شناسهٔ خبر: 32850239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگاهی به سوت‌های جنجالی هفته بیست و نهم لیگ برتر/از گل مردود استقلال تا پنالتی پرسپولیس

در این مطلب به بررسی ۳ سوت بحث‌برانگیز هفته بیست‌ونهم لیگ برتر می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تساوی مدعیان در هفته بیست‌ونهم لیگ برتر باعث شد تا جنگ قهرمانی به هفته پایانی کشیده شود. اگر از مسائل فنی بگذریم به نظر می‌رسد در ۳ بازی اشتباهاتی تاثیرگذار از سوی داوران وجود داشته است. در این وصف می‌توان گفت اگر ناظمی، فغانی و اکبریان در تصمیماتشان اشتباه کرده باشند آن وقت شاید سرنوشت قهرمانی نیز در نهایت تحت تاثیر همین اشتباهات قرار بگیرد. در ادامه به بررسی بیشتر ۳ سوت بحث‌برانگیز هفته بیست‌ونهم می‌پردازیم.

گلی که مردود شد
استقلال در دیدار با نفت آبادان در شرایطی به تساوی رسید که موفق شد گلزنی کند، اما اکبریان این صحنه را مردود اعلام کرد تا جنجال‌ها آغاز شود. داور مسابقه در این صحنه در شرایطی اعلام کرد که استقلالی‌ها در موقعیت مردود به گل رسیدند که دلیل آن را رد شدن توپ از خط عرضی زمین عنوان کرد، در حالی که تصاویر موضوع دیگری را نشان می‌دهد.

همین اتفاقات باعث شد تا فرهاد مجیدی به شدت نسبت به تصمیمات داور مسابقه واکنش نشان دهد و از کنار زمین اخراج شود و در پایان بازی هم با استفاده از واژه فوتبال کثیف به انتقاد از عملکرد داور بپردازد. گل استقلال در حالی مردود اعلام شد که اکثر کارشناسان از اشتباه بزرگ داور گفتند و فقط داوود رفعتی، رئیس دپارتمان داوری بود که از تصمیم اکبریان دفاع کرد؛ اتفاقی که جنگ لفظی شدید خطیر معاون باشگاه استقلال با رئیس دپارتمان داوری را هم به دنبال داشت. به هر حال اگر گل استقلال درست بوده باشد، اشتباه داوری امید یک تیم را برای قهرمانی کاملا از بین برده است.

اختلاف‌نظر فنایی و رفعتی
اختلاف‌نظر در مورد گل مردود استقلال به صنعت نفت به جدال فنایی، کارشناس داوری و داوود رفعتی، رئیس دپارتمان داوری هم کشیده شد. محمد فنایی درباره این گل گفت: «اگر توپ بیرون رفته باشد، ممکن است داور پشت دروازه دقیقا جلوی دید کمک داور را گرفته باشد. زمانی که بازیکن آبی توپ را می‌زند، پای او بیرون زمین است، اما توپ بیرون نیست.

البته آقای رفعتی می‌گوید دوربین‌ها درست نشان نمی‌دهد. من هم در حد همین دوربین‌ها دارم می‌بینم و اعتقادم این است که توپ بیرون نرفته است.» از سویی رفعتی در واکنش به اظهارات فنایی گفت: «وقتی دوربین روی خط نباشد، تصمیم داور پشت دروازه صحیح است. در صحنه گل، شما ببینید که پای چپ بازیکن استقلال روی خط است. این یعنی که بدن او بیرون زمین است. داوران زمانی اعلام اوت کرده‌اند که توپ روی هوا بوده و هنوز به زمین نیامده است.

پای بازیکن استقلال وقتی به خط عرضی زمین برخورد می‌کند، گچ از روی زمین بلند می‌شود. چطور وقتی توپ به خط می‌خورد این اتفاق نمی‌افتد؟ مشخص است توپ زمانی‌که روی هواست، کاملا بیرون است.» فنایی در اینجا گفت: «نه، شما به عنوان مسئول غرضی دارید و نه من که کارشناس هستم. اما ببینید داور پشت دروازه دقیقا پشت به کمک داور ایستاده است. این توپ نمی‌تواند از خط عبور کرده باشد و به نظر من گل سالم است.»

تایید رفعتی، تکذیب فتحی
گل استقلال به صنعت نفت آبادان به همین جا ختم نشد، چراکه در این رابطه جلسه صبح روز گذشته بین رئیس فدراسیون فوتبال، رئیس دپارتمان داوری و مدیرعامل باشگاه استقلال انجام شد که در پایان این جلسه رفعتی اعلام کرد که فتحی مدیرعامل استقلال تصمیم کمک داور را پذیرفته است: «با توجه به این‌که فتحی خودش سال‌ها در فوتبال است و با این مقوله کاملا آشناست، تصمیم کمک داور و داور پشت دروازه را پذیرفتند.»

از سویی دیگر اظهارات رفعتی با واکنش تند مدیرعامل استقلال مواجه شد و فتحی در اظهاراتی عنوان داشت: «اظهارات منتسب به اینجانب در سایت رسمی فدراسیون فوتبال از قول آقای داوود رفعتی کاملا خلاف واقع و کذب محض بوده و بنده همچنان در جهت منافع استقلال و احقاق حقوق هواداران به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهم آمد.»

پنالتی جنجالی پدیده
جنجال داوری در دیدار پدیده-سپاهان در همان ابتدای بازی آغاز شد و علیرضا فغانی در دقیقه ۵ با نشان دادن نقطه پنالتی باعث شد تا تیم میزبان خیلی زود به گل برسد. بعد از بازی نظرات کارشناسان در خصوص این صحنه ضد و نقیض بود. عده‌ای از کارشناسان داوری مثل سعید مظفری پنالتی پدیده را حاصل اشتباه داوری دانستند و عده‌ای دیگر مثل محسن قهرمانی آن صحنه را پنالتی تشخیص دادند.

پنالتی سرنوشت‌ساز سرخ‌ها
در خصوص پنالتی پرسپولیس در دقیقه ۸۰ کمتر از ۲ صحنه دیگر داوری بحث شده و این نشان می‌دهد که تصمیم داور در اعلام این پنالتی تا حدودی قابل دفاع است. به اعتقاد اکثر کارشناسان در صحنه جنجالی دیدار تیم‌های پرسپولیس و ماشین‌سازی ابتدا مدافع ماشین‌سازی و سپس مهاجم پرسپولیس و بعد در ادامه مدافع ماشین‌سازی اقدام به کشیدن لباس یکدیگر کردند که این خطا به درستی پنالتی اعلام شد. در واقع، چون شروع‌کننده و پایان‌دهنده خطا مدافع ماشین‌سازی بود، پنالتی کاملا درست بوده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

نظر شما