شناسهٔ خبر: 32626010 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

جلسه‌ای برای تمام شدن آبمیوه‌های وزارت کشور!

«فیض‌ا... عرب‌سرخی» به نظارت قانونی شورای نگهبان بر مصوبات مجلس اعتراض کرد

صاحب‌خبر -


فیض‌الله عرب‌سرخی


جنوب نیوز: «فیض‌ا… عرب‌ سرخی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸، در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران پیرامون کارنامه اصلاح‌طلبان گفته است:

«شاید عملکردها آن اندازه که انتظار می‌رفت مطلوبیت نداشته است. البته باید به مشکلات و مسائل حاشیه‌ای هم توجه داشته باشیم. به هر حال دستگاه اجرایی در نظام سیاسی ما محدودیت‌هایی دارد و فعال مایشاء نیست و در بسیاری از حوزه‌ها اصلاً امکان تأثیرگذاری مستقیم ندارند.»

او تصریح می‌کند:

«در قوه مقننه هم با وجوهی از همین مسأله مواجه هستیم. چنان‌که در کشور ما بر اساس ساختار تعریف شده مصوبات مجلس به معنای قانون نیست بلکه آن بخش از مصوبات که به تأیید شورای نگهبان می‌رسد جایگاه قانونی پیدا می‌کند. بنابراین می‌بینم که در این ساختار دستگاه‌های رقیب چه برای مجلس و چه برای قوه مجریه وجود دارند و در یک رقابت خیلی صریح و روشن شرایط محدودکننده‌ای را برای این قوا که به نوعی اصلاح‌طلب‌ها در رأی‌آوری‌شان دخالت داشتند، ایجاد می‌کنند .»[۱]

*حقیقتاً این سطح از آوانگاردیسم و پیشرفت سیاسی در هیچیک از کشورهای دیگر جهان دیده نمی‌شود!

پیشرفتی که مسئولیت هیچ بخشی از افتضاحی که خود در اقتصاد خُرد کشور بوجود آورده را بر عهده نمی‌گیرد و در عوض معترض ساختار عقلانی نهادهای کشور می‌شود و مثلاً از این می‌گوید که چرا باید بر مصوبات پارلمان نظارت شرعی و قانونی وجود داشته باشد؟!

برخی محافل معتقدند بی‌مطالعگی و کتاب نخواندن در اردوگاه اصلاحات، در کنار ضریب ندادن رجال این اردوگاه به جوانان موجب پیرمغزی ستاد اصلاحات شده است.

و این پیر مغزی در کنار سوء سابقه سیاسی چپ‌ها و ایضا اصرار آنها بر رفتارهای دشمنانه‌ای مثل تحریم انتخابات و یا القای سیاست خیابانی به مردم؛ می‌رود تا آینده‌ای موهوم را در فراروی جریان سیاسی خاص در ایران قرار دهد.

***

جلسه‌ای برای تمام شدن آبمیوه‌های وزارت کشور!

«عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور به تازگی طی اظهاراتی در پایان بیست و یکمین جلسه"ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی" در محل وزارت کشور با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از سوی این ستاد برای نگرانی‌های اقتصادی مردم گفته است:

«چنانچه مواردی مثل ناامید کردن مردم، سیاه نمایی و آمار غلط و تحلیل‌های مبنتی بر آمار نادرست داده شود اول از طریق همین ستاد تذکر داده می شود و اگر تذکرات بیش از دو بار تکرار بشود و توجهی نشود قوه قضاییه ورود می کند.»

به گزارش خبرآنلاین، او می‌افزاید:

«مردم هم بدانند که ما بطور مستمر، مشکلات را رصد می کنیم و به مسئولان انتقال می دهیم. امیدواریم این ستاد با اقدام این امور بتواند در آرامش بازار و هم در مطالبات مردم و هم در کمک به دستگاه های اجرایی گام هایی را بردارد.» [۲]

* آقای رحمانی‌فضلی پیش از این هم در صحبت‌هایی بر ضرورت برخورد قضایی و امنیتی با «سیاه‌نمایی اقتصادی» بعنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل نگرانی مردم تأکید کرده بود .[۳]

مع‌الوصف اما نه تنها خبر یا اقدام خاصی در این زمینه مشاهده نشد بلکه شاهد دو چندان شدن حجم سیاه‌نمایی‌ها و نگران‌سازی‌های عامدانه در افکار عمومی هستیم…

البته ما پیش از این در وبلاگ مشرق توضیح دادیم که چالش اصلی رحمانی‌فضلی، با مجموعه دوستان خود در دولت و ستاد اصلاحات است که گوی سیاه‌نمایی را از دیگران ربوده‌اند و معلوم نیست موفقیت وزیر کشور در برخورد با آنها –در صورت وجود عزم واقعی- تا چه اندازه باشد؟

با این حال اما باید همچنان امیدوار ماند که وزیر کشور لااقل به صحبت‌های خود در پیشگاه مردم و رسانه‌ها عمل کند و اینطور به افکار عمومی القا نشود که این قبیل جلسات مهم که مستقیماً با امنیت مردم و خانواده‌های آنها در ارتباط هستند صرفاً برای مجلس‌آرایی و مثلاً تمام شدن آبمیوه‌های وزارت کشور برگزار شده‌اند!

برای شفاف‌تر شدن این آزمون نیز ما صحبت‌های یک ماه اخیر برخی رجال اصلاح‌طلب و دولتی و گزارش‌های منتشره از منابع خاص در فضای مجازی را نقل می‌کنیم و در ادامه باید منتظر ماند و دید که از ستاد تبلیغات اقتصادی چه خبری در زمینه برخورد با این افراد و ممانعت از بروز «فتنه اقتصادی» به گوش خواهد رسید؟

۱_ علی ربیعی: بیشترین خسارت در مقابل رئیس‌جمهور نامتعادل آمریکا (ترامپ) متوجه جامعه کارگری ایران است .[۴]

۲_ ریشخند آیات عظام دژاکام و علم‌الهدی در روزنامه شرق و کانال حزب اتحاد ملت به دلیل دفاع از دستاوردهای اقتصاد کلان ایران .[۵]

۳_ بیانیه دو اقتصاددان نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان مبنی بر شیوع فقر و نابرابری اقتصادی .[۶]

۴_ محسن صفایی‌فراهانی: ایران مثل غزه شده است… هیچ بانکی حاضر نیست با ایران نقل‌وانتقال پول کند، هیچ‌کسی حاضر نیست به ایران راحت جنس بفروشد .[۷]

۵_ سعید حجاریان در اشاره به مشکلات اقتصادی: مردم همچون سیل، بدون چارچوب به خیابان می‌آیند. [۸]

۶_ م رتضی مبلغ: وضعیت حاد است، مشکلات به حد انفجار رسیده و احتمال عبور مردم از همه وجود دارد .[۹]

۷_ گزارش روزنامه شرق در ویژه‌نامه نوروزی این رسانه پیرامون شیوع گرسنگی و فقر غذایی در ایران .[۱۰]

۸_ م حمدرضا تاجیکبا اشاره به مشکلات کشور: دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم ![۱۱]

۹_ صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ۷۰ درصد مردم نیازمند کمک غذایی هستند …[۱۲]

***

لکّه ننگ جمهوری اسلامی به روایت عاملان خرمای ۳۰ هزار تومانی

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در اظهاراتی در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته است:

«تلاش این ستاد این است که با ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف کمک کند تا لکه ننگ فساد از دامان جمهوری اسلامی ایران پاک شود»!

او در ادامه می‌افزاید:

«برای نظام مهم‌تر از برخورد با یک فساد، چه بزرگ و چه کوچک این است که چگونه از تکرار موارد مشابه آنها از همان گلوگاههای فسادزا در آینده جلوگیری شود.»

جهانگیری با اشاره به اینکه از سالها قبل شاهد بوده و هستیم که فسادهای بزرگ رخ داده در هر دوره‌ای، با ابعاد بزرگ‌تر در دوره های بعد تکرار شده، گفته است:

متاسفانه باید اعتراف کنیم که وقتی به دوره‌های مختلف گذشته نگاه می کنیم، می‌بینیم که با وجود همه حساسیت ها و تاکیدات، فساد در کشور توسعه یافته است.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تأکید می‌کند:

«در حال حاضر دو مساله مردم را خیلی آزار می دهد. اول فشارهای سنگین ناشی از تحریم های گسترده آمریکاست که زندگی مردم را از هر جهت با مضیقه مواجه کرده است. مساله دوم و مهم تر این است که مردم ببینند عده ای از این شرایط نیز برای کسب منافع خود سوءاستفاده می کنند. امید آمریکایی‌ها این است که فشارهای اقتصادی روی مردم اثر بگذارد و آنها را به ابراز نارضایتی عمومی بکشاند، در این شرایط همه ما باید تلاش کنیم تا فشارها از روی دوش مردم برداشته شود و شرایط زندگی آنها تسهیل گردد.» [۱۳]

*در اشاره به اظهارات جهانگیری باید این مصرع حضرت حافظ را زمزمه کرد که می‌فرماید: "تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز"...

اظهاراتی که اگر و فقط اگر ظن فساد به اخوان مقامات ارشد دولت نظیر مهدی جهانگیری و حسین فریدون نبود و نظارت جدی‌تری هم از جانب دولت بر قیمت‌ها صورت می‌گرفت؛ هیچ بازار داغی برای آنها وجود نداشت و جهانگیری نمی‌توانست بدون هیچ مؤاخذه‌ای تهمت «لکّه ننگ فساد» را به نظام اسلامی بزند.

درباره صحبت‌های جهانگیری گفتنی‌های مهمی وجود دارد:

یکم_ چیزی که بر دامن نظام اسلامی وجود دارد افتخار برخورد بدون اغماض با مفاسد در هر سطح و مقامی است نه لکّه ننگ فساد!

آقای جهانگیری باید بداند که لکه ننگ فساد هنگامی عارض می‌آید که نظام ایران نیز همچون کشور فرانسه به طرفداری از سرمایه‌داری اقدام به کاهش مالیات ثروتمندان و افزایش مالیات مستضعفین کند و یا مثل رژیم آمریکا از جنایت سعودی‌ها در یمن به صرف دریافت پول حمایت کند.

در واقع به لحاظ فلسفی و اسناد موجود، هیچ سندی مبنی بر وجود ننگ فساد اقتصادی یا سیاسی در کلان نظام اسلامی وجود ندارد.

هرآنچه از فسادهای هزاران میلیاردی که حالا بر سر زبان‌ها افتاده، در واقع پرونده‌هایی است که با آن برخورد قضایی صورت گرفته و یا در حال رسیدگی است، زیان‌های وارده به بیت المال در حال جبران و مجرمان نیز به سزای خیانت خود رسیده یا خواهند رسید.

دوم_ نگاه جهانگیری به فلسفه فساد دچار ایراد است.

به دیگر سخن اینکه او نمی‌داند که امر اصلی در برخورد با فساد اتفاقاً مسئله «برخورد» است ولاغیر. و اینکه فساد به دلیل ارتباط مستقیمی که با نفسانیت انسان‌ها دارد؛ همواره و در هر حکومتی و حتی در حکومت امام معصوم نیز امکان وقوع دارد.

از باب کنایه باید گفت که آقای جهانگیری گویا حتی «بیانیه گام دوم» رهبری نظام را نیز نخوانده است که معظم‌له در آن اشاره کرده‌اند که فساد در حکومت امیرالمؤمنین (ع) نیز وجود داشت.

سوم_ کنایه زشت «توسعه‌یافتگی فساد در ایران»! نیز همانطور که توضیح داده شد؛ هنگامی رواست که نظام اسلامی در مقابله با فساد مداهنه کرده باشد و یا در نزد مردم استنکافی پیرامون برخورد با فساد دیده شود.

اما افکار عمومی به رأی‌العین دیدند که برادر شخص آقای جهانگیری به دلیل ظن فساد اقتصادی چگونه مورد برخورد دستگاه‌های امنیتی قرار گرفت، برادر رئیس‌جمهور امروز چگونه در حال آمد و شد به دادگاه است، و جسد امثال درمنی و امیرمنصور آریا و وحید مظلومین چگونه بر دار مجازات آویخته شده است.

این رخدادها به این معنیست که اجازه توسعه یافتن فساد در ایران داده نمی‌شود.

چهارم_ اشاره جهانگیری به اینکه تحریم‌های دشمن زندگی مردم را از هر جهت با مضیقه مواجه کرده است نیز در حالت خوشبینانه، ادامه همان اشتباهات سابق او ارزیابی می‌شود.

کیست که نداند که اگر مردم ایران، امروز با خرمای ۳۰ هزار تومانی و کنسرو ماهی ۱۵ هزار تومانی و قیمت مسکن چند برابری مواجه شده‌اند تمام این مقولات نیست مگر عدم نظارت شخص آقای جهانگیری و دوستان ایشان بر قیمت‌ها!

عدم نظارتی تا آن حد لجام گسیخته که برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که جهانگیری نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بر قیمت‌ها نظارت کند؟

(پاسخی که یک مقام وزارت صمت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صراحتاً آنرا بیان کرد و گفت دخالت در قیمت‌ها را مخالف با رویه اقتصادی دولت می‌دانیم!)

در خاتمه نیز لازم به اشاره است که ما اطلاع داریم شخص آقای جهانگیری با اطلاعاتی که چندی قبل از نهادهای امنیتی به دست آورده، فهمیده است که دشمن به دنبال ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور است.

سؤال اینجاست که اگر ایشان می‌داند قصد دشمن چیست پس بیان اینهمه صحبت‌هایی که می‌تواند به شعار روی پلاکاردهای فتنه‌گران اقتصادی تبدیل شود برای چیست؟!

علت عدم نظارت بر قیمت‌ها نیز سؤال بعدیست که در عین اینکه می‌دانیم جهانگیری به لحاظ امنیتی توجیه شده است؛ به ذهن خطور می‌کند...

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7047/1/509672/0

2_ khabaronline.ir/news/1254802

3_ mshrgh.ir/930784

4_ mshrgh.ir/954568

5_ mshrgh.ir/954902

6_ mshrgh.ir/954277

7_ mshrgh.ir/951131

8_ mshrgh.ir/947227

9_ mshrgh.ir/950285

10_ mshrgh.ir/944980

11_ mshrgh.ir/948908

12_ https://www.farsnews.com/news/13971205001011

13_ https://www.isna.ir/news/98021005353/



نظر شما