شناسهٔ خبر: 32767433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دستغیب نه عذرخواهی کرد، نه استعفاء داد، نه برکنار شد!/ تصمیم‌گیری پشت درهای بسته

پس از سخنان نژادپرستانه رئیس شورای شهر شیراز که جلسه هفته گذشته شورا را به حاشیه کشید، این‌بار شاهد درگیری لفظی بین دو عضو هیئت‌رئیسه شورا بودیم تا ادامه جلسه پشت درهای بسته و در نشست غیرعلنی دنبال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عصر امروز در جلسه علنی شورای شهر شیراز، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و املاک شورای شهر شیراز با بیان اینکه از 48 ساعت قبل از شروع جلسه علنی شورای شهر تاکنون به این موضوع فکر می‌کنم که استعفا بدهم یا بمانم، اظهار داشت: ما قرار بود امانت‌دار مردم باشیم اما نزدیکان خود را به شهرداری آوردیم و نمی‌شود که همه چیز را به گردن شورا بیندازیم، با دست خودمان داریم چه کار می‌کنیم؟

سید عبدالرزاق موسوی با اشاره به تنش‌های بین رئیس شورا و مهدی حاجتی در چهارشنبه گذشته صحن علنی شورا ادامه داد: من در آن جلسه حضور نداشتم، اما این توقع را داشتم که اولین دستور کار این جلسه بررسی مسئله پیش‌آمده باشد.

وی افزود: تنش در شورا موجب اعلام موضع نمایندگان مجلس و مردم شد؛ به‌طوری که در فضای مجازی نیز دلخوری‌ها با بدترین توهین‌ها به شورا همراه شد؛ اگر قرار است شورا ادامه پیدا کند نباید با این روند پیش برویم.

شهردار شأن شورا را نگه نمی‌دارد

موسوی در تذکر دوم خود گفت: شهردار با عدم حضور خود در جلسات علنی شأن شورا را نگه نمی‌دارد و این شکل از غیبت اشکال قانونی دارد، مگر اینکه در یک جلسه فوری یا مأموریت کاری باشد. مگر آقای شهردار می‌تواند به دبیر هیئت رئیسه تماس بگیرد و بگوید موضوع من را از دستور کار خارج کن، طبق کدام آیین نامه؟ ما به همدیگر قول دادیم که طبق قانون عمل کنیم.

در ادامه این جلسه ابراهیم صبوری نائب‌رئیس شورای شهر شیراز در واکنش به حواشی جلسه چهارشنبه گذشته این موارد را یک سود برای شورا دانست و گفت: اتفاق پیش آمده باعث نشد که همدلی و وحدت مردم به هم بخورد، امیدوارم شهرمان شیراز مثل همیشه در مسیر توسعه و آبادانی قدم بردارد.

وی ادامه داد: درست است که ضرر کردیم اما این را یک سود از بابت شفافیت و شیشه‌ای بودن شورا می‌دانیم.

این سخن نائب‌رئیس شورا در حالی است که جلسه روز چهارشنبه علنی بوده و موردی مبنی بر جلسه غیرعلنی نبوده است که بتوان آن را نمادی از شفافیت تلقی کرد.

قاسم مقیمی دیگر عضوی بود که در صحن علنی شورا سخن گفت. وی که طی هفته‌های گذشته به صورت مستمر به شهردار شیراز نسبت به کارگیری نیرو در شهرداری تذکر داده بود، این‌بار هم در مورد بریز و بپاش‌های شهرداری تذکر داد؛ موضوعی که با واکنش سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز مواجه شد.

پرداخت پاداش‌های میلیاردی بدون ضابطه در شهرداری

مقیمی در تذکر خود گفت: بر اساس اسناد موجود، در پرداخت پاداش‌ها در پروژه‌های عمرانی و غیره در مواردی علاوه بر تخطی از سقف مجاز، به عوامل و افرادی پاداش پرداخت شده که عملاً هیچ نقش فیزیکی و فکری در پروژه‌ها نداشته‌اند و یا در پرداخت حقوق، پاداش، کارانه، تشویقی و سایر موارد به برخی مدیران در شورا و شهرداری، شهرداران مناطق و معاونین آن‌ها، رؤسای سازمان‌ها و معاونین و سایر مسؤولین و نیروها، مبالغ هنگفتی تحت عنوان کارانه‌ی 5 میلیونی و 8 میلیونی که سرجمع به میلیارها تومان می‌رسد، بدون هرگونه ضابطه و یا مجوزی از شورا و وزارت کشور پرداخت شده است.

این عضو هیئت‌رئیسه شورا افزود: علاوه بر عدم تناسب این پاداش‌ها با شرایط اقتصادی کشور، ظلم مضاعفی هم بر سایر نیروهای خدوم شهرداری و هم بر شهروندان شریف شیراز است که سهم سرانه شهری آنها به جیب مال‌اندوزان رود.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز باید ظرف یک‌هفته از تاریخ این تذکر، صورت جامع ریز هزینه پاداش، حقوق و کارانه‌های پرداختی به عوامل فوق‌الذکر و سایر نیروهایی که از این امتیازات برخوردار شده‌اند را به شورا منعکس کند تا در انظار عموم قرار گیرد.

بگومگو درباره این موضوع باعث شد جلسه شورای شهر شیراز باز هم همچون هفته گذشته با تنش جدی مواجه شود.

تذکر مکرر به شهردار دور از انصاف است

سولماز دهقان در پاسخ به انتقاد مقیمی گفت: قرار نیست به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش بزنیم، برخی‌ها می‌خواهند نیروی خود را به شهردار قالب کنند و در هر جلسه بر این موضوع تاکید دارند. درست نیست که هربار در این موضوع به شهردار تذکر داده شود؛ چراکه به دور از انصاف است.

مقیمی نیز در پاسخ با عصبانیت بیان کرد: تنها کسی که یک نیرو وارد شهرداری نکرده است، من هستم. من فقط بخاطر نیروهای زحمت‌کش شهرداری این تذکرات را می‌دهم و حاضر هستم تا شفاف‌سازی شده و مشخص شود که یک نیرو هم از سمت من وارد شهرداری نشده است.

باز هم حضور با تأخیر دستغیب

بگو و مگو بین دهقان و مقیمی تازه به پایان رسیده بود که احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز که باز هم همچون هفته‌های گذشته در جلسه علنی غیبت داشت، به یکباره در صحن شورا حاضر شد و علت را تأخیر پرواز اعلام کرد.

دستغیب البته هیچ اشاره یا عذرخواهی بابت سخنان نژادپرستانه هفته گذشته خود نکرد و به صندلی ریاستش تکیه زد. این درحالی است که توهین هفته گذشته او به مردم شیراز بازتاب وسیعی در کشور داشت و هنوز هم با واکنش کاربران فضای مجازی همراه است.

رئیس شورای شهر شیراز در جلسه علنی هفته پیش شورا گفته بود: «خدا پدر جهاد سازندگی را بیامرزد که 10 تا پل زد تا یک عده بیایند در شهر و ادعای شهرنشینی کنند»!

دستغیب شایسته حضور در رأس شورا نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز نیز در نطق خود با بیان اینکه متاسفانه روز چهارشنبه گذشته حادثه غیرقابل قبولی در صحن شورای اسلامی شهر شیراز اتفاق افتاد که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف پاک مردم شد، ابراز داشت: حادثه روز چهارشنبه بصورت طبیعی اعتراض گسترده شهروندان را که نشانه حساسیت به موقع و درست آنان بود در پی داشت. من به‌ عنوان یکی از اعضای شورای شهر از مردم بزرگوار شیراز پوزش می‌خواهم.

نوذر امامی خطاب به دستغیب ادامه داد: صحبت‌های شما جدای از مسائل اخلاقی و عاطفی که واکنش‌های آن‌ را در میان اقشار مختلف مردم شیراز دیدیدم، هیچگونه مبنای علمی و عقلانی هم نداشته و شایسته نیست در رأس هرم تصمیم‌گیری کلان‌شهر فرهنگی شیراز فردی با این جایگاه فکری قرار گیرد.

وی افزود: آقای رئیس اینگونه تفکرات و موضع‌گیری‌های غیرعلمی و غیراخلاقی غیر از دامن زدن به اختلافات در شیراز شهر صلح و آرامش، زمینه تضعیف مهمترین نهاد قانون‌گذاری و مدیریت شیراز را بوجود آورده است بطوریکه بسیاری، جایگاه شورای فعلی را بدلیل مدیریت ضعیف شما علیرغم قدرت و شأن سایر اعضای شورای پنجم، ضعیف ارزیابی کرده‌اند.

در مقابل مردم جوابی نداریم؛ عذرخواهم

امامی تصریح کرد: حتی برخی کارشناسان و مدیران رده پایین شهرداری در این دوره اجرای مصوبات قانونی شورا را معطل گذاشته و در اجرای امورات شهروندان کارشکنی می‌کنند، در واقع رئیس شورا باید نقش بسیار اساسی در بالا بردن جایگاه شورا و اعضای آن داشته باشد که متأسفانه اقدامات شما در راستای تضعیف جایگاه شورای شهر بوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در ادامه گفت: متأسفانه با این دیدگاه مدیریتی و ضربه زدن به جایگاه شورا در برابر بسیاری از شهروندانی که از حرکت ما حمایت کردند و چشم‌انتظار تغییراتی در وضع زندگی و شهر شیراز هستند بی‌جواب مانده‌ایم.

امامی ابراز داشت: ضمن عذرخواهی مجدد از این اتفاق توهین‌آمیز، ازهمه شهروندان گرامی به‌ویژه فعالین در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انتظار دارد در این شرایط سخت اقتصادی و گرفتاری‌های اجتماعی در حفظ و تقویت فضای همدلی و آرامش و انسجام ملی در شیراز تلاش کرده و اجازه تفرقه‌افکنی و اختلاف را در شهر صلح و آرامش شیراز جنت‌تراز به هیچکس ندهند.

سکوت سیروس

سیروس پاک‌فطرت تنها عضو اصولگرای شورا که تاکنون در خصوص حواشی هفته گذشته شورای شهر شیراز موضعی نگرفته است، امروز هم در نطق خود به این موضوع اشاره‌‌ای نکرد و ترجیح داد به بحران آتش‌سوزی در اطراف شیراز بپردازد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با ادامه تنش‌ها در شورای شهر شیراز، صحن علنی تعطیل و برگزاری نشست غیرعلنی از ساعت 5 و نیم بعدازظهر امروز به تصویب رسید. برخی اعضای شورای شهر در تلاش هستند تا طرح دوفوریتی عدم کفایت احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر را به سرانجام برسانند.

گزارش از سمیرا مردانی؛ دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری فارس در شیراز

انتهای پیام/

نظر شما