شناسهٔ خبر: 32906794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بخشی از دیپلمات‌های آمریکایی بغداد و اربیل را ترک می‌کنند

وزارت خارجه آمریکا به دلیلی نامشخص از کارکنان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل دستور داده هرچه سریع‌تر عراق را ترک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به کارکنان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل دستور داد عراق را ترک کنند.

 

در بخشی از این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: «وزارت خارجه ایالات متحده دستور داده کارمندان غیرضروری حکومت ایالات متحده، چه در سفارت در بغداد و چه در کنسولگری در اربیل، عراق را ترک کنند.»

 

این بیانیه می‌افزاید: «خدمات روادید عادی در هر دو مرکز فعلا تعلیق شده و حکومت ایالات متحده توانایی محدودی برای خدمات‌دهی به شهروندان آمریکایی در عراق دارد.»

 

وزارت خارجه آمریکا به این دسته از کارکنان دستور داده «در اسرع وقت» عراق را ترک کنند و از تأسیسات ایالات متحده در سرتاسر عراق دور بمانند.

 

هنوز دلیل این تصمیم آمریکا اعلام نشده، اما در روزهای گذشته واشنگتن ادعا کرده بود که تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش یافته است.

 

اوایل هفته هم سفارت ایالات متحده در بغداد با صدور بیانیه‌ای به اتباع آمریکا توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به عراق خودداری کنند.

 

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا این هفته در سفری از پیش اعلام‌نشده راهی بغداد شد و با مقام‌های عراقی دیدار کرد. به ادعای خبرگزاری «رویترز»، پامپئو در این سفر فشار بیشتر به نیروهای بسیج مردمی عراق را خواستار شده است.

 

ادعای تلاش گروه‌های نزدیک به ایران برای هدف قرار دادن مواضع آمریکا در حالی مطرح می‌شود که دیروز حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم این ادعا را رد کرده‌اند. روز گذشته «کریس گیکا» معاون انگلیسی ائتلاف چندملیتی تحت رهبری آمریکا این ادعا را رد کرده و گفت بر خلاف آنچه عنوان شده، او افزایشی در میزان تهدید نیروهای حامی ایران در عراق و سوریه مشاهده نکرده است. 

 

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز گذشته در یک نشست خبری درباره تشدید تنش در منطقه گفت: «آمریکا و ایران به دنبال جنگ نیستند و بغداد تلاش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد تا اختلافات بین این دو کشور را مهار کند».

 

نخست‌وزیر عراق گفت که قبل از آنکه پامپئو به عراق سفر کند، سه بار تلفنی با او درباره پرونده‌های منطقه و «نقش عراق در جلوگیری‌ از خطر» صحبت کرده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما