شناسهٔ خبر: 32595027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در ادامه محکوميت هاي جهاني ضد جنايات آل سعود؛

اندیشمندان پاکستان اعدام های اخیر در عربستان را محکوم کردند

شخصیت های سیاسی، مذهبی و اندیشمندان برجسته پاکستان اقدام عربستان به اعدام ۳۷ نفر از مردم این کشور را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما،  شخصیت های سیاسی، مذهبی و اندیشمندان برجسته پاکستان اقدام عربستان به اعدام ۳۷ نفر از مردم این کشور را محکوم کردند. 

<div id="video-display-embed-code_3452146"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2414651/3452146?width=400&height=300"></script></div>
 
"مفتی گلزار احمد نعیمی" رئیس سازمان جماعت اهل حرم و از علمای اهل تسنن پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما در اسلام آباد ، گفت: شهادت های اخیر در عربستان در واقع کشتارهای فرا قضایی است و چنین اقداماتی غیرقانونی و برخلاف اصول انسانی است .
وی افزود: باید از این کشتارها جلوگیری شود و ظلم و ستم هایی که مداوم عربستان روی می دهد ، تاسف آور است؛ در کشورهای ایران، مصر، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر ، مردم با عقاید مختلف زیر یک پرچم زندگی می‌کنند و اکثریت بر اقلیت ظلم و ستم نمی کنند و مردم بی گناه که برای دفاع از حق خود تلاش می‌کنند، به شهادت نمی رسند.
وی تاکید کرد: چنین کشتارهایی که بدون بررسی در دادگاه انجام می شوند، شرم آور است و آن را محکوم می‌کنیم.
" ثاقب اکبر" معاون دبیرکل شورای همبستگی اسلامی پاکستان نیز در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به کشتار مردم یمن در حملات عربستان، گفت: همانگونه که کشتن مردم ، اقدامی غیر قانونی است و اقدام عربستان نیز به کشتار مردم کشورهای دیگر با حمایت نظامی آمریکا اقدامی ظالمانه و غیر قانونی است.
وی افزود: کشتار مردم یمن و استفاده بیش 10 میلیون دلار گلوله و مواد منفجره به طور روزانه در این کشور، بیش از این، نظام پادشاهی و دیکتاتوری عربستان را رسوا کرده است.
وی با انتقاد از مسوولان عربستان گفت: حاکمان عربستان براساس خواسته آمریکا تصمیم گیری می کنند، از این رو واژه "پادشاهی غلامانه" ، برای حکمران های عربستانی صدق می کند.
"عمر ریاض عباسی" استاد دانشگاه و فعال اجتماعی برجسته پاکستان هم گفت: قبل از هر چیز این اقدام وحشیانه، ظالمانه و تروریستی عربستان را محکوم می‌کنم. این کشتارها ؛تروریسم دولتی نامیده می شود.
وی تاکید کرد: کشتار مردم بی گناه از جمله روحانیون، کودکان، اندیشمندان و کسانی که برای ترویج دین اسلام کوشا هستند و همچنین حامیان حقوق بشر آن هم بدون هیچ دلیل و مدرک و بدون اینکه حق دفاع از خود را داشته باشند، شرم آور است زیرا در همه ی قوانین جهان، دفاع از خود حقی است که به انسان‌ها داده می شود.
وی با اشاره به حمایت های آمریکا و اسرائیل از رژیم آل سعود گفت: در واقع آمریکا و اسرائیل هستند که نقش اصلی در این گونه اقدامات وحشیانه عربستان را ایفا می کنند. این کشتار مردم بیگناه باید در سطح بین المللی به ویژه در سازمان همکاری کشورهای اسلامی بررسی شود.
"اسد عباس" مقاله نویس و خبرنگار پاکستانی نیز گفت: تا زمانی که قدرت های استکباری به حمایت های گوناگون از جمله حمایت نظامی و اقتصادی از عربستان ادامه می دهند، محکومیت زبانی این گونه اقدامات هیچ فایده ای ندارد ، زیرا عربستان همچنان به خود جرات این گونه ظلم و ستم ها را خواهد داد.
"مفتی امجد" اندیشمند و محقق پاکستانی نیز در این زمینه گفت: اعدام 37 نفر بی گناه در عربستان اقدامی وحشیانه و ظالمانه از رژیم آل سعود است. اتهامات بی پایه و اساس ضد این بی گناهان نشان می دهد این کشتار با هدف دیگر و به عنوان انتقام صورت گرفته است زیرا حکومت ظالم عربستان می خواهد به هر نحوی افراد مظلومی که برای گرفتن حق خود در برابر آنها ایستاده اند، از سر راه بر دارد.
وی افزود: این افراد بی گناه به اقدامات تروریستی و اقدامات ضد دولت محکوم شدند، در حالی که در همه ی جهان به چالش کشیدن سیاست های اشتباه دولت، حق طبیعی شهروندان است ، از این رو اعدام این افراد بی گناه آن هم تنها به دلیل اعتراض به سیاست های دولت، تاسف آور است.
وی با انتقاد از سکوت رسانه ها و نهادهای حامی حقوق بشر بین المللی در این زمینه گفت: رسانه های بین المللی و نهاد های حامی حقوق بشر نیز چشم خود را بر این اقدام ظالمانه بسته اند، در حالی که عربستان همچنان زیر سایه آمریکا و با حمایت اسرائیل اصول اخلاقی و انسانی را زیر پای می گذارد.
 
مصاحبه ها:
 مفتی امجد عباس - پژوهشگر و اندیشمند پاکستانی
 دکتر ثاقب اکبر - معاون دبیرکل شورای همبستگی اسلامی پاکستان
 

نظر شما