شناسهٔ خبر: 32797439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اعلام حمایت 40 کارشناس سیاسی از اقدام برجامی دولت؛ حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی:

موضع دولت؛ آغاز فرآیند پاسخگویی یا تغییر استراتژی در برابر غرب/ گام نخست برای تقابل و امتیازگیریِ کشور برداشته شد

به دنبال اعلام خبر کاهش تعهدات ایران در برجام طبق مفاد این توافق توسط رئیس جمهور، همزمان با اعلام حمایتِ نمایندگان مجلس سراسر کشور، کارشناسانِ سیاسی نیز از این تصمیم دولت حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اینکه رئیس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت و در سخنان مهمی خبر کاهش تعهدات ایران در برجام طبق مفاد این توافق را اعلام کرد، کارشناسان سیاسی سراسر کشور نسبت به این تصمیم دولت برای کاهش تعهدات برجامی در مقابل بد عهدی اروپا در حمایت از این تصمیم دیرهنگام دولت واکنش نشان دادند و از راهبردی که توسط رئیس‌جمهور اعلام شد حمایت کردند و آن را راهبرد جدید نظام جمهوری اسلامی دانستند که همه ارکان نظام و ملت، یکپارچه از آن پشتیبانی می‌کنند تا دولت بتواند با اقتدار در این مسیر گام بردارد.

 

جعفر قنادباشی، کارشناس مسایل سیاسی:

مردم ایران منتظر اقدامات جدی تر در خصوص برجام هستند/ تهدیدات اروپایی ها یک حیله سیاسی بیش نیست

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار نافع با اشاره به اظهارات رییس جمهور در خصوص اقدام متقابل  در قبال برجام گفت: :مردم ما خواهان این بودند دولت ما در برابر قانون شکنی های  آمریکا و همچنین همراهی اروپا با آمریکا گام های مهمی را بردارد و متناسب با شرایطی که به وجود آمده از خودش واکنش نشان دهد.

 وی اظهار کرد:  اگر ما از خودمان واکنش نشان نمیدادیم دنیا تصورش این بود که ما توانمندی و قدرت لازم را برای مقابله با دشمنی های آنها را نداریم چرا که هم اکنون نه تنها خود برجام بلکه روح برجام هم در واقع نادیده گرفتند و به قول بعضی از برجام دیگر چیزی نمانده است.  

کارشناس مسایل سیاسی  با بیان اینکه برخی دیگر مرگ برجام را اعلام کرده اند افزود: برجام دو طرف داشت که یکی  تعهدات ما راجع به فعالیت های هسته ای و دیگری برداشتن تحریم ها است و اگر قرار است  که تحریم ها که یک طرف قضیه است برداشته نشود طبیعتا یعنی یک طرف برجام  انجام نشده و قطعنامه یک طرفه اصلا معنا ندارد و باید دو جانبه باشد .

وی تصریح کرد: امریکایی ها و اروپایی ها علنا و اشکارا تعهدات و وعده هایشان در خصوص برجام را انجام ندادند.

قنادباشی اظهار کرد: این اقدام اساسی تصمیم شورای عالی امنیت بوده است  و از نظر مردم ما شاید گام کوچکی باشد و برخی معتقدند باید به کلی از برجام خارج شویم.

وی با اشاره به تهدیدات اخیر اروپایی ها در خصوص خروج ایران از برجام گفت: اروپایی ها و فرانسوی ها واکنش نشان دادند که  با خروج ایران  وارد عرصه های تحریم جدید می شوند که درواقع یک نوع  گنده نمایی  سیاسی و حیله است.

کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: شما رابطه تمام شرکت هایی که با ایران کار می کردند قطع کرده اید دیگر چه تحریمی مانده است که عملی نکرده اید.

وی در ادامه با اشاره به مهلت 60 روزه به اروپایی ها گفت: اروپایی ها بارها مهلت هایی که از جانب خودشان بوده عمل نکردند و لذا انتظار این نیست که وعده ای که ما اعلام کردیم عمل کنند.
 
قنادباشی افزود: این وعده اتمام حجت است  که اگر خواستیم کاملا از برجام خارج شویم هیچ ایرادی نباشد و ما با این مهلت 60 روزه را برای این دادیم که یک مسیر قانونی و هشداردهنده را طی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد:  خواست مردم ما قاطعیت و گام های محکمتر  در برابر این گستاخی های آمریکا و اروپا است .

 

یعقوب کریمی، کارشناس سیاسی:

انتفاع یک طرفه از برجام قابل قبول نیست/ مماشات و سازش چیزی به حق ایران اضافه نمی کند

یعقوب کریمی در گفتگو با عصرهامون، گفت: این اقدام، حداقل پاسخی بود که جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست بی نتیجه آمریکا یعنی فشار حداکثری و بدعهدی های مکرر این کشور از زمان توافق هسته ای می توانست به آن ها بدهد؛ صحبت های ریاست محترم جمهور مبنی بر قابل مذاکره نبودن برجام و تعلیق بخشی از تعهدات یک پیام عملی به غرب است تا متوجه باشد اتفاقاتی عملی و جدی درباره برجام در حال رخ دادن است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از رییس جمهور برای تحقق مطالباتش از اروپایی ها ادامه داد: اصل واکنش دولت با تاخیر اما قابل تقدیر است. ایران باید خیلی زودتر از اینها در این خصوص تصمیم گیری می کرد. مماشات و سازش چیزی را به حق ما اضافه نخواهد کرد. این حرکت و اقدامی عملی بود که به غرب و امریکا نشان می دهد ایران تصمیم به فاصله گرفتن از برجام دارد.

کریمی افزود: جمهوری اسلامی با صعه صدر و اعطای فرصت کافی به اتحادیه اروپا جهت انجام تعهدات پذیرفته شده در توافق هسته ای، حسن نیت و پایبندی تمام و کمال خود را ثابت کرد، اما طرف های اروپایی برخلاف وعده های داده شده درباره راه اندازی کانال مالی، اقدام عملی انجام نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: بند 36 و 37 توافق هسته ای به هریک از طرفین اجازه می دهد در صورت بدعهدی طرف یا طرفین مقابل در انجام تعهدات با اعلام شکایت به کمیسیون مشترک و شورای امنیت مورد را پیگیری کند و در صورت عدم دریافت پاسخ روشن، از برخی یا کل تعهدات توافق شده خارج شود.

وی با بیان اینکه اروپا باید بداند که انتفاع یک طرفه از برجام با هیچ منطقی سازگار نیست تصریح کرد: اتحادیه اروپا فرصت زیاد 60 روزه خود را جدی بگیرد و به تعهدات خود عمل کند. آنها باید بدانند امنیت شان نتیجه سینه سپر کردن ایران است. اگر اروپا بخواهد همان راه آمریکا را برود و تصمیم روشنی نگیرد، ماندن در برجام برای ما توجیهی نخواهد داشت.

 

محمدرضا خانلری، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

فرصت ۶۰روزه اتمام حجت جدی برای اروپاست/ اقدام مقابله به مثل رئیس جمهور قابل تقدیر است

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره اقدام امروز رئیس جمهور در پی کاهش تعهدات برجامی ایران، اظهار کرد: برجام از ابتدا هم مورد تایید و قابل قوبل بخش قابل توجهی از دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی نبود؛ ایران اسلامی مدافع و طالب صلح است و اگر معاهده‌ای موجب صلح و آرامش در منطقه می‌شد، بدون شک همه از آن استقبال می‌کردند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی ما از ابتدا به درستی امریکا و خباثت‌های آن را نشناخته بود و به این معاهده تن دادند، اما معاهده‌ای در این سطح که درواقع رئیس جمهور هم مدافع آن بود، پس از برقرای باید به بهترین وجه اقدام می‌شد تا منافع کشور هم در آن تحقق یابد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انتقادات و مخالفت نسبت به برجام از ابتدا هم به حق بود، ابراز کرد: خود مسئولین هم بعد از عهدشکنی‌های امریکا به این نتیجه رسیدند که برجام فایده‌ای نداشت، اما منجر شد به فرصت باارزشی که در این چند سال از دست دادیم و برخی از خسارت‌های آن شاید جبران ناپذیر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ابراز کرد: با تمام افت و خیزها این معاهده در 18اردیبهشت 97 به صورت یکطرفه و غیرقانونی از طرف امریکا نقض شد.

ایران در این یک سال خیلی خویشتن‌داری کرد

این استاد دانشگاه گفت: بند 26و36 برجام می‌گوید؛ "نقض در مقابل نقض"، یعنی اگر هر یک از طرفین معاهده را نقض کردند این حق برای طرف مقابل هم وجود دارد که در هر سطحی که لازم بداند نیز بحث تعهداتش را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: تاکید می‌کنم بر اینکه در هر سطحی که لازم بداند؛ به این معنی که ما می‌توانستیم از همان ابتدا که مواجه شدیم با عهدشکنی‌های امریکا و طرف‌های مقابل نیز ما این همکاری را کاهش دهیم و این به معنی خروج از برجام نیست.

خانلری تصریح کرد: ایران در این یک سال خیلی خویشتن‌داری کرد به خاطر اطمینانی که از برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌توانست برای همه و از جمله برای اروپایی‌ها مفید باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: حتی ایران دو بار هم با اروپا مذاکراتی داشت و آن‌ها هم کامل درواقع تایید کردند که ایران اسلامی تاکنون بر تعهداتش پایبند بوده است.

وی ادامه داد: اما اروپا هم درواقع کشور غربی است و با دیدگاه‌های ضداسلامی و ضد آرمان‌های ایران اسلامی نیز در این مدت فرصت سوزی کردند تا به امروز و عملا کاری نکردند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: اقدام امروز رئیس جمهور نیز یک پاسخ خوب و قابل حمایت و قابل تقدیر است؛ ای کاش این پاسخ زودتر از این‌ها داده می‌شد.

تحلیلم این است که پرونده به شورای امنیت نمی‌رود

خانلری عنوان کرد: اساسا دیدگاه اروپا هم در کل تفاوتی با امریکا ندارد و به دنبال منافع خود هستند و ایران اسلامی را دشمن خود می‌دانند و روابط کج دار و مریضی که در این یکسال با اروپا داشتیم نیز نتیجه نداد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: بسیار به جا بود که از حقوق مسلم خود که در برجام هم بر آن تاکید شده نیز استفاده کنیم و طبق بندهایی که اشاره شد مقابله به مثل کنیم.

وی ادامه داد: مقابله به مثل به این صورت است که فروش اورانیوم و آب سنگین را درواقع می‌توانیم بدون اعمال محدودیت‌های لحاظ شده در معاهده برجام نیز ادامه دهیم.

خانلری تاکید کرد: این فرصت 60روزه هم به نظرم فرصت مناسبی برای اتمام حجت با اروپا است که اگر بنا داشته باشند برجام بماند و از منافعش برخوردار شوند نیز لازمه‌اش این است که تحریم‌ها را بردارد و به شرایط زمان معاهده بازگردیم و طبق برنامه به تعهداتشان عمل کنند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند؛ اگر بعد از 60روز، اروپا به تعهداتش عمل نکند در آن زمان مقابله جدی جمهوری اسلامی را خواهند دید.

وی ابراز کرد: هشدار رئیس جمهور به کشورهای اروپایی در خصوص مقابله به مثل جدی از طرف ما برای زمانی است که پرونده به شورای امنیت برود، اما تحلیلم این است که پرونده به شورای امنیت نمی‌رود چراکه نه اروپا این بضاعت و استعداد را دارد و نه امریک توان پیشروی بیشتر را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان تصریح کرد: اصولا سیاست‌های نظام استکباری و امریکا به این شکل بوده که هرگاه احساس کنند طرفشان می‌ترسد، فشارها را بیشتر می‌کنند اما زمانی که ببینند این عزم برای مقاومت در ملتی وجود دارد نیز عقب نشینی می‌کنند.

 

محمود قاسمی:

موضع مقتدرانه رئیس جمهور گام مثبتی بود / امیدواریم شاهد عقب نشینی های مجدد از دولت نباشیم

محمود قاسمی در گفتگو باخبرنگار نافع، گفت: مواضع امروز رئیس جمهور در خصوص برجام که مقتدرانه بود قابل تقدیر است و این موضع تقابل ما در برجام مقابل کشورهای اروپایی بعنوان یک نقطه قوت قلمداد می شود .

وی ادامه داد: دولت پس از کش و قوس های فراوان به این نتیجه رسید که باید بیش از اینکه به کشورهای بیگانه اعتماد کند باید به توانمندی های داخلی تکیه کند ،با توجه به اینکه موگرینی قبل از سال میلادی جدید قول مساعدت و همکاری در زمینه مراودات بانکی را داده بود اما نتیجه ای نداشت .

کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: بعد از هشدارهای مکرر رهبری که فرمودند به امریکا و اروپا اعتمادی ندارم دولت نیز به این نتیجه رسید و هر چند که دیر به نتیجه رسید اما همین هم گام مثبتی است .

وی عنوان کرد: وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در این موضع باید جدی باشند چرا که دولت به وقت کشی های اروپا و امریکا اهمیت نمی دهد چرا که بعد از 11اردیبهشت ماه 97 که از برجام خارج می شود همزمان رئیس جمهور مهلت زیادی به اروپایی ها می دهد و وقت کشی می کنند .

قاسمی گفت: امیدوارم شاهد عقب نشینی های مجدد دولت نباشیم و اروپایی ها بدانند که ایران بر روی مواضع خود جدی است .

 

حسن هانی‎زاده:

کاهش تعهدات هسته ای ایران طبق بند۲۶ برجام است/ سیاست دولت در تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه عملیاتی و هوشمندانه است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص اقدام امروز ایران راجع به کاهش تعهدات خود در حوزه برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام دست به اقدامی کاملا هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی زد.

کاهش تعهدات هسته ای ایران طبق بند۲۶ برجام است

وی با بیان اینکه انتخاب چنین روزی برای کاهش تعهدات پیام مهمی برای دنیا دارد، تاکید کرد: ایران یک سال در برابر تحریم ها و فشار های حداکثری آمریکا، سکوت کرد و خروج آمریکا از این توافقنامه نقض قرارداد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که طبق بند ۲۶ برجام این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است تا در صورت عدم انجام تعهدات طرف های دیگر برجام، بتواند نسبت به کاهش تعهدات خود و نهایتا خروج از برجام قدم بردارد.

هانی زاده خروج گام به گام از توافقنامه برجام را تشریح کرد و گفت: این کاهش تعهدات از جانب ایران با دو اقدام صورت می گیرد که یکی عدم فروش کیک زرد و دوم عدم فروش آب سنگین اراک است. البته جمهوری اسلامی گام بعدی را نیز اعلام کرده که در صورت عدم انجام تعهدات طرف های دیگر، پس از ۶۰ روز نسبت به برداشتن گام های دیگر در راستای خروج از برجام عمل خواهد کرد.

اروپا باید نسبت به فروش نفت ایران و تعاملات بانکی تصمیم بگیرد

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اقدام ایران می تواند افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار دهد. البته کشور های اروپایی باید در دو ماه آینده تصمیم خود را خصوصا در حوزه فروش نفت ایران و تعاملات بانکی اتخاذ کنند و اگر این اتفاق رخ ندهد و اروپایی ها شیوه های برخورد منافقانه را در پیش بگیرند قطعا جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتخاذ تصمیمات جدی تر اقدام خواهد کرد.

وی کاهش تعهدات ایران به صورت تدریجی را پیامی بسیار منطقی و هوشمندانه برای طرف های دیگر برجام دانست و تصریح کرد: البته مسئله خروج از برجام فعلا در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.

سیاست دولت در تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه عملیاتی و هوشمندانه است

هانی زاده سیاست دولت و شورای عالی امنیت ملی جهت تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه را اقدامی بسیار موثر دانست و اضافه کرد: هر چند آمریکا تحت تاثیر اقدامات ایران قرار نخواهد گرفت و فشار ها را تشدید خواهد کرد و ممکن است تحریم های بیشتری در راه باشد ولی اقدام ایران کاملا عملیاتی و هوشمندانه است.

 

علی فرج‎زاده، تحلیلگر سیاسی:

ملت ایران استخوان آمریکا را در جلوی چشم جهانیان خرد کرده است

علی فرج زاده تحلیلگر سیاسی هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: سخنان رییس جمهور هر چند دیرهنگام و با چراغ روشن سوپایین به بعهدی طرف مقابل به نوعی پاسخ داده شد که همین هم از شجاعت شخص رییس دولت باید تشکر کرد.

تحلیلگر سیاسی هرمزگان افزود: بالاخره طرف مذاکره با شیطان با صبوری که به خرج داد پس از ماه ها انتظار متوجه فرمایش رهبر بزرگ جهان اسلام حضرت امام خامنه ای شد که فرمودند من به این مذاکرات بدبین هستم اکنون که این اتفاق افتاد و ایران در مفاد برجام با طی کردن همه مراحل و اتمام حجت با 1+5 با حداقل جواب به بدعهدی آنان سرنوشت برجام را وارد مرحله جدیدی نموده است از دو منظر باید آن را تحلیل نمود.

فرج زاده تصریح کرد: اولا مسئولین جمهوری اسلامی بر سرحق مسلم ملت ایران یعنی برخورداری از انرژی هسته ای، علی رغم هشدارهای رهبر فرزانه و ژرف نگر انقلاب اسلامی با خوشبینی وارد مذاکره شدند که با بکارگیری همه توان و تلاش و سیاست هایی که داشتند تعهداتی را پذیرفتند که به محض به اجرا درآمدن مفاد برجام دولت ایران با تمام دقت آن را اجرا نمود و طرف مقابل با بی اخلاقی و بی شرفی و نامردی تمام زیر آن زد و حاضر نشد گامی برای بهره مند شدن ملت ایران از نکات مثبت و امتیازاتی که اگر داشت بهره مند شود .

وی اضافه کرد: این شد که دولت ایران یا سخاوتمندی تمام و از بزرگی و متین بودن ایرانیان خرج نمود و مهلت های خواسته شده را به اروپایی ها داد شاید آنان بتوانند روزنه امیدی را برای ما باز کنند که هرگز این اتفاق نیفتاد و اروپایی ها هم با توجه به منفعتی که با آمریکا دارند در این مدت مشغول بازی و وقت کشی با وعده های پوچ و توخالی بودند.

کارشناس سیاسی هرمزگان تصریح کرد: این روند تجربه و تاریخ روشن و ارزشمند برای ما به ارمغان آورده است که همواره باید هوشیار باشیم و واقعا دوست را از دشمن تشخیص دهیم تا آیندگان این راه متزلزل و نقش نسبت مرده را دیگر طی ننمایند.

فرج زاده همچنین گفت: دوم اینکه برجام هر چه بود دنیا را مدتی به خود مشغول کرد و از فرمانبرداری مطلق جهان از آمریکا را تا اینجا زیرسئوال برده است اگر تا قبل از برجام آمریکا هرجا می رفت و هرچه می گفت چشم بسته آن را می پذیرفتند اما حالا باعث شده دنیا تکان بخورد حتی احمق ترین دولت به فکر عمیق فرو رود که هرنوع تعهدی در برابر آمریکا به هیچ چیز بند نیست و عواقب روشنی ندارد.

وی با بیان اینکه ملت بزرگ و سربلند ایران اسلامی چهل سال است که در میدان های مختلف مبارزه با آمریکا وارد شده اظهار کرد: ایران اسلامی با مقاومت و شهادت جوانان غیور خود گام به گام آمریکای به اصطلاح بزرگ را فشرده، بطوریکه از هیبت و هیمنه قدرت پوشالی آن کاسته است و توانسته مظلومیت و حقانیت خود را به دنیا نشان داده و ترفندهای زشت دشمنان نادان را برباد داده و استخوان به ناحق رشد کرده آمریکا را در جلوی چشم جهانیان خرد کرده و برای ملت شجاع ایران اسلامی قدرتی به نام آمریکا دیگر معنا ندارد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: از این به بعد این اسلام است که میدان دار دفاع از مظلومین عالم در برابر ظلم ظالمین می باشد و ملت های عالم می توانند از محبت و اخلاق و زندگی به سبک اسلام داشته باشند.

فرج زاده خاطرنشان کرد: در هر حال برجام هر چه بود یک درس عبرت و یک امیدواری فزاینده در دل مستضعفین عالم بوجود آورد مصداق درسی  را میتوان اعتماد نکردن به شیطان و شیطان صفتان دانست و عبرت اینکه ما از یک سوراخ دوبار نباید گزیده شویم و امیدواری اینکه آمریکا رسوا و مفتضح شد بوسیله مقاومت و قدرت خداوندی، ایران و ملل عالم می توانند روی پای خود بایستند و هیچ اعتنایی به آمر یکا و امثال آن نداشته باشند.

 

محمد شاه نظری کارشناس مسائل سیاسی:

تکیه بر اروپا همانند آمریکا برای بهبود شرایط اقتصادی بی‌نتیجه است/ اجماع حداکثری بر سر منافع ملی برای شکست دشمن

محمد شاه نظری در گفت و گویی با اشاره به یک سالگی خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: در سالگرد خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی آشکار این کشور، باید بیش از هر زمان دیگری به این اصل باور پیدا کنیم که هرگونه اتکا و امید بستن به خارج از کشور، جز تلف کردن و از بین بردن استعدادهای داخلی، سودی را نصیب ما نمی کند.

وی بیان کرد: سال گذشته در چنین روزهایی که آمریکا از برجام خارج شده بود، برخی با تطهیر چهره کشورهای اروپایی، این امید خیالی را به جامعه تزریق می کردند که در صورت تکیه بر اروپا، می توان از ظرفیت های اندک برجام برای کشور بهرمند شد که در حقیقت این امر نیز مردود بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه امروز پس از یک سال ثابت شد که اروپایی ها نیز به مانند آمریکایی ها، هرگز بر تعهدات خود پایبند نبودند ادامه داد: اروپایی ها به مانند عهد شکنی در توافق سعدآباد در سال ۸۳، در قضیه برجام نیز عهد شکنی کردند.

شاه نظری با بیان اینکه امروز دولت ایالات متحده آمریکا پس از شکست های متعدد از جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی، به این باور رسیده است که در عرصه نبرد نظامی و ساقط کردن بازوهای منطقه ای انقلاب اسلامی، نمی تواند کاری از پیش ببرد افزود: آمریکا عملا تمام توان خود را در عرصه اقتصادی و تشدید تحریم ها معطوف کرده است تا بتواند با این حربه آخرین تلاش های خود را برای ضربه زدن به ملت ایران وارد کند.

وی تصریح کرد: به فرموده رهبری معظم انقلاب، دشمن در حوزه اقتصادی و سیاسی با آرایش جنگی وارد عرصه شده است که می طلبد آحاد مردم با وحدت کلمه و مقاومت، در برابر این زیاده خواهی دشمن ایستادگی کنند.

این مسئول در تشریح آرایش جنگی دشمن گفت: در حوزه تحریمی، آمریکایی ها در تلاشند تا آخرین ضربه ها را به پایه های اقصادی کشور وارد کنند که در صورت شکست، در این عرصه هم ملت ما شاهد پیروزی بزرگ دیگری خواهد بود.

مسئول شاخه جوانان گفتمان انقلاب اسلامی رامسر ادامه داد: طبق شواهد موجود، دشمن هم به این واقعیت دست یافته است که در صورت حماقت و حمله نظامی، توازن سیاسی و امنیتی منطقه برای مدت ها از بین خواهد رفت که در این صورت قطعا در معادلات جهانی نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

شاه نظری در پایان با اظهار اینکه هر کجا که جریانات مختلف سیاسی و اقشار مردم بر سر منافع ملی به اجماع حداکثری رسیدند، سبب شکست دشمن شده است گفت: اولا باید تاکید شود با وحدت حداکثری، جنگ روانی رسانه های غربی در ایجاد القای حمله نظامی راه به جایی نخواهد برد و در وهله دوم، پازل شکست های دشمن با عبور کشور از جنگ اقتصادی و تحریمی تکمیل خواهد شد.

 

مرتضی قائمی:

برجام را در چند مرحله و حتی می توان به یکبار کنار گذاشت/ خروج از برجام، یعنی فراهم شدن شرایط بهتر برای انجام فعالیت های علمی

«مرتضی قائمی» در گفت و گو با خبرنگار نافع و در واکنش به این اقدام شورای عالی امنیت ملی، گفت: اولین اشتباه ما از همان ابتدا اعتماد به امریکا بود، بعد توافق برجام و انجام تعهدات یک سویه از طرف ایران اشتباه دوم و ادامه دادن به برجام، را هم می توان اشتباه سوم ما دانست و اگر این اشتباهات ادامه پیدا کند، ایران اسلامی دچار خسران بسیاری می شود.

وی با تأکید بر اینکه گرچه می بایست هرچه سریعتر از برجام به یک باره خارج شویم، اظهار کرد:با این حال به نظر باید مدبرانه و با یک مدیریت صحیح، لاقل به تدریج هم شده در چند مرحله کل برجام را کنار بگذاریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب اروپایی ها نیز همچون امریکا قابل اعتماد نیستند و از آن ها نیز خیری به ملت ایران نمی رسد و ماندن در برجام برای کشور ما چیزی جز ضرر نخواهد داشت.

قائمی با بیان اینکه ایران با اجرای یکسویه برجام خسارت های بسیاری دید، تصریح کرد: برجام شتاب علمی ما در حوزه هسته ای را گرفت، بسیاری از تولیدات و دستاوردهای هسته ای را که با هزاران سختی به دست آوردیم با اجرای برجام به غربی ها واگذر کردیم، تعدادی از سانترفیوژها را خاموش و آب سنگین را تعطیل کردیم و در نهایت اقتصاد کشورمان هم دچار مشکل شد.

وی عنوان کرد: این مشکلات رخ داده همه به دلیل اعتماد نابه جایی بود که به غرب شد، دنیای استکبار نه تنها به تعهدات خود در رفع تحریم ها و حوزه های بانکی عمل نکردند بلکه هر روز با ایجاد موانعی بر سر راه پیشرفت ایران، به ملت ما ظلم های بسیار کردند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ادامه داد: باید هرچه سریعتر از برجام خارج شویم، چرا که در این صورت شرایط بهتری برای انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و تولیدی در کشور فراهم می شود، آن هم با اعتماد بر داشته های درونی از اقتصادی گرفته تا فرهنگی و سیاسی.

قائمی با ابراز تأسف از اینکه برخی ها هنوز به غرب اعتماد دارند، گفت: اعتماد به غرب دو سر باخت است و هیچ گاه این اعتماده برای ملت ما مفید و مثمر نبوده است.

وی ادامه داد: تصور می شود با خروج ایران از برجام همین عده مجدد از نظر جو روانی، تصویر کنند که به کشور آسیب می رسد، در حالی که هرگز این گونه نخواهد بود و پیشرفت و توسعه ایران اسلامی تنها در گرو تکیه بر داشته های داخلی به دست می آید.

 

حسن رحیمی روشن، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا:

اروپایی‌ها امتحان خود را با عمل یک درصدی به تعهدات خود پس دادند

حسن رحیمی روشن در گفت‌وگو با خبرنگار نافع؛ واکنش رئیس جمهور به اقدام متقابل در قبال برجام را دیرهنگام خواند و اظهار کرد: این واکنش باید زمانی رخ می‌داد که مبادلات بانکی ممکن نبود و یا امریکا با بدعهدی از برجام خارج شد.

وی گفت: پارسال همین روزها بود که ترامپ از برجام خارج شد و اقای روحانی چند هفته به اروپایی ها مهلت داد که هم تعهد خود را انجام دهند و هم جای خالی آمریکا پر کنند که از آن چند هفته تاکنون یک سال می‌گذرد و بار دیگر وی به آنان مهلت 60 روزه داده است!

کارشناس امور سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: اروپایی ها نه تنها جای خالی امریکا را پر نکردند بلکه تنها به یک درصد از تعهدات خود عمل کردند.

وی تاکید کرد: امیدواریم و انتظار می رود که این واکنش تأثیر گذار باشد و اروپایی ها از این فرصت در قبال انجام تعهدات خود استفاده کنند.

 

غلامرضا منتظری، عضو هیئت علمی دانشگاه:

نشان دادن چهره مقتدرانه ایران با موضوع گیری اخیر/ اتمام حجت مجدد ایران با مهلت 60 روزه به اروپایی ها

به گزارش گلستان ما؛ غلامرضا منتظری ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری درباره اقدامات متقابل ایران در سالگرد خروج امریکا از برجام اظهار کرد: براساس آموزه های قرآنی و تجربی که ما در گام اول انقلاب داشتیم باید دشمن و روش های  آن را بشناسیم ، فریب خدعه و نیرنگ دشمن را نخوریم ، به دشمنان اعتماد نکنیم و برای مقابله با ترفندهای دشمنان آمادگی داشته باشیم .

وی با اشاره به مقابله فرهنگی ، اقتصادی و نظامی دشمن، افزود: امروز دشمن تمام آرایش خود را جنبه نظامی داده و می خواهد طرف مقابل را دچار وحشت کند اما ملت ولایت مدار ایران این نقشه ها برایشان جدید نیست و در طول چهل سال مکر و حیله دشمن را به اشکال مختلف تجربه کرده اند و با توکل با خداوند و و رهنمودهای  مقام معظم رهبری این پیچ تاریخی را هم طی خواهد کرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه گرگان با اشاره به شکل گیری برجام تصریح کرد: از همان ابتدا مقام معظم رهبری هیچگاه نگاه خوشی به فرجام برجام نداشتند و برای اینکه ماهیت جبهه استکبار به سرکردگی امریکا و اروپایی هایی که همواره منافق گونه عمل می کنند برای ملت عزیز بیش از پیش اشکار شود و برخی از دگراندیشان وچهره هایی که دچارتوهم بودند  به یقین ببینند که ایالات متحده امریکا و اذناب آنها قابل اعتماد نیستند به دولت اجازه دادند با هوشمندی با نکته سنجی ودور اندیشی  بحث برجام را پی بگیرند و زمانی که امریکا یک طرفه با رفتار طاغوتی خارج شد، برگ زرینی بر اندیشه مقام معظم رهبری در عرصه بین الملل نمایان و بر دنیا آشکار شد که طرف مقابل ما قابل اعتماد نیست .

منتظری با اشاره به مذاکره با اروپایی ها بعد از خروج امریکا از برجام بیان کرد: بازهم مقام معظم رهبری فرمودندما نمی گوییم گفتگو نداشته باشید، مراقب باشید عزت و حکمت و مصالح ملی در گفتگوها رعایت شود و دیدیم که در مقام عمل اروپایی ها همان روش امریکا و جاده صاف کن آنها شدند.

وی با تاکید بر اینکه  دربرابر ترفندهای دشمن نمی توانیم روش نرمش و سازش درپیش بگیریم، اذعان کرد: اگر یک قدم عقب نشینی کنیم ودشمن ده قدم به پیش خواهد آمد این را در دفاع مقدس دیدیم، آزموده را آزمودن خطاست لذا  دولتمردان ، مجلس و قوه قضاییه هرکدام به تناسب ماموریت خود باید موضع قوی اتخاذ کنند.

منتظری ادامه داد: بعد از تروریست خطاب کردن سپاه توسط ترامپ به لطف الهی وحدت ملی در کشور یک اوج و شکوفایی دیگری پیدا کردو اکنون نیز تصمیم دولت قابل تحسین است هرچند دیر تصمیم گرفتند و باید زودتر پاسخ دندان شکنی داده می شد که دیدیم که دشمنان یک ذره احساس نرمش ببینند جسارتش بیشترمی شود.

وی با اشاره به  پشتوانه قوی فرهنگی، تمدنی و اعتقادی ، بیان کرد: اعتقاد داریم انقلاب بر مبنای خون مطهر شهدا شکل گرفته است، انقلاب اسلامی بر حق و پیروز است ، رجزخوانی های ترامپ حبابی بیش نیست وبه زودی خواهد ترکید لذا حرکت ایران ارزشمند و نقطه آغازی است که چهره مقتدرانه  ایران اسلامی را در عرصه بین المل به تصویر بکشد زیرا هرجا جلوی استکبار ایستادیم به پیروزی رسیدیم  و هرجا گوی سازش و نرمش فراهم شد  بازی را به حریف واگذار کردیم.

رئیس بسیج اساتید گلستان با بیان اینکه با مدیریت جهادی و نگاه انقلابی  کشور به پیش خواهد رفت، تصریح کرد: با توجه به پیام روشن مقام معظم رهبری  در بیانیه گام دوم از هفت خوان گذشتیم برخی ها در یک خوان آن ماندند  اگر نبود الطاف الهی نمی توانستیم به آن دست پیدا کنیم، آینده روشن وهرچند راه مشکل است اما آینده خوبی با وحدت و همدلی با روحیه جهادی و همت بلند خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دشمن عملیات نظامی را به خزانه داری خود منتقل کرد و جنگ اقتصادی را در پیش گرفته است، بیان کرد:  پاسخ به جنگ تمام عیار اقتصادی باید از جنس خودش باشد  ودشمن می خواهد عرصه راتنگ کند و معیشت مردم در تنگنا قرار بگیرد و مشکلات وجود دارد تجربه تاریخی نشان داده شکست تحریم ها کار سختی نیست و پایه های داخلی  را مهم کنیم و به خارج از مرزها نداشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به  منفعت طلبی اروپایی ها و مهلت 60 روزه ایران به طرف اروپایی در بیانیه شورای امنیت بیان کرد: تصمیماتی که ایران اتخاذ کرده اتمام حجت مجدد است و عملا نشان داده که اگر اروپایی ها تساهل بکار ببرند گام های عملی خود را بر خواهد داشت و تصمیم هوشمندانه ایران بهانه را کمتر به دست دشمن خواهد داد زیرا اگر منصف باشند،  ایران با وجود همه سختی ها به  سعی کرده به قوانین بین لملل پایبند باشند  و آنها نیز منفعت طلبی یکسوه خود را کنار بگذراند.

 

فواد ایزدی تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی:

تعلیق تعهدات برجامی خوب اما دیر هنگام بود!

فواد ایزدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در ارتباط با این تصمیم و ابعاد آن در مصاحبه با خبرنگار گروه سیاسی تهران نیوز اظهار داشت: این اقدام قطعاً دیر بود و زودتر از این‌ها باید انجام می‌شد. اگر کسی نسبت به مسائل داخلی غربی‌ها و نحوه رابطه آمریکا و اروپا آشنا باشد، از همان ابتدا نیز می‌دانست که برجام اروپایی به سرانجام نخواهد رسید. ۴،۵ سال کشور معطل برجام آمریکایی بود و حالا نیز یکسال برای برجام اروپایی صبر کرد و در نهایت خوش بین‌ترین اعضای دولت هم متوجه شدند که اشتباه فکر می‌کردند. این اقدام خوب بود اما از لحاظ زمانی بسیار دیر انجام شد. تا زمانی که طرف مقابل هزینه‌ای نپردازد فشارهایش بیشتر خواهد شد.

وی گفت: الان وضع به جایی رسیده است که هر از چندگاهی تحریم جدید علیه ایران وضع می‌شود و دلیل آن هم این است که طرف مقابل هزینه‌ای نمی‌پردازد. آنها باید بدانند که اقداماتشان هزینه دارد و از گذشته نیز تنها زمانی از فشارهای طرف مقابل کم می‌شد که آنها هزینه اقداماتشان را می‌دادند و این هزینه افزایش پیدا می‌کرد.

ین تحلیل‌گر مسائل سیاسی در مورد واکنش طرف‌های اروپایی عنوان کرد: اظهارات مقامات اروپایی بسیار زشت بود. صحبتهای روز چهارشنبه وزیر امورخارجه انگلیس این حس را القا می‌کند که انگار الان در قرن ۱۹ زندگی می‌کنیم. آن‌ها می‌خواهند تعیین کنند که بودجه ایران در کجاها مصرف بشود یا نشود که این اهانت آمیز است. این جهت گیری‌ها نشان می‌دهد که تفکر برجام اروپایی، تفکر درستی نبوده است. اروپا هم باید به یک جمع‌بندی برسد که اگر قرار به حفظ برجام است باید عملکردشان تغییر کند. زمانی که ایران سودش از برجام تقریباً هیچ است ادامه برجام در راستای منافع ملی نیست و ماندن در آن کار درستی به حساب نمی‌آید.

ایزدی در مورد ارتباط تحریم های اخیر آمریکا در فروش اورانیوم و آب سنگین ایران و اقدامات صورت گرفته توسط ایران گفت: این اقدام حرکت نمادین نیست چون طبق برجام ما نباید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشیم اما الان خواهیم داشت و در مورد آب سنگین نیز همین طور است. در هر صورت چاره دیگری وجود نداشت چون خود دولت آمریکا بود که فروش این اقلام را منع کرد و ما نیز به تعلیق تعهدات برجامی دست زدیم.

وی ادامه داد: ترامپ اعلام کرد که ایران حق فروش این محصولات را ندارد و ما هم اعلام کردیم که نمی‌فروشیم و در عمل محدودیت آمریکا بود که قدم اول را سازماندهی کرد که خوب هم شد. نفروختن اورانیوم غنی شده در راستای منافع ملی ما است و از این جهت کار خوبی بوده است. طرف آمریکایی فکر می‌کرد که با تحریم فروش اورانیوم و آب سنگین ایران تولید این محصولات را به صفر برساند چون تنها راهی که شما نباید بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیوم می‌داشتید و از طرفی نمی‌توانستید بفروشید این بود که تولید نکنید که البته این اتفاق نیفتاد و آمریکا شکست خورد.

ایزدی در مورد مواضع روسیه و چین و حمایت‌های این دو کشور از ایران بیان داشت: هر کشوری به دنبال منافع خودش است. آن زمانی که نگاه کدخدا محور در دستگاه دیپلماسی و سیستم اجرایی کشور حاکم بود و به روس و چین بی‌اعتنا می‌شد باید به این فکر می‌شد که شاید زمانی به کمک آنها نیاز پیدا می‌کردیم. رفتار ما با چین و روسیه در خلال برجام رفتار خوبی نبوده و خیلی هم نباید توقع کمک ویژه‌ای از سوی آنها داشته باشیم. متأسفانه در چند سال اخیر نگاه اروپا محوری و غرب دوستی در نهاد دولتمردان ما گل کرد و روسیه و چین به فراموشی سپرده شد.

وی در پاسخ به برخی از کارشناسان که به صبر ایران تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال رأی نیاوردن ترامپ تأکید می‌کردند، گفت: تا ۲۰۲۰ صبر می‌کردیم که چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر آقای ترامپ باز هم انتخاب شود چه اتفاقی رخ می‌داد؟ ، استراتژی ایران باید بر مبنای هزینه تراشی برای آمریکا باشد. اگر شما از فشار روز از افزون آمریکا خوشتان می‌آید باید برای آمریکا هزینه تعریف نکنید. باید هزینه تقابل با ایران را برای آمریکا افزایش داد. تعلیق تعهدات برجامی توسط ایران هزینه محدودی بود که برای آمریکا تعریف شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حرف مقامات جمهوری اسلامی توسط آمریکا جدی گرفته نمی‌شد و این برای کشور خطر است. این‌که رئیس جمهور ایران حرفی بزند و طرف آمریکایی جدی نگیرد خطر امنیتی دارد و خطر نظامی را افزایش می‌دهد. در نهایت به نظر بنده یک سال هم‌زمان زیادی بود و نیاز است که این روند و اصلاح سیاست‌های گذشته در دستور کار قرار بگیرد و ادامه داشته باشد.

 

محمدحسن قدیری‌ابیانه، تحلیلگر سیاسی:

دولت عمل به برجام را تعلیق کند/ آمریکا و غرب دنبال تجزیه ایران هستند

محمدحسن قدیری‌ابیانه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به سالروز خروج آمریکا از برجام گفت: برای کسانی که از ماهیت آمریکا آگاهی داشتند و واقع‌بین بودند مشخص بود که مذاکره با آمریکا به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و بر فرض هم اگر آمریکایی‌ها تعهداتی بدهند و توافقی حاصل بشود به آن پایبند نخواهند بود چرا که ماهیت آمریکا به گونه‌ای است که نمی‌تواند به حقوق سایر ملت‌ها پایبند باشد و به عهد خود وفا کند.

وی افزود: متأسفانه آقایان روحانی و ظریف فکر می‌کردند اگر دیگران به توافق نرسیدند بخاطر این بود که بلند نبودند و حالا این‌ها بلدند و آنقدر برای تعامل با آمریکا ارزش قائل بودند که حاضر شدند امتیازات گسترده‌ای را حتی خلاف خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبری به آمریکایی‌ها بدهند و آنقدر از اینکه دارند به نتیجه و برجام می‌رسند ذوق‌زده بودند که بجای اخذ ضمانت امضای کری را تضمین دانستند حال آنکه مشخص بود حتی اگر شخص رئیس‌جمهور آمریکا پای آن را امضا می‌کرد و مصوبه کنگره را هم به دست می‌آورد باز هم ضمانتی برای آن وجود نداشت؛ اما متأسفانه آقایان از هول هلیم در دیگ افتادند و همه امتیازات را یکجا تقدیم کردند و حتی دادن و گرفتن امتیازات را گام به گام تنظیم نکردند.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی می‌خواستند -به زعم خودشان- افتخار تعامل با آمریکا از نظر تاریخی نصیب آن‌ها شود لذا تا آنجا که توانستند سعی کردند تیم‌شان محدود باشد و این –به زعم خودشان- افتخار بین افراد بیشتری تقسیم نگردد! اما در حالی که شخص آقای روحانی و ظریف فکر می‌کردند که از روز اول اجرای برجام، تحریم‌ها لغو می‌گردد نه تنها لغو نگردید بلکه در همان دوران اوباما تحریم‌ها تشدید شد و ترامپ نیز کلا از برجام خارج شد.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه مواضع روحانی و ظریف در این خسارت عظیم ویژه و عجیب بود، یادآور شد: وقتی آقای روحانی وسط مذاکرات می‌گوید ما برای آب خوردن هم نیاز به این مذاکرات داریم و وزیر خارجه سفارش پوستری می‌دهد که کارگردانان آن را امضا کنند با این عنوان که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، دیگر سرنوشت برجام مشخص است و برداشت دولت آمریکا هم این بود که ایران نیازمند رسیدن به توافق است آن هم هر توافقی هرچند در این توافق امتیازی نصیب ایران نشود.

وی اضافه کرد: آقای ظریف در مجلس می‌گوید که همه تحریم‌ها لغو شده و یک کلمه در مورد تعلیق به کار نرفته اما وقتی از متن انگلیسی چند بار کلمه تعلیق تحریم‌ها را برای او می‌خوانند، می‌گوید من این‌ها را ندیده بودم؛ یعنی ندیده و نخوانده آن را امضا کرده‌اند! البته اگر راست گفته باشد که ندیده است، چرا که مواردی مشاهده شد که برای تصویب برخی از لوایح، ترجمه غلط را تحویل مجلس دادند و نوعی عمد نیز در این ترجمه غلط احساس می‌شد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا با بیان اینکه نه اوباما به برجام عمل کرد و نه ترامپ؛ عنوان کرد: خطا در اتخاذ مواضع جایی است که وقتی ترامپ می‌گوید ما از برجام خارج می‌شویم و قصد خروج داریم، آقای روحانی می‌گوید «آمریکا هم خارج شود ما در برجام می‌مانیم» یعنی اینکه خیالتان راحت باشد به تعهداتتان پایبند نباشید هم باز ما پایبندیم.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: آقای سیف راست گفته بود که آنچه نصیب ایران در برجام شده «هیچ» است، آقای ظریف هم که اخیرا گفته است اروپا تنها به ۱۰ درصد تعهدات برجامی‌اش عمل کرد؛ که البته آن مقدار هم به ضرر ایران بوده است مثلا با توتال قرارداد بستند، اطلاعات را در اختیار آن‌ها گذاشتند، مدت زمان سپری شده و آن‌ها با اطلاعات محرمانه دریافتی کار را رها کرده و رفتند که زیان آن برای ما بیش از آن بود که اصلا ورود پیدا نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: بعد از برجام هم منتظر وعده‌های اروپا ماندند در حالی که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که اروپا هم به وعده‌های خود عمل نخواهد کرد و اگر از برجام دفاع می‌کنند خواستار انجام تعهدات ما مطابق برجام هستند اما خود به آن عمل نمی‌کنند و شاهدیم که اروپا هم بر تحریم‌های خود افزود.

این کارشناس امور استراتژیک تأکید کرد: اینک در سالگرد خروج امریکا از برجام مشخص شده است که وعده‌های اروپا نیز پوچ از آب در آمده است؛ دولت در این ایام تلاش کرد FATF و CFT و پالرمو را نیز به تصویب برساند که نتوانست و اگر اینگونه می‌شد اوضاع بدتر می‌شد و راه‌های دور زدن تحریم‌ها هم مسدود می‌گردید.

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: آقای روحانی گفته است که آمریکا نمی‌داند که ایران از شش طریق دیگر تحریم‌ها را دور می‌زند؛ این عبارت بیش از آنکه تهدید محسوب شود گرا دادن به دشمن ارزیابی می‌گردد که آن‌ها به دنبال پیدا کردن این شش راه و مسدود کردن آن باشند، کما اینکه آمریکا از اروپا خواسته است که حتی روابط بانکی محدود قول داده شده تحت عنوان اینستکس که برای مبادله دارو و غذا است –که البته آن هم عملی نشده- به تصویب FATF موکول کنند و این خود نشان می‌دهد که امریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها چقدر محتاج تصویب FATF است.

امضای برجام خیانتی به کشور بود که به قصد خدمت انجام شد

وی با بیان اینکه طرف غربی به وعده خود عمل نکرد، اظهار داشت: متأسفانه در برجام بندی وجود دارد که از آن به عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌کنند، مطابق این بند هر یک از 5 کشور عضو شورای امنیت حتی بدون هیچ بهانه‌ای اراده کنند می‌توانند تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را که معلق و نه رد شده بود را به وضعیت سابق در بیاورند، حتی اگر ما به تمام تعهدات‌مان عمل کرده باشیم و آن‌ها کاملا بر خلاف تعهدات‌شان عمل کرده باشند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: حال که زمزمه آن پیش آمده که ایران به تلافی عدم انجام تعهدات آمریکا بعضی اموری را که حتی داوطلبانه به آن عمل می‌کرده کنار بگذارد، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که این امر به معنی بازگرداندن همه تحریم‌های شورای امنیت خواهد بود، این یعنی دولت مفادی را امضا کرده است که مطابق آن هریک از این 5 عضو شورای امنیت می‌توانند به سرعت و به دلخواه تمام تحریم‌های لغو شده را مجددا بازگرداند.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: یعنی مکانیزم ماشه به‌گونه‌ای است که حتی اگر ما کاملا مطابق برجام عمل کنیم و از غرب هم انتظار عمل به وعده‌های خود نداشته باشیم بازهم آن‌ها می‌توانند قعطنامه‌ها را برگردانند. نه تنها در این صورت بلکه حتی اگر ما به خواسته آن‌ها FATF و پالرمو و CFT عمل کنیم و موشک‌های خود همه را منهدم کنیم، اگر به نهضت‌های آزادی‌بخش کمک نکنیم و اگر جاسوسی علیه ایران را از جرم بودن خارج کنیم باز هم می‌توانند این قطعنامه‌ها را به میل خود هر آن که اراده کنند از حالت تعلیق خاج کنند.

هدف آمریکا و غرب تجزیه ایران است

وی با بیان اینکه امضای برجام خیانتی به کشور بود که اگر با حسن‌نیت نگاه کنیم به قصد خدمت انجام شد، بیان کرد: قعطنامه‌های شورای امنیت علیه ما باز خواهد شد، غربی‌ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد، آن‌ها تا ایران را تجزیه نکنند و منابع نفتی کشور را به تصاحب آمریکا در نیاورند و تا ملت ما را به بردگی نگیرند دست از سر ملت ما برنخواهند داشت، این هدف آن‌ها است اما در اهداف‌شان شکست خواهند خورد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک افزود: نرمش قهرمانانه که به دنبال اصرار دولت با آن موافقت شد دستاورد بزرگی داشت و آن این بود که آن‌ها که تصور می‌کردند که با نرمش مقابل آمریکا می‌توان با آن‌ها به تعامل رسید و دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کرد به خام و واهی بودن خیال خویش پی بردند و این آگاهی موجب انسجام صفوف ملت در مقابل دشمنان می‌شود.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: برجام نشان داد نگاه رهبر معظم انقلاب نگاهی واقع‌بینانه بوده که مبتنی بر شناخت عمیق از ماهیت آمریکا است، شناختی که آقای ظریف با وجود سال‌ها زندگی در امریکا و آقای روحانی با وجود ادعاهایش از آن غافل و بی‌جهت به دشمن و پایان دشمنی امریکا خوشبین بودند؛ البته متاسفانه هنوز آقای روحانی و ظریف نمی‌خواهند اشتاباهات خود را بپذیرند و به اشتباهات خود اذعان کنند تا افکار عمومی در این رابطه آگاه‌تر و منسجم‌تر شود.

وی تصریح کرد: در شرایط حاضر دولت اصرار بر تصویب FATF، پالرمو و CFT دارد و موضوع در دست بررسی در مجمع تشخیص مصلت نظام است و ما در یک مصاف تبلیغاتی در سطح افکار عمومی جهان نیز هستیم؛ قرائن نشان می‌دهد که اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام بحق با تصویب این لوایح مخالفند اما پیشنهاد من این است که در این مصاف تبلیغاتی مجمع این‌ها را نه تصویب کند و نه رد اما موکول به محال کند یعنی بگوید بررسی آن‌ها -تأکید می‌کنم بررسی نه تصویب آن- موکول به عمل طرف‌های خارجی در برجام باشد و از دولت بخواهند هرگاه غربی‌ها به وعده‌های خود عمل کنند بررسی این موارد را در دستور کار قرار خواهند داد.

ایران عمل به برجام را معلق کند

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: در مورد برجام نیز ایران بدون اعلام خروج از آن عمل به برجام را معلق کنند و تهدید کنند اگر غربی‌ها بخواهند قطعنامه‌ها را بازگردنند ایران کلا از NPT نیز خارج خواهد شد، البته باید قبلا با روسیه و چین رایزنی کنند که در اینصورت قطعنامه‌های جدیدی علیه ایران صادر نشود.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: مردم کشورمان باید بدانند که در یک پیچ تاریخی حساس قرار گرفته‌ایم که انسجام ملی هم توسط همه مسئولین و هم مردم حول محور ولایت و آگاهی از وجود جنگی همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تبلیغاتی علیه ایران در اوج خود است و همه باید در همه امور آرایش جنگی بگیرند و همه باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دشمن جرأت ورود به عرصه جنگ نظامی را ندارد اما در تدارک فتنه بزرگی ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی تحمیل شده از سوی دشمن است. با انسجام حول محور ولایت هم توسط مسئولین و هم توسط مردم و عمل تک تک مردم به وظایف خویش، ما می‌توانیم توطئه‌ها را خنثی و از وضعیت موجود به سلامت عبور کنیم.

سفیر اسبق ایران در استرالیا ادامه داد: اما اگر فتنه دشمن کارساز درآید و بتواند در صفوف ملت اختلاف ایجاد کند و ابعاد وسیعی به فتنه بدهد، آن‌گاه تهدید جنگی نیز به تهدیدهای دیگر اضافه خواهد شد؛ البته در صورتی که دشمن در زمینه آغاز جنگ حماقت کند قطعا به شدت شکست خواهد خورد و هرچند جنگ خسارات خود را دارد اما خسارات دشمن بیش از خساراتی خواهد بود که آن‌ها بتوانند به ما وارد آورند.

قدیری‌ابیانه عنوان کرد: اما ما باید تلاش کنیم که دشمن از خواب غفلت بیدار شود و به تصور پیروزی وارد عرصه جنگ نشود، تقویت نیروهای نظامی و حفظ آمادگی برای ضربه زدن به دشمن در این زمینه ضروری است که البته نیروهای مسلح به وظایف خود در این زمینه آشنا هستند.

جمهوری اسلامی نباشد حفظ تمامیت ارضی ایران غیرممکن است

وی تأکید کرد: امروزه دشمنان جمهوری اسلامی و اسلام آن‌هایی که با نظام اسلامی مخالفند اما خواستار حفظ تمامیت ارضی ایران هستند هم به این نتیحه رسیده‌اند که اگر جمهوری اسلامی نباشد حفظ تمامیت ارضی ایران غیرممکن است که نمونه آن‌ها اردشیر زاهدی از سران رژیم سلطنتی است.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: رسانه‌های ما هم باید این را تفهیم کنند که این مشکلات اقتصادی گذارا است و راه‌حل آن تحقق اقتصاد مقاومتی است که برعهده همه مسئولین و دستگاه‌ها و تک تک مردم است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه عمل به شعارهای سال که رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته عنوان کرده بودند کلید رفع مشکلات و تحقق پیشرفت همه‌جانبه است، بیان کرد: حمایت از تولید، تقویت فرهنگ و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، همت مضاعف، رونق تولید، ترجیح خرید کالای ایرانی به کالای خارجی، رعایت الگوهای مصرف و پرهیز از اسراف و تلاش برای رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به صادرات نفت خام، هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمن و دقت در زمان انتخاب مسئولین همه و همه راه‌های تقویت جبهه ایران در مقابل دشمنان و زمینه‌سازی برای پیروزی بزرگی است که در انتظار ملت ما است و شکست عظیم دشمن در توطئه‌هایش که سرعت بخشیدن به افول موقعیت ابرقدرتی آمریکا را در پی دارد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات آینده ریاست جمهوری، تأکید کرد: باید مراقب باشیم و به توصیه‌های امام عمل کنیم، امام فرمودند مبادا لیبرال‌ها و مرفهین بر کشور حاکم شوند، اما متأسفانه کسانی امروز دولت و مجلس را فتح کرده‌اند که جز لیبرال‌ترین و مرفه‌ترین افراد در طول 40 سال گذشته هستند. ضمن اینکه از نظر فرهنگی نیز نسبت به غرب وادادگی دارند که تلاش برای تصویب سند 2030 نمونه آن است؛ با این وجود اگر ملت به وظیفه خود حول محور ولایت عمل کند از هم اکنون می‌توان خود را برای سرودن سرود این پیروزی مبارک باد آماده کرد.

 

نصرت‎الله حیدری، کارشناس مسائل سیاسی:

عواقب پیامد تصمیمات ایران در برجام متوجه اروپا است

"نصرت الله حیدری"، از کارشناسان سیاسی و اساتید دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در رابطه با اقدام متقابل ایران در قبال برجام گفت: با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا به تعهدات برجامی خود،فرصت یکساله ایران به نشانه حسن نیت به جامعه جهانی امروز پایان یافت.
وی اظهار کرد: مواضع محکم رئیس جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی پیام روشن و قاطع ایران را در بحث برجام به جامعه جهانی مخابره کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بی شک مسئولیت عواقب و پیامد این تصمیمات متوجه دولت آمریکا و متحدان اروپایی آن می باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا با نقص قطعنانه ۲۲۳۱ شورای امنیت در هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ عملا توافقات برجام را با بن بست مواجه ساخته است وبا فشار و تحمیل قوانین داخلی خود بر نظام بین الملل در راه صلح و امنیت جهانی سنگ اندازی کرده است، نه تنها خود،بلکه مانع اجرای آن از سوی دیگر کشورها گردیده است.
حیدری بیان کرد: این اقدام آمریکا یک یاغی گری در روابط بین الملل است. سرانجام پس از یکسال بدعهدی کاسه صبر جمهوری اسلامی ایران به سر آمد و به استناد بند ۲۶ و۳۶ برجام که یادآوری می کند که اگر یک طرف تشخیص داد که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده می تواند دست به اقدام متقابل بزند تصمیم گرفت که سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳/۶۷ درصد را دیگر رعایت نکند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران اعلام کرد که دیگر به تولید آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن در مدت ۶۰ روز پایبند نخواهد بود.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: به عبارتی با سخنان امروز ریس جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران دیگر سقفی برای تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم قائل نیست و این پاسخ روشن ایران به طرفهای غربی برجام است.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: امروز این اروپا و جامعه جهانی هستند که باید تلاش کنند تا ایران از مواهب مادی برجام بخصوص صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی وارزی بهرمند گردد.البته ایران هنوز درب مذاکره را نبسته است و آماده همکاری در صورت اجرای سند بین المللی برجام است.
حیدری گفت: بی شک در صورت عدم توجه به خواست ومطالبه جمهوری اسلامی ایران بحث تعلیق همکاری های داوطلبانه در زمینه پروتکل الحاقی و سرانجام خروج از npt هم می تواند در دستور کار قرار گیرد.عواقب پیامد این تصمیمات متوجه دولت آمریکا و غرب خواهد بود.
 

محمد کرمی‌راد، تحلیلگر مسائل سیاسی:

تعلیق برخی تعهدات ایران در برجام پاسخی به بدعهدی آمریکا بود

محمد کرمی‌راد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد درباره اقدام اخیر دولت با موضوع مذاکرات هسته ای در واکنش به سخنان رئیس جمهور باید اظهار داشت: این اقدام هرچند دیر اما گام خوبی بود، البته رئیس جمهور باید همان موقع که ترامپ دیوانه خروج از برجام را امضا کرد همان موقع واکنش حساب شده، دقیق و سنجیده ملت بزرگ ایران را نشان می داد و در جلسه شورای عالی امنیت ملی و مجلس هم باید موضوع دیپلماسی پارلمانی را همراهی می کرد و با این موضوع در نطفه برخورد می کردند.

وی افزود: امروز هم حدود یک سال از خروج آمریکا از برجام می گذرد و یک مهلتی به دستگاه دیپلماسی و اروپایی ها داده شد، اما آبی از دیگ اروپا هم برای جمهوری اسلامی نجوشید در حالی که ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کردیم اما دیدیم که پیش‌بینی مقام معظم رهبری که از سال های پیش داشتند محقق شد و اعتماد و اعتباری به دولت های اروپایی و آمریکا نمی‌توان داشت که عده ای روزی می گفتند حالا که قرار است مذاکره کنیم با خود کداخدا انجام دهیم.

کرمی راد گفت: این رویکرد جدید دولت را به فال نیک می گیریم در این رابطه ایران اسلامی باید بتواند بسیاری از اتفاقاتی که در برجام آن را متوقف کرده بود از نو برقرار سازد و بنا به آنچه دکتر صالحی از قبل وعده آن را داده و گفته بود طولی نمی کشد فردو عملیاتی شود یا آب سنگین اراک که با بتن آن را پر کردند و در واقع دستاورد دانشجویان هسته ای برای مدتی این گونه ناجوانمردانه پایمال شد و حق ملتی را که برای آن شعار و شهید دادند در قالب استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از بین رفت تا جایی که کشورهای قلدر مثل آمریکا و اروپا بیایند و بگویند شما حق ندارید از این ذخایر خدادادی استفاده کنید و این در انحصار خودشان باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در حال حاضر در شرایطی که پاکستان و هندوستان و رژِیم صهیونیستی بیش از 280 کلاهک هسته ای دارد و عضو ام پی تی هم نیست، پس مجلس، دولت و وزارت خارجه ما می تواند فعالیتی کند تا رعشه بر اندام غرب و اروپا و آمریکا بیندازند و ما به همان فعالیت های اساسی هسته ای بازگردیم و محدودیتی هم قائل نشویم.

وی ادامه داد: همان محدودیتهایی که قبلا بر اساس آن می گفتند غنی‌سازی 5 درصد و بعد 20 درصد اورانیوم را تنها برای مصارف پزشکی استفاده می کردیم و همین ها مانعی شد برای اینکه نسبت به آنچه برجام به عنوان خواسته غرب و اروپا و آمریکا بود محقق شود و از آن اهداف خوبی که در حال رسیدن به آن بودیم مقداری فاصله گرفتیم.

کرمی راد خاطرنشان کرد: حالا با توجه به سیاست گذاری های رهبر انقلاب که قطعا در این زمینه بیان می کنند و در این روزها شاهد واکنش سریع معظم له که حاکی از جدیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود باید هوشیارانه عمل کنیم و باید بتونیم نسبت به غنی سازی اورانیوم و آب سنگین به هر اندازه که می خواهیم برای نیازهای خود راه اندازی و استفاده کنیم و دیگر چندان به آژانس و ناظرین آن ها اعتماد نکنیم، زیرا بخش اعظمی از ناظرین آژانس جاسوس از آب درآمدند و سابقه این کار را هم دیده ایم طبیعی بود در بخشی از اطلاعاتی که منجر به شهادت دانشمندان شد ناشی از این بود اطلاعاتی در اختیار بازرسان آژانس قراردادند که از بین آن ها نفوذ و سرسپردگی برخی به رژیم صهیونیستی دیدیم آن ها هم بیکار ننشستند و بر روی موضوع کار وهدف گذاری کردند.

به گفته کرمی راد، باید در این زمینه هوشیارانه و دقیق عمل کنیم و کاری کنیم اقتدار نظام و جمهوری اسلامی و شان ملتی که بیش از 40 سال پای نظام نشستند و می خواهند روی پای خود بایستند با وجود همه تحریم های ظالمانه ای که رژیم مستکبر آمریکا اعمال کرده و هیچ کوتاهی هم در حق ایران اسلامی نکرده حفظ شود و این تنها یک کوتاه نظری بود که کسانی در همین دولتمردان و شخصیت هایی که بودند که می گفتند اگر قرار باشد پیشرفت کنیم باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: البته سرنوشت بسیاری از کشورهای که با آمریکا رابطه برقرار کردند و حتی نوکر و سرسپرده بودند را هم دیدیم که نه تنها پیشرفتی نداشتند بلکه آمریکا با بدترین شکل با آن ها برخورد کرد.

این تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: حالا بعد از این همه دشمنی و موضوع برجام که حتی آب خوردن ما در گرو آن گذاشته بودند، ادبیات و گفتمان روحانی همان حرف نیروهای انقلابی و رهبری عزیز است امیدواریم این درس مهم و عبرت انگیز را دولتمردان و دستگاه دیپلماسی مدنظر داشته باشد و با قدرت و عزت و با توجه به اقتدار نظام این را به پیش ببرند و اجازه ندهند آسیبی به این ملت وارد شود.

کرمی راد خاطرنشان کرد: ما ملتی بزرگ هستیم و باید بزرگی خود را به رخ دنیا بیشتر بکشیم، اگر دشمنان می‌توانستند گزندی برسانند تاکنون رسانده بودند البته این روزها شایعه حمله نظامی مطرح است در حالی که آن ها کوچکتر از آن هستند که بتوانند حرکتی کنند.

وی افزود: در این میان چه عربستان سعودی به عنوان سرباز نیابتی آمریکا و چه آمریکا که ناوگان خود را در خلیج فارس مستقر کرده نمی توانند کاری بکنند مطمئن باشیم جوانان برومند این دیار در همان لحظات اول حرکات مذبوحانه دشمنان را در نطفه خفه می کنند و قوه قهریه جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر می درخشد و رسوایی بدتر از رسوایی طبس رقم زده می شود.

کرمی راد بیان داشت: مذاکرات هسته ای ایران و برجام در سطح نظام بین الملل در صدر همه اخبار و تحولات سیاسی در منطقه بود و هیچ گاه خبری نبود که موضوع مذاکرات هسته ای ایران در راس اخبار همه شبکه های ارتباطی دنیا نباشد در حالی که طرفین تعهداتی داشتند و آمریکا اولین کسی بود که به آن تعهدات پشت پا زد و خود را نسبت به افکار عمومی ملتها و دولتها ضایع کرد.

وی ادامه داد: حالا هم اروپایی ها باید با توجه به بحران های تجاری و اقتصادی که دارند و مشکلاتی که گریبانگیر آن ها شده باید مراقب باشند.

کرمی راد با تاکید بر اینکه باید دولت ما درباره مسائل مربوط به تحریم برخورد متقابل با اروپا و آمریکا را نشان دهد و رویکرد ما باید قاطع و محکم و میدانی و ملموس باشد، خاطرنشان کرد: در صداقت جمهوری اسلامی ایران شکی نیست تا جایی که 14 بار نیروهای آژانس پایبندی ایران به تعهدات برجامی را تائید کردند اما این بدنامی و رسوایی برای اروپا و آمریکا باقی مانده است بنابراین دولت باید این را صیانت کند و روحانی هم روی حرف خود بایستد و حرف او تغییری نکند در واقع هیچ تحول اساسی نباید ما را از هدف والای خود دور کند و این باید آویزه گوش مسئولان دولتی، دستگاه مقننه و مجریه باشد و روی این موضوع یک وحدت رویه داشته باشیم.

این تحلیل گر سیاسی گفت: در واقع ما نقاط قوت بسیار بالایی داریم که باید به رخ جهانیان کشیده شود و این امتیازی است که جمهوری اسلامی ایران در نوک پیکان مبارزه با استکبار جهانی دارد به بیان دیگر جان کلام این مباحث در گفتار حکیمانه رهبر انقلاب نهفته است و باید همواره آن را مدنظر قرار داشته باشیم و نصب العین خود قرار دهیم بنابراین اگر دولت سیاست های ابلاغی رهبری را به پشتوانه محکم ملت در نظر گیرد آمریکا بنا به گفته امام خمینی هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 

علی‌محمد کریمیان تحلیگر سیاسی:

این اقدام ایران به طرف اروپایی نشان داد که ما نسبت به بدعهدی اون بی‌تفاوت نیستیم

علی‌محمد کریمیان در گفت‌وگو با صاحب نیوز با بیان اینکه دولت‌مردان فکر می‌کردند با برجام تمام مشکلات رفع و خواسته‌ های ایران اجرایی می‌شود، اظهار کرد: ایران در حالی تمام خواسته‌های غرب را اجراء کرد که غربی‌ها هیچ اقدامی در این جهت انجام ندادند.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت اکنون باید یک سری موضع‌گیری‌های می‌گرفت تا نشان دهد در مقابل ترامپ و غربی‌ها بی‌توجه نیست و اکنون که غربی‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند ما بی‌توجه نیستیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در این مدت پس از برجام قول‌های متعددی داده امّا هیچ کدام را اجراء نکردند و دلیل این قول‌ها هم نگه‌داشتن ایران در برجام است.

کریمیان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند همان‌گونه که به امریکایی‌ها امید نبود به اروپایی‌ها هم امید نیست، تصریح کرد: اروپایی‌ها ایستاده‌اند تا ایران در برجام بماند و این قطع امید کردن از اروپایی‌ها بستگی به دولت‌مردان دارد.

وی ادامه داد: کاهش برخی از تعهدات برجامی ایران نتیجه ناامیدی دولت‌مردان به برجام نیست، بلکه آن‌ها مجبور شدند که اقدامات خود را کاهش دهند؛ اروپایی‌ها در حال حاضر خواسته امریکا را به طور کامل اجراء می‌کنند و ما را بدون اجرای تعهدات خود در برجام نگه‌داشته‌اند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: اروپایی‌ها اگر می‌خواستند جلوی امریکا بایستند باید اقدامی انجام می‌دادند، امّا تاکنون هیچ وعده‌ای را عملیاتی نکردند؛ دولت‌مردان ما باید بدانند که اروپایی‌ها از نگه‌داشتن ایران در برجام و اجرا نکردن تعهدات خود چه هدفی دارد.

کریمیان تأکید کرد: مشکل و دشمنی امریکا تنها با ملّت ایران نیست، امروز آن‌ها به چین، روسیه و برخی دیگر از کشورها جنگ اقتصادی و نظامی دارند، اگر این کشورها در مقابل امریکا اتحاد داشته باشند، این کشور مجبور به شکست می‌شود.

 

فداحسین مالکی، ​سفیر سابق ایران در افغانستان:

بدعهدی آمریکا در قبال برجام باید در تاریخ سازمان ملل ثبت شود/ بازشدن دست ایران برای هرگونه اقدام متقابل

فداحسین مالکی در گفتگو با عصرهامون گفت: نامه حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دیر انجام شد و باید از همان ابتدای مشاهده بدعهدی آمریکا در قبال برجام، استراتژی خاص خود را تعیین می کردیم اما این کار انجام نشد و به اروپائی ها واگذار کردیم که آنها نیز متاسفانه بعد از حدود 2 سال هیچ اقدام مثبتی انجام نداده اند.

وی افزود: برخی از کشورهای اروپایی عضو برجام نیز دوپهلو عمل کرده و در اجرای دقیق مفاد برجام موضع شفاف نگرفتند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایران اسلامی با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ابتکار و نبوغ جوانان کشور حتی اگر در سخت ترین تحریم های نفتی و پتروشیمی و... قرار بگیرد باز هم می تواند راه گریز خود را پیدا کرده و همچون گذشته با اقتدار مسیر پیشرفت و توسعه را طی کند و این نگاه باید در دولت مردان ما تقویت شود.

به گفته مالکی؛ اگر از همان ابتدای بدعهدی آمریکا استراتژی خود را تعیین می کردیم امروز تحریم های آمریکا کمترین اثر را بر وضعیت ما نداشت و این مهلت 60 روزه باید مورد توجه کشورهای عضو برجام قرار بگیرد.

سفیر سابق ایران در افغانستان تاکید کرد: نزدیک به دو سال است که اروپایی ها و آمریکا بدعهدی کرده و به تعهدات خود پایبند نبوده اند اما امروز روز عمل است و نباید زمان را از دست داد و در این ماجرا نیز ملت، دولت و ارکان نظام در کنار یکدیگر خواهند بود و از این گردنه نیز عبور خواهیم کرد.

مالکی تصریح کرد: نامه رئیس جمهور بیان بدعهدی اروپائی ها بود بدین معنی که ما از شما انتظار عمل داشتیم اما شما بی عمل بودید و در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستادگی نکرده و مجامع بین المللی را بر علیه آمریکا و همسو با ایران نکردید.

وی ادامه داد: امروز دست ایران برای هرگونه اقدام باز است و پیشنهاد می کنم که رئیس جمهور اتمام حجت کامل خود را با سازمان ملل داشته باشد و با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل پایبندی ایران به تعهدات خود و بدعهدی آمریکا را در تاریخ به ثبت برساند و دنیا بداند از امروز هر اتفاقی که بیفتد جمهوری اسلامی ایران پاسخگو نخواهد بود.

 

سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل سیاسی:  

اقدام متقابل ایران در قبال برجام اثبات عملی موضوع برد- برد است

سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص اقدام متقابل ایران در قبال برجام، گفت: با نگاهی به روند میزان فشار آمریکایی ها بر ایران و با عنایت به اینکه پس از گذشت بیش از 9 ماه از عدم اقدام اروپایی ها و پس از گفتگوهایی که مسئولین ذی ربط جمهوری اسلامی و وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی به وجود آمد، تصمیمی ملی از جانب نظام جمهوری اسلامی گرفته شد. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال صبر استراتژیک، اقدام به چنین تصمیمی گرفت، تصریح کرد: براساس این تصمیم جمهوری اسلامی ایران بخشی از تعهدات خویش در چارچوب برجام را از تعهد خود برداشت و تصمیم گرفت موضوع برد- برد در برجام را به صورت عملی به اثبات برساند.

تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: براساس این تصمیم ما در چارچوب برجام تعهدات اضافه ای را که پذیرفته و عمل کرده بودیم را ملغی اعلام کردیم و اگر حداکثر در 60 روز آینده کشورهای اروپایی حاضر به حضور در پشت میز مذاکره و بهره مندی جمهوری اسلامی از دو موضوع مهم فروش نفت و مسئله بانکی نشدند، اقدامات بعدی به صورت پلکانی صورت بگیرد.

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه این اقدام پاسخی به افکار عمومی و برای ادامه راه در خصوص توسعه کشور به عنوان یکی از ضروریات بود، افزود: تعلیق بخشی از تعهدات ما پاسخ روشنی از اقدامات آینده جمهوری اسلامی در خصوص برجام است.

وی با اشاره به اینکه ما به این وسیله میزان اعتقاد اروپاییان به حضور در برجام را سنجش می کنیم، تصریح کرد: از طرف دیگر ما با این اقدام اعلام می کنیم در صورتی که نتوانیم از توافقنامه برجام بهره ببریم قطعا و یقینا در برجام نخواهیم ماند و این توافقنامه به صورت کامل ملغی خواهد شد و به شرایط قبل از حضور در برجام خواهیم رسید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه اگر این اقدام در 60 روز آینده به نتیجه مطلوب نرسد اقدامات دیگری که رئیس جمهور بیان کردند را انجام خواهیم داد، گفت: این یک پیام روشن، آشکار و شفاف برای آینده اقدامات کشورهای اروپایی محسوب می شود.  

صدرالحسینی خاطر نشان کرد: پیام روشن و آشکار ما این است که  اولا ما در در چارچوب برجام متعهد هستیم و دوما آمادگی این مسئله را نداریم که بدون بهره مندی از برجام در آن باقی بمانیم.

 

علی کنگاوری، کارشناس مسائل سیاسی:

ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران آخرین فرصت برای اروپایی‌ها/ اقدام متقابل ایران اتمام‌حجت برای غرب است

علی کنگاوری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص اقدامات اخیر ایران نسبت به کاهش تعهدات خود در حوزه برجام عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام و موضع‌گیری دو پهلوی طرف اروپایی را می‌توان تلاشی جهت جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست که البته کشور را با مشکلاتی مواجه ساخت و اقدام امروز ایران در مقابله با همین بدعهدی‌ها صورت گرفت.

ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران آخرین فرصت برای اروپایی‌ها

وی اقدام ایران در کاهش تعهدات خود در حوزه برجام را اقدامی به‌جا دانست و تصریح کرد: این اقدام گرچه باید زودتر انجام می‌گرفت ولی اقدام مثبتی است. همچنین جمهوری اسلامی با اعطای فرصت یک‌ساله حسن نیت خود را به اتحادیه اروپا نشان داد ولی اقدام خاصی از جانب آنان انجام نگرفت و در حال حاضر نیز با اعلام ضرب‌الاجل ۶۰ روزه آخرین‌مهلت به اروپا داده‌شده تا راستی آزمایی اقدامات آنان سنجیده شود.

اقدام متقابل ایران اتمام‌حجت نسبت به غرب است

کنگاوری بابیان اینکه تجربه نشان می‌دهد که کشورهای غربی اقدام مثبتی در راستای منافع ایران انجام نمی‌دهند، افزود: اقدام امروز ایران درواقع اتمام‌حجت نسبت به غرب است تا در صورت عدم انجام حرکت مثبت نسبت به منافع ایران، جمهوری اسلامی اقدامات بعدی خود را انجام دهد. درواقع این اقدام پاسخی روشن و شفاف نسبت به اقدامات طرف غربی است.

 

جواد بیژنی، کارشناس مسائل سیاسی:

کشورهای اروپایی باید مهلت ۶۰ روزه ایران را جدی بگیرند/ ملت ایران محکم پشت دولت ایستاده است

جواد بیژنی، کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان اظهار کرد: هر چند که این اقدام می توانست زودتر از اینها انجام بگبرد، اما شایسته حمایت است.

استاد دانشگاه فرهنگیان هرمزگان تصریح کرد: دولت ایران در برابر بدعهدی های آمریکا باید خیلی زودتر اقدام متقابل را انجام می داد ولی در حال حاضر نیز این اقدام آنها قابل تقدیر و حمایت است.

بیژنی افزود: ما بر اساس توافق برجام حق داشتیم هنگامی که طرف مقابل بدعهدی کرد اقدام متقابل را انجام دهیم اما دولت ایران علی رغم نقض متعدد برجام یک سال صبر کرد .

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی باید مهلت ۶۰ روزه ایران را جدی بگیرند، گفت: غربی ها باید بدانند که ما در مقابل برجام متعهد بودیم ولی آنها به تعهداتشان عمل نکرده اند و اکنون ملت ایران برای اقدام متقابل در برابر بدعهدی ها  پشت دولت خود ایستاده است.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان با بیان اینکه حضور در برجام و صبر یک ساله در برابر بد عهدی آمریکا تجربه ای پر هزینه بوده است، اظهار کرد: دولت ایران باید از صبر یک ساله که زمان های زیادی سوخته شده و بهای فراوانی داشته تجربه کسب کند که دیگر هرگز به دشمن خود اعتماد نکند.

بیژنی خاطر نشان کرد: دولت ایران به اندازه کافی حسن نیت خود را در برجام ثابت کرده و در حال حاضر در صورت عدم انجام تعهدات توسط اروپاییان در این مهلت به سرعت و قاطعیت اقدامات متقابل را انجام دهد.

 

سید جلال امینی، کارشناس مسائل سیاسی:

موضع رئیس جمهور اولین گام در گرفتن آرایش جنگی نسبت به دشمن است

سید جلال امینی در گفتگو با صبح توس؛ ضمن تمجید از موضع روز گذشته رئیس جمهور نسبت به سیاست های آمریکا و مساله برجام اظهار کرد: با وجود گذشت یک سال از خروج یک طرفه آمریکا از برجام و رفتارهای خصومت آمیز دشمن در ابعاد مختلف امنیتی، اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و غیره؛ موضع آقای روحانی یک اقدام حداقلی و اولین گام در گرفتن آرایش جنگی نسبت به دشمن است که امیدواریم شاهد مواضع محکم تر ایشان باشیم.

وی افزود: البته سیاست دولت در برابر زیاده خواهی دشمنان، حقیقتا اقدام مقابله به مثل و درخور شان جمهوری اسلامی نبوده است چرا که آمریکا از همان ابتدا به صورت مکرر، با نقض برجام آن را به سخره گرفت و تحریم ها را بیش از پیش کرد.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در این میان بدعهدی های اتحادیه اروپا، یک تقسیم کار و طراحی واضح از سوی آمریکا برای وقت کشی و قرار دادن ایران در محدودیت های برجام است که متاسفانه غفلت برخی مسئولان داخلی، به آن دامن زده و حکایت از چاله در آمدن و به چاه افتادن شده است.

امینی گفت: تجربه ابتدای انقلاب تاکنون ثابت کرده که هر گاه در برابر دشمن در موضع محکمی ایستادیم، زیاده خواهی و گستاخی آنها به حداقل رسیده، اما اگر ذره ای نسبت به اصول خود کوتاه بیاییم آسیب های ما بیشتر خواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه با لبخند و عکس یادگاری مشکلات کشور حل نمی شود تصریح کرد: اقدام رییس جمهور سبب شد آنها جمهوری اسلامی را قدری جدی تر بگیرند؛ امیدواریم مسئولین به این حد اکتفا نکرده و به شرایط اقتدار هسته ای پیش از برجام بازگردند چرا که در عرصه بین المللی قدرت حرف اول را می زند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: استکبار جهانی با استفاده از جریان نفوذی داخل و خوش بینی بی حد و حصر برخی مسئولین؛ برجام های متعددی را برای مهار کردن این نظام مقدس طرح ریزی کرده است؛ لذا مسئولین دولتی باید نگاه خود را اصلاح کرده و ضمن آسیب شناسی در موضوع سیاست خارجی، به جای تکیه بر ظرفیت های بیگانگان، به فکر تقویت ظرفیت های درونی باشند.

امینی تبیین کرد: مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، آمریکا همچون کوه یخ در حال آب شدن است بنابراین نباید از هیاهوی آن ترسید و عرصه نبرد را ترک کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مسئولین مبنای عملکرد خود را فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار داده و خطوط قرمز ترسیم شده توسط ایشان را خط قرمزهای نظام بدانند، برنامه های آنها در بستر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پیش خواهد رفت و قطعا بن بستی در کشور نخواهیم داشت.

 

خداداد خدادادی، کارشناس مسائل سیاسی:

توقف ایران در برخی اقدامات برجامی به ضرر آمریکا و اروپا تمام می‌شود

خداداد خدادادی کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به  اظهارات روز گذشته رئیس جمهور درباره اقدام متقابل در قبال برجام گفت: تا زمانی که ایران در چارچوب برجام عمل می‌کند حق دارد از ظرفیت آن استفاده کند و از تعهدات مازاد بر برجام دست بکشد، بنابراین تناقضی با اصل برجام نخواهد بود.

خدادادی با بیان اینکه توقف ایران در برخی اقدامات برجامی به ضرر آمریکا و اروپا تمام می شود اظهار کرد: با این اقدام جدیت ایران نشان داده می‌شود وبا توجه به مهلت 60 روزه دولت اگر در این مدت اقدامی صورت نگرفت ایران حق خواهد داشت واکنش نشان داده و دست به عمل جدیدی بزند.

وی تاکید کرد: اگر اروپایی‌ها از حالا تصمیم گرفته باشند هیچ‌گونه گامی برای همکاری با ایران بر ندارند، طبعا مسئولیت هر اتفاق و تصمیم بعدی برگردن آنها خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان داده و این حق ایرن بود که برخی اقدامات برجامی را توقف کند.

 

هادی امامی، کارشناس سیاسی و امور بین الملل:

اگر سال گذشته اقدام متقابل می‌شد، امروز اسیر این حجم از تحریم نبودیم

به گزارش گروه سیاسی تیتریک، هادی امامی کارشناس سیاسی و امور بین الملل در خصوص اعلام مواضع روز گذشته(چهارشنبه) رئیس جمهور  در تقابل با خروج آمریکا از برجام به خبرنگار سیاسی "تیتریک"، گفت: در خصوص این اقدام روز گذشته دولت باید چند نکته را حتما مد نظر قرار د اد . 

اقدام روز گذشته دولت، تحقق وعده سال پیش رئیس جمهور بود
یک نکته مهم این است که این اتفاق در حقیقت به نوعی تحقق وعده ای است که رئیس جمهور سال گذشته و بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام، در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که "ایران در مقابل خروج یکطرفه آمریکا از این توافق ، اقدام متقابل انجام خواهد داد" و  در حقیقت اقدام روز گذشته همان وعده سال گذشته رئیس جمهور است و باید به عنوان تحقق وعده سال گذشته رئیس جمهور مورد نظر قرار گرفته شود که چندان هم به تحرکات اخیر مربوط  نمی شود.
 
در این موضوع تردید نیست که بزرگ ترین و تاثیرگذارترین شریک در توافق برجام، برای منافع ایران، ایالات متحده آمریکا بود و خروج او از برجام می توانست این قرار داد را برای ایران بی مفهوم کند.
 
با وجود این که می توان اقدام ایران بعد از یکسال در واکنش به خروج آمریکا زا توافق را دیرهنگام دانست ، اما همینکه مجموعه تصمیم گیر در سیاست خارجه کشور به این نتیجه رسید که اقدام تقابلی را به آمریکا نشان بدهد، خود حائز اهمیت است و دارای برد راهبردی حساسی است. 

اقدام ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست/ این اقدام می تواند به نوعی شروع فروپاشی قطعی برجام باشد
این کارشناس سیاسی افزود: نکته مهم دیگر این است که رفتار ایران در این مرحله به هیچ وجه نقض برجام محسوب نخواهد شد، بلکه اجرای بندها و مفادی از توافق برجام است که می تواند تداوم و باقی ماندن بر این توافق را تضمین کند، 
به این مفهوم که آن زمانی که برجام نوشته می شد طرفین پیش بینی می کردند که در جریان اجرای برجام چنین اتفاقی پیش بیاید و منجر به از بین رفتن سریع توافق برجام شود، بنابراین برای چنین حالتی پیش بینی کردند که هر کدام از طرفین می توانند طی چندین مرحله تعهدات خود را کم کنند.

امامی تاکید کرد که این تصمیم و اقدام دولت، نقض برجام محسوب نمی شود و مقابل موج رسانه ای که از سوی نیروهای ضد انقلاب و دشمنان کشور ایجاد شده است که  القاء می کنند که ایران با این اقدام برجام ر نقض کرده است، اصلا چنین چیزی نیست، اما از این جهت هم دارای اهمیت است که این اقدام ایران می تواند به نوعی شروع فروپاشی قطعی برجام باشد و این پیام را برای اروپایی ها و جهان دارد که ایران شروع نابودی برجام را از سمت خود آغاز کرده است .
همچنین این واکنش نقطه کانونی خواهد بود که اگر ادامه پیدا کند و اگر اقدامی برای تغییر وضعیت موجود ایجاد نشود، بخصوص در ماه های آینده و در مراحل بعدی می تواند منجر به از بین رفتن این توافق تاریخی شود.

افزایش حجم انباشت اورانیوم 3 درصد، پیام راهبردی ایران برای آمریکا
وی افزود: مهمترین پیام راهبردی که این اقدام می تواند برای آمریکا و همه هم پیمانانش در منطقه داشته باشد یک نکته کلیدی است و آن افزایش حجم انباشت اورانیوم 3 درصد با بالای 300 گرم در داخل کشور است.
در چرخه ای که برای سوخت هسته ای و به خصوص غنی سازی 20 درصد که می تواند در حوزه های نظامی استفاده شود، میزان ذخیره اورانیوم غنی شده 3 درصد اهمیت بسیار کلیدی ای پیدا می کند و این ذخایر اورانیوم و اروانیوم غنی سازی 3.5 درصد یک نکته بسیار کلیدی برای ایجاد امکان نظامی برای فعالیت های هسته ای محسوب می شود.
این نکته ای است که حتما در دراز مدت می تواند آمریکایی ها را نگران کند البته این به این مفهوم نخواهد بود که ایرانی ها به سمت سلاح هسته ای پیش خواهند رفت، اما این پیام راهبردی را برای آمریکا خواهد داشت.

افزایش برد راهبردی وضعیت کنونی ایران از سطح برجام 
این کارشناس سیاسی گفت: اما تصمیمات ایران طی چند روز اخیر یک پیام راهبردی بسیار کلیدی را برای اروپایی ها هم داشت و آن ارتقاء  سطح تنش و مطالبات بین ایران و اروپا از موضوع هسته ای، پرونده هسته ای و توافق برجام است، هم در صحبت های رییس جمهور و هم در گفتگوهایی که دوستان سیاست خارجی کشور مانند ظریف و معاونینش داشتند چند تا نکته کلیدی از جمله موضوع مواد مخدر، مهاجرت و تروریسم مطرح شد که همه این موارد برد راهبردی وضعیت کنونی ایران را در سطح کنونی و برجام افزایش داد.

این موضوع برای تصمیم گیری اروپایی ها بسیار می تواند تاثیرگذار باشد چرا که اروپایی ها همیشه در طول تاریخ و به خصوص در دوره های بعد از جنگ جهانی دوم از حجم گسترش مهاجرت از منطقه خاورمیانه و آسیا به اروپا در رنج و مشکل بودند، افزایش میزان مهاجرت از خاورمیانه به اروپا می تواند آنها را درگیر مشکلات بسیار بزرگی کند که در نهایت تصمیمات جدی ای بگیرند. همین موضوع که آقای عراقچی گفت که "ایران می تواند در رابطه با خروج اتباع افغانی از کشور تصمیم جدی بگیرد" نکته بسیار کلیدی است، چون غریب به بالای 5 میلیون مهاجر افغانی در داخل کشور داریم که درصد کوچکی از اینها هم می تواند مناسبت سیاسی و سیاست های مهاجرتی اروپا را دچار چالش های جدی و اساسی کند.

موضوع قاچاق مواد مخدر و صدور تروریسم در منطقه هم همیشه برای اروپایی ها کلیدی بوده ، این موضوعات در رابطه با رفتار اروپایی ها با ایران بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.

ایران به هیچ وجه اسیر توافقات با برجام نخواهد شد
امامی ادامه داد: نکته ی دیگر اقدام اخیر ایران این پیام را به جهان و به خصوص اروپا و حتی امریکایی رساند که ایران به هیچ وجه اسیر توافقات با برجام نخواهد شد. یک تصور در اروپا و آمریکا شکل گرفته بود که ایران به دلیل برخی تحولات داخلی و برخی گرایش های سیاسی در راستای تنش زدایی و تعامل، تحت هیچ شرایطی حاضر به خروج از برجام نخواهد بود.
این تصور در آمریکایی ها و اروپایی ها باعث شد رویه ای را پیش بگیرند که چندان مطلوب ایران نیست و ایران نتواند منافع خودش را تامین کند و آنها هم به نوعی هر اقدامی که خواستند انجام دهند و یا به تعهدات و وظایف خودشان عمل نکنند، بنابراین اقدام امروز ایران قطعا این پیام را به کشورهای بزرگ دنیا خواهد رساند که ایران تحت تاثیر توافق برجام نیست، در صورتی که منافعش تامین نشود می تواند حتما برجام را از بین ببرد.

در رابطه با زمان اقدام متقابل اندکی انتقاد داریم
این کارشناس سیاسی افزود: البته این نکته هم نباید فراموش شود که می توانیم در رابطه با زمان این اقدام اندکی انتقاد داخلی داشته باشیم، چرا که این اقدام در این سطح و در این حجم، می توانست حتما سال گذشته  و بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام انجام گیرد و ما یکسال را از دست ندهیم. با اقدام به موقع شاید می  توانستیم مانع بسیاری از این فشارهایی که امروز به ایران وارد شده و تحریم های گسترده ای که به کشور تحمیل شده است، شویم، همچنین این پیام محکم و مقتدرانه ایران به کشورهای دنیا و اروپایی داده می شد، که ایران دستش برای اقدام متقابل پر است و مجموعه تصمیم گیر داخل هم درصورت صلاحدید حتما از اهرم های قدرت خود برای تأمین منافع ایران استفاده خواهند کرد.

تصمیم ایران تصور غلط آمریکا را فرو ریخت/ ایران می تواند از این موقعیت در جهت تامین منافع استفاده کند 

امامی افزود:  تصوری بخصوص در ایالات متحده آمریکا شکل گرفته بود که ایران با وجود کشورهای اروپایی  در توافق به هیچ وجه امکان نقض برجام را ندارد و قائل به این بودند که آنها می توانند از برجام خارج شوند و تحریم های پیش بینی شده در برجام را کماکان ادامه بدهند و از طرفی ایران تمام تعهدات برجامی خود را متاثر از حضور کشورهای اروپایی و روسیه و چین ادامه بدهد. فردا و از موقعی که این اتفاق کلیدی و اقدام ایران رقم بخورد، این گزاره و این تصور غلط فروخواهد پاشید،  به این صورت که آمریکایی ها به این نتیجه خواهند رسید که حتی با حضور 5کشور غیر آمریکا در برجام، امکان فروپاشی وجود دارد و آنها از امروز درباره تداوم و ادامه داشتن برجام دچار تردید خواهند شد و این تردید به شدت به ایران کمک خواهد کرد که ایران منافع خودر را تامین کند.

دولت ریل گذاری توقف یکطرفه تعهدات را بنا نهاد/ ثابت کردیم که به دنبال سیاست در روابط خارجی خود هستیم
کارشناس بین الملل ادامه داد: ضر ب المثل معروفی در سیاست خارجی وجود دارد با این مضمون که  "اصل عمل متقابل است "، ما در حقیقت امروز ثابت کردیم که به دنبال سیاست در روابط خارجی خود هستیم و اصل عمل متقابل را شروع به ارائه خواهیم کرد.
ریل گذاری که دولت روز گذشته شروع کرد، نشان میدهد که ما در ماههای آینده این پیام را به جهان خواهیم داشت که دیگر رویه یکطرفه ما در اجرای برجام  رقم نخواهد خورد و در صورتی که منافع ما از برجام تامین نشود،  به صورت توافقی مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهیم داد. این در نهایت برای جهان و امنیت جهان می تواند چالش ایجاد کند، چرا که ادبیات و گفتمان توافق، جای خود را به تقابل تنش و رقابت خواهد داد . 

این اتفاق سیاست خاری ایران را وارد یک مرحله ای جدی رفت و برگشت خواهد کرد به نوعی که قطعا پس از این اقدام ایران هم اروپایی ها و آمریکایی ها اقدام متقابلی انجام خواهند داد و پیام مشخصی را به ایران ارسال خواهند کرد.
در تقابل آن دوباره ما اقدامی را انجام خواهیم داد و ضرورتا افزایش رفع محدودیت ها هم نخواهد بود و در صورتی که اروپایی ها به سرعت بتوانند  ساز و کار SPV یا اینستکس را محقق کنندُ ما شاید از همین مرحله رفع تعهدات خود هم عدول کنیم و به نقطه 17 اردیبهشت برگردیم.  این تقابل و این بازی شروع خواهد شد و ادامه خواهد داشت و در یک چنین وضعیتی خواهد بود که تازه سیاست خارجی و دیپلماسی بازی با این گزاره های سیاست خارجی مفهوم پیدا می کند و در این حرکت واین جنبشُ منافع طرفین قاعدتا بهتر محقق خواهد شد. 

نبود انسجام داخلی می تواند در این مرحله برای سیاست خارجی و منافع ملی مضر باشد
امامی افزود: به نظر می رسد علی رغم انتقاداتی که در خصوص زمان این تصمیم دولت و کیفیت آن و چرایی فاصله یکساله باید به وجود بیاید، باید از این اقدام دولت و تداوم آن استقبال و حمایت کرد، چرا که شکاف و نبودن انسجام می تواند در این مرحله برای سیاست خارجی و منافع ملی به شدت مضر باشد و در مرحله ای هستیم که حتما باید از ایران یک موضع مقتدرانه، ثابت و حیاتی گرفته شود . هیچگونه خلل و ضعف پیام منفی از ما به طرفین اروپایی ساطع نشود، زیرا اگر آنها تصور کنند که هیچگونه اجماعی در ایران وجود ندارد، بلافاصله می توانند بحث های داخلی را پیش بکشند و در رابطه با تصمیمات خودشان تجدید نظر کنند یا از حربه وقت کشی استفاده کنند. 

وی در پایان افزود: باید به این نکته اشاره کرد که این تصمیم دولت قطعا آغاز یک رویه و آغاز حرکات های این چنینی مختلف خواهد بود، ضرورت دارد که در داخل انسجام و یکپارچکی پشتوانه آن باشد تا مردان دیپلماسی و تصمیم گیران سیاست خارجی با تکیه برآن بتوانند، قاطعانه و مخکم، اتفاقات و تصمیماتی رقم بزنند که منافع ملی تامین شود و طرف خارجی استراتژی خود را تغییر داده  به سمت کاهش فشارها ، انجام وظایف برجامی و به سمت انجام تکالیف جدی خودشان در توافقات پیش برود. 

 

محمد شیخ زاده، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد:

تعیین مهلت ۶۰ روزه ابهامات را از اقدامات ایران به حداقل می رساند

محمد شیخ زاده، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی های آمریکا در برجام اظهار کرد: در هر قرارداد و تعهدی طرفین قرارداد باید به تعهدات خود پایبند باشند، جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست و رویکرد حسن نیتی که به این مسائل دارد، علی رغم خروج آمریکا از برجام همچنان پایبندی خود را به برجام اعلام کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به فرصت زمانی که در معاهده برجام  به طرف مقابل داده شده، آنها اقداماتی را در جهت تامین منافع ایران انجام ندادند، لذا قاعده منطقی این بود که ایران هم در چارچوب برجام در این زمینه گامی بردارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ایران هم به دنبال منافع خود از برجام است، اضافه کرد: اگر کشور ایران بداند که طرف مقابل نمی تواند منافعش را تامین کند، گام به گام اقداماتی که قرار بود عمل کند را انجام نخواهد داد و منافع خود را دنبال می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد خاطر نشان کرد: به نوعی تعیین مهلت 60 روزه می تواند هرگونه ابهام و سوبرداشت را از اقدامات ایران  به حداقل برساند چراکه طرف مقابل با توجه به سیاست ها و قدرت رسانه ای که دارد ممکن است اقداماتی را برعلیه ایران و رویکردهای آن انجام دهد بنابراین تعیین زمان، فرصت خوبی است که کشور ما حسن نیت خود را نشان می دهد و همچنان منتظر است که ببیند طرف مقابل اقدام مثبتی در این زمینه انجام می دهد یا هیچ عکس العملی نخواهد داشت.

شیخ زاده افزود: در واقع غرب وارد یک بازی سیاسی با کشور ایران شده و اهداف خود را دنبال می کند اما به نظر می رسد سیاست مداران با نگاه هوشمندانه ای که دارند گام به گام به گونه ای که طرف مقابل نتواند صرفا منافع خود را دنبال کند، تلاش می کنند که بتوانند، نگاه های منفی که به کشور ایران وجود دارد را به حداقل برسانند.

این مدرس و کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: قائدتا باتوجه به شرایطی که در صحنه بین الملل پیش آمده، شاید در یک مقطعی ایران علی رغم عدم اعتمادی که وجود داشت، ناگزیر بود در این تعهد حضور پیدا کند و این فرصت ایجاد شد که جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را نشان دهد و لذا در یک رویکرد پیشدستانه بسیاری از اقداماتی که می توانست در زمان های بعدی را عمل کند، انجام داد.

وی اظهار کرد:  طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد و همین نکته عاملی شد تا آن اجماع جهانی و نگاه منفی که برعلیه کشور ایران وجود داشت با پایبندی ایران به برجام به حداقل برسد.

شیخ زاده بیان داشت: به نظر می رسد در این شرایط ما می توانیم از این رویکردی که وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم و نگاه سلطه جویانه آمریکا را به جهان نشان دهیم .

 

محسن علایی، استاد دانشگاه‎های اردبیل:

ایران، بلندگوی احیاگری عدالت در روابط بین الملل است/ اقدام امروز ایران پاسخ حداقلی به طرف های برجام است

محسن علایی جامعه شناس اردبیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره اقدام متقابل در قبال برجام اشاره کرد و گفت: تصمیم آمریکا خطایی بود که خود آمریکا مرتکب آن شد و این اقدام نیز همچون سایر اقدامات 40 سال گذشته استکبار علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اردبیل با بیان اینکه امروز بر همگان آشکار شده است که جمهوری اسلامی ایران، به نظام سیاسی آلترناتیو در جهان تبدیل شده است گفت: این ،تجربه جدیدی در نظام بین المللی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام از وضعیت بوجود آمده نظام های کلاسیک مستقر، ناخشنود هستند، گفت: از نظر آنها نظام سیاسی ای پدیدار شده که دارای پتانسیل تبدیل شدن به نظام رقیب است. که البته این نوع نگاه ، نگاه درستی هم محسوب می شود چراکه انقلاب اسلامی شعارهایی را که از بدو تاسیس تاکنون سر داده جامعه عمل پوشانده و امروز به دنبال تعمیق بخشی به آن است.

علایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز عدالت در روابط بین الملل را دنبال می کند، خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر امروز ایران اسلامی به دنبال احیاگری عدالت، مفاهیم مرتبط با کرامت انسانی و توازن در تعاملات بین المللی است به  همین خاطر،  ایران در چارچوب روابط بین المللی بازی می کند  و ثانیا بر اساس ماهیت وجودی خود تابوهای ساخته شده توسط ابرقدرت ها را می شکند و با آنها به مواجهه می پردازد لذا اگر بگوییم ایران بلندگوی احیاگری عدالت در روابط بین الملل است، پر بیراه نگفته ایم.

قدرت ایران، قدرتی متعهدانه است

علایی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قرن جدید نوعی از قدرت را به جهان معرفی کرده است، گفت: ان قدرت هم بر خلاف قدرت های رایج که افسار گسیخته است، چیزی جز قدرت متعهد نیست. در همین راستا جمهوری اسلامی گام های عملی برای استحکام بخشی به شعار اصلی خود که همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است محکم برداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اردبیل با بیان اینکه برجام شاید به یک معنی ورود ایران به یک تفاهم بین المللی برای اثبات حقانیت خود بود، گفت: در ان  تعهداتی بردوش ایران گذاشتته شد که ذاتا و فی نفسه جمهوری اسلامی ایران بدون برجام هم به آنها متعهد بود چراکه اصلی که نظام جمهوری اسلامی ایران تابع آن است اصل مدافع از اصول و دفاع از حقوق مستضعفان در هر کجای عالم است.

وی گفت: چهارچوب های اسلامی مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در سطوح ملی و بین المللی تعیین می کند لذا نظام جمهوری اسلامی به خوبی می داند که اتخاذ کدام سیاست ها انسانی، دینی و در هم آمیخته با سعادت بشری در هر دو عالم است.

 علایی با بیان اینکه برجام تعهدی چند جانبه است خاطرنشان کرد: همه می دانند که طرف های قرارداد برجام به تعهد خود عمل نکردند، بنابراین مطابق مفاد خود برجام و عدم التزام از یک طرف، الزام آوری برجام را از روی طرف دیگر هم بر می دارد.

اروپا دنباله روی سیاست های آمریکا در همه زمینه ها از جمله در حوزه برجام است

علایی اقدام امروز ایران را پاسخ حداقلی به طرف های برجام عنوان کرد و گفت: ما به نوعی واکنش جامعه جهانی را  هم مهر تاییدی بر حقانیت موضع گیری ایران می دانیم بطوریکه گوشه ای  از اذعان جامعه جهانی و افکار عمومی را در سئوالات خبرنگاران از وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس در مصاحبه مطبوعاتی شان در 18 اردیبهشت به خوبی مشاهده می کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  به نظر می رسد اروپا دنباله روی سیاست های آمریکا در همه زمینه ها از جمله در حوزه برجام است، خاطرنشان کرد: هرچند بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، کشور اروپایی عضو این معاهده  بر حفظ این قرارداد بین المللی تاکید داشتند.

علایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در صورت عدم دریافت پاسخ لازم و مورد انتظار، مردم خواستار  اقدامات جدی تر  در حوزه برجام هستند، اقداماتی که انها را نسبت به تعهدات خود متنبه بسازد، در غیر اینصورت ادامه حیات برجام برای همه کشورها از جمله ایران محلی از اعراب نخواهد داشت.

 

محسنی ثانی، نماینده دوره های پیشین مجلس:

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی: موضع گیری شورای عالی امنیت ملی کشور خردمندانه انجام گرفته است

محمدرضا محسنی ثانی نماینده دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار تهران پرس؛ در رابطه با تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور مبنی بر توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام اظهار داشت: در مقابل نابخردی هایی که دولت امریکا و ترامپ تا به حال داشته اند این موضع گیری شورای عالی امنیت ملی کشور کاملا خردمندانه و راهبردی است که انجام گرفته است.

وی ضمن حمایت از این تصمیم امیدوار بود که این اقدام با حمایت و تاییدات همه ی جناح ها گروه ها، و مردم بتواند به عنوان نقطه ی قوتی در مقابل توطئه ها و تحریم های امریکا عمل بکند و اروپا قدرت جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به صورت عملی ببیند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در زمره پرکارترین کمیسیون ها بوده و برجام را به طور جدی پیگیری می کند.

 

عبدالکریم رجبی، دبیر کارگروه اقتصادی مجلس:

اقدام متقابل برجامی، راهکاری برای پشیمان کردن طرف مقابل بود/ این موضع گیری نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش گلستان ما، عبدالکریم رجبی اظهار داشت: سیاست های خصمانه دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و نادیده گرفتن معاهدات بین المللی و عدم اجرای تعهد خود در جریان برجام، نشان از ذات استکباری این دولت است.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت ترامپ و به دنبال آن نقض برجام از سوی وی و وضع تحریم های جدید در قبال ایران، نیازمند عکس العمل متقابل از سوی مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

نماینده سابق شرق گلستان تاکید کرد: موضع روز گذشته ریاست جمهوری در قبال بدعهدی طرفین برجام، موضعی تحسین برانگیز و نشان از اقتدار این کشور است.

رجبی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارد که در اسرع وقت فعالیت های هسته ای خود را به حالت قبل از برجام بازگرداند و در گام اول نیز عدم فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را در دستور کار خود قرار داد.

دبیرکارگروه اقتصادی مجلس گفت: مسلما با ادامه موضع منفعلانه دولت های اروپایی در قبال برجام، باعث عملیاتی شدن گام های دیگر ایران در اقدام متقابل برجامی خواهد شد.

 

سید محمدرضا محمود پناهی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی:

موضع دولت آغاز فرآیند پاسخگویی با تغییر استراتژی در برابر غرب است/ گام نخست برای تقابل و امتیازگیریِ کشور برداشته شد

به گزارش گروه سیاسی  تیتریک، استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی درباره درباره مواضع اخیر رئیس جمهور  در تقابل با خروج آمریکا از برجام به خبرنگار  تیتریک، گفت: در روابط بین الملل یک قاعده اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه هر دولتی در برابر جامعه جهانی، دیگر دولت ها و قراردادهای بین المللی بر اساس حقوق و تکالیف خود عمل می کند.  
 
سید محمدرضا محمود پناهی افزود: اقدام اخیر دولت آغازگر حرکتی مثبت است زیرا در قراردادی که به صورت بین المللی و بین کشورهای 5 + 1امضا شد تکالیفی را بر عهده گرفتیم از جمله اینکه تعداد خاصی سانتریفیوژ نصب کنیم و در واقع محدودیت هایی را فراتر از NPT پذیرفتیم. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد به برنامه صلح آمیز هسته ای خود تکالیفی را قبول کرد و در برابر آن حقوقی برای کشور ما به رسمیت شناخته شد مبنی بر اینکه باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود و فعالیت های بانکی و فروش نفت به شرایط عادی بازگردد.  
 
وی تصریح کرد: آمریکا سال گذشته از معاهده برجام خارج شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب استراتژی صبر منتظر اقدام دیگر کشورهای حاضر در این قرارداد برای پر شدن خلا آمریکا و تامین تعهدات داده شده به سود ایران بود.  
 
محمود پناهی گفت: اروپایی ها پس از مدتی تعلل نهاد اینستکس را راه اندازی کردند اما به تعبیر رئیس جمهور کشورمان بیشتر در حد حرف و شعار بود و بر خلاف موضع گیری های علنی در عمل اقدامی از سوی آنها برای جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشد، البته تصمیم اخیر دولت به کشورهای حاضر در برجام نشان داد ایران دست بسته نیست و می تواند شرایط را به قبل از برجام بازگرداند.  
 
وی افزود: دولت تصمیم دارد با شیبی ملایم و حفظ اجماع در قالب چارچوب برجام از حقوق ملت و دولت ایران دفاع کند به این معنا که با یک مهلت 60 روزه اعلام کرد به محدودیت ها ی غنی سازی و رعایت سقف آب سنگین اراک از تاریخ 18 اردیبهشت پایبند نخواهد بود و این دو را به طرف های دیگر نمی فروشد.  
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: طی چند روز گذشته در بیانه آمریکا امده بود که اروپا، روسیه و چین در همکاری هایی که بر اساس قرارداد هسته ای با 5 + 1 برای ایران به رسمت شناخته شده بود برخی از مزیت های هسته ای برجام را محدود و تهدید کرد که اگر در مسائل هسته ای با ایران همکاری کنند آنها را نیز مجازات می کند. 
 
محمود پناهی تصریح کرد: دولت درصدد است که از فضای ساخته شده توسط امریکا و محدودیت های هسته ای تحمیل شده از سوی آنها که تقریبا دستاوردهای برجام را برای ایران به صفر می رساند به سود جمهوری اسلامی استفاده کند تا بتواند گام های نخست خود را برای ایجاد شرایط تقابل و امتیازگیری بردارد.  
 
وی گفت: ایران تا کنون از کارت های بازی خود استفاده نکرده است در حالی که ایالات متحده امریکا تحریم ها، فشارهای متعدد اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بین المللی را در حد توان خود به کشورمان وارد کرد و حتی سپاه را که یک نهاد نظامی رسمی و متعلق به حاکمیت است را در اقدامی به دور از منطق به عنوان نهادی تروریستی اعلام کرد.  
 
محمود پناهی افزود: امریکا کارت های بازی خود برای مقابله با ایران خرج کرده و تحریم ها را به سقف رسانیده است در نتیجه در حال حاضر ایران در سالگرد خروج از برجام پیام محکمی را به استکبار به ویژه ایالات متحده و کشورهای اروپایی داد مبنی بر اینکه فرایند پاسخگویی آغاز شده و استراتژی ایران تغییر کرده است.  
 
وی اظهار داشت: زمانی که رئیس جمهور کنونی رئیس شورای عالی امنیت ملی بود و پروژه هسته ای را دنبال کرد، دولت وقت پس از بدعهدی کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس پلمب های هسته ای را باز و محدودیت ها را به حالت تعلیق درآورد در نتیجه می توان گفت اروپا یکبار دیگر تجربه جسارت، قاطعیت و اراده ملت ایران را خواهد چشید.  
 
استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی در خاتمه خاطر نشان داشت: آمریکا و اروپا می دانند که جمهوری اسلامی در موقعیتی که پای مصالح ملی در میان باشد قطعا می تواند تصمیم های سختی گرفته و محاسبات آنها را به طور کامل دگرگون کند.  
 
 
 

عبدالکریم جمیری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

این اقدامی حداقلی در برابر یک سال وقت تلف کردن است/دولت این حرکت را در سطح بالا ادامه دهد

به گزارش "دانشجونیوز" ، اقدام ایران در تعلیق برخی تعهدات برجام در جواب اقدامات آمریکا و سه کشور اروپایی عضو هیات مذاکره کننده را می توان پاسخی به گستاخی آمریکایی ها و بدعهدی های مکرر آنان دانست. در تحلیل این اقدام با عبدالکریم جمیری نماینده دوره نهم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

عبدالکریم جمیری نماینده سابق بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل اقدام متقابل دولت ایران گفت: پروسه معروف به برجام بعد از حدود 12 سال کار، بحث و تلاش این نتیجه را داد و موجب شده دولت و شورای عالی امنیت ملی به چنین نتیجه ای برسد که در واقع نتیجه بدعهدی آمریکایی ها و سوء استفاده از صبر و حسن نیت ایران اسلامی است که این اقدام باید همان زمانی انجام می شد که آمریکایی ها به دستور رئیس  جمهورشان از برجام خارج شدند.

عبدالکریم جمیری اظهار داشت: خوش بینی بی جای دولت مردان موجب گستاخ تر شدن آمریکایی ها و اروپایی ها شد و برای ما جز اتلاف وقت و ازدست دادن فرصت ها عایدی نداشت. با کسانی که از زبان زور و از سر تکبر برخورد می کنند باید مقتدر و با تکبر برخورد کرد.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی افزود: این اقدامی حداقلی در برابر یک سال وقت تلف کردن است. حق داشتن دانش هسته ای نتیجه زبان لین دولتمردان و فعالیت های هیات مذاکره کننده نبود بلکه نتیجه تلاشی بود که قبل از آن توسط دانشمندان هسته ای به قدرت دست پیدا کرده بودیم و آن ها را نگران آینده گرده بود و مشتاق مذاکره.

جمیری با حمایت از اقدام متقابل دولت ادامه داد: دولت بدون توجه به تهدیدات آمریکا باید این مسیر را با قدرت در عالی ترین سطح دنبال کند چون نفس اقدام در این زمان قابل دفاع است و با توجه به بد عهدی آنان و زمانی که از ما گرفت و علی رغم همه ضررها، قابل دفاع است به عنوان اقدامی حداقلی.

نماینده سابق بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید داشت: آمریکایی ها و اورپایی ها بالاترین فرمولی که برای پیشرفت خود قائل هستند، اعمال زور و فشار و زبان تهدید است. امیدواری بی جای ما زمانی است که منتظر آن ها بمانیم که ما را بپذیرند و به ما حق بدهند که البته امر محالی است.

وی بیان داشت: دنیا بداند ما اهل حق هستیم و زبان حق و منطق داریم و در برنامه خودمان در عرصه های بین المللی این حرکت های مناسب را نشان دهیم اما نباید غافل شویم که نتیجه چنین اعتماد سازی، دشمن را جری تر کند و با تکیه بر اعتماد و حمایت مردم، منطق قوی و زبان مقتدر این حرکت را جلو ببریم.

عبدالکریم جمیری با اشاره به نوع مذاکرات قابل قبول از نگاه آمریکا گفت: اعمال تحریم و تهدید برای اعمال فشار و جهت شکل گیری مذاکراتی از جنس آمریکایی از موضع برتر و بالا برای تامین منافع خودشان است. اگر آن ها جرات حضور در میدان نبرد در مقابل ما را داشته باشند و منفعت خودشان را در این ببینند با توجه به تعداد نیرو و پایگاه های نظامی و تجهیزات، نیازی به نمایش ناو ندارند و واضح است که جنگی روانی برای تحمیل مذاکرات آمریکایی است.

نماینده دوره نهم مجلس تصریح کرد: تحریم آثار خودش را در حوزه های اقتصادی خواهد داشت اما اگر در زمان تحریم دچار بی برنامگی باشیم در تحقق اثر تحریم کمک کرده ایم. در واقع باید از این تحریم و تهدید، فرصت بسازیم و با داشتن برنامه مدون و کامل امکان پذیر است.

جمیری با انتقاد از بی برنامگی دولت در مدیرت اقتصاد کشور اظهار داشت: مردم باید دولتمردان را این گونه ببینند که برنامه هایشان در جهت سوق دادن منابع در مسیر تحقق تولید و مدیرت عادلانه توزیع و اصلاح فرهنگ مصرف باشد اما در برخی دستگاه ها آن قدر بی برنامگی مشاهده می شود که بوی تعمدی بودن به مشام مردم می رسد.

وی اشاره کرد: عمده مشکلات ما به خاطر ضعف در مدیریت است نه اعمال تحریم ها و بهترین اقدام دولت در شرایط فعلی از بین بردن محدودیت ها با تمام قدرت و بدون هیچ واهمه ای است که به شرایطی بهتر و پویاتر از قبل برجام برگردیم.

 

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی:

دولت زودتر تکلیف برجام را مشخص کند

محمدحسن آصفری  در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به فرصت دوماه اخیر رئیس جمهور به کشورهای اروپایی، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته ای بسیار خوش بینانه با آمریکا رفتار کردند زیرا  می خواستند انتخابات ریاست جمهوری را به مذاکرات هسته ای گره بزنند و به مردم اعلام کنند توانستیم با مذاکرات برجام را به دست بیاوریم لذا در مذاکرات بسیار عجله کردند و این عجله تیم مذاکره کننده که زیر نظر شخص رئیس جمهور بود کار دست ملت ایران داد.

وی گفت: آمریکا متوجه شده که ما همه اورانیوم سایت های هسته ای را تحویل آنها داده ایم ایران یک چک سفید امضا با پشتوانه قوی تقدیم آمریکا کرد و در مقابل آمریکا یک  چک بدون پشتوانه ای به ایران داد به همین خاطر آمریکا از برجام خارج شد و به تعهدات خودش پایبند نیست.

وی بیان داشت:  اگر واقعاً یک مجموعه صالحه ای در دنیا وجود داشته باشد باید از آمریکا بخواهد که پاسخگو باشد زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا در موضوع برجام به تعهدات خودشان عمل نکردند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: برجام  هرچند برای ملت ایران سود نداشت اما حداقل آن بخشی که اعلام می کردند می توان به آمریکا اعتماد کرد را روشن کرد  و به حقانیت صحبت افرادی که می گفتند عجله نکنید و به آمریکا اعتماد نکنید و اگر می خواهید اعتماد کنید تضمین های از آمریکا بگیرد پی بردند.

آصفری با اشاره به موضع روحانی در خصوص تعلیق تعهدات فعلی خاطرنشان کرد: این واکنش قابل پذیرش است و ایران باید زودتر از این ها این تصمیمات را می گرفت اما از طرفی رئیس جمهور اعلام کرده که تضمین آمریکا برای برجام سازمان ملل و شورای امنیت است باید گفت پس  چرا سازمان ملل و شورای امنیت به میدان نمی آیند و آمریکا را پای میز محاکمه نمی کشانند  تا به خاطر زیر پا گذاشتن برجام از آن بازخواست کنند اگر تضمین سازمان ملل و شورای امنیت قابل قبول است چرا اتحادیه اروپا تحریم علیه ملت ایران را لغو نمی کند.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: اگر تصمیم مقابله با بدعهدی آمریکا در برجام زودتر از این ها گرفته شده بود دیگر شاهد تحریم های جدید علیه ایران نبودیم، آمریکا از برجام خارج شده و حتی پا را فراتر گذاشته و تحریم های جدیدی را اعلام می کند زیرا حق ملت ایران بدون پشتوانه  تقدیم آمریکا شده است.

وی افزود: ایران هم مانند آمریکا از برجام خارج شود بهتر است زیرا تا به امروز برجام سودی برای ملت ایران نداشت، قبل از برجام ارز کمتر از 4هزار تومان بود اما بعد از برجام ارز به بالای 13 هزار تومان رسیده است.

 

علی ایران‎پور، نماینده سابق مجلس:

اقدام برجامی رئیس جمهور، اقدامی مثبت بود که البته باید جدی‎تر مطرح می شد

علی ایران پور در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با بیان این که موضوع برجام یکی از مهم ترین مباحث نظام در سال های اخیر بوده است تصریح کرد: بنده در زمانی که مباحث برجام در نظام آغاز شده بود؛ نماینده مردم در مجلس بودم و به همراه 80 نفر از نمایندگان، طرحی سه فوریتی به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادیم تا آن نوع مذاکره ادامه پیدا نکند؛ به بیان دیگر برداشت ما این بود که در شرایطی که آمریکا هر روز ارعاب ها و تحریم ها را بیشتر نمی کند؛ نباید مذاکره کرد.

وی ادامه داد: به هر حال برجام در آن زمان و البته به شکل شتابزده ای در مجلس تصویب شد و متأسفانه حتی دغدغه های جدی مقام معظم رهبری هم در آن لحاظ نشد؛ یعنی در شرایطی که طرف های مذاکره ما بارها و بارها دشمنی خود را با نظام اسلامی نشان داده بودند اما ما بیش از حدّ به آنان اعتماد کردیم که البته نتیجه بد آن را هم دیدیم.

این کارشناس سیاسی همچنین افزود: امروز در شرایطی هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک مرجع رسمی و تخصصی، بیش از 18 بار اعلام کرده ایران هیچ گونه تخلفی در زمینه موافقت نامه برجام نداشته و به همه تعهدات خود عمل کرده است؛ اما با این حال بهانه جویی های آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد و ضمن آن که اکنون یک سال از خروج آمریکا از برجام می گذرد؛ وعده های پوشالی سایر طرف های مذاکره هم به نتیجه نرسیده است.

نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی در عین حال اضافه کرد: باید گفت اگر برجام بخواهد ما را از برخی حقوق خود محروم و در برخی موارد دیگر ما را محدود کند و البته ثمری هم برای ما نداشته باشد؛ آن گاه بازی برد – برد دو طرف از بین می رود و در این صورت دلیلی وجود نخواهد داشت که بخواهیم در برجام بمانیم.

وی با تأکید بر این که اقدامات دیگری از نوع اقدام اخیر رئیس جمهور باید در چارچوب برجام و البته با شدت بیشتر ادامه پیدا کند اظهار داشت: مهلت 60 روزه ای که ما به طرف اروپایی داده ایم، نشانه حُسن نیت دوباره ما در چارچوب برجام است که امید است مورد توجه طرف مقابل قرار گیرد.

علی ایران پور همچنین با اشاره به تذکر رهبری معظم انقلاب درباره اقدامات خصمانه کنگره آمریکا علیه ایران اسلامی و ضرورت اقدام متقابل و متناسب مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امید است که همزمان با قدم های محکم تر دولت در این موضوع، مجلس ما هم در همین راستا گام بردارد و تأثیرگذار باشد.  

 

حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی:

مهلت ۶۰ روزه برای اروپائیان زیاد است/ قطع امید از برجام بیش از هر مسئله دیگری ضرورت دارد

حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به واکنش شورای امنیت ملی در رابطه با بد عهدی آمریکا و اروپا در زمینه برجام گفت: اگر چه این اقدام دیر هنگام است اما اولین گامی است که شورای نظارت بر برجام ان را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: بنا به تصمیم شورای امنیت ملی با انجام این کار  لغو برخی از تعهدات ایران در رابطه با برجام را آغاز می کنند تا اثبات شود که ایران در چهار چوب برجام و NPT  همچنان طبق قرار داد خود با دیگر کشورهای 5+1 عمل می کند و در صدد جبران خسارت هایی است که بر ایران وارد شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارت رئیس جمهور مبنی بر آنکه اجازه نخواهند داد قرار داد برد_ برد به برد_ باخت تبدیل شود، تصریح کرد: اصل این اقدام بیشتر جنبه اجرای بخش هایی از برجام را در بر می گیرد که اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکنند ، می توانند از برخی تعهدات خارج شوند.

ترقی ابراز کرد: یقینا اگر این کار را زودتر و در زمان خود انجام داده می شد؛ شاید ما شاهد عقب نشینی 5+1  از بد عهدی هایشان بودیم؛ اما امروز با توجه به فشارهایی که به ایران وارد شده است و حسن ظن هایی که دولت نسبت به اروپایی ها و غربی داشته است قدری به نظر می رسد دیر هنگام است و هزینه این اقدام دیر هنگام را مردم پرداخت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تصور نمی کنم اروپا و آمریکا حاضر به جبران اشتباهاتشان باشد، عنوان کرد: قرار دادن مهلت 60 روز برای آنان زیاد است و دولت باید اقدام خود را بلافاصله در سالگرد لغو برجام انجام دهد.

وی افزود: آمریکا و اروپا باید به دنبال ما در برجام بدوند نه اینکه ما به دنبال آنها باشیم؛ لذا با توجه به پیش بینی های لازمی که صورت گرفته است معتقدم ضرورتی به دادن مهلت به آنان نیست و جمهوری اسلامی ایران نه تنها می تواند بخشی از اقداماتی را که بر اساس حسن نیت قبول کرده است اجرا کند  بلکه تمایم آنها را می تواند به طور کامل لغو کند.

ترقی تأکید کرد: مردم و مسئولین بداند که به هیچ وجه نمی توانند برای حل مشکلات روی برجام حساب کنند و امروز قطع امید از برجام بیش از هر مسئله دیگری ضرورت دارد؛ بنابراین نباید کشور و حل مشکلات آن را متوقف بر عهدی های آمریکا و امید بیشتر به امریکا و اروپا موکول کرد.

 

منصور حقیقت‎پور، مشاور رئیس مجلس:

تعلیق برخی از تعهدات در برجام، صحیح‎ترین تصمیم است/ کشورهای اروپایی در عمل به برجام پایبند باشند

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی در تعلیق برخی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام اظهار داشت: این بهترین اقدامی بود که جمهوری اسلامی ایران می توانست انجام دهد چرا که بیش از یک سال است که آمریکا از این معاهده و قرار داد خارج شده و باید طرف های دیگر بدانند که صبر جمهوری اسلامی ایران حدی دارد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران یک سال صبوری کرد، ابراز داشت: این اقدام جمهوری اسلامی ایران در راستای بند 36 و 37 توافق هسته ای بوده و خود این اقدام حاوی پیام های بسیاری برای کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکا است.

حقیقت پور تصریح کرد: همانطوری که رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای برجام بوده و این طرف های دیگر برجام هستند که باید به تعهدات خودشان عمل کنند.

وی با بیان این که برجام قابل مذاکره نیست، تاکید کرد: به نظرم جمهوری اسلامی ایران می توانست شیب تعلیق تعهدات را در برجام بیشتر کند اما به همین میزان هم پاسخ روشنی به تمامی کشورها داده شد.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: طرف های برجام به خصوص کشورهای اروپایی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته نتوانسته از مزایای برجام بهره مند شود و حالا باید این کشور ها در مهلت 2 ماهه کشورمان تعهدات خودشان را عملیاتی کنند.

 

ابرهیم تقی‌زاده استاد دانشگاه:

باید از اقدام متقابل دولت در قبال برجام حمایت کرد/ دولت‌های خارجی بدانند هرگونه عهدشکنی عواقب سختی دارد

ابرهیم تقی‌زاده استاد دانشگاه و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، پیرامون اقدام متقابل دولت در قبال برجام اظهار کرد: عدم اعتماد به اروپا و آمریکا پیش‌بینی بود که مقام معظم رهبری از ابتدا داشتند.

وی افزود: عدم پایبندی به تعهدات توسط دولت آمریکا از قبل بوده به خصوص از زمان دولت جدید آمریکا، نقض تعهدات بین‌المللی و قانون گریزی نه تنها در خصوص برجام بلکه در خصوص سایر عهدنامه‌های بین المللی در سال‌های گذشته وجود داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: حال در این وضعیت دولت به این نتیجه رسیده و مشاهده می‌کند که علی‌رغم اینکه به برجام امیدوار بود و با وجود پایبندی ایران نسبت به برجام، نقض یک‌طرفه تعهدات آمریکا بر دولت محسوس شد و آمریکا به این نتیجه رسید در شرایطی می‌تواند به پیش برود که شاهد اقدام متقابل از ناحیه دولت ایران باشد.

تقی‌زاده بیان کرد: در برجام نیز پیش‌بینی شده که چنانچه نقضی در تعهدات باشد دولت ایران از این حق برخوردار است که بتواند نسبت به معلق کردن تعهدات خود اقدام کند.

وی اظهار کرد: اقدامی که هم‌اکنون دولت در پیش گرفته اقدامی است که همگان باید از آن حمایت کنند همچنین بازگشت به وضعیت روندی که  قبل از برجام داشتیم. تا آنها متوجه بشوند و مشاهده کنند که اراده ملت و کشور اراده گسست ناپذیری است و در اثر تحریم‌ها و تهدید ها سست نمی‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: چنانچه قرار باشد دولت ایران از این حق قانونی و مشروع محروم کنند دولت ایران باید با قاطعیت همان طور که مهلت 60 روزه اعلام کرده است نسبت به ادامه روند غنی‌سازی اقدام کند تا دولت‌های خارجی، اروپایی و آمریکا به این تکاپو برسند و بخواهند نسبت به ادامه و اجرای برجام با شرایطی که ایران تعیین می‌کند برای اجرا اقدام کنند و دلت ایران نیز تضمین بگیرد.

تقی‌زاده بیان کرد: شرایطی که اکنون پیش آمده وضعیتی است که خود آمریکا ایجاد کرده. عملکرد وضعیت آمریکا نشان داد که با مذاکره نمی‌شود کار را پیش برد چراکه مذاکرات آمریکا، قول و وعده آنها و آنچه که روی کاغذ پیاده می‌شود توسط آنها اطمینان بخش نیست و هر لحظه تعهد شکنی و نقض تعهدات وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا طبیعی است که این تعهدات باید تعلیق شود و ایران به شرایط قبل برگردد تا اینکه تضمین‌های لازم توسط دولت‌های دیگر داده یا شرایطی پیش‌بینی شود که در چه صورتی امکان پذیر خواهد بود در آینده تعهداتی نسبت به دولت اروپایی و آمریکایی داده شود؟ اگر این تعهدات تضمینی داشت اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: باید عملکرد دولت ایران به شکلی باشد که تنها در حالت حرف باقی نماند بلکه بعد از مهلت 60 روزه در صورتی که توجه نشود، باید ایران آنچه را اعلام کرده اقدام کند و بایستی بدانند و در عمل نیز متوجه شوند که نقض تعدات به صورت یکطرفه عواقب و عوارضی را در پی دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: دولت ایران نیز باید شرایطی را پیش‌بینی کند که چنانچه در آینده مجدد بابی برای انجام انعقاد تفاهم نامه‌ها باز شود باید بیش از آنچه در گذشته پیش‌بینی شده بود تعدات محکم‌تر و حقوق قانونی و حقی ایران به مراتب بیشتر باشد.

وی ادامه داد: همچنین شرایط باید به کیفیتی باشد که برای دولت‌های خارجی شرایط سخت‌تری نسبت به عهد نامه قبلی وجود داشته باشد تا آنها بدانند هر گونه نقض و تعهد شکنی عواقب شدید‌تری به دنبال دارد.

 

مهدی مزگی نژاد کارشناس سیاسی:

واکنش به نقض برجام باید زودتر انجام می‌گرفت/ برای دستیابی به موفقیت‌ها باید با دشمن وارد گود شد

مهدی مزگی‌نژاد کارشناس سیاسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بنا به موضوعاتی که در برجام آمده بود قرار بود کشورهای 1+5 به همراه ایران تلاش کنند تعهداتی مبنی بر این‌که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و محدودیت خاصی بر ایران تحمیل نشود عمل کنند و از طرفی گروه 1+5 خود را ملزم کرده ‌بود در این شرایط تبعیض قائل نشود و طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه آمریکایی‌ها 18 اردیبهشت ماه سال گذشته یک جانبه از برجام خارج شدند، افزود: آمریکایی‌ها با این کار برجام را نقض کردند که با تعهدات 1+5 مغایرت داشت.

کارشناس سیاسی گفت: اتحادیه اروپا نیز تعهد کرده بود که از تحمیل مجدد تحریم‌ها و یا تحریم جدید خودداری کند که متاسفانه نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه شاهد این هستیم که خواهان برخورد با موضوع موشکی و حضور جمهوری اسلامی در منطقه هستند.

مزگی‌نژاد یادآور شد: در بندهای این تعهد آمده که اگر آنها به تعهد خود عمل نکنند ایران اجازه دارد اقدام متقابل را انجام دهد و در حال حاضر یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که سازمان انرژی اتمی 14 مرتبه اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، افزود: اما در عوض طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند.

کارشناس سیاسی گفت: شورای عالی امنیت ملی کشور ما تصمیم گرفت به نوعی واکنش نشان دهد و این واکنش را در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد و 60 روز به طرف مقابل مهلت داد.

مزگی‌نژاد با اشاره به این‌که در تعهدی که ایران داده بود قرار شده بود اگر اورانیومی را غنی می‌کنیم بیش از 300 کیلوگرم آن را و همچنین بیش از 120 تن آب سنگین را در کشور نگه نداریم و بقیه را بفروشیم، تصریح کرد: اما در تصمیم جدیدی که گرفتیم قرار بر این است که اورانیم را نفروشیم و آب سنگین را نیز در کشور نگه داریم و به آنها مهلت 60 روزه دادیم تا تصمیم بگیرند که حاضر به همکاری هستند یا خیر.

وی با اشاره به این‌که ایران از انجام این اقدام دو موضوع برقراری ارتباطات بانکی و خرید و فروش نفت را دنبال می‌کند، افزود: اگر طرف‌های مقابل این درخواست‌ها را انجام دهند ایران به تعهد خود باز خواهد گشت و اگر اقدامی انجام ندهند اول این‌که ایران سطح غنی سازی اورانیوم از 3.67 درصد بالاتر خواهد برد و دوم این‌که راکتور آب سنگین اراک را دوباره ادامه خواهد داد.

کارشناس سیاسی با اشاره به این‌که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور وظیفه بررسی اقدامات طرف‌های مقابل را دارد، گفت: رئیس جمهور در نامه‌ای که به اتحادیه اروپا و کشورهای 1+ 5 نوشت موضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران دیر انجام شد و باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد و امیدواریم با این اقدام اتحادیه اروپا را متقاعد کنیم تا بر سر تعهدات خود بمانند.

وی افزود: اتحادیه اروپا باید این درخواست را بررسی کند و یک فرصتی 60 روزه داده شده تا آنها یک تصمیم درستی بگیرند که برای هر دو طرف مفید باشد.

مزگی‌نژاد با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در مرحله اول مذاکرات فرمودند" دشمن قابل اطمینان نیست"، افزود: تیم سیاسی کشور در مذاکراتی که بر سر برجام نیز با اروپا انجام دادند در این مورد نیز مقام معظم رهبری فرمودند" من به اروپا مانند آمریکا اطمینان ندارم" اما با این حال آقایان سیاست خارجی رفتند و مذاکره کردند و نتیجه‌ای که مد نظر بود از آن بیرون نیامد.

کارشناس سیاسی گفت: با اقدامی که جمهوری اسلامی انجام داده است حاکی از  این است که باید بر علیه دشمن وارد گود شویم و واکنش نشان دهیم.

مزگی‌نژاد یادآور شد: نباید به امیدواری‌ها و اعتمادهایی که از سوی دشمن داده خواهد شد اطمینان کنیم و باید روی پای خودمان بایستیم چون ثابت شده هر جایی که حرف رهبری را گوش کردیم موفق بودیم و هر جایی که به حرف رهبری گوش ندادیم دچار مشکل شدیم.

وی افزود: امیدواریم با گوش دادن و عمل به سفارشات مقام معظم رهبری نقش مهمی را در آینده انقلاب اسلامی ایران ایفا کنیم و رسالت خود را نسبت به خون شهدا و آرمان‌های انقلاب انجام دهیم.

 

حامد قادرزاده استاد دانشگاه:

همه باید از تصمیم خوب ولی دیرهنگام رئیس جمهور در خصوص برجام حمایت کنند

حامد قادرزاده دکترای ،علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با کردتودی اظهار داشت: از آن جا که ایران جایگاه 18ام از وسعت سرزمینی و اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص داده و از نظر موقیعت‌های مختلف جغرافیایی، سیاسی، سرزمینی، جمعیتی، منابع طبیعی و دخایر زیرزمینی و تاریخی دارای اهمیت خاصی است، همواره مورد توجه بوده است و فراز و فرودهای سیاسی و اقتصادی در این کشور در طول تاریخ موید این جایگاه است.

 به همین دلیل فشارهای خاص سیاسی و اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره متوجه کشور بوده است. از طرف دیگر جایگاه ویژه سیاسی و نظامی ایران در خاورمیانه و ثروت موجود در این منطقه و وابستگی اقتصاد کشورهای غربی و آمریکا به این ثروت، نگاه نسبت به ایران را خاص‌تر نموده است.

وی افزود: ارتباط کشورهای غربی و آمریکا با برخی از کشورهای خاورمیانه ناشی از جایگاه این کشورها با وزنی معادل وزن ایران نیست بلکه از طرفی تلاش در جهت تضعیف جایگاه ایران است و از طرفی دیگر گامی در جهت باج‌خواهی از آنان به بهانه حمایت در مقابل کاهش قدرت و تسلط ایران بر آنان است.

قادرزاده بیان داشت: اگر غیر از این بود این کشورها می‌بایست به جایگاه مناسبی از نظر اقتصادی و سیاسی حداقل در منطقه خاورمیانه دست می‌یافتند ولی این اتفاق نیفتاده و معمولا ارتباط آنان حالت غالب و مغلوب داشته و دیری نخواهد پایید که گام در جهت تعویض و جایگزین نمودن کشور حامی بر خواهند داشت و البته مشروط بر این که کشور ایران گام اصلی خود را محکم بردارد و بر تضادهای درونی، ناشی از قدرت طلبی برخی و حس مغلوبیت برخی دیگر، فائق آمده و هم‌صدایی را استراتژی اصلی خود در مقابل زورگویی، تفرقه افکنی و چپاول قرار دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر این اساس برداشتن این گام و حفظ همصدایی می‌تواند موجب فشار معنی‌دار شود. و نتیجه دو حالت بیشتر ندارد یا در جهت اجرای تعهد گام بر می‌دارد و یا این که همراه آمریکا می‌شود. در هر صورت عکس‌العمل اروپا در این مورد برای ایران حایز اهمیت است چرا که از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپا با دادن وعده ایران را معطل گذاشته است. در صورت عدم عکس‌العمل مناسب نشان می‌دهد که اروپا با امید یافتن موقعیت ضعف در ایران همان راه رفته آمریکا را طی کند و زمان رسیدن به این نتیجه برای ایران نباید بیشتر از این به تاخیر می‌افتاد. 

وی افزود: از طرفی با توجه به عدم وجود صراحت در همراهی با آمریکا و اعلام وعده ایجاد سازوکار مالی با ایران و پذیرش ذهنی زمان‌بر بودن چنین پروژه‌ای در سطح بین‌المللی و سطح بالای روابط اقتصادی و سیاسی اروپا با آمریکا و کشورهای مطیع و از طرف دیگر تلاش آمریکا برای به چالش کشیدن بیشتر ایران و افزایش فشار برای خروج و دستیابی به بهانه‌ای مستدل برای بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت، می‌توان ارایه فرصت را راهی منطقی ارزیابی نمود.

قادرزاده گفت: همانگونه که در بخش اول اشاره گردید، استراتژی همصدایی برترین استراتژی در این مقطع است؛ حتی اگر تصمیمات پشت‌پرده بنابه مصلحت دارای سناریوهای دیگری باشد. لذا، در شرایط کنونی (وجود افراد سودجوی اقتصادی در کشور و عدم امکان شناسایی و واکنش سریع در مقابل آنان) هم قوه مقننه (به عنوان قوه‌ای با قدرت بالای سیاسی برای مقابله با انگ‌های بیرونی، لازم است طرح‌ها و لایحه‌های هم سو را با بالاترین رأی تصویب کند) و هم قوه قضاییه به عنوان بازوی اصلی مقابله با تخطی از قانون باید حامی این حرکت باشند. چرا که این حرکت مورد تایید نظام نیز می‌باشد و به تاسی از قرآن کریم باید در کارهای نیک تعاون کرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: شاید دیر اقدام شده است ولی قضاوت در خصوص یک تصمیم مستلزم داشتن داده‌هایی است که در اختیار تصمیم‌گیرنده بوده است. اما، از آن جا که دسترسی به خیلی از داده‌های ملّی محدود به سطح خاصی از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران است و البته این یک قاعده است و مربوط به کشور ما نیست، و با توجه به نظارت مستقیم رهبر فرزانه در این مهم، فرض بر  این است که عکس‌العمل در مقطع فعلی کافی و به هنگام بوده است.  برای داخل کشور، در این موقعیت حساس لازم است دولت و دولتی‌ها با تعامل با منتقدین و گروه‌های مختلف سیاسی سعی در کاهش تنش داخلی نموده و اجازه ندهند اختلاف سلیقه‌ها فرصت را برای معاندان فراهم نماید. به ویژه که سال 1398 به مراتب حساس‌تر از همه سال‌هایی است که در آن انتخابات برگزار شده است و از نظر بعد خارجی، حفظ و تقویت ارتباط با همسایگان با دیپلماسی مقبول بنابه شرایط خاص کشور توصیه می‌گردد.

 

عوض حیدرپور شهرضائی کارشناس مسائل سیاسی:

واکنش شورای امنیت ملی در زمان دقیق انجام گرفت/ اقدام متقابل با برجام؛ پاسخ صریح و شفاف ایران به رفتار ظالمانه آمریکا و اروپاست

عوض حیدر پور شهرضائی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به واکنش شورای امنیت ملی در رابطه با بد عهدی آمریکا و اروپا در زمینه برجام گفت: ما در خصوص برجام پس از آنکه آمریکایی ها از برجام خارج شدند باید اطمینان پیدا می کردیم که اروپایی ها همراهی لازم را با ما خواهند داشت و به هیچ عنوان در مسیری که آمریکایی ها حرکت کردند؛ حرکت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: خویشتن داری جمهوری اسلامی ایران با فرمایشات مقام معظم رهبری، سخنان رئیس جمهور و تماس هایی که مقامات ایران داشتند با اروپایی ها داشتند کاملا مشخص بود؛ اما اروپایی ها دقیقا راهی را رفتند که آمریکایی ها به آنها دیکته می کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در نهایت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که بر اساس حقوق بین المللی و مقررات حاکم بر کنوانسیون ها و توافق نامه ها به دنبال احقاق حق خود باشد.

حیدر پور شهرضائی ابراز کرد: شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور که عالی ترین مرجع تصمیم گیری است بر آن شد که اعلام کند حال که آمریکایی ها از برجام خارج شده اند و اروپایی ها نیز راه آمریکایی ها را طی می کنند؛ ما بهتر است مسیری را بر اساس مقررات بین المللی و منطبق بر شرایط و منافع ملی ما است پیش ببریم.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد که با حفظ برجام بهترین مسیری را که جمهوری اسلامی ایران می تواند در آن حرکت کنند، اتخاذ شود و این تصمیم به دولت، وزارت امور خارجه و سایر مبادی ذیربط ابلاغ شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: یکی از حقوق جمهوری اسلامی ایران رعایت موضوعی است که حق هسته ای کشور است که باید انجام گیرد که بر اساس آن ایران مسیر صحیح هسته ای خود را ادامه خواهد داد.

حیدر پور شهرضائی با تأکید بر اینکه اقدام شورای امنیت ملی کار خوبی است که در زمان دقیق انجام گرفت، تصریح کرد: چرا که اروپاییان علاقمند بودند که جمهوری اسلامی ایران عنوان کند که ما برجام را قبول نداریم و هم اکنون اعلام کرده ایم که در چهار چوب برجام و با رعایت آن چیزی که در برجام به تصویب رسیده است جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع ملی خود خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه اقدام متقابل با برجام شورای امنیت ملی در سالگرد خروج آمریکا از برجام صورت گرفت که نشان از پاسخ روشن و صریح جمهوری اسلامی ایران به اقدامات ظالمانه آمریکا و اروپا دارد، اظهار کرد: بعد از خروج امریکا از برجام دو تا شش ماه را پشت سر گذاشتیم و در این بازه زمانی منتظر موضع شفاف اروپا بوده ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان با اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: شاهد بودیم که اروپا موضع شفافی که منطبق بر قواعد بین المللی باشد اتخاذ نکرد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران به صورت روشن و شفاف پیام خود را به آمریکا و کشورهای اروپایی داد که ایران کشوری مستقل است و راه استقلال خود را به قوت ادامه خواهد داد.

 

احمدرضا بسیج، استاد دانشگاه در شهرکرد:

هشدار رئیس جمهور به اروپا نشان‌دهنده تغییر روش دولت ایران است

احمدرضا بسیج استاد دانشگاه در شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: تصمیم‌ها و گفتارهای رئیس جمهور آمرذیکا همان مواردی است که قبلا توسط مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان نظام پیش‌بینی شده بود.
 
وی با بیان اینکه بنابراین رفتار جدید دولت‌مردان آمریکا جای هیچ‌گونه تعجبی ندارد اضافه کرد: اما شگفتی و تعجب از افرادی است که در داخل ایران حضور دارند و نه از گذشته تجربه آموختند و نه به تذکرات مقام معظم رهبری گوش فرا دادند و اگر به این موارد توجه شده بود قطعا آثار منفی آن کمتر می‌شد.
 
بسیج یادآور شد: امروز نظام با قدرتی که دارد می‌تواند در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن بایستد و  سربلند از این محاسبه بیرون آید و این نیز نکته‌ای است که می‌تواند به‌عنوان تجربه‌ای مدنظر  قرار گیرد.
 
این استاد دانشگاه شهرکرد با اشاره به تصمیم‌گیری جدید دولت ایران و هشداری که به اروپا در خصوص بدعهدی‌هایشان دادند ادامه داد: این اقدام خوب است اما کافی نیست و بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد.
 
وی ادامه داد: اقدام دولت درخصوص برجام اقدامی مناسب و کمی امیدوارانه است و نشان می‌دهند که دولت روش و روند خود را تغییر داده است.

 

کمیل طیبی‌ کارشناس بین‌الملل:

مهلت 60 روزه فضای روابط دو کشور را معتدل‌تر می‌کند

کمیل طیبی‌ کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به خروج ایران از برخی از تعهدات برجامی و کاهش خواسته های ترامپ اظهار داشت: در فضای معاملاتی برجام و بر اساس معادلات سیاسی، مناسب‌ترین واکنشی که ایران از جنبه سیاسی می‌توانست انجام دهد خروج از برخی تعهدات برجامی بود.

وی افزود: ایران در شرایط زمانی مناسب خروج از برخی تعهدات برجام را انجام داد زیرا طرف مقابل در واکنش انتقادی است و ایران نیز بر اساس صبر و تحمل خود زمان‌بندی کرده که چگونه پاسخ دهد.

کارشناس اقتصاد بین‌الملل تأکید کرد: اگر تنش‌ها افزایش پیدا کند، سبب ایجاد سیگنال‌های منفی در بازار می‌شود و تاثیر مخربی بر شاخص‌های اقتصادی می‌گذارد.

طیبی با اشاره به کاهش خواسته‌ های ترامپ اظهار داشت: ترامپ از ۱۲ خواسته خود صرف نظر نکرده است تنها قصد دارد موارد دیگر را در طول زمان مناسب پیاده‌سازی کند و سابقه پیشین آمریکا نیز نشان دهنده این امر است.

وی افزود: ایران در خصوص مسئله برجام باید به گونه‌ای رفتار کند که پیام تنش‌زدایی را از طریق عملکرد خود به افکار عمومی دنیا برساند و اگر این پیام منتقل نشود سبب تاثیر منفی بر افکار عمومی اقتصادی می‌شود.

طیبی لغو کامل برجام را بر ضد منافع ایران دانست و گفت: شرایط اقتصادی در صورت لغو برجام دشوارتر خواهد شد زیرا در صورت لغو کامل برجام تحریم‌های بین المللی اعمال خواهند شد و تاثیر بسزایی در آشفتگی اقتصاد ما خواهد داشت.

کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پایان افزود: پیش بینی من برای پایان فرجه ۶۰ روزه ایران این است که تعامل و مذاکراتی شکل خواهد گرفت و فضا معتدل‌تر خواهد شد زیرا دو طرف خواستار مذاکره هستند.

 

حسین پورلسانی، کارشناس علوم سیاسی:

ایران به دنبال قهر با دنیا نیست/ رفتار غرب متناسب با عملکرد ما خواهد بود

حسین پورلسانی، کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک  در خصوص اقدام متقابل ایران در برابر بد عهدی های آمریکا و طرف های غربی و تعیین مدت 60 روزه برای پایبندی به تعهدات اظهار کرد:  مذاکره غربی ها و چیزی که مدنظر آنها است، این نیست که امتیازی داده شود بنابراین باید حواسمان جمع باشد.

وی با بیان اینکهاقدام درستر این بود که ایران و مسئولان نظام همان زمانی که با بدعهدی های طرف های مذاکره کننده مواجه شدند از این معاهده خارج می شدند، ادامه داد: تامین نشدن یکسال منافع جمهوری اسلامی و مردم به خاطر تاخیر در خروج به هیچ وجه قابل دفاع نیست.به هر حال در مواجه با دنیای زور هرجا جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است اگر دیرهنگام بوده اما باز هم جای تقدیر و تشکر دارد.

این مدرس دانشگاه بجنورد افزود: در نظام بین الملل موجود کشورهای قدرتمند هدفشان از مذاکره آن چیز که در مخیله دولتمردان کشورهای جهان سوم وجود دارد، نیست.

پورلسانی بیان داشت: در نظام بین الملل این گونه نیست که اگر دو امتیاز بدهند، دو امتیاز بگیرند، چراکه در رفتار این کشورهای در مذاکره با کره شمالی، لیبی، مذارکات 70 ساله با فلسطین کاملا این رفتار مشهود بوده است.

این کارشناس علوم سیاسی خاطر نشان کرد: ایران به دنبال قهر با دنیا نیست و خواهان مذاکره است، اما گفتگو و مذاکره ای که امتیاز متقابل در آن رعایت شود، نه اینکه یک طرفه باشد.

وی عنوان کرد: در موضع گیری فعلی رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی، آنها اهل تعقل و حساب و کتاب هستند، اگر عملکرد قاطع و متناسب با بدعهدی هایشان ببینند قطعا سر وعده ها یشان خواهند آمد.

پورلسانی یادآور شد: موضع گیری های غرب این طور است که بتوانند حداکثر امتیازات را بگیرند و امتیازی ندهند، بعد از موضع گیری ایران، غربی ها قطعا فشار خواهند آورد وخواهند خواست ایران به بخش قبل برگردد و تمام تلاششان است که کمتر امتیاز بدهند و بیشتر امتیاز بگیرند.

این کارشناس علوم سیاسی اضافه کرد: قطعا غربی ها با دیپلماسی جدید و فشار بیشتر سعی می کنند همین اندک حق ایران نیز حاصل نشود و این به همت مسئولین و دولتمردان ما بستگی دارد که چقدر بخواهند در مقابل زیاده خواهی های غربی ها مقاومت کنند و امتیاز ندهند.

وی گفت: تعیین مهلت ایران برای غربی ها، یک تست است که ببیند رفتار طرف مقابل چطور خواهد بود.

پورلسانی افزود: غربی ها در مقابل این عمل ایران با اعمال فشار از روش های دیپلماسی و رسانه ای سعی خواهند کرد ایران را به حالت قبل برگردانند و امتیازی ندهند و امتیازاتی که از برجام نصیبشان شده است تذلل ایجاد نشود تلاش می کنند که وضعیت قبلی بماند و در رفتارشان شاهد فشارهای بیشتری خواهیم بود.

وی در انتها اظهار کرد: برجام یک محک و آزمایش در تعاملات یک کشور جهان سومی با دنیای غرب بود.

 

صفر نعیمی، کارشناس سیاسی:

اروپایی‌ها رعیت و حلقه به گوش آمریکا هستند

صفر نعیمی رز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه برجام به اصرار دولت انجام شد، گفت: مقام معظم رهبری با بصیرتی که نسبت به این موضوع داشتند از همان اول مخالفت خود را اعلام کردند و فرمودند که خوشبین نیستند.

نماینده سابق آستارا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا ارباب کشورهای اروپایی است، اروپایی ها رعیت های این ارباب هستند و دیر یا زور برجام را رها می کنند.

وی با بیان اینکه ما کشوری اسلامی هستیم و بر تعهدات خود پای بندیم اما وقتی اروپا حلقه به گوش آمریکاست و دیر یا زود برجام را رها می کند، ماندن بر برجام به تنهایی برای ایران معنا ندارد و پاسخ قانع کننده ای هم نیست.

این کارشناس سیاسی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تأکیدشان بر این است که قوا باید با هم تعامل داشته باشند، ادامه داد: قوا اختلاف عقیده ندارند اختلاف سلیقه دارند و این اختلاف سلایق را باید با هم حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری مردم را هم دعوت به حمایت از دولت و سران قوا کردند، گفت: مردم در حمایت از دولت خود را ملزم بر اطاعت از منویات مقام معظم رهبری می دانند و پشتیبان دولت بودند و هستند.

انتهای پیام/

نظر شما