شناسهٔ خبر: 32731544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اخبار مجلس/ سوال از اردکانیان در دستور کار مجلس

نماینده مردم مشهد در مجلس از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تصمیم دولت مبنی بر کاهش سطح اجرای برجام خبر داد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی فردا:جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز شد وسوال از وزیر نیرو در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش مهر، جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد و دستور کار آن به شرح زیر است:

۱. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی فرهنگی. (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۶/۶/۶ به تصویب رسیده است)

۲. گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده. (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)

۳. گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر. (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

۴. گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. (در اجرای تبصره ۱ ماده ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت).

۵. گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از سال ۱۳۹۲ تاکنون. (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

۶. گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ. (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور کار قرار گرفت).

۷. سوال علیرضا محجوب و جمعی از نمایندگان از اردکانیان وزیر نیرو.

نماینده مردم مشهد در مجلس از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تصمیم دولت مبنی بر کاهش سطح اجرای برجام خبر داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر اعلام کرد: جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی آغاز شده است.

وی ادامه داد: جلسه غیرعلنی در مورد «برجام» و خلف وعده اروپا و خروج آمریکا از برجام است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: لاریجانی هم توضیحاتی درباره تصمیم اخیر رئیس جمهور مبنی بر کاهش سطح اجرای برجام ارائه می‌کند.

بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز شد و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و پس از حدود نیم ساعت جلسه غیرعلنی، با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

دستور کار جلسه علنی به شرح زیر است:

۱. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی فرهنگی (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۶/۶/۶ به تصویب رسیده است).

۲. گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)

۳. گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

۴. گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (در اجرای تبصره ۱ ماده ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت).

۵. گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از سال ۱۳۹۲ تاکنون (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

۶. گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور کار قرار گرفت).

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که بر این اساس ۷ نفر از نمایندگان با تاخیر در جلسه امروز حاضر شدند.

به گزارش فارس، اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸) از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

بهرام پارسایی نماینده شیراز
محمد دامادی نماینده مردم ساری
سید صادق طباطبایی نژاد نماینده مردم اردستان
محمد عثمانی نماینده مردم بوکان
حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان

هفته آینده؛ جلسه ۴ ساعته مجلس و دولت درباره کالا‌های اساسی
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه ۴ ساعته غیرعلنی مجلس و دولت درباره کالا‌های اساسی خبر داد و گفت: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، بهروز نعمتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت) پارلمان در جمع خبرنگاران، درباره جزئیاتی از جلسه غیرعلنی مجلس که پیش از جلسه علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه، موضوعات امنیتی و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بخش دیگری از این جلسه، درباره موضوعات اقتصادی و اینکه ۱۴ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص داده شده است، مباحثی مطرح شد، زیرا درباره تخصیص این رقم برای کالا‌های اساسی نارضایتی‌هایی وجود دارد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: در این جلسه قرار شد همکاران ما در کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی را با دولت برگزار کنند و این عدد ۱۴ میلیارد دلار تعیین تکلیف شود.

نعمتی افزود: در ادامه این جلسه، مقرر شد که سازوکاری در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا روش‌هایی برای دسترسی راحت مردم به کالا‌های اساسی فراهم شود.

وی با اشاره به برخی راه‌حل‌ها جهت دسترسی راحت مردم به کالا‌های اساسی، گفت: از جمله این راه‌ها کالابرگ الکترونیک، پرداخت به صورت نقدی یا غیرنقدی است که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس نیز بررسی شد و نمایندگان نیز به این موضوع تأکید داشتند که موضوع باید پخته‌تر شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه قرار شد تا هفته آینده جلسه غیرعلنی چهار ساعته‌ای با موضوعات امنیتی و اقتصادی بین مجلس و دولت برگزار شود.
 
ذوالنور: باید در اجرای «برجام» تجدید نظر کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اروپایی‌ها هیچ‌کدام به وظایف و تعهدات خود عمل نکردند، به همین جهت عقل اقتضا می‌کند که ایران در چارچوب منافع خود در مورد اجرای برجام تجدیدنظر کند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تصمیم دولت مبنی بر کاهش سطح اجرای تعهدات برجام، گفت: برجامی باقی نمانده است که سطح اجرای آن کاهش یابد.

وی تصریح کرد: برجام خانه ویرانه متروکه تار عنکبوت گرفته‌ای است که آقای روحانی مثل خانم «هاویشام» در آن باقی مانده است و الا چیزی از برجام باقی نمانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: بار‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام، برجام توسط آمریکا نقض شد، با خروج آمریکایی‌ها دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است که بخواهد نقض شود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر نیز تهدیدات متعدد و مخالف با برجام توسط آمریکا بر کشور ما تحمیل شده است، از جمله تحریم‌های هسته‌ای که این اقدامات کاملاً برخلاف تعهدات برجام است.

ذوالنور اظهار داشت: اروپایی‌ها هم هیچکدام به وظایف و تعهدات خود عمل نکردند، به همین جهت عقل اقتضا می‌کند که جمهوری اسلامی در چارچوب منافع خود در مورد اجرای برجام تجدیدنظر کند.

وی گفت: در صورتی که پس از خروج از برجام، باز هم آمریکا مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند باید خروج از NPT هم در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: جمهوری اسلامی در قبال اجرای برجام و NPT هزینه می‌دهد، ولی سودی عایدش نمی‌شود، لذا اجرای این دو تعهد به نفع ایران نیست.

ذوالنور با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی، اظهار داشت: هفته آینده موضوع برجام و مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا و خروج از NPT در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

تکلیف مجلس به ۳ وزارتخانه درباره احیای بافت‌های تاریخی
نمایندگان مجلس وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تعاون را مکلف به حمایت از احیای بافت‌های تاریخی کردند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بنا‌های تاریخی- فرهنگی، ماده ۴ این طرح را با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

در این مصوبه مجلس ذکر شده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان‌های تجربی در زمینه‌های حفاظت و احیای بنا‌ها و اماکن تاریخی- فرهنگی اقدام کند.

براساس تبصره این ماده؛ سازمان موظف است سازوکار طراحی و اجرای فعالیت‌های مرتبط را به گونه‌ای برنامه ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیرو‌های موضوع این ماده در اولویت قرار گیرد.

همچنین نمایندگان ماده ۵ این طرح را با ۱۶۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن مصوب کردند.

در این ماده مصوب مجلس آمده است:وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلفند با مشارکت سازمان، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته‌های مرتبط با حفاظت و احیای بنا‌ها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی با رویکرد مهارت آموزی در این تخصص‌ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.

به گزارش تسنیم نمایندگان با تصویب ماده ۶ این طرح با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۶ این طرح آمده است که سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بنا‌ها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

تکلیف مجلس به بانک‌ها برای پذیرش سند بنا‌های تاریخی
نمایندگان مجلس بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف به پذیرش سند بنا‌های ثبت شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات کردند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی – فرهنگی ماده (۷) این طرح را با ۱۶۷ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در ماده (۷) این طرح آمده است: بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اسناد مالکیت مربوط به بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آن‌ها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت و احیاء بپذیرند.

همچنین نمایندگان ماده (۸) طرح مذکور را با ۱۷۴ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه مصوب کردند.

در این ماده مصوب مجلس ذکر شده است: در مواردی که حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۸۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بنا‌ها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی – فرهنگی به حریم بنا‌ها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.

بر اساس تبصره این ماده؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل موظف است به نسبت مذکور در این ماده تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" را به امر احیاء و حفاظت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی اختصاص دهد.
 
نامه دهقان به لاریجانی؛ طرح پایان خام‌فروشی نفت در دستور کار مجلس قرار گیرد

نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس طی نامه‌ای به رئیس مجلس تصریح کرد: همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی، فراکسیون ولایی مجلس طرحی برای پایان خام‌فروشی نفت کشور را تهیه کردکه باید سریعا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

به گزارش فارس، محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست کرد، طرح فراکسیون ولایی برای «پایان خام‌فروشی نفت» در دستور کار مجلس قرار گیرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم.

همانطور که استحضار دارید تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ سالروز خروج آمریکا از توافق برجام است و رئیس‌جمهور این کشور در تاریخ مذکور (۸ می ۲۰۱۹ میلادی) تصمیم نهایی در مورد پایان یافتن معافیت ۸ کشور دنیا از تحریم نفتی ایران را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که وزارت نفت هیچ برنامه منسجمی در این زمینه ندارد و مقامات اصلی وزارت نفت راجع به ناتوانی خود در فروش نفت و عدم پاسخگویی برخی کشور‌ها به تلفن وزیر و القای بن‌بست بودن مسیر در جامعه سخن می‌گویند.

اگر وزارت نفت از سال ۱۳۷۶ یعنی از زمان تصدی آقای زنگنه بر این وزارت، به سیاست‌های کلی نظام و نظر کارشناسان توجه می‌کرد و با پرهیز از خام‌فروشی، بخشی از درآمد نفت را صرف احداث پالایشگاه می‌کرد، امروز تحریم آمریکا هیچ اثری بر اقتصاد کشور نداشت. اکنون که معلوم شده است سیاست عدم احداث و توسعه پالایشگاه‌ها، یک سیاست اشتباه در دو دهه اخیر بوده است، باید هر چه سریع‌تر در آن تجدیدنظر انجام گیرد.

جنابعالی می‌دانید که آخرین پالایشگاه نفت ساخته شده در کشور، پالایشگاه بندرعباس در سال ۱۳۷۶ بوده و با روی کار آمدن آقای زنگنه، روند پالایشگاه‌سازی در ایران متوقف شده است. پس از آن، تنها یک پالایشگاه با نام «ستاره خلیج‌فارس» به پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کشور احداث شده که خوراک آن، میعانات گازی است. در پاییز سال گذشته همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی، فراکسیون ولایی مجلس همزمان و در همکاری با کمیسیون انرژی، در چندین جلسه به بررسی طرحی برای پایان خام‌فروشی نفت در کشور پرداخت که در این طرح پیشنهاد‌هایی از جمله «تنفس خوراک» و «مجوز صادراتی فرآورده‌ها» مطرح شد. طرح مذکور سپس در کمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسید و اکنون در نوبت صحن علنی قرار دارد.

انتظار می‌رود با مدیریت جنابعالی، ضمن قرار دادن طرح مذکور در اولویت صحن مجلس، در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا، اقدام مناسب به عمل آید. علاوه بر طرح مذکور، طرح‌های کارشناسی دیگری نظیر «تخفیف پلکانی در بورس نفت»، «توسعه پترو پالایشگاه‌ها» و «بهینه‌سازی مصرف سوخت» می‌تواند تهدیدات مربوط به تحریم نفت را به فرصت طلایی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل کند.
 
تذکر نماینده شاهین‌شهر به بطحایی در خصوص ترویج رقص در بعضی مدارس

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که علت روی آوردن به اجرای سند ۲۰۳۰ و ترویج رقص در مدارس چیست.

به گزارش فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: علت تغییر رویکرد از اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به اجرای سند ۲۰۳۰ و ترویج رقص در مدارس چیست؟

متن کامل این تذکر به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: علت عدم اجرای سند بنیادین تحول به منظور تربیت دینی و تقویت هنجار‌های ملی به رویکرد ترویج رقص و آواز‌های مستهجن در مواردی روی آورده و به اجرای بخشی از سند ۲۰۳۰ در مدارس اقدام کرده‌اید چیست؟

شرح تذکر:اخیراً در فضای مجازی تعداد قابل توجهی از مراسم رقص دسته‌جمعی در مدارس دخترانه و پسرانه پخش شده است و متولیان امر عکس‌العملی نشان نداده‌اند و این مهم بیانگر این است که اگر چه در مواردی اشاره کرده‌اید سند ۲۰۳۰ اجرا نمی‌شد و منتهی این موارد حلقه‌ای از تعهدات آن سند می‌باشد لذا درخواست جدی و عاجل داریم سریعاً در این مورد گزارشی را به مجلس ارائه کرده و جلوی این اقدامات گرفته شود و مدیران متخلف در این مهم عزل شوند.
 
طرح مرکز پژوهش‌های مجلس برای حذف کنکور
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کنکور خبر داد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت: وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست اخیر برخی از اعضای این کمیسیون با علی لاریجانی رئیس قوه مقننه درباره کنکور، گفت: در اینکه در سازو کار و نحوه برگزاری کنکور باید تغییراتی ایجاد شود شکی نیست و در جلسه با رئیس مجلس بر این موضوع تاکید شد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس در ۷ محور درباره کنکور مطالعاتی انجام داده است، افزود:مرکز پژوهش‌های مجلس درباره جدا شدن سنجش از پژوهش، متعدد شدن سنجش و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و حذف تدریجی کنکور مطالعاتی انجام داده است.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس ظرف یک ماه آینده طرحی را در خصوص نحوه سنجش و پذیرش دانشجو به مجلس ارائه می‌کند تا درباره سهمیه‌‎ها و اصل کنکور تصمیم جدی گرفته شود.
 
وزارت علوم مدارک تقلبی را باطل می‌کند

وزیر علوم گفت: برخی مراکز پژوهشی در گذشته، مدارک الکی و تقلبی و بدون آزمون به افراد دادند که پرونده تک تک آن‌ها در حال بررسی است و مدرک آن‌ها باطل می‌شود.

به گزارش خانه ملت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویکرد وزارت علوم در برخورد با پایان‌نامه فروشی گفت: در بحث مقابله با پایان‌نامه فروشی اقدامات خوبی انجام گرفته و با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه با تعدادی از دفاتری که اقدام به تولید مقاله و پایان‌نامه می‌کردند، برخورد قضایی صورت گرفت و وسایل آن‌ها ضبط شد.

وزیر علوم افزود: پلمب ۲۵ واحد در این راستا قدم اولیه بوده و خوشبختانه هماهنگی‌هایی که در طول این مدت انجام گرفته، اثر کرده و این برخورد اول می‌تواند گام‌های بعدی را هم به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین برخی مراکز پژوهشی در گذشته مدارک الکی و تقلبی و بدون آزمون به افراد دادند که پرونده تک تک آن‌ها در حال بررسی است و مدرک آن‌ها را باطل می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به دانشگاه‌ها بخشنامه‌های مکرر شده و به مجرد کشف هرگونه تخلف، تمام امتیاز‌های کسب شده از آن مدرک اعم از مقاله و پایان‌نامه حذف می‌شود.

وی توضیح داد: به دانشگاه‌ها ابلاغ شده حتما اساتید باید کنترل و نظارت زیادی بر روی کار دانشجویان و نیز کنترل دانشگاه بر تولیدات علمی دانشجویان داشته باشند تا خدای ناکرده تقلب علمی در دانشگاه‌ها دیده نشود نگیرد و اگر موردی وجود داشته باشد، باید در وهله اول خود دانشگاه‌ها برخورد کنند.

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا این فرهنگ در مراکز علمی آکادمیک وجود دارد، گفت: به هر حال مساله تقلب علمی تاکنون وجود داشته؛ یکی از موضوعات مهم دخیل در این روند آن بوده که بسیاری از دانشگاه‌های با توان کم، تعداد زیادی دانشجو می‌گرفتند و از آنجا که به دانشجویان تسلط نداشتند، آن‌ها نیز پایان‌نامه سفارش می‌دادند و گرفتار این تور‌های کاسبکارانه می‌شدند.

وزیر علوم ادامه داد: ظرفیت بیش از توان گروه‌های آموزشی به این معنا که استاد کم و ورودی دانشجو بالا است؛ همین امر باعث شد تعدادی از دانشجویان از زیر نظارت استاد خارج شده و دست به دامن این و آن برای تدوین پایان‌نامه شوند؛ در صورتی که اگر استاد نظارت دقیق داشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

زاهدی: جریانی در مدارس در حال نفوذ است/با مدیران متخلف مدارس سریعا برخورد شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از آنجایی که یک نوع هماهنگی از نظر تیپ رفتاری که در کلیپ منتشر شده از مدارس وجود داشته، به نظر می‌رسد جریانی خارج از آموزش و پرورش در مدارس در حال نفوذ است.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: خبر‌هایی درفضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه در برخی از مدارس کشور در حدود روز معلم به بهانه جشن روز و تکریم معلم متاسفانه مسائل خلاف شرعی اتفاق افتاده از جمله رقص و حرکات ناموزون و خلاف شرع.

وی افزود: از آنجایی که یک نوع هماهنگی از نظر تیپ رفتاری که در این مدارس وجود داشته این را می‌رساند که جریانی خارج از آموزش و پرورش در مدارس در حال نفوذ است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: اولا ما از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم نسبت به فساد مدیران کل آموزش و پرورش سیاسی عمل نکند بلکه افرادی انقلابی، دلسوز نظام و رهبری، مردم، فرهنگیان و اسلام گمارده و منصوب کند؛ همچنین مدیران کل نسبت به انتصاب مدیران مجموعه خود نیز همین وسواس ر. داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید با مدیر مدرسه‌ای که در مدرسه او چنین اتفاقی می‌افتد سریعا برخورد شود، گفت: چرا که اینجا بحث اسلام و انقلاب و خون شهدا مطرح است. ما که نمی‌توانیم نسبت به اینگونه مسائل بی تفاوت باشیم.

وی درادامه تصریح کرد: از وزیر آموزش و پرورش انتظار جدی داریم که وارد موضوع شده و با این‌ها برخورد کند تا ما بتوانیم آنچه را در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هست در حوزه‌های مختلف پیاده کنیم، بویژه فرهنگ غنی اسلامی را در مدارسمان دنبال کنیم تا به آن حیات طیبه‌ای که در متن سند تحول آمده است، برسیم.

 طرح «ممنوعیت افطاری دولتی» در راه مجلس
به گزارش میزان،عضو کمیسیون فراکسیون نمایندگان ولایی از تهیه طرحی دو فوریتی با عنوان «ممنوعیت دادن افطاری و هدایا با استفاده از اموال غیرشخصی و همچنین دولتی در دستگاه‌های مختلف» در مجلس خبر داد.

سید محمدجواد ابطحی از طرح دو فوریتی «ممنوعیت دادن افطاری و هر گونه هدایای نقدی و غیرنقدی با استفاده از اموال غیرشخصی و دولتی» در مجلس خبر داد.

وی افزود: تاکنون ۴۰ نماینده این طرح را به امضا رسانده‌اند.

عضو کمیسیون فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به محتوای طرح تهیه شده بیان داشت: طبق این طرح هر گونه افطاری دادن و یا اهدای هدایای مختلف اعم از نقدی و غیرنقدی با استفاده از اموال بیت‌المال، دولتی و غیرشخصی برای کلیه دستگاه‌ها ممنوع خواهد بود.

ماندن در برجام، دشمن را جری می‌کند

نماینده مردم کاشمر در مجلس در تذکری خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه سایر اعضای برجام به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و برجام خاتمه یافته است لذا اصرار بر ماندن در برجام، دشمن را جری می‌کند و باید تدبیری برای آن اندیشید.

به گزارش فارس، بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در تذکری خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه سایر اعضای برجام به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و برجام خاتمه یافته است و اصرار بر ماندن در برجام، دشمن را جری می‌کند لذا باید تدبیری اندیشید.

وی افزود: آقای رئیس جمهور سفره مردم آنقدر کوچک است که بنیان خانواده، فرهنگ و اقتصاد و سیاست کشور با خطر جدی مواجه شده است ضمن اینکه بازار رها شده و گویا وزرای صنعت و جهاد کشاورزی نداریم لذا بهتر از هر چه سریعتر کابینه خود را با شرایط جنگ اقتصادی ترمیم کنید.

نماینده مردم کاشمر در مجلس در تذکری خطاب به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سیل اخیر آسیب زیادی به زیرساخت‌های روستا‌های بردسکن و خلیل آباد وارد کرده و کنارگذر شهرستان بردسکن هم ناتمام باقی مانده است لذا باید دستور ویژه‌ای در این خصوص برای تامین منابع لازم و بازسازی و تکمیل پروژه‌ها صادر شود.

بنیادی در تذکر دیگری خطاب به صالحی وزیر ارشاد گفت: قیمت کاغذ در همه جهان نهایتا کیلویی یک دلار است، اما در کشور ما متاسفانه بالای ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که به حوزه نشر و کتاب آسیب زده است و باید تدبیر لازم اتخاذ شود ضمن اینکه سالن‌های اداره ارشاد شهرستان بردسکن فاقد امکانات گرمایشی و سرمایشی است که باید بودجه آن تامین شود.
 
مجلس نباید چک سفید امضا به کسی بدهد

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین باید بر اساس برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس برسد و مجلس در بودجه سالجاری به دولت در این خصوص اختیار تام داد، ولی ما چک سفید امضا به هیچ کس نمی‌دهیم ضمن اینکه امسال افزایش قیمت بنزین منتفی است.

به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: در سهمیه‌بندی اخیر بنزین بی‌تدبیری صورت گرفت در حالی که افزایش قیمت بنزین باید بر اساس برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس برسد، ولی مجلس در بودجه سالجاری به دولت در این خصوص اختیار تام داد، ولی ما چک سفید امضا به هیچ کس نمی‌دهیم ضمن اینکه قطعا امسال افزایش قیمت بنزین منتفی است و ممکن است استدلال‌های کارشناسی در خصوص افزایش قیمت بنزین وجود داشته باشد.

وی افزود: ۵۳ هزار میلیارد تومان یارانه تفاوت نرخ ارز ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است و بر همین اساس درآمد ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت از ناحیه افزایش قیمت بنزین زیاد نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: سیل زدگان مطالباتی در خصوص کنکور دارند که باید هرچه سریعتر سازمان سنجش تکلیف آن‌ها را مشخص کند ضمن اینکه توقع مردم آن است که، چون کتاب‌ها از بین رفته و مشکلات روحی روانی دارند اگر امکان دارد کنکور را به تعویق بیندازید و اگر هم چنین امکانی وجود ندارد هر چه سریعتر تعیین تکلیف سیل زدگان صورت گیرد.

لاهوتی در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۳ هزار هکتار از زمین‌های برنج گیلان از بین رفته است، ولی چون دنیا در حال تحریم ماست و باید جلوی واردات برنج گرفته شود.

وی اظهار داشت: آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی باید وزارتخانه خود را به سمت خودکفایی ببرید ضمن اینکه تامین ۱۴ تا ۱۵ هزار تن برنج کار سختی نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت هر چه سریعتر دستور تجهیز و تکمیل بیمارستان لنگرود را صادر کنند.

وی در تذکری خطاب به سازمان تعزیرات گفت: اگر قرار است این سازمان سر جایش بنشیند و مردم شکایت کنند و این سازمان هم به این شکایت‌ها رسیدگی کنند دردی دوا نخواهد شد در حالی که متولی برخورد با گرانفروشی این سازمان است و نباید گرانفروشی توجیه شده و باید با آن‌ها برخورد قاطع کرد.

مدل‌های پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای واگذاری سرخابی‌ها
مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی مناسب‌ترین الگوی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ۵ راه‌حل را به نقل از کارشناسان مختلف حوزه ورزش و اقتصاد پیشنهاد کرده که در این زمینه ۴ راه به واگذاری به خصوصی و یک الگو هم به واگذاری مدیریت منجر می‌شود.

به گزارش تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی به بررسی موضوع خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: تاکید بر خصوصی‌سازی دو باشگاه مطرح فوتبال، یعنی استقلال و پرسپولیس در حالی صورت می‌گیرد که بدون اصلاح برخی قوانین مربوط به درآمدزایی از محل ورزش و همچنین تغییر اساساسنامه دو باشگاه، چنانچه خصوصی‌سازی صورت بگیرد بقای دو باشگاه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر راه‌حل‌های واگذاری در ایران و شرایط اقتصادی نشان می‌دهد واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی در این مرحله شانسی برای موفقیت ندارد و احتمالا نتیجه‌ای مشابه دیگر شکست‌ها را خواهد داشت که البته تبعات اجتماعی و امنیتی به بار می‌آورد.

در نتیجه به نظر می‌رسد اگر هم اصرار بر خصوصی‌سازی وجود دارد، بهتر است این امر از طریق فرابورس صورت بگیرد، گرچه پیمان مدیریتی هم می‌تواند در شرایط فعلی مناسب باشد تا با کاستن از هزینه‌های دولت، شرایط برای واگذاری آماده شود.

همچنین تجربه خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال در کشور‌های مختلف جهان و در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد رویکرد واحدی برای خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت وجود ندارد، بلکه اجرای موفق این برنامه تابع عوامل و شرایط مختلفی بوده و الزام‌های خاصی دارد.

در رابطه با واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی می‌توان گفت: بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها و تعیین ضوابط حرف و مشاغل ورزش حرفه‌ای و ضوابط بیمه‌ای و مالیاتی، نوع و روش واگذاری به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت خصوصی در ورزش حرفه‌ای باشد. واگذاری دو باشگاه مطرح فوتبال تنها بخشی از مساله است و باید ابعادی دیگر از مساله در قالب «نظام ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری کشور» به تصویب نهاد قانون گذاری کشور برسد.

در ادامه این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس جهت بررسی مناسب‌ترین الگوی واگذاری به بررسی نظرات کارشناسان مختلف حوزه ورزش و اقتصاد پرداخت که در نهایت ۵ راه‌حل پیشنهاد می‌شود که ۴ راه به واگذاری به خصوصی و یک الگو هم به واگذاری مدیریت منجر می‌شود.

در قسمتی از این گزارش آمده است: پیمان مدیریت به معنای واگذاری مدیریت یک بنگاه در قبال بهای پیمان و انجام خدمت به پیمانکاران برای دوره معینی است، ولی مالکیت همچنان در اختیار دولت است. این روش تاکنون در خصوص واگذاری بنگاه‌های دولتی به کار گرفته نشده، اما اداره کنونی دو باشگاه به این روش نزدیک‌تر است. تنها تفاوت در این است که مدیر باشگاه بابت انجام خدمت حق الزحمه می‌گیرد، ولی در این روش دولت از پیمانکار پول خواهد گرفت.

اجاره به شرط تملیک روش دیگری است که واگذار‌کننده شروطی را پیش‌بینی می‌کند که پس از انجام شروط مالکیت در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. برگزاری مزایده عمومی روشی است که از سال ۸۷ دنبال می‌شود و نتیجه‌ای در پی نداشته است. با این همه همچنان راه‌حلی است که سازمان خصوصی‌سازی به آن تمایل دارد. واگذاری ترکیبی- تدریجی هم به معنای آن است که در مرحله اول سازمان خصوصی ۴۵ درصد سهام را از طریق مزایده واگذار کند و برای ۴۵ درصد باقیمانده سهام از طریق فرابورس واگذار شود و ۱۰ درصد مالکیت آن هم در دست دولت بماند.

روش واگذاری از طریق فرابورس هم همان روشی است که در سال ۹۷ به تصویب مجلس رسید که براساس آن ابتدا ۵ درصد از سهام باشگاه برای کشف قیمت در بازار پایه عرضه می‌شود و سپس ۵۱ درصد به صورت بلوکی و مابقی به صورت خرد از طریق فرابورس واگذار شود.

بررسی پنج راهکار پیش‌بینی شده نشان می‌دهد که هر یک از این روش‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که در این میان نقاط ضعف روش واگذاری از طریق برگزاری مجمع عمومی از سوی سازمان خصوصی‌سازی به‌گونه‌ای است که اصلا قابل دفاع نخواهد بود.

در ۴ روش دیگر، در صورت تمایل به حفظ مالکیت دولت، روش پیمان مدیریت پیشنهاد می‌شود. چنانچه اصرار بر واگذاری است، مناسب‌ترین شیوه روش فرابورس است که به تصویب مجلس هم رسید. در صورت واگذاری در فرابورس، وزارت ورزش ضروری است نسبت به اصلاح اساسنامه دو شرکت به ویژه تغییر ماهیت حقوقی باشگاه استقلال از سهامی خاص به سهامی عام و تعیین تکلیف اموال دو باشگاه بپردازد.

نظر شما