شناسهٔ خبر: 32681657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجوئیت |

سهمیه بندی بنزین چه زمانی و چگونه عادلانه است؟

بنزین و قیمت آن برای عموم مردم ایران مهم بوده و اخبار آن دنبال کنندگان زیادی را به همراه دارد و فی الواقع از آن جنس خبرهاست که در برگیری بسیار بالایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بنزین و قیمت آن همواره برای عموم مردم ایران مهم بوده و اخبار آن دنبال کنندگان زیادی را به همراه دارد و فی الواقع از آن جنس خبرهاست که در برگیری بسیار بالایی دارد.

سهمیه بندی بنزین هم که از مدتها قبل زمزمه انجام آن مطرح شده و بود و بسیاری موارد از جمله ثبت نام کارت سوخت گواه از پایان وضعیت فعلی عرضه بنزین داشت. اما به یکباره جامعه در هفته ای که گذشت دست خوش یک بازی رسانه ای و خبری غیرواقعی شد و این اتفاق باعث شد تا بار دیگر دقیق تر به موضوع سهمیه بندی بنزین رجوع شود.

موضوع سهمیه بندی بنزین اواخر سال گذشته و در قالب طرحی که عادلانه تر به نظر می رسید از سوی مجلس مطرح شد. طرح که در طی آن به هر ایرانی و کد ملی اش بنزین اختصاص پیدا می کرد و چنانچه فردی بنزین مختص به خود را مصرف نمی کرد دولت موظف به خرید آن و به نوعی پرداخت پول به وی بود. در این طرح تفاوتی بین فقیر و غنی نبوده و هر کس به اندازه مساوی بنزین سهمیه دار استفاده می کند.

اما در طرح فعلی سهمیه بنزین به هر خودرو اختصاص پیدا می کند و بدنبال آن مثل گذشته هر که پولدارتر باشد، خودروی بیشتری میخرد، انبار می کند، از سهمیه آن استفاده کامل را برای ماشین اصلیش می برد وبدون آنکه به جیبش فشار زیادی وارد شود از این سهمیه بندی هم گذر می کند و فشار به کارمند و قشر متوسطی که یک خودروی معمولی بیشتر ندارد وارد می شود.

در همین خصوص گفتگویی بین دو فعال توئیتری انجام شد با این سوال که سهمیه بندی عادلانه نیست؟ احسان مازندرانی روزنامه نگار اصلاح طلب و از عشاق مرحوم هاشمی رفسنجانی که در چند روز گذشته با توئیت تنبل خانه تعطیل می شود آشکارا به مردم ایران توهین کرده بود، با ژستی حق به جانب نوشت، ماهیانه ۶۰لیتر #بنزین هزار تومانی در کارت‌ سوخت خودرو‌های شخصی شارژ می‌شود؛ سالی ۷۲۰ لیتر. بیش از ۷۲۰ لیتر شامل نرخ #بنزین_۲۵۰۰_تومانی می‌شود که حدود ۵۸درصد را مصرف کننده و ۴۲درصد را دولت پرداخت می‌کند. معادله ساده است: بنزین بیشتر مصرف می‌کنیم باید بیشتر پول بدهیم؛ مشکلی است؟!

و در مقابل صادق نیکو از فعالان ارزشی توئیتر در پاسخ به وی نوشت، عادلانه نیست عادلانه اینه که هر ایرانی سهمیه بنزین بگیره نه هر خودرو ۳۰ لیتر هر ایرانی هرکی مصرف نکرد دولت ازش بخره الباقی قیمت ۵ تومن.

 

سهمیه بندی بنزین چه زمانی و چگونه عادلانه است؟

نظر شما