شناسهٔ خبر: 32907455 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از نقد‎های کارشناسانه خبرنگاران استقبال می‌کنیم/ هیچ‌کس حق شکایت از خبرنگاران را ندارد

استاندار آذربایجان‎شرقی گفت: هیچ‌کس حق شکایت از خبرنگاران را ندارد و خبرنگاران هیچ ابایی از طرح دیدگاه‎های کارشناسانه خود نداشته باشند؛ ما از نقدهای کارشناسانه خبرنگاران استقبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی پیش از ظهر امروز در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: از ویژگی‌های حکمروایی مطلوب شفافیت است که برای ایجاد آن ارکان مختلف جامعه نقش دارند اما نقش رسانه‌ها بسیار موثرتر است.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر حکمروایی مطلوب پاسخگویی است؛ یعنی در برابر همدیگر و قانون پاسخگوی عملکرد، رفتار و گفتار خود باشند که پاسخگو کردن جامعه نیز به عهده رسانه‌هاست، افزود: اگر بخواهیم همدیگر را در بوته آزمون قرار دهیم باید در قانونگرایی تلاش کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: از ویژگی‌های دیگر مسوولیت‌پذیری، اجماع محوری و مشارکت است که همه این‌ها نیازمند بستری است که در ابتدا باید زمینه نقد و بررسی و بستر گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی آن فراهم شود.

این مقام مسوول، رسانه‎ها را آینه جامعه خواند که عیب جامعه و مدیران را بدون سر و صدا و ایجاد تنش و جنجال در جامعه نشان می‌دهند تا این عیوب و ایرادات را برطرف کنند.

استاندار آذربایجان‎شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: هیچ‌کس حق شکایت از خبرنگاران را ندارد و خبرنگاران هیچ ابایی از طرح دیدگاه‎های کارشناسانه خود نداشته باشند؛ ما از نقد‎های کارشناسانه خبرنگاران استقبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آذربایجان‎شرقی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور است؛ به طوریکه مقام معظم رهبری آذربایجان را سر ایران نامیدند.

پورمحمدی به توضیح موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیکی استان پرداخت و گفت: دسترسی به بازار 300 میلیون نفری کشورهای CIS از طریق استان ما میسر بوده و امکان اتصال به کشورهای ترکیه و ارمنستان را راه‌آهن و حمل و نقل ریلی ما مهیا ساخته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی توضیح داد: علاوه بر منطقه آزاد ارس ما 52 شهرک و منطقه ویژه اقتصادی داریم؛ بخش معدن از قابلیت‌های مهم سرمایه‎گذاری استان است؛ به طوریکه 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده در استان وجود دارد؛ تنها دارنده ذخایر نفلین‌سینیت در کشور هستیم و رتبه اول ذخایر طلا و خاک صنعتی، رتبه دوم ذخیره دیاتومید و مس متعلق به استان ماست.

وی از وجود 156 دانشگاه و موسسه آموزشی و یک‌هزار و 800 اثر ثبت شده ملی و بین‌المللی گردشگری در استان خبر داد و افزود: برند جهانی فرش دستباف و صنایع‌دستی نیز متعلق به ماست و 9 اثر صنایع‌دستی دارای مهر اصالت یونسکو داریم.

پورمحمدی با بیان اینکه بسیاری از صنایع مادر و مهم کشور در غرب شهر تبریز واقع شده است، افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی استان از 73.96 درصد در سال 90 به 96.86 در صد افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آذربایجان‎شرقی یکی از مهاجر فرست‌ترین استان‌های کشور است که منجر به ایجاد مناطق حاشیه‌نشین و باعث شده سهم جمعیتی از 6 درصد به پنج درصد کاهش یابد و در این فرآیند مهاجرت نیروهای کارآفرین و سرمایه موجب شده سهم اقتصادی استان به چهار درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت استان از سال 75 که 21 درصد بوده به 37 درصد افزایش یافته است، افزود: نرخ بیکاری استان از 6.21 در سال 75 به 11 درصد در سال 96 افزایش یافته است؛ نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 سال 25 درصد است اما نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان 23 درصد است.

این مسوول اذعان داشت: سهم استان از تسهیلات بانکی از 2.8 درصد در سال 94 به حدود 2.2 درصد کاهش یافته و سهم سپرده‌های استان از 2.6 درصد به 2.68 درصد افزایش یافته است.

سیستم‎های اطفاء حریق و هشداردهنده بازار تبریز باید به‌روزتر می‌بود!

پورمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آتش‌سوزی اخیر سرای ایکی‌قاپیلار بازار تبریز یادآور شد: در سال 88 هم بازار آتش گرفته بود که آن زمان مهار کردن آتش 48 ساعت طول کشید اما این بار آتش‌نشانان ما در عرض چهار ساعت توانستند آتش را مهار کنند.

وی ضمن تشکر از حضور و ورود به موقع آتش‌نشانان برای کنترل آتش‌سوزی بیان کرد: اقدامات بازدارنده مناسبی در سال‌های اخیر انجام گرفته به طوریکه شیرهای هیدراته که در بازار نصب شده خیلی زیاد شده؛ در هر صورت سیستم‎های اطفاء حریق و هشداردهنده باید به‌روزتر می‌بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: 125 مغازه تخریب بین 50 تا 100 درصد شدند؛ حدود 80 تا 90 مغازه بیمه داشتند که بیمه کل هزینه‎ها را پرداخت خواهد کرد؛ مابقی که پوشش بیمه نداشتند از حمایت‌هایی مثل استمهال چک برگشتی و بیمه‎های پوششی مثل بیمه شرکت برق و بانک‌ها برخوردار خواهند شد.

پورمحمدی همچنین گفت: یک سری تسهیلات بدون کارمزد به نسبت سرمایه با بازپرداخت مناسب در اختیار آنها نیز قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بحث تنظیم بازار تشریح کرد: افزایش قیمت‌ها دو جنبه دارد گرانی و گرانفروشی؛ گرانی اجتناب ناپذیر است اما گرانفروشی و اختلاف قیمت تولید و کف بازار هست که قابل توجیه نیست؛ البته نظارت‎هایی صورت می‎گیرد اما ظاهرا آن‌طور که باید در جامعه نمود ندارد و باید نظارت جدی خود را بیشتر کنیم.

این مسوول یادآور شد: تناسب مطلوبی بین جرائم و میزان جرم نیست و در نتیجه این جرائم بازدارنده نیستند!

انتهای پیام/60026/س/ر

نظر شما