شناسهٔ خبر: 32761436 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چگونه مصرف سوخت خودرو شخصی را کاهش دهیم؟

منبع: میزان

رشد مصرف سوخت و ضرورت مدیریت مصرف سبب شده صاحبان خودرو با بهره گیری از راهکارهای مختلف میزان مصرف سوخت خود را کاهش دهند.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، شتاب بالای رشد مصرف سوخت به ویژه بنزین ضرورت مدیریت مصرف را بر همگان مشخص کرده تا از سوختن ثروت ملی جلوگیری به عمل آید و تولید داخلی جوابگوی نیاز باشد.
بررسی آمار مصرف بنزین نشان می‌دهد سالانه ۸ تا ۹ درصد به میزان مصرف بنزین افزوده می‌شود که این روند باعث شده مصرف طی هر ۱۰ سال ۲ برابر شود.

بیشتر بخوانید:

میزان مصرفی که سبب شده اصطلاحی به عنوان رانندگی اقتصادی شکل بگیرد که شیوه‌ای برای کاهش مصرف سوخت به عنوان هدف اصلی و مواردی همچون کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و افزایش ایمنی در هنگام رانندگی از اهداف جانبی آن باشد.

طبق نظر کارشناسان در این سبک از رانندگی باید با اجتناب از شتاب گیری ناگهانی استفاده حداکثری از حرکت و نیروی خودرو داشته باشید.
در نظر گرفتن جاده از دور و پیش بینی جریان ترافیک باعث افزایش میدان دید شده که این اقدام صاحبان خودرو را از ترمزهای ناگهانی دور می‌کند.
رانندگان خودروها برای کاهش مصرف سوخت خود باید تا جای امکان از سرعت ثابت و دور موتور پایین که به طور یکنواخت یا به عبارت دیگر با استفاده از بالاترین دنده و با پایین‌ترین دور موتور است رانندگی کنند.
همچنین، تعویض به موقع دنده، توجه به تجهیزات اضافی انرژی بر، اجتناب از استفاده باربند در صورت عدم نیاز می‌تواند مصرف سوخت را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.
استفاده از سیستم کولر خودرو در صورت لزوم، کنترل باد لاستیک حداقل یک بار در ماه و جلوگیری از گرم کردن خودرو به صورت درجا می تواند کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.
صاحبان خودرو باید به این نکته توجه کنند که در صورت طولانی شدن توقف در یک منطقه خودروی خود را خاموش کنند و در صورت حرکت با سرعت بالا، پنجره‌ها را ببندند و خودروی خود را در فواصل زمانی معین سرویس و در صورت لزوم تعمیر کنند.
گفتنی است، صاحبان خودرو برای اندازه گیری مصرف سوخت خودروی خود می‌توانند باک خودرو را پر کرده و عدد کیلومتر شمار آن را یادداشت کنند و در نوبت بعدی سوخت گیری مجدداً عدد کیلومتر شمار و مقدار بنزین را یادداشت کرده تا مقدار بنزین مصرفی به میزان مساف طی شده تقسیم و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب کنند، عدد به دست آمده مصرف سوخت خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
موارد مذکور از جمله راهکارهایی است که از سوی صاحبان خودرو برای مدیریت مصرف سوخت رعایت می‌شود اما در این میان نباید از نقش خودروسازان در تولید خودروی کم مصرف غافل شویم، زیرا بنا بر اظهار بیژن زنگنه وزیر نفت بررسی مصرف خودرو نشان می دهد میزان مصرف خودروهای جدید با خودروهای فرسوده برابر بوده، به همین خاطر رشد مصرف بنزین را باید کارخانه های خودروسازی دنبال کنیم.
بدون شک برای مدیریت مصرف سوخت خودروسازی ها به عنوان تولیدکنندگان و صاحبان خودرو به عنوان مصرف‌کنندگان در کنار هم می‌توانند تاثیرگذار باشند تا از شدت مصرف سوخت بکاهند.

نظر شما