شناسهٔ خبر: 32910371 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چابهار معاف از تحريم، يک فرصت براي ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- با توجه به معافيت بندر چابهار از تحريم هاي اعمال شده آمريکا عليه کشورمان يک کارشناس مسائل بين الملل مي گويند اين موضوع در راستاي سياست آمريکا در قبال مهار کردن قدرت چين شکل گرفته و ايران مي تواند از اين ظرفيت براي کاهش تحريم ها استفاده کند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، معاون وزير خارجه آمريکا در امور جنوب آسيا روز سه شنبه (23ارديبهشت) در ديدار با وزير خارجه افغانستان تاکيد کرد که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران شامل بندر چابهار نمي‌شود زيرا اين بندر براي افغانستان داراي اهميت است.
«آليس ويلز»، معاون وزير خارجه آمريکا در امور جنوب آسيا پس از ديدار با رهبران حکومت وحدت ملي با «صلاح‌الدين رباني» وزير خارجه افغانستان گفت: از نظر دولت افغانستان اين بندر مي‌تواند راه را براي ميليونها دلار تجارت افغانستان و پايان وابستگي اين کشور به بندر کراچي پاکستان باز کند.
سخنگوي وزارت خارجه افغانستان گفت: اينکه تحريم‌ها شامل بندر چابهار ايران نشود براي افغانستان يک مسئله مهم است. بندر چابهار مسير بسيار خوبي براي واردات و صادرات کالا از افغانستان به هند و ساير کشورها محسوب مي‌شود. هند و افغانستان براي اينکه بندر چابهار از تحريم‌ها معاف شود پيش از اين تلاش‌هاي بسياري را انجام داده است.
بندر چابهار از شهرهاي جنوب استان سيستان و بلوچستان و تنها بندر اقيانوسي ايران که لنگرگاه آن قابليت پهلوگيري کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما را دارد و از مناطق آزاد بازرگاني کشورمان محسوب مي شود. بندر چابهار به دليل موقعيت راهبردي، که نزديک‌ترين راه دسترسي کشورهاي محصور در خشکي آسياي ميانه به آب‌هاي آزاد است از اهميت فراواني برخوردار است اين بندر يکي از مهم‌ترين چهارراه‌هاي کريدور شمال-جنوب بازرگاني جهاني است.
با توجه به اهميت موضوع پژوهشگر ايرنا، با «پيرمحمد ملازهي» کارشناس مسائل افغانستان و شبه قاره هند به گفت و گو پرداخت.
**معافيت آمريکا ازتحريم چابهار در راستاي مهار قدرت چين انجام مي شود.
ملازهي کارشناس مسائل منطقه در ابتداي اين گفت وگو بيان داشت: معاف از تحريم بندر چابهار توسط آمريکا در راستاي کمک به افغانستان نيست بلکه بر اساس سياست هاي خاص منطقه اي آمريکا و رقابتي که با چين دارد انجام شده است.
وي افزود: چيني ها در بندر گوادر در جنوب ايالت بلوچستان پاکستان سرمايه گذاري و آن را تبديل به يک بند آزاد تجاري کردند و در حال ساخت يک پايگاه نيروي دريايي در آنجا هستند و اين براي آمريکايي ها مساله بسيار مهمي محسوب مي شود و اين بندر دومين منطقه اي است که چيني ها در حال ساخت پايگاه نيروي دريايي در آن مي باشند و لذا اين مساله براي آمريکايي ها از اهميت خاصي برخوردار است.
وي همچنين اظهار داشت: نکته مهم تر در اين مورد اين است که يک جاده کمربندي کاشمر را به گوادر وصل کند و يک خط آهن و بزرگراه نفت و گاز خاورميانه را به کاشمر منتقل کند و از اين طريق به مرکز چين انتقال يابد و اين براي امريکا مهم است و برداشتي وجود دارد که چيني ها در چند سال آينده هم به لحاظ اقتصادي، سياسي و نظامي به قدرت برتر دنيا تبديل شوند اين زنگ خطري براي آينده آمريکا محسوب مي شود.
اين کارشناس مسايل منطقه گفت: آمريکا براي کنترل اين قدرت نوظهور يعني کشور چين از کشور هند استفاده مي کند و بايد به هند فرصت دهد تا قدرتمند شود زيرا يک هند قدرتمند مي تواند چين را مهار کند. و معافيت بندر چابهار هم در اين راستا شکل گرفته است زيرا که هندي ها در اين بندر فعاليت اقتصادي پويا دارند.
ملازهي اضافه کرد: چين و هند با هم اختلافات مرزي دارند و مشکلات سرزميني اين دو کشور مي تواند نوعي قطب بندي را بوجود آورد. آمريکايي ها هند را به عنوان شريک استراتژيک خود انتخاب کردند زيرا پاکستان جايگاه و موقعيت قبل خود را از دست داده است آمريکايي ها با معافيت تحريم چابهار به دنبال اين سياست هستند تا هند بتواند در اهدافي که آمريکا در منطقه دارد قرار گيرد.
وي همچنين گفت: البته هندي ها هم منافع و سياست مستقل خود را دارند اما منافع بلند مدت ژئوپلتيک آمريکا با توجه به نداشتن رابطه با ايران اين گونه اقتضا مي کند که بوسيله هند موقعيت خود را در منطقه حفظ کند و از هند به عنوان يک شريک تجاري در آسياي مرکزي استفاده کنند و به نظر مي رسد که معافيت بندر چابهار در سياست مقابله با چين قابل توجيه است و نه کمک به افغانستان و هند.
** بندر چابهار ميدان رقابت اقتصادي هند و آمريکا با چين
ملازهي کارشناس مسائل منطقه اي در اين زمينه بيان داشت: چين و هند در سه ايالت در شمال هند با هم اختلاف جدي دارند و چين مدعي است که اين مناطق از لحاظ تاريخي متعلق به تبت بوده است. تبت از نظر تاريخي منطقه اختلاف هند و چين بوده است و اين اختلاف مرزي بين دو کشور باعث مي شود تا آمريکا از آن در جهت سياست هاي خود استفاده کند و از اين طريق به هند نزديک مي شود تا بتواند چين را مهار کند با توجه به اينکه چيني ها در بندر گوادر فعاليت دارند و هندي ها در بندر چابهار، براي مهار کردن قدرت چين توسط هند، بندر چابهار که حوزه فعاليت هند است از تحريم ها معاف شده است.
وي همچنين خاطر نشان کرد: البته چيني ها در بندر چابهار نگاه استراتژيک تري دارند آنان معتقدند که بندر گوادر و بندر چابهار نبايد در قالب رقيب بلکه بايد در قالب شريک تعريف شوند و به اين دليل چيني ها اعلام کردند که حاضرند خط ريل آهني از گوادر به چابهار بکشند و شرکت هاي چيني هم اعلام آمادگي کردند براي اينکه با آمريکايي ها وارد رقابت شده اند.
اين کارشناس مسايل منطقه افزود: به نظرم ايران در مورد ايجاد فضاي رقابت در بندر چابهار خوب عمل نکرد و بايد اجازه مي داد تا علاوه بر هند، چين هم در چابهار فعاليت اقتصادي کند و اکنون در بندر چابهار ما با هندي ها کار مي کنيم و چيني ها هم در بندر گوادر در حال فعاليت اقتصادي هستند.
**رونق در چابهار و پايان وابستگي افغانستان به بندر کراچي
ملازهي بيان داشت: در مورد پايان وابستگي افغان ها به بندر کراچي در پاکستان جهت مبادلات اقتصادي بايد به اين نکته توجه کرد که افغانستان و پاکستان هم اختلافات جدي مرزي دارند افغانها معتقدند که بخشي از استان هاي شمالي پاکستان متعلق به افغانستان مي باشد و با توجه به اختلافات مرزي و سرزميني دو کشور، افغان ها به دنبال اين بودند که دسترسي خود به دريا را تغيير دهند و تنوع ايجاد کنند زيرا دولت پاکستان به دليل تنش‌هاي سياسي هر از گاهي اين بندر را بر روي تجار افغان مسدود مي‌کرد.
وي افزود: البته معافيت چابهار از تحريم يک فرصت تاريخي براي افغانستان محسوب مي شود تا به وابستگي خود به بندر کراچي در پاکستان پايان دهند و ايران منطقه وسيعي در چابهار را در اختيار تجار افغاني قرار داده است و اين منطقه در آينده مي تواند حوزه مهم مبادلات تجاري در آسياي مرکزي محسوب شود و در اين زمينه رقابت بين هندوستان، افغانستان و پاکستان وجود دارد.
ملازهي در پايان اين گفت و گو تاکيد کرد: بندر چابهار از اين زاويه بسيار مهم و استراتژيک محسوب مي شود و اين هم يک فرصت براي کشورمان محسوب مي شود تا ايران بتواند به وسيله مبادلات اقتصادي صورت گرفته در بندر چابهار از کاهش تحريم هاي اعمال شده ايالات متحده عليه کشورمان استفاده کند.
**پژوهشم** ر-ت **1552
انتهاي پيام /*

نظر شما