شناسهٔ خبر: 32908581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ورود وزارت ارشاد و سازمان تعزیرات به بازار کاغذ

صالحی گفت:تعزیرات وزرات ارشاد کمیته‌ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شده که مجموعه کسانی که ارز گرفته اند، اما کاغذ وارد نکردند در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع کمبود کاغذ در ماه‌های اخیر در بازار، اظهار کرد:مسئله کاغذ که در چند ماه اخیر مطرح شده است؛ مسئله مهم همه فعالان حوزه فرهنگی و مطبوعات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی در زمینه کمبود کاغذ تاثیرگذار است، افزود: همان طور که می‌دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که به طور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند، اما باید گفت تولیدات این کارخانه‌ها در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از نیاز ما به کاغذ از راه واردات تامین می‌شود و از ۴۰۰هزار تن کاغذ مصرف سالیانه، میزانی که در بخش نشریات و روزنامه‌ها باتوجه به تیراژشان مورد نیاز است، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن است. همچنین نیاز کاغذ ما در سال حدود ۴۰۰ هزار تن است؛ این درحالی است که سهم تولیدات ما بسیار اندک است بنابراین نیاز به واردات داریم و باید در بحث خودکفایی، از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دولت برای حل مشکل کاغذ، یادآور شد: در اوایل سال مطرح بود که آیا می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداریم و به ارز نیمایی تبدیل کنیم یا خیر؟ که همین امر تلاطم‌های در بازار کاغذ ایجاد کرد. البته مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذ‌هایی که به گمرکات وارد شده بودند ترخیص نشوند.

صالحی از ترخیص و عرضه به بازار حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ در یک تا دو هفته آینده خبر داد و افزود: گفتگو‌های مختلفی در دولت با تاکید مقام معظم رهبری مطرح و دومحور برای تصمیم گیری از آن بیرون آمد که موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد؛ بنابراین مبنای تصمیم گیری برای کاغذ این شد که همه آن چه در گمرکات است، ترخیص شود. همچنین حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد و با این واردات مشکل برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: تعزیرات وزرات ارشاد کمیته‌ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شده که مجموعه کسانی که ارز گرفته اند، اما کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده اند، اما توزیع شان مشخص نیست در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما