شناسهٔ خبر: 32580585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

حقوق معلمان حق التدریسی واریز می شود

صاحب‌خبر -

هدی هاشمی / چند سالی است که هفته معلم برای مسئولان آموزش و پرورش به هفته‌ای پراسترس تبدیل شده است.علتش هم نبود بودجه برای پرداخت مطالبات اصلی معلمان است.چندین ماه است که مسئولان آموزش و پرورش وعده دادند که حقوق عقب‌مانده معلمان را پرداخت کنند؛ اما هر باری که خبر پرداخت معوقات منتشر می‌شد و معلمان هم امیدوار به دریافت حقوق خود بودند، خبری دیگر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت که نشان از طی شدن فرآیند‌های اداری برای تامین بودجه داشت. تأخیر در پرداخت و ابهام در اعلام زمان پرداخت معوقات در این ماه‌ها البته واکنش‌هایی را از سوی معلمان به دنبال داشته است. آنها در فضای مجازی از وزیر آموزش و پرورش خواستند تا درباره تأخیر در بدهی هایشان توضیحاتی ارائه کند. آنطور که برخی از معلمان حق التدریسی می‌گویند فقط حقوق دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه سال 97 به حسابشان واریز شده است و آنها از مهر ماه سال 97 تا اردیبهشت 98 هیچ دریافتی نداشتند.
علاوه بر این معلمان طرح خرید خدمت هم چند ماهی است که دریافتی نداشتند. معلمانی که حتی با حقوق ماهانه 700 تا 800 هزار تومان حاضر به فعالیت شدند، اما همین اندک حقوق را هم بموقع دریافت نمی‌کنند. معوقاتی که البته بارها و بارها مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند که در تأمین اعتبار آن با مشکل مواجه شدند.دیروز موضوع پرداخت معوقات معلمان بحث اصلی معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بود.علی الهیار ترکمن در نشستی خبری که به مناسبت هفته معلم برگزار شد به چرایی عدم تحقق وعده‌های مختلف مسئولان آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان پرداخت و اعلام کرد: به دلیل برخی مسائل و مشکلات در بعضی از برنامه‌ها با کندی مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم بسیاری از تعهدات را بموقع انجام دهیم در همین رابطه باید بگویم که پرداخت مطالبات حق معلمان است اما با وقفه‌هایی مواجه می‌شود، هرچند ما تلاش کردیم با توجه به مقدورات دولت و محدودیت‌ها در تأمین منابع کلی کشور بتوانیم این موضوع را در سال 97 مدیریت کنیم. او البته تأکید کرد: ۲۶۱ میلیارد تومان از محل حساب ذخیره ارزی و ۵۶۶ میلیارد تومان از محل تنخواه سال ۹۷ برای پرداخت مطالبات معلمان اختصاص یافته است.وی تأکید کرد: هم‌اکنون آموزش و پرورش عدم تحول خود را ناشی از نهادهای بیرونی می‌داند و آنها نیز معترضند که آموزش و پرورش در راستای تحول حرکت نمی‌کند و برخی نهادها نیز تکالیفی بالاتر از حد انتظار برای آموزش و پرورش تعیین می‌کنند. از سوی دیگر برخی سیاستگذاری‌ها در راستای اهداف تحولی نیست. تمام ارکان دولت و مجموعه قانونگذاری کشور که به تسهیل شرایط اجرایی می‌توانند کمک کنند باید برای رسیدن به تحول با آموزش و پرورش همراه شوند.الهیار ترکمن افزود: اولویت اصلی ما پرداخت حقوق و عیدی معلمان بود و تلاش کردیم که با تأخیر همراه نشود. در سال 97، 33 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار مصوب حقوق ما بود که در 12 ماه سال 97، 34 هزار و 900 میلیارد تومان دریافت کردیم و روی پرداخت‌های اصلی متمرکز شدیم، پرداخت‌های کلان با حجم اعتبارات بالا به دلیل محدودیت‌ها، با مشکلاتی مواجه شد. وی با اشاره به این‌که ماهانه سه هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم، افزود: تلاش ما این است پرداخت‌های اصلی به معلمان با تأخیر مواجه نشود البته در سال 97 موارد دیگری نیز در دستور کار پرداخت‌ها بود و در تعطیلات نوروز از محل حساب ذخیره ارزی که دولت برای برخی دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش تأمین کرد، توانستیم بخشی از مطالبات را پرداخت کنیم.
او  با اشاره به این‌که به فرهنگیان قول داده‌ایم در راستای احترام به خواسته آنها از بیان جزئیات پرداخت مطالبات در رسانه‌ها خودداری کنیم، گفت: آنها می‌توانند اخبار تکمیلی و ریز جزئیات پرداخت مطالبات را از طریق سایت آموزش پررش رصد کنند. فرهنگیان معتقدند که سایر کارمندان دولت هم مطالباتی دارند، اما پرداخت آنها رسانه‌ای نمی‌شود اما پرداخت مطالبات آموزش و پرورش هر روز در رسانه‌ها منعکس می‌شود و این شیوه صحیح نیست. وی عنوان کرد: تخصیص سه ماهه آخر سال 97، 835 میلیارد تومان بود که در نوبت پرداخت خزانه قرار داشت اما در تاریخ 29 اسفند تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه به دلیل عدم تحقق منابع عمومی کشور باطل شد و وزیر آموزش و پرورش نیز از پرداخت مطالبات خبر داده بود اما چند روز پس از اعلام او تغییراتی در سیاست‌های بودجه‌ای دولت رخ داد و باعث شد این وعده محقق نشود و فرهنگیان وزیر آموزش و پرورش را متهم کردند که حرف خلاف واقع زده است. در تاریخ 5 فروردین 98 اعتباری را دریافت کردیم اما میزان آن بسیار کمتر از رقمی بود که به ما قول داده بودند. بنابراین پرداخت مطالبات را اولویت بندی کردیم که شامل حق‌الزحمه معلمان خرید خدمات و حقوق معلمان خارج از کشور بود. هفته گذشته 261 میلیارد تومان از باقیمانده تخصیص سال 97 از محل حساب ذخیره ارزی محقق شد. همچنین روز شنبه هفته جاری 566 میلیارد تومان هم از محل تنخواه 97 محقق شد که به حساب استان‌ها بابت پرداخت حق التدریس‌ها و حق‌الزحمه امتحانات واریز شده است.

نظر شما