به تداوم عملیات مرمت دروازه رزان به طول تقریبی 300 متر و ارتفاع حدود 9 متر در ورودی شهر تابران از سوی کشف رود اظهار داشت: این عملیات از اواخر سال گذشته با اعتبار 35 میلیارد ریال آغاز و در تیر ماه امسال به پایان می رسد.
شهر کهن تابران توس به وسعت 360 هکتار دارای حصار و برج و بارو به طول حدود 7200 متر است که از 106 برج و چهار دروازه به نامهای دروازه رودبار، دروازه مرو، دروازه رزان و دروازه نیشابور شکل گرفته است.

* شهر تاریخی توس در آستانه تغییر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، موضوع بهسازی توس با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد قرار گرفت.
با پیگیری‌ های مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در اردیبهشت ماه 97 تفاهمنامه سه‌ جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهردار وقت مشهد، رئیس شورای شهر مشهد و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضا رسید و 6 ماه بعد با انجام فعالیت‌ های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در 26 آبان ماه 97 با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی در این محل آغاز شد.
پروژه ساماندهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده ای به وسعت 7 هکتار از 42 هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد به میزان 165 میلیارد ریال در دو فاز با مدت زمان 18 ماه در حال اجراست که امروز همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست آن شامل سه هکتار (معادل 60 درصد کل پروژه) با هزینه 100 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
این بخش شامل اجزای مختلف همچون پیاده راه، فضای سبز، آبنما، هفت میدان موضوعی، مقبره الشعرا، مسیر سواره رو پیرامونی و سرویس های بهداشتی می باشد.
پیش بینی می شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد.
از جمله ویژگی های طرح می توان به رعایت اصول باغ سازی ایرانی، هماهنگ بودن هندسه طرح با باغ آرامگاه فردوسی، استفاده از مصالح سنگی در کف سازی و احداث آبنماها و استفاده از مصالح بوم آورد نظیر سنگ کریستال گناباد، گرانیت نیریز وسنگ قلوه رودخانه ای نیشابور اشاره کرد.
روز 25 اردیبهشت ماه روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان و ادبیات فارسی نامگذاری شده است.
6070 / 6053
انتهای پیام

نظر شما