شناسهٔ خبر: 32893746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آغاز رسیدگی به اتهامات «محمدهادی رضوی» و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه

دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، دیروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

صاحب‌خبر -



به گزارش میزان، در ابتدای این دادگاه قاضی مسعودی مقام اعلام کرد: در رابطه با پرونده اتهامی بانک سرمایه در رابطه با سه تن از مدیران به نام‌های بخشایش، توسلی و کاظمی رأی صادر شده و رأی حسین هدایتی نیز صادر شده و در چند روز آینده اعلام می‌شود.
در ادامه نماینده دادستان گفت: بانک سرمایه به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه ریخته‌گران دو سرمایه‌دار عمده این بانک هستند که دو گروه مزبور خسارات جبران‌ناپذیری را به بانک و سپرده گذاران تحمیل نموده‌اند و در برخی موارد مدیرانی از سوی دو گروه مزبور انتخاب شدند که توسط بانک مرکزی رد صلاحیت شده‌اند که سبب ارائه تسهیلات به افراد خاص شده است.
قهرمانی افزود: یکی از دریافت کنندگان تسهیلات از بانک سرمایه سید محمد هادی رضوی است که موفق شده از طریق شرکت‌های آینده‌سازان و ره‌پویان کوثر ۶۰ و ۲۰ میلیارد تومان به نام شرکت‌های فوق و بدون تودیع وثیقه تسهیلات دریافت کند و از طریق شرکت شایگان تجارت آتیه با سه فقره ضمانت‌نامه، ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدون اعتبارسنجی و تودیع وثیقه دریافت کند و اقدام به خرید گوشت و مرغ از شرکت پشتیبانی دام استان تهران کرده و سپس در بازار به فروش رسانده و بانک مذکور را با چالش جدی مواجه کرده است.
تبانی برای ارزش‌گذاری 4 برابری ملک متهم
وی ادامه داد: همچنین سید محمد هادی رضوی اقدام به خرید چندین ملک در نقاط مرغوب تهران کرده است که ملک موسوم به صبا را در خیابان اندرزگو به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان خریداری کرده است و در اسفندماه سال ۹۴ قصد داشته تا از طریق گران‌نمایی بدهی خود را به بانک سرمایه تسویه کند و در این خصوص از شخصی به نام محسن پارسائیان کمک می‌خواهد و کارشناسان فوق پیرو تبانی به میزان بیش از ۴ برابر ارزش واقعی ملک را ارزیابی می‌کند، در حالیکه چند ماه پیش از ارزیابی از قبال تسهیلات بانک سرمایه این ملک را خریداری کرده بود و برای خوش خدمتی محسن پارسائیان، ۳۰۰ میلیون تومان پاداش به وی پرداخت کرده است.
نماینده دادستان گفت: متهم سید هادی رضوی ۱۲۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و از طریق گران‌نمایی ملک مذکور به مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان، از بانک سرمایه پنج میلیارد تومان طلبکار شده و چندین چک بابت طلب خود از بانک سرمایه دریافت و به شهرداری ارائه کرده است.
قهرمانی افزود: متهم از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف سفر‌های خارجی، خودرو‌های لوکس و ملک کرده است، همچنین ۸۰ میلیارد تومان را دریافت و در محل غیرصرف کرده است که اتهام خیانت در امانت متوجه وی است.
وی در ادامه به تشریح مشخصات و عناوین اتهامی متهمان پرداخت و گفت: متهم سید محمد هادی رضوی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و آزاد با قرار وثیقه می‌باشد و اتهامات دیگری دارد که در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد.نماینده دادستان ادامه داد: متهم «احسان دلاویز» آزاد با تودیع وثیقه، متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد تومان است.
دفاعیات متهم
در ادامه متهم سیدهادی رضوی با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت.
رضوی گفت: بیش از ۱۰ مورد ادعا در کیفرخواست من وجود دارد که به همه جواب داده‌ام، مثلا می‌گویند فقط با دادن چک و سفته وام گرفته‌ایم یا می‌گویند برای اعطای تسهیلات اعتبار سنجی نشده است. دلیلش این است که من اعتبار داشته‌ام و خوش‌پرداخت بوده‌ام.
وی در رابطه با ارتباطش با دلاویز گفت: مگر می‌شود که من آویزان کسی شوم که از من پایین‌تر است، مگر نمی‌گویند که من مرکز رانت بوده‌ام پس چرا من به او آویزان شوم.
متهم رضوی با اشاره به موضوع پول‌های کثیف در سینما اظهار داشت: نزدیک به ۸ میلیارد تومان در سریال شهرزاد سرمایه‌گذاری انجام شده و اصلا پشیمان نیستم، اما آقای امامی هنوز به ما بدهکار است و هنوز اصل پول را برنگردانده، در این خصوص شکایت کردم.
متهم افزود: ظاهرا خیلی دوست دارند بگویند محمد هادی رضوی داماد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است، من که داماد نتانیاهو نیستم، از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی بودن پرونده من بررسی شود.
در ادامه نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و خطاب به سید محمد هادی رضوی گفت: شما می‌گویید از بانک مرکزی استعلام دارید به من بگویید شما چطور از بانک استعلام می‌گیرید؟ همچنین بگویید بانک مرکزی چگونه وظیفه دارد استعلامات را پاسخ دهد.
قهرمانی گفت: قد و اندازه آقای رضوی وام ازدواج بوده است و بیش از این صلاحیت نداشت.
در پایان دادگاه قاضی مسعودی مقام اعلام کرد: جلسه بعدی دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.
گفتنی است، در این دادگاه علاوه‌بر متهمان رضوی و دلاویز قرار است به اتهامات 29 نفر دیگر از متهمان رسیدگی شود.به گفته نماینده دادستان، در پرونده‌های این 29 نفر ۲۱ کیفرخواست مربوط به ارکان اعتباری و مدیران شعب و ۸ کیفرخواست مربوط به اعضای هیئت‌مدیره بانک سرمایه است.    
هدایتی تاکنون بدهی خود را تسویه نکرده است
همچنین در حاشیه این دادگاه قاضى مسعودى‌مقام در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت پرونده حسین هدایتى گفت: حکم این پرونده صادر شده و در مرحله تایپ است و تا دو سه روز آینده حکم از طریق سخنگوى قوه قضائیه اعلام خواهم شد. وى در پاسخ به اینکه هدایتى مدعى شده که بدهى خود را تا پیش از صدور حکم تسویه مى‌کند آیا اقدامى در این زمینه داشته‌اند یا خیر، گفت: خیر، تاکنون اقدامى انجام نشده است.

نظر شما