شناسهٔ خبر: 32887479 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قرار افطار، در وسط میدان

کمی مانده به تاریکی هوا از راه می‌رسند. انگار از قبل به هر کسی کاری جداگانه سپرده شده باشد، همه در تکاپو هستند .میدان وسیع امام حسین(ع) در این شب‌‌ها میزبان وعده افطار روزه‌دارانی است که درکنار هم ساده‌زیستی را تمرین می کنند.

صاحب‌خبر -

گروه تفریح و نشاط؛ معصومه اصغری: رد احادیث اهل بیت (ع) را که بگیری سفارش‌های زیادی در باره نحوه غذا خوردن دستت را می‌گیرد. در ماه مبارک رمضان این توصیه‌ها رنگ و بوی دیگری می‌گیرند. حواس خیلی‌هامان بیشتر پی این می‌رود که مرز حلال و حرام روزی‌مان را روشن‌تر کنیم. اهل بیت به ما سفارش کرده‌اند برای داشتن روزی حلال طولانی پی ساده‌زیستی را بگیریم. پرخوری و اسراف را از زندگی روزمره‌مان حذف کنیم و پیگیر سبک‌تر زندگی کردن باشیم. این همان فلسفه‌ای است که در بطن ماه مبارک نهادینه شده و با وارد شدن به روزها و شب‌های نورانی آن فرصت تازه‌ای پیدا می‌کنیم تا این آموزه‌ها را در زندگی روزمره‌مان عملی کنیم.

 

سنتی که روی چشم گذاشته می شود

پهن کردن سفره افطار ساده، پیشینه پرو پیمانی داشته است. سنت افطاری دادن در ماه مبارک رمضان از سفارش‌هایی بوده که مردم آن را روی چشم‌شان گذاشته‌اند و در هر شرایطی سعی در حفظ آن داشته‌اند. در تهران قدیم افطاری بین همسایه‌ها تقسیم می‌شد. دم غروب کمی پیش از آن که صدای اذان از گلدسته‌های مسجد شنیده شود طبق‌های غذای ساده مثل آش و شوربا و نرگسی خانه به خانه می‌چرخید و کسی بی افطار نمی‌ماند. حالا خیلی از همان بچه‌هایی که سر سفره همان پدر و مادرها این رسم و سنت‌های دلنشین را دیده‌اند متولی پهن کردن سفره‌های افطار ساده در میدانگاهی و مساجد محله‌ها شده‌اند.

 


زور همدلی می‌چربد هنوز

دست‌تنگی‌ها و شرایط بد اقتصادی همه اقشار را درگیر خود کرده است، اما پهن شدن همین سفره‌های ساده یادمان می‌اندازد زور همدلی به همه نداری‌ها و دل‌نگرانی‌ها می‌چربد هنوز. میکائیل سعید، از متولیان سفره‌های افطار ساده در میدان امام حسین می‌گوید :« این سفره‌های ساده از دل سنت‌های قدیمی به ما رسیده است. با شروع ماه مبارک مضان اهالی محله‌ها دور هم جمع می‌شدند و در زورخانه یا مساجد محله برای نیازمندان مراسم گلریزان برگزار می‌کردند. اصلا این ماه با خودش مهربانی به همراه می‌آورد. حواس بزرگترها پی این می‌رفت که همسایه‌اش در چه وضعی است و همین‌ها آدم‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کرد. ما هر شب در میدان امام حسین (ع) میزبان عابران و رهگذرانی می‌شویم که هنگام افطار در خیابان مانده‌اند. با ساده‌ترین طعام ممکن از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم و همین زمینه‌ای برای احیای سنت‌های خوب گذشته می‌شود.»

 

زمزمه‌های پیش از افطار

در میدان امام حسین (ع) خیلی‌ها پیش از آن که پای سفره‌های افطاری بنشینند با زبان روزه مهمان مزار شهدای گمنام می‌شوند. محمد دوستی، معتمد محله امامزاده یحیی در این باره می‌گوید :«سعی ما این بوده که این سفره‌های ساده را در محله‌های مرکزی و جنوبی برپا کنیم. از خیران و کسبه بازار هم دعوت کردیم تا در این کار خدا پسندانه مشارکت داشته باشند. نهاد‌هایی مانند شهرداری هم همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند.

در حال حاضر این سفره‌های افطاری در محله‌های خیام، امامزاده یحیی و خیابان‌های صور اسرافیل و ناصر خسرو پهن می‌شوند.» دوستی می‌گوید با توجه به وسعت میدان امام حسین(ع) طولانی‌ترین سفره افطار شهری اینجا پهن می‌شود:«میدان امام حسین(ع) چند سالی است که تبدیل به محلی برای تجمعات مذهبی و آیینی اهالی پایتخت شده است. بقعه شهدای گمنام معنویت بیشتری به این میدان داده است و دعوت از کودکان کار برای حضور پای این سفره‌ها شیرین‌ترین همنشینی این روزهای ما شده است. از همه شهروندان دعوت می‌کنیم به مجلس افطاری خودشان بیایند و در کنار همشهری‌های‌شان روزه‌شان را پای این سفره‌های ساده و با صفا افطار کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما