شناسهٔ خبر: 32909290 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

انجام موفقیت آمیز پیوند مغز استخوان در بیماران مبتلا به ایدز

خوشبختانه ما توانستیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه پیوند مغز استخوان در بیماری HIV مثبت را با موفقیت انجام دهیم

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>برای اولین بار پیوند مغز استخوان در بیماران مبتلا بهHIV مثبت در کشور و خاورمیانه انجام شد.

به گزارش شفا آنلاین، سید رضا صفایی متخصص خون و سرطان بالغین در نشست خبری که در مرکز تحقیقات ایدز ایران برگزار شد، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشبختانه ما توانستیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه پیوند مغز استخوان در بیماری HIV مثبت را با موفقیت انجام دهیم.

وی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمار آقای ۴۴ ساله مبتلا به سرطان مغز استخوان( Bone marrow cancer) بود که متأسفانه HIV وی مثبت اعلام شده بود.

صفایی ادامه داد: بیماری این فرد به وسیله همکاران ما کنترل و در خواست پیوند سلول بنیادین خون‌ساز برای وی اعلام شد که ما پس از مراقبت‌های اولیه، کار درمانی برای این بیمار را آغاز کردیم.

این متخصص خون و سرطان  افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: با کمک همکاران تمام مراحل درمان به خوبی پیش رفت و بیمار توانست مانند سایر بیماران عادی مسیر درمانی خود را طی کند و اکنون وضعیت عمومی خوبی دارد.

صفایی خاطرنشان کرد: در بخش پیوند اصلی‌ترین مشکل بیماران بحث عفونت( Infection) است که ما با انجام یک کار تیمی در بخش پیوند توانستیم از بروز هر گونه عفونت جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که برای اولین بار در درمان بیمار از سلول‌های بنیادین خود شخص استفاده شده است، توضیح داد: پیوند سلول بنیادین خون‌ساز در مواردی که بیمار مشکلات مغز استخوان داشته باشد، استفاده می‌شود و این سلول‌ها جایگزین سلول‌های قبلی می‌شوند که در اکثر مواقع سلول‌های خون‌ساز را باید از برادران و خواهران تنی دریافت کنیم و یا این‌که سلول‌ها از بانک ملی پیوند برداشته می‌شود.

در ادامه این نشست خبری سیدعلی دهقان عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز( AIDS) ایران با بیان این‌که از شروع بیماری ایدز تاکنون ۴ دهه می‌گذرد، توضیح داد: در حال حاضر بیماری ایدز دیگر بیماری کشنده نیست، بلکه به یک بیماری قابل کنترل تبدیل شده است.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: با کمک رژیم درمانی دارویی می‌توانیم ویروس این بیماری را کنترل کنیم و همچنین از روش‌های شیمی درمانی برای درمان این بیماران استفاده کنیم.

دهقان خاطرنشان کرد: از دهه ۹۰ که رژیم درمانی این بیماران در دسترس قرار گرفت، میزان استفاده از پیوند نیز شتاب زیادی داشته است. همچنین باید توجه کنیم که در عمل پیوند درمان این بیماران با سایر بیمار‌های عادی تفاوتی ندارد.

وی با اشاره به عمل پیوند صورت‌گرفته در بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: در این عمل بحث تداخل دارویی بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفت.

دهقان در پایان تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ بیماران مبتلا به HIV به دلیل بیماری‌شان از دریافت خدمات پزشکی محروم می‌شوند و ما باید به سمت فرهنگ‌سازی در زمینه معرفی این بیماری حرکت کینم، به دلیل این‌که این بیماران نیز حق دارند مانند سایر افراد عادی به زندگی خود ادامه دهند.

نظر شما