شناسهٔ خبر: 32894653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

عادت به تخريب کرده‌اند

مهدي چمران

با وقوع سيل در کشور، برخي نگران وضعيت شهر تهران درزمان وقوع بارش‌هاي سيل‌آسا شدند و با اظهار اين‌که بزرگراه‌ها و پروژه‌هاي عمراني تهران درزمان وقوع سيل، بر شدت اين فاجعه مي‌افزايد، بسياري از اقدامات عمراني که در دوره‌هاي قبلي شهرداري تهران انجام شده بود را زير سوال برده و درصدد ازبين بردن اعتماد مردم […]

صاحب‌خبر -

با وقوع سيل در کشور، برخي نگران وضعيت شهر تهران درزمان وقوع بارش‌هاي سيل‌آسا شدند و با اظهار اين‌که بزرگراه‌ها و پروژه‌هاي عمراني تهران درزمان وقوع سيل، بر شدت اين فاجعه مي‌افزايد، بسياري از اقدامات عمراني که در دوره‌هاي قبلي شهرداري تهران انجام شده بود را زير سوال برده و درصدد ازبين بردن اعتماد مردم نسبت به ايمني شهر برآمده اند.
اما کساني که خودشان کار نمي کنند سعي بر تخريب اقدامات ديگران دارند و منتظرند موضوعي بينخست ‌اهميت را دستمايه هجمه قراردهند. به‌طورمثال برخي با سدهايي که ساخته مي‌شد مخالف و معتقد بودند به اين سدها نياز نداشته‌ايم و باعث برهم خوردن اکولوژي منطقه شده‌است؛ اما امروز شاهد کارايي اين ۱۷ سد در سيل خوزستان هستيم، اگر سه سد ديگر هم ساخته مي‌شد خسارت‌هاي ما کمتر بود.
تخريب کردن کاري که در گذشته انجام شده، کار غيرمنصفانه اي
است، اما براي بسياري از ما عادت شده و به اين کار علاقه داريم. ابتدا لازم به ذکر است که پروژه‌‌‌‌‌ها و بزرگراه‌هاي احداث شده در تهران که اخيرا به واسطه آن، مديريت شهري سابق تخريب مي شود، مواردي هستند که در “طرح جامع شهر تهران” از سال ۱۳۵۰ پيش بيني شده و بايد ساخته مي‌شد و حتي ساختش هم به تعويق افتاده بود. حال در يک دوره شهرداري و شوراي شهر، همت و مردانگي به خرج داد و براي ساخت آن‌ها، آستين بالا زد؛ همچنين در مطالعات و اقدامات انجام شده، مسائل مختلف از جمله خطرات طبيعي و وضعيت جغرافيايي هم درنظر گرفته شده است. حتي ساخت فاز نخست برخي از بزرگراه‌ها، پيش ازاين‌که من عضو شوراي شهر تهران شوم، شروع شده بود؛ به طور مثال زماني که محمدحسين‌ مقيمي سرپرست شهرداري تهران بود، لاين غربي فاز نخست اتوبان شهيد صيادشيرازي از اتوبان بابايي تا همت افتتاح شد.
گفته شده بزرگراه امام علي(ع) درزمان سيل به رودخانه‌اي تمام عيار تبديل مي‌شود، در وهله اول؛ بزرگراه شمال به جنوب امام علي(ع) که پروژه‌اي سنگين و بزرگ بود، با محدوديت‌ها و به سختي ساخته شد و اين گونه نيست که بدون هيچ تحقيق و فکري به انجام رسيده باشد. وسط اين بزرگراه، کانال بزرگ آب قرار دارد و به کانال هاي پايين‌تر آب متصل مي شود.
بزرگراه‌هاي شمالي_جنوبي درزمان بارش‌هاي سيل‌آسا که تاکنون در تهران به ثبت نرسيده، باوجود امکان آسيب، توان عبورجريان آب را دارند. همچنين ساخت پارک نهج البلاغه که درمسيل رودخانه واقع شده و آب در آن جريان دارد، بهتر از ساختن ساختمان است و وجود چنين پروژه هايي از شدت سيل مي کاهد.
تکميل کردن پروژه‌هايي مانند بزرگراه امام علي (ع) که به تعويق افتاده بود، يکي ازافتخارات نظام مديريت شهري گذشته است. آقايان بهتر است از پروژه‌هايي که در مسيل رودخانه ساختند و مسير آب را بدون اين‌که کسي بفهمد مسدود کردند، سخن بگويند.
در شوراي قبلي، موضوع “تاب‌آوري در برابر سيل” را به عنوان پروژه تحقيقاتي، مطالعه کرده و راه حل هايش را هم ارائه داديم، با مشاوران و اساتيد دانشگاه قرارداد بستيم و شروع به کار کردند؛ مهم‌ترين پيشنهاد، آبخيزداري در کوه‌هاي شمال کشور است که متاسفانه از حريم شهر تهران خارج است.
درحال حاضر، شهرداري براي جنگل کاري مناطق مهم و کاربردي، قرارداد بسته و اين روزها هم بخشي از آن را افتتاح کرده است و اميدوارم مقدار باقي مانده آن را هم پيگيري کنند، چرا که جنگل کاري به کاهش شدت سيل کمک مي کند و آبخيزداري، مخازني از آب را براي فصل تابستان به‌وجود مي‌آورد.
بايد توجه کرد که هرکس درهرزمان، ساخت و سازي در مسيل رودخانه انجام داده، بايد اصلاح شود، اما مشکل اين است که اگر بزرگراه‌ها و پروژه‌هاي عمراني انجام نمي‌شد، برخي از همين مدعيان امروز، منتقد بودند که چرا پروژه‌هاي طرح جامع شهر تهران را نساختيد و پيش نبرديد، حال که ساخته شده مي گويند چرا ساختيد.
مطالعات دراين زمينه آماده است، فقط کافي ا‌ست مطالعات را اجرا کنند و نيازي هم به صرف وقت يا هزينه براي تهيه آن نيست. تنها نکته اين است که اين تحقيق شايد تنها نياز به افزايش ضرايب تضميني داشته باشد، زيرا اين مطالعات براي ۴ سال گذشته است که در خشکسالي بوديم. خوشبختانه شهرداري سال گذشته درآمدش ۱۳۷ درصد محقق شده و پول هم دارد، بنابراين بهانه براي کمبود بودجه قابل قبول نيست.
هرچه زودتر هم اين طرحها اجرا شود بهتر است ، چون معلوم نيست که اگر باران سيل آسا و بي سابقه اي ببارد شهر تهران بتواند تاب بياورد واين کانالها که ساخته شده اند کشش داشته باشند، در شرايط بارندگيهاي معمول ساليان اخير کشش دارند ولي براي شرايط بحراني شديد بايستي طرحهاي مطالعه شده و به روز شده را اجرا کرد. کارهاي زيادي انجام شده ولي اينها کافي نيست و بايستي تکميل شود.

نظر شما