شناسهٔ خبر: 32704264 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جنس متفاوت سریال‌های تلویزیونی در رمضان 98

تدارک «سیما» برای تجربه متفاوتی از رمضان

صاحب‌خبر -




سعیده احسانی راد
خبرنگار
بیش از دو دهه از آغاز پخش سریال‌های ویژه ماه رمضان در تلویزیون می‌گذرد و شبکه‌های مختلف تلویزیون در این ایام وارد رقابتی تنگاتنگ برای ساخت سریال‌های تلویزیونی می‌شوند. طی این سال‌ها نظر سنجی‌ها نشان داده‌اند که پرمخاطب‌ترین سریال‌ها به ماه رمضان اختصاص داشته اند؛ سریال‌هایی که در طول مدت یک ماه سعی در جذب مخاطب دارند و تلاش می‌کنند با روایت قصه‌هایی جذاب مخاطب را پای تلویزیون بنشانند. در این میان، برنامه‌های پیشواز قبل از افطار هم مانند سریال‌های تلویزیونی از جذابیت خاص خودشان برخوردار بوده و مخاطبان خاص خودشان را  داشته‌اند. حال با آغاز ماه رمضان باید ببینیم با وعده‌هایی که مسئولان سیما داده‌اند آیا شاهد رمضانی متفاوت خواهیم بود.
معاون سیمای رسانه ملی همزمان با آغاز ماه رمضان از پخش سریال‌های تلویزیونی با سه جنس متفاوت روی آنتن خبر داد و گفت: پنج سریال «از یاد‌ها رفته»، «دلدار»، «برادرجان»، «صاحبدلان» و «جونگ میونگ» در شب‌های ماه رمضان از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج روی آنتن می‌رود.
«از یاد‌ها رفته» شبکه یک
سریال «از یاد‌ها رفته» به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان و کارگردانی بهرام بهرامیان هر شب ساعت ۲۲:۱۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
این سریال یک ملودرام تاریخی است که در ۲۵ قسمت ساخته می‌شود و داستان این سریال در سال ۱۳۱۹ می‌گذرد و درباره زندگی یک پزشک زن ایرانی به‌نام «فروغ» است که در فرانسه درس خوانده و به‌دلیل ناآشنایی از وضعیت کشور و آداب  و رسوم آن دچار بحران شدید می‌شود، اما....
حسین یاری، حسین پاکدل، هلیا امامی، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد ضیایی، سعید راد، مائده طهماسبی، یوسف مرادیان، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، ارسلان قاسمی، انوش معظمی، نیلوفر پارسا، امین ایمانی، حسین ملکی، هادی ساعی، روزبه معینی، صحرا اسدالهی، آهو فرشچی، فرید نوروزی، ابوالفضل عرب، فرزانه طهماسبی، فاطمه جمشیدی و... بازیگران این سریال هستند.
شبکه یک سیما همچنین قصد دارد در روز‌های ماه مبارک رمضان، مجموعه تلویزیونی دیدنی و جذاب «پایتخت ۵» را بازپخش کند که ساعت ۱۷:۱۰  پخش می‌شود.
شبکه دو از «دلدار» می‌گوید
سریال «دلدار» کاری از برادران محمودی در ماه مبارک رمضان ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. «دلدار» یک قصه عاشقانه است که در بستر عشق و اتفاقات اجتماعی که جوانان درگیر آن هستند از قبیل: ازدواج، شغل و انتخاب‌های متعدد اتفاق می‌افتد. خط اصلی داستان درباره آرش جوان نخبه دانشگاهی است که به‌دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند و به موازات آن یک داستان عاشقانه دیگر نیز در سریال روایت می‌شود. محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری بازیگران این سریال هستند. تا کنون نیز ۸۰ درصد از تصویربرداری «دلدار» انجام شده است و تصویربرداری سکانس‌های باقی مانده در تهران انجام می‌شود.
«دلدار» توسط آزیتا ایرایی و مهدی حمزه نوشته شده و در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
محسن چاوشی برای دلدار می‌خواند
بعد از همکاری نوید و جمشید محمودی با محسن چاوشی در سریال «سایبان»، این سه هنرمند، بار دیگر در مجموعه تلویزیونی «دلدار» که قرار است ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شود، با یکدیگر همکاری می‌کنند. چاوشی به‌عنوان خواننده تیتراژ پایانی این سریال انتخاب شده است که پخش تیتراژ دلدار با صدای محسن چاوشی بدون شک مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد.
«برادرجان» در شبکه سه
سریال «برادر جان» به‌کارگردانی محمدرضا آهنج به نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، سریال رمضانی شبکه سه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از این شبکه پخش می‌شود. «برادر جان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما ملودرامی اجتماعی مذهبی است که موضوع اصلی آن حق الناس است و در خلاصه داستان آن آمده است؛ برادری، برابری و جانفشانی سه برادر که زبانزد است و خدا و خلق از آنها در آسایش، به ناگه دچار حادثه‌ای می‌شود که نامش حق‌الناس است.
علی نصیریان، حسن پورشیرازی و حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد از بازیگرانی هستند که در این سریال بازی کرده‌اند.
سریال «امام علی(ع)» سریال رمضانی شبکه چهار
سریال «امام علی(ع)» به کارگردانی داوود میرباقری، در ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 24 پخش و روز بعد ساعت ۱۸ بازپخش می‌شود. در این سریال که داستان زندگی امیرالمؤمنین علی(ع) در شهر کوفه از دوران امامت تا شهادت آن حضرت به تصویر کشیده شده است، بازیگرانی چون «داریوش ارجمند»، «ویشکا آسایش»، زنده یاد «انوشیروان ارجمند»، زنده یاد «مهدی فتحی»، «پروانه معصومی»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «بهزاد فراهانی»، «اکبر عبدی»، «اصغر همت» و «شهره لرستانی» به ایفای نقش می‌پردازند.
«جونگ میونگ» سریال رمضانی شبکه پنج
سریال کره‌ای افسانه «جونگ میونگ» در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این سریال تاریخی محصول ۲۰۱۵ کره جنوبی به کارگردانی سنگ هو کیم است که در ۵۰ قسمت به مدیر دوبلاژی علیرضا باشکندی برای شبکه پنج سیما دوبله شده است.
در خلاصه داستان سریال کره‌ای «جونگ میونگ» آمده است: «جونگ میونگ» دختری شش هفت ساله فرزند ملکه و امپراطور بزرگ در کشور کوچک جوسان زندگی می‌کند. او طی چند دهه شاهد تغییرات سیاسی و نظامی کشور خود است و در تمام این سال‌ها با وجود خطرات بسیار، تلاش می‌کند تا کشورش را در شرایط دشوار جنگ با کشور‌های دیگر و از اختلافات داخلی نجات دهد. او در این راه برادر کوچک و پدر خود را از دست می‌دهد و خودش نیز به سرزمین دیگری فرار می‌کند و مجبور می‌شود به‌عنوان کارگر معدن به سختی کار کند. اما بعد از سال‌ها به کشورش بازمی گردد. او همواره با برادر‌های ناتنی خود که یکی بعد از دیگری بر تخت امپراطوری تکیه می‌زنند، همکاری و گاهی اوقات مخالفت می‌کند تا بتواند وطن کوچک خود را به کشوری قدرتمند تبدیل کند. جونگ میونگ به مسئول اداره اسلحه‌سازی به‌نام هونگ جو وون علاقه‌مند شده، اما...
خبری از جنگ‌های تلویزیون نیست
همانطور که مخاطبان تلویزیون در ماه رمضان سریال‌ها را دنبال می‌کنند برنامه‌های مذهبی قبل از افطار که حالت جنگ گونه هم دارند مخاطبان زیادی دارند، برنامه ماه عسل که هر سال با حاشیه‌های زیادی توسط احسان علیخانی از شبکه سه پخش می‌شد و انتقادات فراوانی را نیز داشته امسال به‌دلیل حضور علیخانی در برنامه عصر جدید از کنداکتور رمضان شبکه سه حذف شده است.
تلویزیون امسال تغییراتی را در برنامه‌های قبل از افطار داده و مثل هرسال برنامه‌های جنگ گونه خاصی را شاهد نیستیم. شبکه سه برای ویژه‌برنامه پیش از افطارش در سکوت خبری کامل تدارک ویژه‌ای دیده است. باکسی که در تمام سال‌های گذشته احسان علیخانی با «ماه عسل» آن را در اختیار داشت، حالا قرار است با برنامه جدیدی که هنوز نامش خبری نشده در اختیار یک خواننده قرار بگیرد.
بنیامین بهادری که بازیگری را هم در «سلام بمبئی» تجربه کرده، در راستای سیاست مدیر شبکه سه برای سلبریتی‌محوری و جذب چهره‌های مطرح در عرصه‌های مختلف هنری قرار است از ساعتی پیش از افطار تا افطار روی آنتن شبکه ۳ باشد و احتمالاً برنامه‌ای گفت‌وگومحور را روی آنتن ببرد.
شبکه پنج سیما
شبکه 5 هم مثل هر سال برنامه «جشن رمضان» را در کنداکتور دارد بیست و دومین برنامه «جشن رمضان» کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج به تهیه‌کنندگی سیدمحمد هاشمی اصل در ماه رمضان میهمان خانه مخاطبان می‌شود.

نظر شما