شناسهٔ خبر: 32729314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

چرا دولت یک سال معطل و علاف اروپا ماند؟/ عاقبت اعتماد به طلاگرام و هاتگرام/ باج‌گیری آمریکا از عراق

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تصریح کرد ناوهای آمریکا در خلیج فارس تحت رصد پهپادهای سپاه پاسداران ایران است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

چرا دولت همیشه تأخیر فاز دارد؟

یک مقام نزدیک به هیئت نظارت بر برجام به ایسنا گفت: «احتمالا دکتر روحانی چهارشنبه برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام را اعلام خواهد کرد».


یک بار دیگر بخوانید؛ «برنامه‌های مرحله‌ای برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام»! مخاطب تصور می‌کند آمریکا همین دیروز یا پریروز از برجام خارج شده و حالا آقای روحانی می‌خواهد واکنش متقابل و بهنگام نشان دهد! اما واقعیت این است که یک سال از پیمان شکنی آمریکا و سپس اروپا می‌گذرد.


آقای روحانی شب ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام خارج شد و در حالی که همه منتظر اقدام بازدارنده و موثر بودند، گفت «شر یک مزاحم از برجام کم شد». همین و تمام! بعد از آن هم با وجود توقف همه تعهدات ضد تحریمی اروپا، دولت روحانی به انجام یکطرفه تعهدات ادامه داده است. این مثل این است که کارگری بی‌اجر و مزد بیگاری بکشد.


چگونه ادعا شد «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد»؛ در حالی که روحانی گفته بود «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست و بستن با کدخدا راحت‌تر است»؟ همین پریروز زمانی نیا از اعضای تیم مذاکرات روحانی تصریح کرده «طرف اصلی ما آمریکا بود و حتی اروپایی‌ها خرده می‌گرفتند که مذاکرات خود را باآمریکا تمام کرده‌اید و اکنون از ما می‌خواهید آن را تایید کنید… اروپا از برجام حمایت می‌کند اما در عمل کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. اروپایی‌ها متوجه شدند گروگان هستند و برای استقلال تلاش می‌کنند اما این موضوع ۵۰ - ۶۰ سال طول می‌کشد».


چرا دولت دچار اختلال در درک به هنگام مسائل و واکنش به وقت است؟ چرا یک سال معطل و علاف اروپا ماندند و در مقابل بازگشت تحریم‌ها حالت کرختی و بی‌واکنشی به خود گرفتند؟ و چرا تازه می‌گویند می‌خواهند به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهند؟ آیا این واکنش، واقعی و موثر و قاطع است یا صرفاً برای ساکت کردن مردم و صاحب نظران و مجلس که از بی‌عملی دولت شاکی هستند؟ واکنش واقعی، توقف همه تعهدات در مقابل توقف همه تعهدات ضد تحریمی آمریکا و اروپاست.

جعفرزاده: مردم دولت و مجلس را با هم مقصر می‌دانند

یک نماینده حامی دولت می‌گوید دولت به‌هم ریخته و ناکارآمد است اما باید کمک کنیم و دولت را در این دو سال باقی‌مانده تا پایان عمر خود سرپا نگه داریم.


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که از حامیان دولت به شمار می‌رود، به روزنامه آرمان گفت: مردم فکر می‌کنند که اساساً رها شده‌اند و هرچه قول، فعل و وعده داده می‌شود مردم نتیجه عکس آن را می‌بینند در برخی از بخش‌ها که دیگر زبان‌ها تقریباً قفل است. در توزیع اقلام اساسی مثل گوشت آن اتفاقات تلخ افتاد، در بحث سقوط ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار و از همه بدتر بحث خودرو که اصلاً جای هیچ‌گونه توجیهی ندارد.


همه اینها موجبات این را فراهم آورده که مردم ناراحت باشند و همه را مقصر بدانند. یعنی این‌طور نیست که دولتی‌ها بگویند مجلس و مجلس بگوید دولت و به این‌طریق توپ را در زمین یکدیگر بیندازند. مردم کل مجموعه‌ها را با هم مقصر می‌دانند.


وی در پاسخ این سوال «برخی شرایط فعلی و مشکلات به‌وجود آمده را ناشی از برخی ضعف عملکردها در مجموعه دولت می‌دانند؛ نمایندگان در این موضوعات ورود نکرده یا وزرای موردنظر را برای پاسخگویی نخواسته‌اند؟» گفت: چرا؛ اما همیشه که نمی‌توان فراخوان داد.

زمانی‌که خانه‌ای خراب می‌شود، چفت و بست می‌زنند و مانع از تخریب آن می‌شوند تا نگهداری شود. حال دولت را باید دو سال کمک کنیم که بماند؛ اگر ما دعوا راه بیندازیم و داستان را تشدید کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ خود دولت که مقداری به‌هم‌ریخته به‌نظر می‌رسد، دوتا هم ما به فک چپ و راست و شکمش بزنیم، چیزی از دولت باقی نمی‌ماند. لذا باید با همین توپ و تشر، نصیحت، توصیه و اصرار و الزام تلاش کنیم تا دولت را به انحای مختلف سرپا نگه داریم. من هم قبول دارم که دولت در برخی موارد وارفته و در مواردی به‌هم ریخته است.

خیلی از وزرای دولت بریده‌اند و فکر می‌کنم اگر اجازه بدهند که هرکس می‌خواهد استعفا بدهد قول می‌دهم حداقل سه یا چهارنفر دست به قلم نشسته‌اند و فقط رویشان نمی‌شود استعفا دهند. چون برخی از وزرا فکر می‌کردند که با گل و بلبل می‌خواهند ریاست کنند و نمی‌دانستند که موضوع چقدر جدی، مهم و حساس است و باید مدیریت‌شان را چنین روزهایی نشان دهند. حداقل دو دستگاهی که مطلعم تعطیلند و کاری انجام نمی‌دهند.


این نماینده حامی دولت افزود: شاید اکنون مقداری دیر باشد و یعنی شاید خانه‌تکانی به صلاح نبوده یا امکان‌پذیر نباشد، اما لازم این است که دولت اگر می‌بیند جایی عملاً تعطیل شده و کارایی ندارد، با قاطعیت تغییرات را اعمال کند.
برخی از وزارتخانه‌ها رو به تعطیلی می‌روند. عرض کردم دولت در این شرایط حساس اقتصادی باید تصمیمات شجاعانه و انقلابی بگیرد، اما شاید با عرض پوزش و به‌رغم میل باطنی باید بگویم که این دولت نشان نداده که در مقاطع سخت توان تصمیم‌گیری شجاعانه را دارد.


ایمن‌آبادی درباره گرانی‌ها و نارضایتی مردم از دولت و اینکه چرا مجلس ورود نکرده، گفت: چرا ما به قدر لازم در این مسائل ورود کرده و تذکرات لازم را داده‌ایم، اما زمانی که دانش‌آموزی درس نمی‌خواند چقدر می‌توان او را تنبیه کرد، توضیح خواست و تشر زد؟ من هنوز اعتقاد دارم که ما اگر مدیران قدرتمند و شجاع می‌داشتیم چند شوک اقتصادی جالب می‌داد و می‌توانست شرایط را تغییر دهد.

روحانی، مشاوران لیبرال را کنار بگذارد و به اقتصاد مقاومتی عمل‌کند

استاد دانشگاه اوزنا بروک آلمان گفت نسخه‌های لیبرال، دست و پا زدن اقتصاد در چنگ اختاپوسی دلار است و باید اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.


دکتر محسن مسرت در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: اینکه اقتصاد ایران از هر جهت کاملاً ضربه‌پذیر شده و اکنون در چنگ اختاپوسی دلار دست و پا می‌زند، نتیجه نسخه‌های نئولیبرالی به اصطلاح بازار آزاد در تجارت خارجی بوده است.


وی می‌افزاید: این سیاست‌ها زدودن کلیه ریشه‌های مقاومتی از اقتصاد ایران بوده و آن را خلع سلاح نموده است. این‌طور به نظر می‌رسد که دولت روحانی حتی قدرت شنوایی خود را هم از دست داده است. به نظر من تغییر، سیاست‌های اقتصادی به طرف ساختار اقتصاد مقاومتی احتیاج به نوعی اجماع و تحول ساختاری درونی داشته باشد. پیش‌شرط موفقیت این راهبرد زدودن کلیه روزنه‌های فساد اقتصادی است که می‌تواند هر اقدام خود به خود مثبت را هم به عکس خود تبدیل کند. پیش‌شرط دیگر ساختن اقتصاد مقاومتی این است که مشاورین نئولیبرال دولت کنار گذاشته شوند.

عقل سلیم اقتصادی درست در این شرایط بحرانی فقط می‌تواند به این نتیجه برسد که ایران به تقویت تولید داخلی و استفاده از کلیه منابع طبیعی و انسانی خود در این راه احتیاج دارد اما همان‌طور که گفتم این کار بدون تجدیدنظر جدی و اجماع داخلی انجام‌پذیر نمی‌باشد.

المانیتور: ایران در مقابل آمریکا عقب نمی‌نشیند

یک رسانه آمریکایی تاکید کرد اقدامات و فشارهای کاخ سفید منجر به عقب نشینی ایران نخواهد شد و سپاه پاسداران آماده است تا ماشه را بچکاند.


المانیتور با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا مبنی بر تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران و تشدید تحریم‌های نفتی ایران نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۲۲ آوریل سردار حسین سلامی را به عنوان رئیس جدید سپاه پاسداران منصوب کرد. در دوران فرماندهی سرلشگر جعفری، سردار سلامی در سمت معاونت نقش پررنگی در افزایش توان این نیروها ایفا نمود و حالا انتصاب او به فرماندهی، گام مهمی است.


سردار جعفری به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در حلقه تصمیم‌گیری ارشد این نیروها ایفا کردند. او طی دوران ریاست خود این نیروها را با اطلاعات بیشماری از پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های ظریف ساختار سازمان مجهز کرد.


با این حال فرمانده جدید این نیروها نیز در مقایسه با سلف خود شخصیت رسانه‌ای‌تری است، که اثبات آن حضور متعدد وی در تلویزیون است. او طی این مصاحبه‌ها مواضع سختی هم علیه دشمنان گرفته است. در موارد مختلف، او به اسرائیل هشدار داده که اگر اشتباهی مرتکب شوند بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. اگر چه که او هرگز درباره جنگ پیشگیرانه ایران با اسرائیل صحبت نکرده، اما در عین حال بیان نموده که ایران به شدت به هر گونه تجاوز واکنش نشان خواهد داد.


فرمانده جدید سپاه اخیراً در اواخر ماه ژانویه، به اسرائیل اخطار داد که جنگ احتمالی در منطقه منجر به نابودی فوری آن خواهد شد به طوری که حتی آمریکا هم فرصتی برای نجات‌اش نداشته باشد. او در مصاحبه تلویزیونی بهمن‌ماه خود گفت: ما به اسرائیل هشدار می‌دهیم تا مرتکب اشتباه نشوند که اگر این پیام را نادیده بگیرند قطعاً از صفحه روزگار محو خواهند شد.


او در ماه ژانویه نیز طی یک سخنرانی هزینه‌های نظامی آمریکا در منطقه را مورد سوال قرار داد و گفت: «آنها ۷ تریلیون دلار هزینه کردند، اما فایده‌ای نداشت، به گفته او، حضور پررنگ آمریکا در غرب آسیا به طور مشخصی توضیح می‌دهد که چرا به نظر او، ۴۰ میلیون آمریکایی زیر خط فقر، هستند». وی همچنین ادعا کرده که خروج ایالات متحده از سوریه نشان دهنده این است که ارتش آمریکا ضعیف و «بیمار» است.


گرچه ایران به دنبال درگیری نظامی نمی‌باشد، اما داشتن نگرش مثبت در مورد آینده روابط ایالات متحده و ایران همچنان سخت است. ایران آماده است تا حتی اگر لازم شد ماشه را هم بچکاند. تهدیدات و اقدامات آمریکا مانند قرار دادن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، نه تنها موجب عقب‌نشینی تهران نمی‌شود، بلکه حتی آن‌ها برای یک جنگ تمام‌عیار آماده هم هستند.


با این حال انتصاب جدید نمی‌تواند یک تغییر عمده سیاسی باشد چرا که سردار سلامی طی این سال‌ها نه تنها در سپاه پاسداران حضور داشته که حتی دومین مقام نظامی در کنار سردار جعفری بوده، بنابراین انتخاب او به فرماندهی ثابت می‌کند که تغییر اساسی در استراتژی رهبری سپاه، امری بعید است.

فرانس‌پرس: پهپادهای جنگی و اطلاعاتی ایران ناوهای آمریکا را رصد می‌کنند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تصریح کرد ناوهای آمریکا در خلیج فارس تحت رصد پهپادهای سپاه پاسداران ایران است.


فرانس‌پرس با اشاره به انتشار تصاویر پهپاد سپاه از ناوگان جنگی آمریکا به‌ویژه ناو هواپیمابر این کشور در آب‌های خلیج فارس، گزارشی با عنوان جاسوسی پهپاد سپاه پاسداران ایران از ناوهای جنگی آمریکا، منتشر کرد.


این گزارش تصریح می‌کند: در تصاویر ویدیویی منتشر شده یک پهپاد که بر روی بال‌هایش به خط فارسی و لاتین نام ابابیل سه نوشته شده بود، دیده می‌شود.


این پهپاد از پایگاهی بیابانی نزدیک دریا، به پرواز در می‌آید و پس از گذر از فراز یک ناو اسکورت، از بالای یک ناو هواپیمابر می‌گذرد که هواپیماهای جنگنده روی عرشه آن متوقف شده‌اند.


نیروی دریایی سپاه از همه تحرکات نیروهای تروریست آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس آگاهی دارد و از نزدیک و به‌دقت آنها را رصد می‌کند.


فرانس‌پرس نوشت: ابابیل در قرآن به‌گونه‌ای پرنده جادویی گفته شده که از شهر مقدس مکه در عربستان سعودی با پرتاب سنگ در برابر تهاجم و تجاوز ارتش فیل‌های یک پادشاه، محافظت کرده‌اند.


این ویدیو سه هفته پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده، سپاه را سازمان تروریستی خارجی دانست و نام آن را به فهرست سیاه (تحریم‌های) خود افزود. تهران نیز به سرعت با تروریست‌خواندن نیروهای نظامی آمریکا، با این اقدام واشنگتن مقابله به‌مثل کرد. سپاه یک نیروی نظامی عقیدتی است که به موازات ارتش منظم ایران فعالیت می‌کند و نیروی دریایی آن مسئول دفاع و حفظ امنیت خلیج فارس شامل تنگه راهبردی هرمز است.

ایران

مجلس پیگیر آزادی بازداشت‌شدگان روز کارگر

خبر اول اینکه، محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مجلس پیگیر آزادی بازداشت‌شدگان روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی است. محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تجمع روز کارگر و روز معلم مقابل مجلس و حواشی آن گفت: مجلس پیگیر آزادی بازداشت‌شدگان است و این موضوع در هیأت رئیسه مجلس هم باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ ما امیدواریم این افراد هرچه زودتر آزاد شوند. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در شرایطی که ما به نهایت نرمش در داخل نیاز داریم، این برخورد با کسانی که مطالبات صنفی دارند به صلاح نیست.

اینها مجلس شورای اسلامی را خانه خودشان می‌دانند و حتی ممکن است عصبانیت خود را به نمایندگان نشان دهند. ما نباید بین مجلس و نظام این همانی برقرار کنیم و بعد اگر کسی به مجلس اعتراض کرد آن را اعتراض به کلیت نظام بدانیم. وکیلی افزود: امیدواریم دوستان نگاه‌شان را تغییر دهند.

مهم‌ترین مغالطه این است که هر اعتراضی آشوب است؛ اگر اعتراض به هر نهادی را اعتراض به کلیت نظام بدانیم با این مغالطه دچار قضاوت غیرحکیمانه می‌شویم و مجبور به برخوردهایی خواهیم شد که در شرایط فعلی سودی به حال نظام ندارد و هزینه‌ساز است.

۳ رأی‌گیری استمزاجی درباره بنزین در جلسه غیرعلنی مجلس

خبر دیگر اینکه، نماینده قزوین در مجلس درباره جزئیات رأی‌گیری استمزاجی نمایندگان برای قیمت بنزین توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش فارس، سیده حمیده زرآبادی با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در این جلسه سه طرح به رأی گذاشته شد که نخستین پیشنهاد سهمیه‌بندی به صورت ۶۰ لیتر در ماه به قیمت هر لیتر ۱,۰۰۰ تومان و سهیمه آزاد ۲,۵۰۰ تومان بود که با ۵۷ رأی موافق و ۱۶۸ رأی مخالف رد شد.

این نماینده مجلس دهم برهمین اساس اضافه کرد: همچنین پیشنهاد قیمت یکسان ۱,۵۰۰ تومان هم با ۱۰۲ رأی موافق و ۱۲۷ رأی مخالف رد شد و نهایتاً پیشنهاد ادامه وضعیت موجود با ۱۴۵ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف از نمایندگان رأی مثبت گرفت.

طرح دوفوریتی برای ممنوعیت برگزاری افطاری با اعتبارات دولتی

شنیدیم که، نماینده خمینی‌شهر در مجلس از تهیه یک طرح دوفوریتی برای ممنوعیت برگزاری افطاری با استفاده از هزینه‌های دولتی خبر داد. محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من و آقای مفتح طرحی را با قید دو فوریت تدوین کردیم که در آن ممنوعیت دادن افطاری و هدایا از اعتبارات غیرشخصی پیش‌بینی شده است.

در این طرح تمام دستگاه‌های ذیل ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری از اینکه به عناوین مختلف از اعتبارات دستگاه‌هایشان افطاری بدهند منع می‌شوند. وی ادامه داد: این ممنوعیت سال ۱۳۹۷ در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، اما در بودجه سال ۱۳۹۸ این حکم حذف شد و راه برای این کار باز شد، لذا ما این طرح را تدوین کردیم تا جلوی این کار را بگیریم. دیروز البته وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای، برگزاری هرگونه مراسم افطار توسط بخش‌های ستادی، سازمانی، شرکت ها و موسسات تابع این وزارتخانه را ممنوع کرد.

ادعاهای حسینیان علیه منتظری و مشارکتی‌ها

دست آخر اینکه، روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی خود با برنامه اینترنتی رو در رو ادعاهایی را درباره آیت‌الله منتظری و مشارکتی‌ها مطرح کرده است.

به گزارش فارس، وی با ذکر خاطره‌ای از اطرافیان منتظری گفت: اطرافیان ایشان مرا تهدید به مرگ می‌کردند که چرا در دعاهای پس از سخنرانی اسمی از ایشان نمی بری؟ حسینیان گفت: امام خمینی (ره) در جمع آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه‌ای و مشکینی بعد از عزل آقای منتظری می‌گوید: منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی که تربیت می‌کند فاسد تربیت می‌کند.

حسینیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جنس امثال موسوی خوئینی‌ها را با امثال بهزاد نبوی متفاوت می‌دانم، امثال خوئینی‌ها اصالت چپ بودنشان را حفظ کرده‌اند و مصاحبه اخیرش علیه هاشمی نیز این را نشان داد. وی در پایان گفت: یکبار به کروبی گفتم می دانی مشارکتی‌ها می‌گویند آخوندها چیزی نمی فهمند و امثال تو را نردبان قدرت خودشان کرده‌اند؟ کروبی حرفم را تأیید کرد و گفت یکبار جلوی خودم هم گفتند و من هم بلافاصله عمامه‌ام را زمین زدم و گفتم حالا من هم مثل شما مکلا شدم، بیایید بحث کنیم ببینیم کدام‌مان بیشتر می‌فهمیم؟

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری اما در واکنش به این سخنان گفته است: «این حرف با سیره عقلا جور نیست. بسیاری از شخصیت‌های جمهوری اسلامی شاگرد آیت‌الله منتظری بودند.»او با بیان اینکه آقای حسینیان عناد خاصی با آیت الله منتظری داشته، خواستار واکنش «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» شد.

آرمان

عاقبت اعتماد به طلاگرام و هاتگرام

شنیده شد که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت: «بازی‌های بچه‌گانه و علائق حزبی و گروهی را در برابر مولفه‌های الزامی امنیت ملی در فضای سایبری کنار بگذاریم چراکه نتیجه اعتماد به طلاگرام و هات گرام، شکل‌گیری وضع موجود است.»

باج‌گیری آمریکا از عراق

شنیده شد که روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: آمریکا نمی‌خواهد عراق را در آغوش شرکت‌های اروپایی مانند «زیمنس» آلمان قرار دهد که رقیب شرکت‌های آمریکایی مانند «جنرال الکتریک» هستند. پمپئو به عبدالمهدی گفته است در صورتی که بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مستثنا خواهد شد که شرکت‌های آمریکایی در عراق تسهیلاتی به دست آورند تا در بخش انرژی برق قراردادهایی را اجرایی کنند.

شریعتمداری دادگاهی شد

شنیده شد که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان برای تفهیم اتهام درباره ۲۵ شکایت که ۲۱ فقره آن از سوی دولت مطرح شده، به دادگاه رفت. نهاد ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، وزارت نفت، وزارت ارشاد، وزارت صنعت، وزارت علوم و وزارت اقتصاد و دارایی شاکیان دولتی کیهان هستند و چند شکایت نیز از سوی اشخاص حقیقی و غیردولتی مطرح شده است که مرحوم دکتر یزدی، مهناز افشار و مهدی هاشمی از جمله آنها می‌باشند.

کدام کشور بالاترین دستمزد را دارد؟

شنیده شد که مؤسسه تحقیقات اقتصادی کره‌جنوبی اعلام کرد این کشور با پرداخت دستمزد ۱۰‌ هزار و ۳۰ وونی در هر ساعت (معادل ۸.۶۱ دلار) با احتساب روزهای تعطیل دارای بیشترین سطح حداقل دستمزد در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. این دستمزد بدون احتساب روزهای تعطیل ۸۳۵۰ وون (معادل ۷.۱۷ دلار) است. در بین ۳۶ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، ۸ کشور فاقد نظام حداقل سطح دستمزد هستند که عبارتند از: نروژ، دانمارک، سوئد، سوئیس، اتریش، ایتالیا، فنلاند و ایسلند.

تغییر چهار مدیرکل بانک مرکزی

شنیده شد که رئیس کل بانک مرکزی طی احکام جداگانه‌ای مدیران کل «عملیات و تعهدات ارزی»، «امور مجلس»، «بین‌الملل» و «آموزش و منابع انسانی» را منصوب کرد. به گزارش بانک مرکزی، با حکم دکتر عبدالناصر همتی، شیوا راوشی، به عنوان مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی و مهرزاد ذاکری به سمت مدیرکل امور مجلس منصوب شدند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی، حمید قنبری را به عنوان مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی و محمدحسین فلاحتکار را به سمت مدیرکل آموزش و منابع انسانی منصوب کرد. خاطرنشان می‌شود، مهدی اسلامی‌پناه به سمت مشاور رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد.

سفارت آلمان تخلیه شد؟

شنیده شد که خبری در فضای مجازی از جمله توئیتر دست‌به‌دست شد با این مضمون که سفارت آلمان در تهران در حال تخلیه کارمندان خود از ایران است و آن را به سایر سفارتخانه‌های اروپایی در تهران نیز تعمیم داده و مدعی شدند که سایر سفارتخانه‌های اروپایی نیز در حال خارج‌کردن خانواده‌های کارمندان خود از ایران هستند. منتشرکنندگان چنین اخباری دلایلی را در این خصوص مطرح هم کرده‌اند؛ از جمله جنگ، قطع ارتباط سیاسی و تغییر رژیم و… در همین خصوص خبرنگار فارس با پیگیری‌هایی که صورت داد دریافت که چنین خبری اساساً واقعیت ندارد و سفارت آلمان در تهران کما فی‌السابق در حال فعالیت است و کارمندان آن هم مشغول به‌کارند و خبری از تخلیه سفارتخانه نیست.

اشتیاق برای عکس‌گرفتن با المعز علی

شنیده شد که روزنامه استاد الدوحه از استقبال زیاد هواداران ایرانی از کاروان الدحیل به‌ویژه مهاجم سرشناس این تیم سخن به میان آورد. روزنامه استاد الدوحه نوشت که به‌محض ورود کاروان الدحیل به تهران هواداران ایرانی خواستار عکس‌گرفتن با بازیکنان این تیم شدند و بیشتر آنها به‌دنبال المعز علی، بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا بودند و این بازیکن هم برخورد خوبی با هواداران داشت. به نوشته این روزنامه قطری باشگاه استقلال با گل از کاروان الدحیل پذیرایی کرد و پیش از این هم باشگاه الدحیل چنین برخوردی با کاروان استقلال داشته بود. در دیدار رفت الدحیل توانست با سه گل به پیروزی برسد. الدحیل با هفت‌امتیاز در رده دوم جدول رده‌بندی است و تیم فوتبال استقلال هم با چهار امتیاز در رده سوم جای دارد.

اعتراض به تخریب علی دایی

شنیده شد که دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای خطاب به آقای محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت، اعتراض خود را نسبت به پخش گزارش یک‌طرفه و تخریبی علیه #علی_دایی در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو اعلام کرد. دکتر آشنا از دبیرخانه شورا خواست تا در اسرع وقت گزارش مذکور از منظر #رتوریکی تحلیل و نتایج آن ارسال شود. همچنین از دبیرخانه شورا خواسته‌شده طی یک مکاتبه مراتب اعتراض شورای نظارت در خصوص پخش گزارش #تخریبی و #یک_طرفه علیه علی دایی به سازمان صداوسیما ابلاغ شود. بخش خبری ۲۰:۳۰ در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ و پس از کنفرانس خبری روز جمعه علی دایی و افشاگری‌های او درباره باشگاه سایپا، اقدام به پخش گزارشی #یک_جانبه علیه علی دایی کرد.

تاج آرایش دفاعی گرفت

شنیده شد که مهدی تاج در واکنش به این مساله که انتخاب سرمربی تیم ملی دیر شده و آیا همچنان به‌دنبال مربی خارجی هستند، اظهار داشت: ما از ابتدا هم دنبال مربی خارجی بودیم و هنوز اتفاقی هم رخ نداده که دیر شود. فقط فیفادی اول بوده که از دست رفت و آن زمان کی‌روش تازه رفته بود. بعد از آن نه فیفادی و نه بازی دوستانه در میان بوده که از دست بدهیم. اکنون هم باید خودمان را برای بازی دوستانه با سوریه و کره‌جنوبی آماده کنیم. رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه برای انتخاب سرمربی تیم المپیک خیلی شفاف اعلام شد مربی ایرانی انتخاب می‌شود و آیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی شفاف می‌گوید که مربی داخلی انتخاب خواهد شد یا خارجی، عنوان کرد: مقام معظم رهبری اعلام کردند برای مقابله با تحریم‌ها باید آرایشی بگیریم و این آرایش در کشور وجود دارد، ما هم گفته‌ایم در فوتبال باید این آرایش دفاعی مقابل تحریم‌ها را داشته باشیم.

******

نظر شما