شناسهٔ خبر: 32632993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با ایلنا:

مادورو هرگز مصالحه را نمی‌پذیرد/ سرویس‌های اطلاعاتی ۶۰ درصد پرونده ونزوئلا را مدیریت می‌کنند

رئیس‌جمهوری ونزوئلا به هیچ وجه مصالحه را نمی‌پذیرد و شکاف در ارتش به حدی رسیده که دورنمای آینده ونزوئلا بسیار خطرناک خواهد بود.

صاحب‌خبر -

«هادی اعلمی فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین در تشریح آخرین وضعیت سیاسی در ونزوئلا و چشم‌انداز پیش‌روی دولت این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وقایع اخیر ونزوئلا که به درگیری مسلحانه میان دولت و اپوزیسیون این کشور به رهبری «خوان گایدو» منجر شد، از یک منحنی خاص تبعیت می‌کند. مبداء وقایع امروز ونزوئلا را باید حوادث ژانویه ۲۰۱۹ بدانیم که گایدو در آن زمان رسماً خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. این اتفاق بسیار مهم باعث شد تا دیدارهای بدون نتیجه در پشت‌پرده اتفاق بیافتد اما واقعیت این است که یکی از عناصر مهم این اتفاق‌ها، ادامه تحریم نفت و صنایع مرتبط به آن در کاراکاس است. باید بپذیریم که تحریم نفت ونزوئلا و تبدیل آن به تحریم تکنولوژی نفت این کشور تاثیر عمیقی در به وقوع پیوستن وقایع امروز داشته استو نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد؛ چراکه مردم ونزوئلا تنها به مسائل سیاسی معترض نیستند، بلکه نان شب و معیشت، یکی دیگر از دلایل خیزش عمومی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باعث شده ونزوئلا به صحنه درگیری‌های مسلحانه تبدیل شود، تعمیق شکاف میان نظامیان ونزوئلا است. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش حجم زیادی از کمک‌های بشردوستانه در مرز ونزوئلا به آتش کشیده شد و همین موضوع باعث شد برخی از نظامیان نسبت به این اقدام معترض شوند. در همان روزها بسیاری از مفسران خارجی گمانه‌زنی کردن که اختلاف میان نظامیان، تبعات بسیار خطرناکی برای دولت «نیکلاس مادورو» خواهد داشت و دقیقاً همین اتفاق رخ داد. باید توجه داشت که ایالات متحده تنها به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلا بوده و کماکان آنرا دنبال می‌کند اما موفه‌ای که باعث ادامه‌دار شدن این بحران و حتی شدت گرفتن درگیری‌های مسلحانه می‌شود، اصرار مادورو بر ابقاء در قدرت است. تردیدی نیست که دولت فعلی ونزوئلا پس از مرگ «هوگو چاوز» نتوانست نفرات غیر کارآمد را از گردونه قدرت خارج کند و همین موضوع موجب خلل در وضعیت جاری این کشور شد اما بخش دیگری از این وضعیت به سناریوهای خارجی مربوط است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اعمال قدرت از سوی مادورو می‌تواند موجب جنگ خونین داخلی شود، گفت: رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا به هیچ وجه مصالحه داخلی یا میانجیگری کشورهای دیگر را پذیرا نیست و حتی احتمال دارد طی روزها و هفته‌های آینده شاهد آغاز فاز اعمال قدرت از سوی او علیه معترضان باشیم. در این میان روسیه و چین هم وارد گردونه چانه‌زنی ونزوئلا شده‌اند و حتی داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مسکو به دنبال گفت‌وگو با واشنگتن در مورد پرونده ونزوئلا است اما تاکنون هیچ اتفاقی در این خصوص نیافتاده است. باید توجه داشت که روسیه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در ونزوئلا صورت داده و اینکه دیده می‌شود این کشور وارد تقابل با آمریکا شده، به این معناست که به درصدد نشان دادن قاطعیت خود به ایالات متحده است اما باید توجه کرد که اگر آمریکا به روسیه تضمین دهد که ضربه‌ای به سرمایه‌گذاری مسکو در کاراکاس وارد نمی‌شود، بدون تردید روس‌ها دست از حمایت مادورو بر می‌دارند.

اعلمی فریمان افزود: یکی دیگر از تحولات سیاسی ونزوئلا آزاد شدن «لئوپولدو لوپز» توسط دولت مادورو از زندان است. او یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به حساب می‌آید و عضو حزب اراده مردم است که نشان می‌دهد دولت ونزوئلا به دنبال وقت خریدن است. در این راستا نظامیان حامی خوان گوایدو که با بازوبندهای آبی به میدان آمده بودند توانستند به دنیا بفهمانند که شکاف جدی در ارتش ونزوئلا به وجود آمده است و همین موضوع مادورو را در موضع ضعف قرار داد. یکی دیگر از وقایع مهم تحولات ونزوئلا انتشار اخبار جعلی است. به عنوان مثال در یکی از اخبار جعلی آمده بود که مادورو در حال فرار از ونزوئلا است و در اینجاست که به روشنی متوجه سناریونویسی سرویس‌های اطلاعاتی رقیب دولت ونزوئلا به خصوص سازمان سیا می‌شویم. بر اساس داده‌های موجود سیاسی و میدانی ۶۰ درصد از نیروی محرکه تحولات ونزوئلا توسط سرویس‌های اطلاعاتی خط‌دهی شد و ۴۰ درصد باقیمانده توسط مخالفان و مردم ونزوئلا.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط در وضعیت کنونی به ضرر مادورو رقم خورده است. ویدئویی که اخیراً منتشر شده و در آن نشان می‌دهد که یکی از خودروهای ارتش ونزوئلا از روی مردم عبور می‌کند، موجب شد تا فضای بسیار تخریبی علیه مادورو و دولت وی به وجود آید و حتی برخی از رسانه‌های اعلام کردند که دولت ونزوئلا خط‌مشی سرکوب را در دستور کار قرار داده است. در این راستا جنگ سرد میان روسیه و آمریکا هم یکی از وقایع مهم این تحولات به حساب می‌آید. به گونه‌ای در گذشته هر دو قدرت با یکدیگر بر سر یک مساله مهم وارد چالش می‌شدند و نهایتاً مداخله نظامی فصل‌الخطاب تمام ماجراها بود؛ اما در وضعیت فعلی این روند تا حد زیادی تغییر پیدا کرده و ایالات متحده از «الگوی مداخله پنهان چندمرحله‌ای» در کشورهای حریف استفاده می‌کند که ونزوئلا هم از این امر مستثنی نیست.باید توجه داشت که در این معادله، روسیه به دنبال امتیاز است اما چین در لحظه آخر از این معادله کناره‌گیری خواهد  کرد. بنابراین آینده ونزوئلا در کوتاه مدت، آغشته با سرکوب و درگیری‌های ریز و نسبتاً درشت خواهد بود و تحریم‌های فلج کننده هم اوضاع را بدتر خواهد کرد.

نظر شما