شناسهٔ خبر: 32572744 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نامزدهای نمایش های برتر جشنواره خلیج فارس معرفی شدند

بندرعباس- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد نامزدهای نمایش های نخستین جشنواره مونولوگ(تک گویی) برتر برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس را شهرستان های میناب، گچساران و شهرکرد اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

کاظم قاسم زاده عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نمایش های 'گم گشته' از شهرستان گچساران، 'هیچ کس به لک لک ها چیزی نگفت'از شهرستان شهرکرد، 'سکوت کن' و نمایش 'این بار چیچکا نیست' هردو از میناب نامزدهای نمایش برتر برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس هستند.
وی در ادامه در خصوص سایر برگزیده ها و تقدیر از نمایش های نخستین جشنواره تئاتر مونولوگ(تک گویی) خلیج فارس حاجی آباد گفت: در بخش نویسندگی از نمایش های 'گم گشته' به نویسندگی و کارگردانی داود پارسا از شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد، 'هیچ کسی به لک لک ها چیزی نگفت' مهدی جعفری فارسانی از شهرکرد (رتبه دوم به طور مشترک)، 'سکوت کن' به نویسندگی علی رحیمی و 'از اینجا چیچکا نیست' به نویسندگی جعفر قاسمی(رتبه سوم به طور مشترک) تجلیل شد.
دبیر نخستین جشنواره ملی مونولوگ خلیج فارس ادامه داد: همچنین از نمایش 'خدا برای چه کسی به خواستگاری می رود' از شهرستان بندرعباس به نویسندگی اثر عباس دهقان نیز تقدیر شد.
قاسم زاده گفت: نمایش های 'سکوت کن' علی رحیمی و نویسنده نمایش 'از اینجا چیچکا نیست'جعفر قاسمی هر دو از شهرستان میناب هستند.
وی در ادامه در خصوص انتخاب بهترین کارگردانی به نمایش های 'گم گشته' به کارگردانی داوود پارسا (گچساران)، 'سکوت کن' علی رحیمی(میناب)، 'هیچ کس به لک لک ها چیزی نگفت' مهدی جعفری فارسانی(شهرکرد) اشاره کرد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد گفت: در این دوره از جشنواره سلمه رضایی به دلیل بازی در نمایش 52 درجه سعید حسن زاده از بندرعباس ومعصومه فیروزی مبلغ در نمایش 'سکوت کن' علی رحیمی میناب به عنوان بهترین بازیگران زن انتخاب شدند.
قاسم زاده گفت: رتبه اول بازیگری مرد نخستین جشنواره تئاتر مونولوگ(تک گویی) خلیج فارس به مهدی جعفری فارسانی به خاطر نمایش 'هیچ کس به لک لک ها چیزی نگفت'، تعلق گرفت.
وی تصریح کرد: همچنین رتبه دوم بازیگری مرد به طور مشترک به داوود پارسا به خاطر نمایش 'گم گشته' و عباس دهقان بخاطر نمایش'خدا برای چه کسی به خواستگاری می رود' تعلق گرفت و ابوالقاسم احدیان به خاطر نمایش 'این بار چیچکا نیست' جعفر قاسمی از شهرستان میناب رتبه سوم را کسب کرد.
به گفته دبیر نخستین جشنواره ملی مونولوگ خلیج فارس، در این جشنواره امیرعباس موسی پور برای نمایش 'سیلاب' از حاجی آباد تقدیرشد.
جشنواره ملی مونولوگ خلیج فارس از صبح روز شنبه هفتم تا عصرهشتم اردیبهشت در شهرستان حاجی آباد برگزار شد و 3 نمایش برگزیده این جشنواره همزمان با نهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس که با حضور وزیر ارشاد در بندرعباس برگزار می شود، تجلیل می شوند.
محمد قویدل فرد، فریده گرمساری و سعید موحدی داوری نخستین جشنواره ملی مونولوگ خلیج فارس را برعهده داشتند.
در این دوره از جشنواره 22 نمایش از هرمزگان، تهران، شهرکرد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر واهواز دریافت شد که بیش ترین آثار مربوط به استان جنوبی کشور بود.
تک گویی شیوه ‌ای نمایشی است که از اواخر قرن 19 در نمایشنامه ‌نویسی و داستا‌ن ‌نویسی متداول شده است.
در این شیوه ذهن‌ گرایی و درون‌ گرایی مد نظر است که البته با دو رویکرد بیرونی و درونی ارائه می شود، در تک گویی درونی آن چه در نمایش شنیده می ‌شود در خلوت و تنهایی شخصیت می‌ گذرد.
در این شیوه ادبی و نمایشی، هدف وانمایی درونی های برهم ریخته نمونه‌ هایی از آدم ‌هاست که در شرایط معمول قرار ندارند که این وضعیت در زمان جنگ و بلایای طبیعی بیشتر بروز پیدا می ‌کند.
به گزارش ایرنا، آیین نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس شامگاه سه شنبه دهم اردیبهشت با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان بلندپایه کشوری و استانی، پژوهشگران و هنرمندان در تالار شهید آوینی برگزار می شود.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.
9887/ 6048

نظر شما