شناسهٔ خبر: 32911308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفير ونزوئلا در تهران: ترامپ توانايي مذاکره ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ترامپ قابليت و توانايي اين را ندارد که مثل رييس جمهورهاي ديگر بنشيند و مذاکره کند. در حالي که نيکلاس مادور آمادگي کامل دارد که رو در رو با وي صحبت کند.

«کارلوس آنتونيو الکالا کوردونس» روز چهارشنبه در نشست خبري که به بهانه سياست هاي خصمانه آمريکا عليه ونزوئلا برگزار شد، با اشاره به نا آرامي هاي چند ماه اخير در اين کشور گفت: مخالفان دولت ونزوئلا براي برکناري `نيکلاس مادورو`رئيس جمهوري تلاش مي کنند
وي در پاسخ به سوالي درباره علت مماشات دولت ونزوئلا در قبال کشورهايي که سياست هاي خصمانه عليه اين کشور دارند و مخالفان به سفارتخانه هاي اين کشورها پناهنده شده اند، گفت: ما هميشه گفته ايم که يک دولت و کشور صلح طلب هستيم و هميشه براساس چندجانبه گرايي و دوجانبه گرايي واحترام به قوانين بين المللي حرکت کرديم.
سفير ونزوئلا در تهران با بيان اين که نبايد اشتباهي مرتکب شويم که بهانه اي در دست آنها باشد،ادامه داد: در حال حاضر رييس جمهور مادورو به همراه وزير امورخارجه به دنبال اين هستند مشکلات کشور را تحت قوانين و مقررات بين المللي حل و فصل کنند.
کوردونس يادآورشد: رييس جمهور مادورو تصميم گرفت که با دولت آمريکا و کلمبيا قطع روابط سياسي کرده و سفارت ونزوئلا را در اين دو کشور را بستند وهر لحظه ممکن است اين تصميم را بگيرند که با کشورهايي که براي ونزوئلا مشکل ايجاد مي کنند چنين کاري انجام دهند.
سفير ونزوئلا در تهران با بيان اين که اقدام به قطع رابطه سياسي و دوستانه با کشوري تصميم ناگهاني نيست، اظهارداشت: اگر ونزوئلا بخواهد حمله اي عليه سفارتخانه هايي که به مخالفان پناه داده اند، بکند، ممکن است تبعات منفي را براي کشور داشته باشد.
وي افزود: ما تمام قوانين کنوانسيون وين را رعايت مي کنيم . در حال حاضر دفتر نمايندگي سياسي آمريکا در کاراکاس خيلي آرام است ولي آنها اين کار را نمي کنند. الان چه کسي موازين کنوانسيون وين را زير پا مي گذارد؟
کوردونس با تاکيد بر اين که ما در چارچوب قوانين و موازين بين المللي و چندجانبه گرايي قدم بر مي داريم،افزود: کسي که هميشه قانون را زير پا مي گذارد دولت آمريکا است چرا که قابليت مذاکره را ندارند.
وي با بيان اين که رييس جمهور آمريکا فقط نيروهاي مسلح قوي و کنترل روي دلار دارد و غير آن ديگر چيزي ندارد، گفت: ترامپ هيچ وقت اين قابليت را ندارد که مثل رييس جمهورهاي ديگر بنشيند و مذاکره کند وتوانايي اين کار را ندارد. در حالي که نيکلاس مادورو همانند رئيس جمهور کره شمالي آمادگي کامل دارد با ترامپ رو در رو صحبت کند.
سفير ونزوئلا در تهران ادامه داد: مقامات آمريکايي به حرف هايي که مي زنند و توافق نامه هايي که امضا مي کنند تعهد ندارند. به عنوان مثال مي توان به توافق نامه هسته اي ايران با گروه 1+5 اشاره کرد که آنها امضا کردند و بعد خودشان از آن خارج شدند و الان حرفي که زده اند را قبول ندارند.
کوردونس در عين حال گفت: مردم ايران و ونزوئلا تحت هدايت رهبرانشان باهم متحد هستند و اجازه نمي دهند اهداف آمريکا محقق شود.
سفير ونزوئلا در تهران با اشاره به اين که ارتش ونزوئلا کاملا انقلابي است،اضافه کرد: تحريم ها و حملات مخالفان فقط به نيکلاس مادورو نيست بلکه آنها کل کشور و مردم را مورد حملات خود قرار مي دهند.
سفير ونزوئلا در تهران يادآورشد: هوگو چاوز اتحاد نظامي را در ونزوئلا پايه گذاري کرد. نيروهاي ارتش بي هيچ شکي چاوزي هستند و کاملا براساس بندهاي قانون اساسي عمل مي کنند.همانطور که فرمانده چاوز و نيکلاس مادورو از قانون اساسي حمايت مي کنند، نيروهاي مسلح هم که طرفدار آنها هستند، از قانون اساسي حمايت خواهند کرد.البته خائن هايي هم در ارتش بودند که به خاطر پول عليه مادورو به پاخاستند و به قانون اساسي و کشور خود خيانت کردند.
وي پاسخ به سوال ديگري درباره درخواست خوان گوايدو از آمريکا براي مداخله نظامي در ونزوئلا گفت: آمريکا يک دست نشانده مانند خوآن گوايدو را مهره خود قرار داده است که هيچ سابقه سياسي نداشته است و هيچ ارزشي ندارد.
کوردونس اضافه کرد: ما تصور نمي کنيم که جهالت ترامپ فراتر از اين برود که حمايت خود را از خوان گوايدو بيشتر کند چرا که در طول 20 سال افراد مختلفي در ونزوئلا براي سقوط دولت ونزوئلا از آمريکا منابع مالي دريافت کردند و موفق هم نشدند.
اين ديپلمات ونزوئلايي در پاسخ اين سوال که ممکن است ارتشي اجاره اي از طرف کلمبيا به ونزوئلا حمله کند،گفت: مردم کلمبيا با مشکلات زيادي روبرو هستند ما به خاطر اين مشکلات نمي توانيم اقدام مداخله جويانه اي در اين کشور داشته باشيم و مداخله نکرديم و توصيه مي کنيم رييس جمهور کلمبيا هم وقت خود را صرف حل مشکلات کشورش کند نه اين که مدعي آزادي ونزوئلايي ها باشد.
سفير ونزوئلا در تهران با بيان اين که ملت ونزوئلا و ملت کلمبيا دو ملت بسيار دوست و نزديک هستند، گفت: ما آمادگي مواجهه با هر شرايطي را داريم ، اما اميدواريم که اتفاق خاصي بين دو کشور نيفتد.
کوردونس با بيان اينکه مخالفان دولت مادورو با اقدامات يکجانبه برنامه ريزي شده دنبال اهداف استراتژيک در ونزوئلا هستند افزود: هدف اصلي تخريب رئيس جمهور فعلي است تا کنترل سياسي کشور را در اختيار بگيرند و مي خواهند 180درجه سياست هاي اقتصادي و سياسي ما را به نفع خودشان برگردانند. هدف ديگر تسلط بر منابع نفتي، طلا و آلومينيوم کشور ماست و تا الان نتوانستند به خواسته خود برسند.
وي ادامه داد: کشور در حال حاضر تحت کنترل رئيس جمهور قانوني جمهوري مادورو است و ما در مقابل اقدامات مداخله جويانه کاخ سفيد و‌پنتاگون تاکنون ايستاده ايم. دوستان استراتژيک ما مانند ايران، روسيه، ترکيه، چين وکشورهاي جنبش عدم تعهد هم ما را حمايت کرده اند.
سفير ونزئلا با اشاره به مداخله آمريکا در اين کشور گفت: ترامپ بدنبال تشديد فشارها عليه ونزوئلا است و با عوام‌فريبي مي خواهد دولت مادورو ناکارآمد نشان داده و اقتصاد کشور رات حت تاثير قرار دهد.
اين ديپلمات ونزوئلايي با بيان اين که دولت آمريکا در حال غارت و دزدي دارايي ها و شرکت هاي ونزوئلا است، گفت: بانک انگليس يک ميليارد و 300 ميليون دلار اموال ما که براي تامين مواد غذايي و دارويي بود، را غارت کرد و بانک هاي ديگر هم با مصادره اموال کشور ما در حال غارت ونزوئلا هستند.
کوردونس يادآورشد: از سال 2015 تا 2018 با اقدامات يکجانبه گرانه آمريکا عليه ونزوئلا 130ميليارد دلار خسارت به اقتصاد ونزوئلا وارد شده است اما مردم ونزوئلا به مقاومت خود عليه امپرياليسم ادامه مي دهد و پيروز خواهد شد.
سيام**1058**2021**
انتهاي پيام /*

نظر شما