شناسهٔ خبر: 32862025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

تداوم برجام، منوط به عملکرد اروپا

تهران- ایرنا- «باهنر: در برجام می‌مانیم اما اروپایی‌ها باید خسارات ماندن در برجام را بپردازند»، « حقی که به مادران ایرانی برگشت/ در کدام کشورها تابعیت از مادر به فرزند منتقل نمی‌شود؟» و « در جنگ اقتصادی برد با کدام کشور است؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** باهنر: در برجام می‌مانیم اما اروپایی‌ها باید خسارات ماندن در برجام را بپردازند/ قطعا جنگ، آرای ترامپ را بیشتر نخواهد کرد/قصدی برای کاندیداتوری ندارم/ ماجرای افطاری با احمدی نژاد چه بود؟
وبسایت خبری «شفقنا» در گفت‌وگو با محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، آورده است: وی معتقد است: هیچ قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را ندارد. وی همچنین با توضیح جزییات دیدار اخیر خود با محمود احمدی نژاد این دیدار را مرسوم دانسته و در مورد برجام نیز می گوید: برخی ها این روزها عنوان می کنند برجام را از روز اول قبول نداشتیم؛ در واقع این طور صحیح نیست. برجام یک قدم خیلی خوبی بود و ما را یک قدم به جلو برد.اروپایی ها باید قانون شکنی و بد عهدی آمریکا را جبران کنند. بنابراین ما قدم های نرم مان را شروع کردیم، به برجام متعهدیم و در برجام می مانیم اما به همین نسبتی که آنها بخواهند کمک کنیم با آنها راه می آییم والا مسیرهای آینده مان را مشخص می کنیم. او همچنین در مورد تهدیدات آمریکا می افزاید: ترامپ عشقش این است که دور بعد هم رییس جمهور شود. حالا دنبال یک راهی است که ببینید کدام راه می تواند بیشتر آرای او را زیادتر کند اما قطعا جنگ آرای او را زیاد نمی کند.

* بحث برجام در حال حاضر به نظر می رسد بسیار جدی شده، از طرفی آمریکا در منطقه تهدیداتی را اعمال می کند. از یک طرف هم بحث مذاکره را مطرح کرده. اخیرا هم که شماره تلفن خود را برای ایران فرستاده است. ارزیابی شما از این روند چیست؟ و اینکه از طرف ایران عنوان شده قرار هست مرحله به مرحله برخی تعهداتش به برجام کاهش پیدا کند. این مساله را چطور ارزیابی می کنید؟

- ببینید اول اینکه برخی ها این روزها عنوان می کنند برجام را از روز اول قبول نداشتیم؛ در واقع این طور صحیح نیست. برجام یک قدم خیلی خوبی بود و ما را یک قدم به جلو برد. مساله وحدت نظری که در دنیا علیه ما اتقاق افتاده بود را شکست. قطعنامه هایی که علیه ما بود پاک شد. خب آقای ترامپ آمد. در آمریکا هر از چند گاهی یک رییس جمهور می آوردند که خودشان هم اگر نگوییم واژه دیوانه اما می گویند این رییس جمهور خیلی غیرقابل پیش بینی است. عملا می گویند که رییس جمهور دیوانه است. چون الان هم تصمیماتی که رییس جمهور می گیرد را برخی سناتورهای جمهوری خواه با آن مخالفت می کنند. ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته یکجانبه از برجام خارج شد. ما دقیقا یک سال تحمل کردیم و بسیار خویشتنداری خودمان را حفظ کردیم. چند روز قبل هم دولت رسما بعد از مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفته شد که ما محدودیت صدور آب سنگین را اجرا نمی کنیم تازه در چارچوب برجام و دو کار را شروع کردیم که محدودیت غنی سازی نداریم و آب سنگین مان را نمی فروشیم تا ۶۰ روز هم مهلت دادیم. اروپایی ها باید این قانون شکنی و بد عهدی آمریکا را جبران کنند. البته ما می گوئیم که اروپایی ها باید در این زمینه هزینه بدهند والا می دانیم اروپایی ها دوست دارند، برجام بماند اما نمی خواهند هزینه آن را بدهند. ما هم می گوییم اگر می خواهید برجام بماند باید هزینه آن را هم بدهید. مقداری هزینه را شما بدهید مقداری را هم ما می دهیم تا جبران شود. بنابراین ما قدم های نرم مان را شروع کردیم، به برجام متعهدیم و در برجام می مانیم اما به همین نسبتی که آنها بخواهند کمک کنیم با آنها راه می آییم والا مسیرهای آینده مان را مشخص می کنیم.

*تکلیف برجام چطور؟
برجام بستگی به رفتار اروپا دارد. ما گام به گام جلو می رویم.

*احتمال خروج ایران از برجام چقدر است؟
ما که حالا حالا خیلی وقت داریم. قدم به قدم.

*یعنی تا قبل از انتخابات آمریکا تکلیف برجام مشخص می شود؟
ترامپ عشقش این است که دور بعد هم رییس جمهور شود. حالا دنبال یک راهی هست که ببینید کدام راه می تواند بیشتر آرای او را زیادتر کند اما قطعا جنگ آرای او را زیاد نمی کند.


** حقی که به مادران ایرانی برگشت/ در کدام کشورها تابعیت از مادر به فرزند منتقل نمی‌شود؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در بررسی رفت و برگشت اعطای تابعیت به فرزندان از مادران ایرانی، گزارش داد: روز گذشته کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد. در صورت تصویب نهایی این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تابعیت ایرانی خواهند گرفت.

* حقی که از مادران ایرانی گرفته شد
سال ۸۵ ماده‌واحده‌ای با عنوان طرح یک فوریتی برای اصلاح بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و اضافه‌کردن یک تبصره به آن تصویب شد که وضعیت را پیچیده کرد. ابتدا نمایندگان مجلس در سال ۱۳۸۵ می‌خواستند مسئله را حل کنند. در قانون مدنی هم درخواست تابعیت از بدو تولد تا سن ۱۸ سالگی بود، اما نیروهای مخالفی وجود داشتند که باعث تصویب ماده‌ واحده‌ای شد که درخواست تابعیت را به بعد از ۱۸ سالگی موکول کرد و باعث آسیب‌های اجتماعی بسیار بزرگی در چند سال اخیر شد. در نهایت نمایندگان در سال ۱۳۹۱ طرحی را مصوّب کردند که حداقل این کودکان تا سن ۱۸ سالگی محروم از تحصیل، حقوق شهروندی، حق بهداشت و حق درمان نبوده و برای تمدید سالانه‌ی اقامتشان در ایران تا سن ۱۸ سالگی مجبور به پرداخت هزینه نباشند.

این در حالی است که در ماده‌ واحده سال ۱۳۸۵، کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به‌ جز «حق اقامت» هیچ حق دیگری برای زندگی در ایران نداشتند؛ لذا طرح سال ۹۱ یک گام روبه‌جلو برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقتصادی بود، ولی شورای نگهبان به دلیل بار مالی برای دولت این طرح را تصویب نکرد. در نهایت محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ۱۳ آبان ماه امسال از تصویب پیش‌نویس لایحه قانونی «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» خبر داد. براساس این لایحه که در هیئت دولت تصویب شده، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند.

* سیاوشی: تمام تلاشمان این بود که ماده‌واحده را لغو کنیم
در همین میان طیبه سیاوشی، نماینده مجلس درباره ماده‌واحده سال ۸۵ به «خبرآنلاین» می‌گوید: «ماده‌واحده‌ای که در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید، وضعیت را پیچیده کرد. تابعیتی که این افراد به راحتی می‌توانستند بگیرند و از طریق مادر به آنها منتقل شود، به‌دلیل نگرانی‌هایی که در آن سال‌ها ایجاد شده بود، به یک وضعیت تابعیت اکتسابی تغییر داد. حالا برای اینکه ما بتوانیم آن ماده‌واحده را لغو کنیم، طرح‌های مکرری را آوردیم. آن ماده‌واحده هم یک‌سال اجرا شد و بعد به‌دلیل همان نگرانی‌ها ادامه پیدا نکرد. بعد از آن مجلس نهم طرحی در راستای همان ماده‌واحده سال ۸۵ داد ولی شورای نگهبان به دلیل مار بالی آن را رد کرد. این بحث همان احیای ماده ۹۷۶ است ولی نکته این است که ما هم این ماده را داریم هم ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی.»

این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید: «ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی را موکول می‌کند به تصمیم دولت ولی می‌دانیم این مرد خارجی که وارد ایران می‌شود، ورودش ورود قانونی و ثبت‌شده‌ای نیست. بنابراین دولت برای این فرد مجوز ازدواج صادر نمی‌کند. یعنی وارد یک سیکل معیوب شده بودیم و راه‌حلی برای آن پیدا نمی‌شد. هم طرح‌ها بهم خورده بود هم قانون دیگر قابلیت اجرایی نداشت. پس از آن دولت ناچارا به دلیل شرایط یکی دو سال اخیر لایحه‌ای را که پیش از سه سال روی آن کار کردند، امروز به صحن علنی آوردند و این لایحه به تصویب رسید؛ وگرنه اگر موارد دیگری مدنظر قرار نمی‌گرفت ماده ۹۷۶ مانند قبل قابلیت اجرایی داشت و از سال ۸۵ این مشکلات به‌وجود آمد.»

** در جنگ اقتصادی برد با کدام کشور است؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با محمود جام‌ساز، اقتصاددان نوشت: محمود جام‌ساز در پاسخ به این پرسش که آیا ابرتورم در راه است؟ اظهار داشت: ما سال‌هاست که دچار تورم هستیم. تورم، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را به دنبال دارد و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از ناحیه افزایش تقاضا و از ناحیه عرضه. مساله‌ای که منجر به افزایش تقاضا می‌شود، بیشتر به کسری بودجه دولت مربوط می‌شود که از بانک مرکزی استقراض می‌کند و پایه پولی را بالا می‌برد و پول پرقدرت وارد چرخه پولی کشور می‌شود که تقاضا را بالا می‌برد، در حالی که عرضه ثابت می‌ماند.

جام‌ساز یادآور شد: هر گاه اقتصاد کشور با تورم روبه‌رو می‌شده، سیاست‌های مقطعی برای کنترل تورم اعمال می‌شده، اما چون این سیاست‌ها مطابق با علم اقتصاد نبوده و چارچوب مشخص علمی نداشته، مجددا برای مدت کوتاهی قیمت‌ها ثابت و دوباره افزایش می‌یافته است.

وی متذکر شد: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و هنوز با ابرتورم مواجه نشدیم، چون ظرفیت‌های کشور زیاد است و از این رو امکان ایستادگی در برابر تحریم و تابآوری در جنگ اقتصادی بالاست اما در رابطه با افزایش گرانی، هر چقدر هم که دولت بخواهد دستمزدها را افزایش دهد تا قدرت خرید بالا رود، عملی نیست، زیرا دولت در وضعیت بحرانی کمبود ارز قرار دارد که منجر به کاهش درآمد مالیاتی می‌شود.

این اقتصاددان با بیان این‌که در حال حاضر با یک جنگ روانی با آمریکا از یک طرف و یک جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: جنگ اقتصادی بین ایران و غرب آغاز شده است. علتش هم این است که اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدات خود در برجام پایبند بمانند و دلیل آن، ارتباط تنگاتنگ‌شان با آمریکا و مبادلات سنگین اقتصادی با این کشور است.

جام‌ساز متذکر شد: دولت در وضعیتی قرار ندارد که بتواند کنترل قوی و هوشمندانه در مورد قیمت‌ها داشته باشد. در واقع اقتصادهای دولتی در وضعیتی نیستند که هم بتوانند رشد اقتصادی بالا و هم بتوانند رفاه مردم را تامین کنند، زیرا هزینه‌های دولت بالا است. در صورتی که درصد کمی از جامعه که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارند، با انباشت سرمایه روبه‌رو می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما از نظر اقتصادی بسیار تحت فشار هستیم و به همین دلیل مسایل اقتصادی را باید به نحوی تنظیم کنیم که بتوانیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: جنگ با تمام ابزارهای نظامی که آمریکا در خلیج‌فارس مستقر کرده، چندان محتمل به نظر نمی رسد، اما در جنگ اقتصادی، برد با کشوری است که از عقلانیت مدد بگیرد.

** عارف: نه آمریکا و نه خاورمیانه آمادگی جنگ را ندارند/ برجام بهانه خوبی بود که مذاکره در سایر زمینه‌ها نیز شروع شود
عصرایران در گفت‌وگو با محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، نوشت: شخصا صداقتی در سخنان مقامات آمریکایی برای مذاکره نمی بینم، هم براساس تجربه گذشته و هم رفتار و منشی که در این روزها و ماه‌‍‌های گذشته از آمریکایی ها دیده‌ایم نمی توان به آنها اعتماد کرد.

محمدرضا عارف در مورد احتمال مذاکره ایران و آمریکا گفت: شخصا صداقتی در سخنان مقامات آمریکایی برای مذاکره نمی بینم،هم براساس تجربه گذشته و هم رفتار و منشی که در این روزها و ماه‌‍‌های گذشته از آمریکایی ها دیده‌ایم نمی توان به آنها اعتماد کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: زبان اصلی آمریکایی‌ها تهدید است که در کنار تهدید برای اینکه افکار عمومی جهان را جلب کنند بحث مذاکره را مطرح می کنند. آمریکایی ها اگر اهل مذاکره بودند برجام را ترک نمی کردند، برجام بهانه خوبی بود که مذاکره در سایر زمینه ها نیز شروع شود. آمریکا معاهده بین المللی را که به نتیجه رسیده است ترک می کند و باور اینکه الان آنها برای مذاکره صداقت دارند سخت است.

رییس فراکسیون آموزش مجلس در مورد امکان بروز جنگ بین ایران و آمریکا نیز گفت: نه آمریکا و نه منطقه آمادگی جنگ را ندارند. آمریکا بهانه ای برای اینکه بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران جنگ جدیدی را آغاز کند ندارد چراکه ما در چارچوب قواعد و مقررات بین المللی فعالیت می کنیم، کشوری انقلابی هستیم و بیشتر از کشورهای دیگر برای مبارزه با تروریست هزینه داده‌ایم.

نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: ما برای حفظ سلامت نه تنها خودمان بلکه برای حفظ سلامت دنیا هزینه های مالی و انسانی فراوانی برای مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم، یکی از بزرگترین کشورهای مهاجر پذیر هستیم و بیش از سهم بین المللی خودمان با توجه به نگاه ارزشی که برای انسان ها داریم هزینه کرده ایم .

** چند درصد از صادرات ایران مربوط به فلزات معدنی است؟ راهکار مقابله با تحریم جدید ترامپ چیست؟
پایگاه خبری «تابناک» در گفت و گو با فعالان اقتصادی نوشت: همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، بخش فولاد و فلزات معدنی ایران را مشمول مقررات مربوط به تحریم‌ها قرار داد. قدیر قیافه، در رابطه با راه‌های مقابله با این تحریم‌ها به تابناک اقتصادی گفت: هموطنان ما که در زمینه صادرات فولاد و سایر فلزات فعالیت دارند، حتماً راهکار‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا خواهند داشت اما نباید این راهکار‌ها را آشکار کنیم.

قدیر قیافه اظهار، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن، داشت: در ابتدا بهتر است بجای بیان عبارت دور زدن تحریم‌ها از عبارت مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم، چون کسی تحریم‌ها را دور می‌زند که قانونی تحریم شده باشد و بخواهد چنین کاری را انجام دهد. از آنجا که تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی و بی منطق است و بر اساس هیچ کدام از قوانین و مقررات و اصول حاکم بر روابط بین الملل نیست، بنابراین ما با این تحریم‌ها مقابله می‌کنیم.

وی ادامه داد: به هر شکل طی چهل سال گذشته، ایران بار‌ها و بار‌ها توسط آمریکا و کشور‌های حامی آن تحریم شده و در این مدت هر چند به سختی، از این تحریم‌ها عبور کرده است. با وحدت و پشتیبانی مردم از کلیت نظام جمهوری اسلامی، من فکر می‌کنم از این تحریم‌ها هم عبور خواهیم کرد. قیافه با بیان اینکه هموطنان ما که در زمینه صادرات فولاد و سایر فلزات فعالیت دارند حتماً راهکار‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا خواهند داشت، گفت: اما نباید این راهکار‌ها را آشکار و تشریح کنیم.

وی افزود: اشاره به این نکته نیز ضروری است که این تحریم‌ها هزینه‌های ما را افزایش خواهد داد. امروزه هزینه‌های ما در حوزه صادرات و واردات و به طور کلی تبادلات تجاری افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه در حوزه صادرات، بخشی از درآمد مکتسبه توسط صادرکنندگان مصروف انتقال پول می‌شود و بعضاً این هزینه به ۱۴ درصد از درآمد مکتسبه نیز می‌رسد. این موضوع از مشکلاتی است که با اعمال تحریم‌های بیشتر، احتمالاً برای فعالان اقتصادی شدیدتر خواهد شد، ولی من فکر می‌کنم اگر با هم و در کنار یکدیگر باشیم از این وضعیت هم عبور خواهیم کرد.

همچنین سیدبهادر احرامیان، عضو اتاق بازرگانی ایران و تولیدکننده محصولات فولادی طی مصاحبه‌ای در همین زمینه گفت: کشور‌های همسایه هنوز موضع خود را نسبت به تحریم جدید فلزات ایران اعلام نکرده اند، ولی تصور می‌کنم نیاز کشور‌های همسایه اجازه ندهد که این تحریم پابرجا بماند. علاء میرمحمد صادقی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز طی مصاحبه‌ای تحریم فلزات ایران را بی‌اثر دانست و گفت: کشور‌های عربی، اعتنایی به تحریم‌ها ندارند و می‌توان از چنین تحریمی عبور کرد.

هر چند برخی‌ معتقدند رکود حاکم بر بازار مسکن و صنایع ایران، در کنار کاهش هزینه‌های عمرانی دولت باعث خواهد شد که تقاضای داخلی جای بازار‌های خارجی را نگیرد، هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که این تحریم‌ها می‌تواند به فرصت جدیدی برای رونق صنایع و تولیدات داخلی تبدیل شود، مشروط بر اینکه دولتمردان بتوانند به درستی از آن استفاده کرده و نیاز کشور را از داخل تأمین کنند.

** دولتی‌ها شفاف‌سازی را از خانه خودشان شروع کنند/ تصویب بی حساب و کتاب قوانین شان مجلس را پایین آورده است
وبسایت خبری «تابناک» در گفت گو با رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نوشت: بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که دلیل بحران‌های اقتصادی کشور تحریم‌های خارجی نیست و ریشه مشکلاتی که امروز جامعه به آن دچار شده است را باید در درون کشور و تحریم‌های داخلی جستجو کرد. به اعتقاد این افراد عدم مدیریت مناسب منابع سو استفاده‌های کلان از برخی موقعیت‌ها دلیل این آسیب‌ها بوده است. از سوی دیگر برخی‌ها نیز معتقد هستند که نبود نظارت کافی و لابی‌های پشت پرده بخصوص در خانه ملت یکی از عمده ترین دلایل از هم گسیختگی سیستم اقتصادی کشور است. به اعتقاد این افراد ضعف قوه مقننه که به عنوان مهم‌ترین نهاد نظارتی کشور شناخته می‌شود دلیل آشفتگی‌های فعلی کشور است.

رسول خضری در خصوص این موضوع اظهار داشت: مشکلی که ما الآن با آن مواجه هستیم تورم گرانی و تحریم‌های داخلی هستند، با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه که دولت در چند وقت اخیر صادر کرده است متأسفانه تجارت‌های مرزی را نابود کرده و تجار را زمین‌گیر کرده است. اصولاً ما در مرزها خود 23 کنوانسیون بین‌المللی داریم که هیچ‌کدام آن‌ها رعایت نمی‌شود و به جای آنکه به بازرگان‌ها فرصت داده شود تا نسبت به ترخیص و خروج کالاهای خود اقدامی کنند با یک بخش‌نامه و بی‌برنامگی‌ها عملاً مبادلات تجاری را از بین برده‌اند.

این نماینده مجلس گفت: مجلس باید دو کار اساسی را انجام دهد و به نظر من اولویت با تنقیح قوانین باید باشد تا قوانینی که تاریخ مصرف آنها تمام شده است اصلاح گردد، مبنای قانون گذاری ما فرانسه بود اما در حال حاضر آنها 3000 تا قانون دارند اما ما بیش از 13400 نوع قانون را تا کنون تصویب کرده ایم. تصویب بی حساب و کتاب قوانین شان مجلس را پایین آورده است، بحث بعدی نیز بحث نظارت است، در سوال استیضاح، و ماده 206 چنانچه نماینده‌ها موضوعی را امضا کرده‌اند باید تا انتها به صورت مردانه پای آن با ایستند، یا سوالی را امضا نکنند و یا تا پایان پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.من قول می‌دهم اگر دو یا سه مورد از این بحث‌ها در مجلس به نتیجه برسد مفسدان اقتصادی چنان به سوراخ‌های خود خواهند خزید که دیگر این میزان فساد در کشور ایجاد نشود.

** پر‌کشش ساختنِ خودرو ‌با کم‌کشش‌ساختنِ فرهنگ و اخلاق
وبسایت خبری «فرارو» گزارش داد: وقتی در صنعتی، بنگاه‌ها بر سر قیمت‌های بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند یعنی آنجا که گران‌ترین‌ها در بازار حکم می‌رانند؛ این معنای دقیق انحصار است. انحصار، غالبا حول‌وحوش کالاهای ضروری همچون خودرو رشد می‌کند. سازوکارهای سیاسی در «ضروری‌ساختنِ» خودرو در ایران نقش داشته و دارد. به عبارتی کلیّه تحولات رخ‌داده در این بخش باید ذیل چهارچوب کلّیِ اقتصاد سیاسی به مثابه‌ی یک رشته‌ی دانشگاهی موشکافی شود.

راه‌های جایگزین زیادی وجود دارد. فرض کنید اگر در کالاهای جایگزین یا رقیب یعنی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های آن، سرمایه‌گذاری، و هم‌هنگام از طریق رسانه، فرهنگِ استفاده از آن تبلیغ می‌شد؛ در این‌صورت، از میزان ضروری‌بودنِ خودرو به‌شدّت کاسته می‌شد و محیط زیست هم در امان می‌ماند.

متاسفانه، خودرو در ایران، کالایی «بی‌کشش» یا «کم‌کشش» است. یعنی هرچقدر قیمت کالا افزایش می‌یابد بازهم برای آن خریدار هست؛ این امر سه علّت دارد: یکی ضروری بودن کالا، دیگری انحصار، و دیگری فرهنگِ کاسب‌کاری و یک‌شبه پولدار‌شدنِ شیوع‌یافته در جامعه که ماحصلِ کاهش قدرت خرید، احساس ناامنی اقتصادی و سیاسی، و دودودمی است که فضای سیاسیِ کشور را تیره‌وتار کرده. احساسی میان مردم هست با این مضمون که همه‌چیز رها شده و برنامه‌ریزیِ خاصّی در بسیاری از جنبه‌ها از سوی متولّیان وجود ندارد؛ اوضاع باری به هرجهت پیش می‌رود و در این میان، فساد رشد کرده و به راه خود می رود. قانون‌مداری چه به عنوان یک خصلت فردی و چه یک روح جمعی یا رویه‌ی حاکمیتی کم‌رنگ شده.

طی هفته‌ی گذشته نرخ خوردو بازهم افزایش پیدا کرد. بی هیچ‌ دلیل یا توضیحی، در اقدامی غیرانسانی. قیمت‌ها بیش از شش تا هفت‌برابرِ قیمت واقعی یا تمام‌شده‌ی کالا یا همان ارزش مصرفی است. ارزش مبادله‌ای، بر بازار خودرو حکم رانده و عرضه و تقاضا را میزان می‌کند. فی‌الواقع، خودروسازها به علّت اشتهای سیری‌ناپذیر برای سود به هر قیمتی که شده، و نبود اتحادیه‌ها و سندیکاها یا سازوکاری برای حمایت از مصرف‌کننده، نه بر اساس نظریه‌ی کارگریِ ارزش، که بر اساس فرمولِ طرف تقاضا در اقتصاد که آبشخور‌اش، اقتصادِ بی رحمِ مکتب اتریش و کارل منگر Karl Menger است؛ قیمتِ تمام‌شده را بر اساس بی هنجاری‌های موجود در یک جامعه‌ی بیمار و مستاصل، تعیین می‌کنند؛ فرمول و دستور این است: مرگ بر کارخانه، درود بر بازار، هرچه قیمت بالاتر می‌رود بازهم خریدار هست پس قیمت‌ها را بالا ببرید دوستان! دلّالان هم در این میان تا می توانند از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

از منظر اقتصاد سیاسی، تحلیل طبقاتی مدیران و سرمایه‌گذاران کارتل‌های خودروسازی و مناسبات اقتصادی و اجتماعیِ میان آنها، جای پژوهش و موشکافی دارد. لیکن کدام پژوهشگر می‌تواند و اجازه دارد وارد چنین حوزه‌های ممنوعه‌ای شود؟

فشاری که این روزها کالاهایی همچون خودرو و مسکن به اقشار متوسط و کارگری وارد می‌کنند؛ از حیث شدّت، هم‌پای تضییقات سیاسی-اجتماعی است. مفهوم قدرت یا کانون‌های قدرت در صنعت خودروسازی باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. امپریالیزم خودروسازی هرروز و هر ماه بخش عظیمی از درآمدهای ایرانیان را به کام خویش می‌کشاند.

** احزاب و گروه‌های اصولگرا برای انتخابات ۹۸ مشغول چه کاری هستند؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» گزارش داد: تنور انتخابات ۹۸ هنوز گرم نشده و با وجودی که فقط ۹ ماه تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی است، جریان های سیاسی تحرک مشهودی برای این رقابت مهم از خود نشان نمی دهند. اگرچه احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان متولیان اصلی ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی باید ایفاگر نقش جدی در افزایش مشارکت شهروندان داشته باشند اما شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که تقویم انتخابات برای جریان‌های سیاسی هنوز ورق نخورده است.

* موتلفه و لیست حزبی
با وجود نبود تحرک مشهود و فراگیر در فعالیت گروه‌های سیاسی، در برخی تشکل ها تحرکاتی هر چند محدود مشاهده می‌شود، در این میان می توان گفت «حزب موتلفه اسلامی» یک گام جلوتر از سایر گروه‌های اصولگرا فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تایید این موضوع به خبرآنلاین گفت که بحث‌ها پیرامون تحلیل شرایط و نحوه ورود به انتخابات از سال گذشته آغاز شده و همچنان در حال انجام است. او با بیان اینکه حزب موتلفه قرار است در انتخابات آینده لیست حزبی بدهد، تاکید کرد «البته هنوز ورودی به مصداق‌ها نداشته‌ایم و بحث ها حول محور کلیات درحال شکل گیری است».

* گسترش ساختار جامعه روحانیت مبارز
البته «جامعه روحانیت مبارز» نیز دست روی دست نگذاشته و از سال گذشته گام های عملی برای به روزرسانی تشکیلات خود برداشت، به گفته مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز از سال گذشته اقداماتی را در جهت بازسازی اساسنامه و فعالیت جدید جامعه در دستور کار قرار داده است. در واقع می توان تغییر نام «جامعه روحانیت مبارز تهران» به «جامعه روحانیت مبارز کشور» را مهم‌ترین اقدام در جهت گسترش ساختار این تشکل روحانی و بسط و توسعه میدان فعالیت های آن دانست به این معنا که فعالیت‌هایش سراسری خواهد بود و دیگر محدود به تهران نمی شود. جامعه روحانیت البته سلسله نشست های هم اندیشی را نیز با ۴۰ حزب اصولگرا برنامه ریزی و در حال اجرا دارد تا همراهی و هماهنگی بیشتری را با آنها برای ورود موثر به انتخابات پیش رو فراهم آورد.

* پایداری همچنان در مسیر تک‌روی
در این زمینه تشکل تک‌رو پایداری هم در جریان اصولگرایی هم تحرکات خود را هر چند در حد اظهارنظرهای کلی درباره نحوه ورود به انتخابات مجلس یازدهم آغاز کرده است، محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت وگویی از تلاش‌های این جبهه برای ارائه لیست مستقل در انتخابات تهران خبر داده است. وی با نگاهی انتقادی نسبت به عملکرد جریان های فعال در جناح اصولگرا، نحوه ورود آنها به انتخابات را غیر شفاف خواند و تاکید کرد « در تهران فعلا بنای ما بر لیست مستقل است چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‌بینیم اما سیاست‌هایمان درباره کلانشهرها و شهرستان‌های دیگر را هم اعلام می‌کنیم».
* ایثارگران و جمنا دنبال بازار گرمی برای شورای وحدت
همچنین جمعیت ایثاگران هم فعالیت هایی را در سطح کلی و بدون ورود به جزئیات برای انتخابات مجلس آغاز کرده است. جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران در مورد سازوکار انتخاباتی حزب متبوع خود گفته «در مورد اصل انتخابات قطعاً صحبت‌های کلی را انجام داده‌ایم اما اینکه بخواهیم کمیته خاصی تشکیل دهیم و به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های انتخاباتی بشویم هنوز وارد نشده ایم و این موضوع را کمی زود می‌دانیم. ما باید به سمت تدوین لیست واحد اصولگرایان حرکت کنیم. البته باید سازوکارها ایجاد شود و شاخص‌هایی تعریف کنیم تا سهم خواهی پیش نیاید و بتوانیم بهترین افراد را انتخاب کنیم.»

همچنین مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت ایثاگران در توضیح استراتژی این جمعیت برای انتخابات آینده مجلس به خبرآنلاین، گفت: در این زمینه سه کار به صورت همزمان در حال انجام است که ارتباط با تشکل های کشوری و دفاتر استانی به عنوان نخستین گام در دستور کار قرار گرفته تا فهرستی از افراد توانمند که امکان پذیرفتن مسئولیت نمایندگی و در عین حال مقبولیت مردمی دارند تهیه شود.

جمعیت ایثارگران این روزها همه قدرت چانه زنی خود را به کار گرفته تا شورای وحدت به ریاست حدادعادل محور فعالیت انتخاباتی اصولگرایان شود، موضوعی که پایداری ها آن را بر نتافتند و سنتی های جریان به طور مشخص جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز موضوع حمایتی قاطعی نسبت به آن اتخاذ نمی کنند. البته ایثارگران در این مسیر تنها نیست و مجموعه جمنا گرچه خود را از تب و تاب نمی اندازد و با وجود آنکه همه سخن از پایان کارش می دهند اما اعضای هیأت رئیسه اش زیر بار این واقعیت نمی روند، این روزها با جمعیت ایثارگران همراهی می کند تا با کسب اکثریت کرسی ها در شورای وحدت همچنان نقش اصلی را ایفا کند.

* تلاش جبهه پیروان خط امام و رهبری برای بازگشت به متن معادلات جریانی
جبهه پیروان خط امام و رهبری مثل قریب به اتفاق اصولگرایان بر موضوع ائتلاف حداکثری نیروهای این جریان تأکید می کند اما هنوز موضع روشنی اتخاذ نکرده که آیا می خواهد خودش محور همگرایی باشد یا از میان جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت یکی را تقویت کند. محمدرضا باهنر رئیس این جبهه به تازگی اعلام کرد مشغول برگزاری جلسات گفتگوی ملی با برخی چهره های اصلاح طلب است، او با اعلام این موضوع، جای ویژه ای را در میان اخبار و تحلیل های رسانه ای برای خود باز کرده است.

** امیرمهدی ژوله: مثل آن سلبریتی نیستم که به هوادارانم بگویم بع‌بع کنند
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با امیرمهدی ژوله، بازیگر سینما، نوشت: امیرمهدی ژوله که این روزها فیلم «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با بازی او در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، عصر امروز (یکشنبه ۲۲ اردیبهشت) مهمان کافه خبر بود. وی با حضور در کافه خبر، درباره فعالیتش در فضای مجازی گفت و تاکید کرد بخشی از حمله‌ها به موضع‌گیری‌های سلبریتی‌ها، ناشی از این است که برخی به درست یا غلط فکر می‌کنند که چند انتخابات را به تعدادی هنرمند و سلبریتی به خاطر حمایت‌هایشان باخته‌اند.

ژوله در بخشی از این گفت‌وگو که به صورت لایو از اینستاگرام خبرآنلاین پخش شد، درباره فعالیت گسترده‌اش در فضای مجازی و واکنش‌اش به بسیاری از اخبار و رویدادها، گفت: «من دلم می‌خواهد اول به عنوان نویسنده، بازیگر و استندآپ کمدین مطرح شوم تا یک شاخ فضای مجازی. دوم اینکه واقعا در مورد همه مسایل نمی‌شود صحبت کرد. آنقدر سرعت و کثرت حوادث و اتفاقات در ایران بالاست که نمی‌توان درباره همه آن‌ها صحبت کرد، من هم البته خبرگزاری نیستم که بخواهم درباره همه چیز موضع‌گیری کنم. معمولا به موضوعاتی که بعضی اوقات من را قلقک دهد، خوشحالم کند، خشمگینم کند یا متاثرم کند واکنش نشان می‌دهم. این واکنش‌ها هم هیچ وقت از سر اینکه من یک چهره محبوبی هستم یا استندآپ کمدین و بازیگر هستم نبوده است، من واقعا در این قشر نیستم.»

او ادامه داد: «این اظهارنظرهای من و مطالبی که به طنز یا جدی می‌نویسم به خاطر خاستگاه روزنامه‌نگاری من است، من وقتی روزنامه‌نگار بودم، طنز ورزشی، اجتماعی یا سیاسی می‌نوشتم و بعد این کار را در فضای مجازی هم ادامه دادم، ابتدا در فیسبوک می‌نوشتم و اگر دو هزار فالوور هم داشتم، همین حرف‌ها و غرهایم را مثل زمان فیسبوک می‌زدم. البته الان یک مقدار تند و بی‌مهاباتر حرف می‌زنم چون اینستاگرام فضای عمومی‌تری است و اساسا محلی برای نوشتن نیست و برای عکس و شرح عکس تعریف شده است. چون از توییتر هم می‌ترسم، بیشتر در اینستاگرام می‌نویسم.»

این هنرمند در پاسخ به اینکه علت ترسش از توییتر چیست، توضیح داد: «اول اینکه تا به حال به توییتر نرفته‌ام، خیلی از افراد هستند که سال‌هاست در آن فعالیت می‌کنند و اگر بخواهم از صفر شروع کنم، واقعا انرژی‌اش را ندارم، دوم اینکه در توییتر به نظرم فضا و موضع گیری‌ها تندتر است و مقداری می‌ترسم.»

او درباره این‌که چطور در این مدت توانسته در عین زدن حرف‌هایش، دچار حاشیه و جنجال نشود و خط قرمزها را هم رد نکند، به خبرآنلاین گفت: «مسئله دیگری که درباره فعالیت من در فضای مجازی مطرح است، باز هم به خاستگاه مطبوعاتی‌ام باز می‌گردد، ما یاد گرفته بودیم که نسبت به آنچه می‌نویسیم، مسئولیت داریم، چون آنچه می‌نوشتیم می‌توانست عواقب داشته باشد. برای همین شاید یک ذره آشناتر به خطوط قرمز هستم و می‌دانم که تا کجا می‌شود انتقاد کرد.»

** مربی فصل بعد استقلال، ایتالیایی است!
وبسایت خبری «پارسینه» در این گزارش آورده است: اگر دنبال نام سرمربی استقلال هستید، باید سری بزنید به دفتر علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال. او بی‌وقفه در پی مذاکره است و به یک گزینه رسیده و مذاکرات را پیش برده، اگرچه هنوز نتیجه‌اش مشخص نیست. پس از برکناری وینفرد شفر حالا استقلالی‌ها به دنبال پیدا کردن جانشین برای این مربی آلمانی هستند.

طبق اخبار به گوش رسیده، معاون باشگاه استقلال با ماسیمو کاررا برای سرمربیگری وارد مذاکره شده و اولین مذاکره مستقیم با کاررا با این پاسخ از سوی مربی ایتالیایی مواجه شده که با وکیل ایتالیایی‌ام صحبت کنید. خطیر رقم پیشنهادی استقلال را نیز به این سرمربی اعلام کرده اما مذاکرات هنوز نتیجه روشنی نداشته. معاون فتحی احتمالا روز شنبه به اروپا می‌رود تا رودررو مذاکره کند. گفته می شود باشگاه استقلال نامه رسمی هم برای مذاکرات را ارسال کرده.

کاررای ۵۵ ساله که سابقه بازی در یوونتوس را دارد در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بهترین مربی سال لیگ روسیه شد. او در این سال همراه اسپارتاک مسکو قهرمان لیگ و جام حذفی روسیه شد. باشگاه استقلال هنوز به طور رسمی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

** فیلم/ناگفته‌هایی درباره تلفن همراه آقای رئیس جمهور؛ آیا روحانی و ترامپ با این تلفن با هم گفتگو خواهند کرد؟
«نامه نیوز» در این گزارش به بررسی «حاشیه های پیرامون دستگاه تلفن همراه دونالد ترامپ» پرداخت و در قسمتی از آن آورده است: بنابر اعلام تعدادی از مقامات اخیر و سابق آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون شماره تلفن همراه خود را به سران کانادا و مکزیک داده است که فقط جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این اقدام وی استقبال کرده است. خیرا نیز ترامپ شماره خود را از طریق سفارت سوئیس به ایران داده است.

به تازگی گزارش شد که رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمعمول، شماره تلفن همراه شخصی خود را در اختیار سران کشورهای جهان قرار داده است. به گزارش سی‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تاکنون شماره تلفن همراه خود را در اختیار تعدادی از سران کشورهای جهان قرار داده و از آنها خواسته است اگر کاری با وی داشتند، مستقیما با این شماره تماس بگیرند. این اقدام ترامپ، یک اقدام غیرمعمول است که با قواعد دیپلماتیک همخوانی ندارد و باعث افزایش نگرانی هایی در خصوص امنیت و محرمانه بودن ارتباطات رئیس جمهور آمریکا می شود. بنابر اعلام تعدادی از مقامات اخیر و سابق آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون شماره تلفن همراه خود را به سران کانادا و مکزیک داده است که فقط جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این اقدام وی استقبال کرده است. به گفته یک مقام فرانسوی، دونالد ترامپ حتی شماره تلفن شخصی خود را به «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور جدید فرانسه، نیز داده است. در دنیای مدرن امروز، این که سران کشورهای مختلف از طریق تلفن همراه شخصی با یکدیگر تماس برقرار کنند عادی به نظر می رسد؛ اما در عرصه دیپلماتیک، زمانی که همه ارتباط های سران کشورهای جهان با یکدیگر باید یک امر هماهنگ شده باشد، این اقدام یک نقض عرف برای رئیس جمهور محسوب می‎شود.

رعایت آداب و رسوم و تشریفات دیپلماتیک برای این تاجر میلیاردر که پیش از ورود به کاخ سفید به راحتی از طریق تلفن همراه خود با همگان در ارتباط بوده، اندکی دشوار به نظر می رسد. روسای جمهور آمریکا به طور معمول از خطوط تلفن امن که در داخل کاخ سفید وجود دارد، استفاده می کنند. کارشناسان امنیت ملی آمریکا معتقدند این که دونالد ترامپ از تلفن شخصی خود برای تماس با سران دیگر کشورها استفاده کند، می تواند امنیت کشور را به خطر بیاندازد، زیرا دولت های خارجی ممکن است وی را در معرض استراق سمع قرار دهند.

ترامپ در آخرین اقدام خود به ایران شماره داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، پس از آن که به تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشته تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از یک منبع دیپلماتیک مطلع از این رویداد منتشر کرده است. این منبع گفته است، سوئیس احتمالاً این شماره را در اختیار ایران قرار نخواهد داد؛ مگر آن که ایرانی‌ها به طور مشخص در این زمینه درخواست کنند و تصور می‌شود، بسیار بعید است که آنها چنین کاری کنند. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کاخ سفید به درخواست مطرح شده برای ارائه توضیح درباره ماجرای شماره دادن به ایران پاسخی نداده است. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس به عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد: چیزی که در رابطه با ایران مایلم شاهدش باشم؛ مایلم شاهد این باشم که آنها با من تماس بگیرند. جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری به آنها می‌گوید که تماس نگیرند.

سخنگوی جان کری در واکنش به این اظهارات ترامپ، گفت: هر چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت، صرفاً غلط است؛ ختم ماجرا. او درباره واقعیت‌ها اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریکا نیز در اشتباه بوده است. کری به مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای کمک کرد که برای حل یک مشکل دشوار، کارآمد بود. جهان در آن زمان از آن حمایت کرد و اکنون هم از آن حمایت می‌کند.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما