شناسهٔ خبر: 32740276 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چند خبر از تئاتر | «مردی در آینه» نمایش مناسبتی تالار وحدت در ماه رمضان شد

نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی اجرای خود را ویژه ماه مبارک رمضان از 25 اردیبهشت ماه در تالار وحدت آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی و تهیه‌کنندگی علی رضوانی، اجرای خود را از ۲۵ اردیبهشت در تالار وحدت آغاز خواهد کرد.

این نمایش با متنی بازنویسی شده از سوی محسن جسور بر اساس نمایشنامه «توبه نمی‌کنم» نوشته سیدجواد هاشمی چند روزی است که به کارگردانی علی سلیمانی تمرینات خود را برای اجرا در تالار وحدت آغاز کرده و قرار است ۱۵ اجرا داشته باشد.

اجرای نمایش «مردی در آینه» با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و سازمان هنری و رسانه‌ای اوج تا هشتم خرداد ادامه خواهد داشت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: حارث که سال‌ها با لجاجت کینه علی(ع) را در دل دارد و در تمام جنگ‌ها علیه امیرالمؤمنین(ع) جنگیده است، هیچگاه دوستدار او نیست ولی در مقابل همه کینه‌توزی‌ها و دشمنی‌ها در جواب مهربانی و شفقت علی(ع) را دیده و همیشه چشمانش را بر روی همه این الطاف علی(ع) بسته است. در ادامه اتفاقاتی می‌افتد که منجر به آن شده حارث در مورد حضرت علی(ع) به معرفت حقیقی برسد و...

نمایش«مردی در آینه» کاری از گروه هنری ایلیا به تهیه‌کنندگی علی رضوانی و مدیر تولیدی حسین فردوس آرانی است که در آن بازیگرانی همچون علی سلیمانی، سیروس همتی، محسن سلیمانی فارسانی، علی یعقوب‌زاده، حسین میرزاییان، سبا سلیمانی و محمدرضا معجونی به ایفا نقش خواهند پرداخت.
همچنین میلاد محمدزاده؛ طراحی حرکات فرم، سهیلا جوادی؛ طراحی لباس، گریم و صحنه این نمایش را به عهده دارند.

نمایش«مردی در آینه» از ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸:۳۰ و به مدت ۷۰ دقیقه در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

*پوستر نمایش «وندینگ ماشین» رونمایی شد

پوستر نمایش «وندینگ ماشین» که طراحی آن را آرش وکیل زاده انجام داده و قرار است از ۲۰ اردیبهشت ماه در عمارت روبرو به اجرا در آید، رونمایی شد.

این نمایش با طراحی ،کارگردانی و بازی مهدی سفاری آماده اجرا شده و شامل سی نمایشنامه بزرگ جهان است که حمید پاک‌نیا و آیدا حق نژاد آن ها را دراماتورژی کرده و به نمایشنامه‌هایی برای اجرای تک نفره تبدیل کرده‌اند.

 

این پروژه تئاتری به مدت سه ساعت در عمارت روبرو میزبان علاقه مندان خواهد بود و هر تماشاگر با انتخاب یکی از شاهکارهای ادبیات نمایشی می‌تواند اجرای آن را از دستگاه خودکار فروش درخواست کند.

وندینگ ماشین طی روزهای ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰.۳۰ میزبان عموم تماشاگران خواهد بود.

* «ستوان آینیشمور» در تماشاخانه شانو

نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی احمد شاه‌قاسمی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا عیوضی از شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۹۸ در تماشاخانۀ شانو روی صحنه خواهد رفت.

نمایشنامۀ این اثرِ آمریکایی‌زبان را مارتین مک‌دونا نگاشته که زهرا جواهری آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. «ستوان آینیشمور»، به ستوان‌دومی می‌پردازد که حامی حقوق حیوانات و داروندارش گربه‌اش، توماس است. به او اطلاع می‌دهند که توماس کمی کسالت دارد و او برای دیدار گربه‌اش به آینیشمور برمی‌گردد، اما همزمان با بازگشتش به این شهر، ماجرایی دیگر برای او به وقوع می‌پیوندد.

در این نمایش، حسین رضوانی، عماد زارعی، کاوه کلهر، احمد شاه‌قاسمی، فرناز افشار، امیرحسین دانشجو، امیر نبوی و مهدی رضایی به ایفای نقش می‌پردازند.

«ستوان آینیشمور» برگزیدۀ سومین دورۀ رقابتیِ درون‌کارگاهی «کارگاه اشتراک» است که با حمایت سرپرستان این کارگاه، آمادۀ اجرا شده است. پیش‌فروش بلیت این نمایش از سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سایت تیوال آغاز شده است. این اثر تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه هرروز ساعت ۲۱ در تماشاخانۀ شانو به نشانیِ خیابان وصال شیرازی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچۀ فرهنگی (بهنام) روی صحنه خواهد رفت.

*پیش فروش بلیت ژاک و اربابش

نمایشنامه خوانی ژاک و اربابش به نویسندگی میلان کوندرا و کارگردانی مریم طاهری جمعه بیستم اردیبهشت ماه ساعت شانزده در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: ژاک و اربابش داستان‌های شخصی خود را در مسیری که بدون مقصد مشخص طی می‌کنند، برای یکدیگر روایت کرده و در راه با داستان‌های اشخاص دیگر مواجه می‌شوند.

این نمایشنامه خوانی کاری از گروه هنری تهران است، از دیگر عوامل این نمایش نامه خوانی می‌توان از تهیه کننده: محمود رشیدی، خوانش‌گران به ترتیب ورود: مهیار پوربابایی، عرفان معجونی ، علی هادویی سید جلیل حسینی، علیرضا مینایی ، سارا سیبی ، مهشاد بهرامی نژاد، امیرحسین شیرالی، فرید کیامرثی، نگار عزیزی، موسیقی : کوروش صدر، طراح پوستر و عکاس: رضا جاویدی، مدیر روابط عمومی و مشاور امور رسانه: ناصر ارباب نام برد.

*دومین کتاب نمایش‌نامه‌های معاصر فارسی به زبان‌ ارمنی منتشر شد

دومین کتاب نمایش‌نامه‌های معاصر فارسی به زبان ارمنی با 10 نمایش‌نامه‌ از 9 نمایش‌نامه‌‌نویس ایرانی منتشر شد.

در این کتاب که براساس تفاهم‌نامه کانون نمایش‌نامه‌‌نویسان خانه‌تئاتر ایران و کانون نویسندگان ارمنستان منتشر شده، ده نمایش‌نامه‌ از نه نمایش‌نامه‌نویس ایرانی توسط انتشارات کانون نویسندگان ارمنستان منتشر شده است. انتخاب این آثار بر اساس فراخوان این کانون، ارزیابی داوران و هیات مدیره وقت کانون نمایش‌نامه‌‌نویسان خانه‌تئاتر ایران انتخاب و برای کانون نویسندگان ارمنستان ارسال شد.

همچنین نمایش‌نامه‌های زیر در این کتاب به طبع و نشر رسیده است: خرمگس نوشته علی عابدی با ترجمه گئورک آساتوریان، وازریک مرده است نوشته صحرا رمضانیان با ترجمه نونه هوهانسیان، زمستان ۶۶ نوشته محمد یعقوبی با ترجمه نونه هوهانسیان، دو نمایش‌نامه نمایشی برای تو با ترجمه نونه هوهانسیان،  ساعت بمباران نوشته محمد رحمانیان با ترجمه نونه هوهانسیان،   شکسپیر عشق ۲۰۰۱ نوشته میلاد اکبرنژاد با ترجمه اما بگیجانیان،  اتاق رؤیا نوشته افروز فروزند با ترجمه ادوارد حق وردیان،  تلفن آن سوی خط نوشته بهزاد صدیقی با ترجمه ادوارد حق وردیان،  چوب به دست های وَرَزیل نوشته غلام حسین ساعدی با ترجمه ادوارد حق وردیان، دیوار نوشته شهرام کرمی با ترجمه ادوارد حق وردیان.

بخشی از این آثار براساس فراخوان منتشر شده کانون نمایش‌نامه‌‌نویسان خانه‌تئاتر انتخاب و برخی دیگر به انتخاب هیات مدیره وقت این کانون جهت چاپ انتخاب شده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما