شناسهٔ خبر: 32535493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ظریف: به‌زودی به« کره شمالی »می‌روم/ درباره تبادل زندانیان آمریکا باید جدی باشد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برنامه خود برای سفر به کره شمالی خبر داد و گفت به زودی زمان آن تعیین خواهد شد/ مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب های متعددی است و آنچه مطرح کردید، یعنی خروج از NPT یکی از آنهاست.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برنامه خود برای سفر به کره شمالی خبر داد و گفت به زودی زمان آن تعیین خواهد شد.


محمد جواد ظریف عصر شنبه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تا کنون با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است، آیا برنامه ای برای دیدار با دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم دارد؟ این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: در جریان برنامه رئیس جمهوری نیستیم اما در برنامه های کاری من این سفر وجود دارد و به زودی تاریخ آن را تعیین می کنیم.

**چرایی طرح 'تیم ب' حتی در فاکس نیوز

خبرنگار ایرنا پرسید: در مصاحبه های متعدد تاکید بر 'تیم ب' شامل بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید شده است و حتی در شبکه فاکس نیوز هم به آن پرداخته اید، آیا پیام خاصی مد نظر بوده است؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: می خواستیم مردم آمریکا واقعیتی را بدانند که بسیاری مبتنی بر داده های عینی و نه اتهام یا تهدید است. گروهی هستند که به طور رسمی تا کنون مسئولیت بسیاری از سیاست های خطرناک آقای ترامپ را به عهده دارند.
وی اظهار کرد: 17 سال پیش نتانیاهو در کنگره آمریکا پیشنهاد حمله به ایران داد، نتانیاهو اخیرا قبل از انتخاباتش درباره اعلام بی پایه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عبری توئیت کرد که این کار ترامپ بر اساس پیشنهاد او انجام شده است.
ظریف ادامه داد: بر اساس شنیده ها برخلاف اینکه ترامپ شرط استخدام بولتون را شروع نکردن جنگ دیگری دانسته بوده است اما آقای بولتون سیاست دیگری را دنبال می کند. در سخنرانی اجیر شده ایشان در جلسه منافقین که 50 هزار دلار رسما برای آن پول گرفته و در برگه های مالیاتی وی موجود است، می گوید سال آینده در ایران خواهیم بود.
وی اضافه کرد: هفته گذشته پمپئو در اجلاس ایرانی ها، حتی اقدامات غیرقانونی برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را رد نکرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برخی کشورهای کوچک منطقه دراعلامیه آقای ترامپ نام برده شدند به عنوان کشورهایی که به آمریکا تضمین دادند و برای این کار تشویق کرده اند.
ظریف با بیان اینکه این اقدامات با اهداف اعلامی ترامپ در کارزار انتخاباتی او حتما مغایرت دارد، گفت: ترامپ بر اساس وعده های انتخاباتی انتخاب شد و خیلی هم به این وعده ها متعهد مانده است، برخی از این وعده ها همچون خروج از برجام و شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، وعده های غلط بوده است و وعده های درستش هم این بوده که آمریکا را درگیر یک ماجراجویی بی جا نکند.
وی افزود: لذا باید این تذکر داده می شد که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طللب است. این واقعیت باید برای مردم آمریکا گفته شود. این واقعیت؛ موضوع جدیدی نیست اما فضا را به قدری با تبلیغات و هوچی گری سنگین کرده اند که بسیاری از کسانی که به این واقعیت باور دارند، جرات این را ندارند که این واقعیت را به راحتی به زبان بیاورند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: برای همین است که به زبان آوردن این واقعیات در این محیط هم لازم است و هم می تواند در شکستن این فضای اختناق خبری بر خلاف ادعای آزادی، موثر باشد.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب فاکس نیوز برای ارسال پیام خاصی بود، گفت: برای پیام ویژه ای نبود، مدت ها پیش، از طرف فاکس درخواست مصاحبه با رئیس جمهوری و یکبار هم برای مصاحبه با من در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داده شده بود که به دلیل هماهنگ نشدن از قبل، انجام نشده بود.
وی افزود: فاکس نیوز رسانه ای است که بخشی از مردم آمریکا به خصوص مردم سنتی، ایالت های میانی و کسانی که با این دولت ارتباط نزدیکی دارند، با آن مانوس هستند و از این رسانه استفاده می کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: نیاز بود در شرایط کنونی و به خصوص گروهی که کشور آمریکا را در جهت منافع اسرائیل جهت می دهند، جهتی که با منافع آمریکا هم احتمالا تناقض جدی دارد و خود ترامپ هم در مبارزات انتخاباتی به صراحت آن را گفته بود. سوق دهند.
ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی با اتکا به مردم توانسته از فشارها عبور کند، این بار هم مردم ایران برخلاف همه فشارهای آمریکا از همیشه منسجم تر و متحدتر حضور دارند و وظیفه ما به عنوان دولت این است که این فشارها را به حداقل برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: از این رو، لازم است که پیام به صورت واضح به گروه های مختلف فکری وسیاسی آمریکا منتقل شود که انتخابی که انجام می دهند یا طراحی هایی که توسط اسرائیل صورت می گیرد، چه نتیجه ای خواهد داشت.

**واکنش به اظهارات آمریکا درباره تبادل زندانیان
ظریف درباره پیشنهاد تبادل زندانی ها بین ایران و آمریکا و اینکه آیا پاسخی از آمریکایی ها دریافت کرده است یا خیر، گفت: پاسخی که وزارت خارجه آمریکا داد، نشان دهنده ذهنیت این دولت آمریکا است که در همه زمینه ها ادعا دارد و فقط برای تبلیغات استفاده می کند. آمریکایی ها باید جدی باشند و بدانند اگر با کشورهایی که دنباله روی آنها هستند و با دستور با آنها صحبت می کنند، با مردم بزرگ ایران باید به گونه ای دیگر صحبت کنند.

**پاسخ به اظهارات هانت
وی درباره واکنش جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس به این پیشنهاد هم اظهار کرد: او بی جهت خود را وارد موضوعی کرد که ربطی به او نداشت.

** پاسخی به شائبه ها درباره دکترای دور زدن تحریم
ظریف در پاسخ به اینکه چرا اظهار شد ایران در دور زدن تحریم ها دکترا دارد، گفت: ایالات متحده 40 سال است که ایران را با تحریم های متفاوتی روبرو کرده است، در روزهای اخیر شنیدیم که پوششی که مقامات آمریکایی بر روی سیاست ضد مردمی ایران می گذاشتند را هم کنار گذاشته اند.
وی افزود: آنها به صراحت اعلام می کنند که هدف این تحریم ها، مردم ایران هستند و می خواهند به مردم ایران فشار آورند تا علیه دولت اقدام کنند، بیانیه ها و صحبت های آنها کاملا مشخص است که مردم ایران هدف این تحریم ها است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ایران در طول 40 سال گذشته هیچ گاه از تحریم استقبال نکرده و برای مقابله با آن اقدام کرده است، برجام نشان دهنده آن بود که می توان تحریم ها را از طریق مذاکره برطرف کرد و اگر چنین چیزی باشد جمهوری اسلامی طرفی نیست که تعهدات خود را زیر پا می گذارد و نشان داده شد که این طرف مقابل مخصوص آمریکایی ها هستند که برای تعهدات خودشان پشیزی ارزش قایل نیستند.

**مقابله با تحریم، تنها راه حل باقی مانده
ظریف با تاکید بر اینکه آزمایش گفت گو با آمریکایی ها انجام شد، گفت: این مذاکرات در ابتدا به نتیجه رسید اما در نهایت آمریکایی ها نشان دادند طرف مذاکره قابل اعتمادی نیستند.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تنها راه باقی مانده برای جمهوری اسلامی، مقابله با تحریم ها است. کاری که می تواند توسط مردم و دولت و با اقدامات مختلف انجام شود و نتیجه آن کاهش وابستگی به نفت، افزایش میزان درآمد غیر نفتی، تولید داخلی و صادرات غیر نفتی است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینها اقداماتی است که در حال حاضر و آینده با برنامه ریزی هایی که دولت، بخش خصوص و وزارت امور خارجه دارند، انجام خواهد شد.
ظریف یادآور شد:عبور از تحریم ها، دشواری هایی دارد. در این مسیر هیچ کشوری به اندازه ایران به دلیل نیاز، دارای تجربه نیست و با استفاده از این تجربه و با اتکای به مردم، میزان فشار این تحریم ها به مردم به حداقل خواهد رسید.

**سفر به دو کشور همسایه و روسیه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که شنیده شده است در آینده سفری به روسیه خواهید داشت هم گفت: در 10 روز آینده در قالب همکاری های دو جانبه به روسیه خواهم رفت و قبل از آن به دوکشور همسایه سفر می کنم. هممانگونه که گفتیم همسایگان ما همواره اولویت های ما هستند.

**
ظریف:  انتخاب‌های جمهوری اسلامی متعدد است

ظریف در پاسخ به این سوال که پیش از این مساله خروج از ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح اتمی) به عنوان یکی از گزینه ها مطرح می شود اما در این سفر به آن نپرداختید هم گفت: انتخاب های جمهوری اسلامی متعددد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب های متعددی است که آنچه مطرح کردید، یکی از آنها است.

**موضع ایران در قبال اصلاح ان پی تی
خبرنگار ایرنا پرسید: نشست سوم اصلاحات ان پی تی از دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز می شود، موضع ایران در قبال اصلاحات این معاهده چیست؟
رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: همواره تاکید کرده ایم که ان پی تی سه پایه دارد که باید همزمان حرکت کند، همکاری صلح آمیز در حوزه هسته ای، عدم اشاعه و تضمیمن های امنیتی برای کشورهای غیر هسته ای که نباید مورد تهدید قرار گیرند.
ظریف خاطرنشان کرد: ضروری است همه این ها به خصوص پایه سوم همزمان پیش برود. مهم ترین تضمین، خلع سلاح هسته ای است، کاری که کشورهای هسته ای به هیچ وجه انجام نداده اند.
وی با تاکید بر اینکه این سیاست اصلی ما است، ادامه داد: بحث خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و خطر جهانشمول نبودن ان پی تی دیگر مساله مد نظر ایران است. اینکه رژیم صهیونیستی در داخل ان پی تی نیست و سلاح های این رژیم به عنوان بزرگترین خطر بری امنیت جهان ومنطقه مطرح است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این موضوعات حتما توسط ما در اجلاس مطرح خواهد شد. ضرورت احترام به حق داشتن کشورها برای داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز نکته دیگری است که مطرح خواهیم کرد.

**فرصت اندک اروپایی ها
ظریف در واکنش به تاخیر اجرایی شدن تعهدات اروپایی ها در قبال برجام و عملیاتی کردن سازوکار حمایت مالی (اینستکس)گفت: اروپایی ها یکسال فرصت داشتند و متاسفانه اقدام عملی نکردند؛ انتظار ما این است که نشان دهند این طور نیست و فکر نمی کنم فرصت زیادی برای آنها نمانده باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه برای شرکت در نشست بزرگداشت روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که در سازمان ملل متحد برگزار شد، به نیویورک سفر کرده است.

نبرد دیپلماسی در سنگر ترامپ

«مصاحبه ظریف با کانال تلویزیونی محبوب ترامپ: ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست »، «چرا ظریف «فاکس نیوز» را برای مصاحبه انتخاب کرد؟»، «سیگنال ظریف و درس‌هایی از مذاکرات کره شمالی» و «تحریم نفت ایران، توفیق اجباری برای اصلاحات اساسی» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

به گزارش گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** مصاحبه ظریف با کانال تلویزیونی محبوب ترامپ: ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست
به گزارش «عصرایران»، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از فرصت حضور یک هفته‌ای خود در نیویورک استفاده کرد و در یکی از کم‌سابقه ترین رویدادها در مقابل دوربین شبکه خبری محافظه کاران آمریکا یعنی «فاکس نیوز» نشست. این اقدام نادر وزیر خارجه ایران از نگاه بسیاری از ناظران و تحلیلگران به معنای رساندن پیغامی مستقیم به دونالد ترامپ از طریق شبکه خبری محبوب او، تحلیل و تعبیر شده است.

ترامپ تا کنون بارها و بارها از فاکس نیوز و تیم خبری این شبکه تحلیل کرده و در نقطه مقابل همه رسانه‌ها و شبکه‌های خبری دیگر آمریکا را با انگ «رسانه های جعلی» نواخته است. او هر روز اخبار و گزارش ها را از طریق فاکس نیوز دنبال می‌کند.

حالا هم در اتفاقی نادر محمد جواد ظریف در برنامه گفتگوی هفتگی مجری معروف فاکس نیوز، «کریس والاس» نشسته و با او مصاحبه‌ای اختصاصی انجام داده است و قرار است این مصاحبه در روز یکشنبه – فردا- پخش شود و ترامپ به احتمال فراوان این مصاحبه را از شبکه تلویزیونی محبوب خود خواهد دید.

شبکه فاکس نیوز از روز جمعه تیزرهای این گفت و گوی ویژه را پخش می‌کند. ظریف در بخش‌هایی از این مصاحبه جان «بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ را به همراهی برخی کشورهای منطقه از جمله اسراییل و عربستان سعودی- تیم ب از نگاه ظریف شامل: بولتون، بن سلمان، بن زاید و بی‌بی ( نتانیاهو)- به جنگ‌طلبی با ایران متهم می‌کند. او سپس می‌گوید باور ندارد که ترامپ خود خواهان جنگ با ایران باشد و تنها هدف او وارد کردن فشار حداکثری برای به تسلیم کشاندن ایران می‌داند و البته بر این نکته نیز تاکید می‌کند که این هدف ترامپ محکوم به شکست است، و این گونه دیپلمات کارکشته ایرانی، تلاش دارد پیام مستقیم دیپلماتیکی به ترامپ منتقل کند.

**چرا ظریف «فاکس نیوز» را برای مصاحبه انتخاب کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن، نوشت: تاجیک درباره سفر وزیر امور خارجه به نیویورک گفت: به عقیده من، این سفر با یک رویکرد خوب و یک مقدمه داخلی آغاز شده. احساسم این است که یک اجماعی در کشور وجود دارد که ترامپ را خلع سلاح کنیم. وجود اردوگاهی متشکل از ترامپ، نتانیاهو و عربستان به صلاح نیست و فکر می کنم ما به یک نوعی سیاست تفرقه‌ای بین اینها یا جدا سازی اینها را از هم بکنیم.

او ادامه داد: حتی به عقیده من در تیم ترامپ هم افراد متعددی وجود دارند و ما نباید همه را با یک چوب برانیم. جان بولتون یک دیدگاه دارد؛ پمپئو یک دیدگاه و وزارت خارجه یک دیدگاه دیگر. ما نباید با امریکا به صورت یک کل برخورد بکنیم. بلکه باید سعی کنیم در درون آمریکا هم بخش‌های مختلف را مورد خطاب قرار بدهیم از جمله مردم امریکا. اینکه آقای ظریف در بدو ورودش در آن جلسه پیشنهاد تبادل زندانیان را تکرار کرد نشان می دهد که ما هم رویکرد انسانی را مورد توجه قرار داده ایم و هم اینکه می خواهیم مسائلمان با امریکا به خصومت و رودررویی سوق پیدا نکند.

تاجیک درباره مصاحبه بی سابقه ظریف با فاکس نیوز که یکی از مهمترین و جدی ترین رسانه های طرفدار ترامپ است، اظهار داشت: مصاحبه با فاکس نیوز اقدام بسیار خوبی است. فاکس نیووز رسانه ترامپ است. این اقدام نشان دهنده این است که ظریف می خواهد با ترامپ مستقیما صحبت کند. بنده این اقدام را خوب می بینم. اما درباره این که ترامپ چگونه برخورد خواهد کرد، احساس می کنم ترامپ در حال اماده کردن توییت خود است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه با دست پس می زنند با پا پیش می کشند. از یک طرف همان طور که برایان هوک می گوید دنبال مذاکره هستند، اما از آن طرف مثلا وقتی بحث زندانیان را مطرح کردیم، آن استقبالی که از منظر مسائل انسانی موردنظر بود، نشد. اما من امیدوارم حداقل این اقدام ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز مقداری آمریکایی ها را متقاعد کند که که این پیام‌ها را که چه درمورد زندانیان و چه در مورد موضوعات دیگر بتوانیم پی بگیریم.

تاجیک همچنین گفت: همان طور که فاکس نیوز نزد ترامپ عزیز است سی ان ان مورد خشم اوست؛ اگر ظریف با سی ان ان مصاحبه می کرد می گفتیم می خواهد ترامپ را بیازارد. اما وقتی با فاکس نیوز مصاحبه می کند مفهومش این است که می خواهد حرفش را مستقیم به ترامپ بگوید و بابی را برای اقدامات بعدی بگشاید.

** سیگنال ظریف و درس‌هایی از مذاکرات کره شمالی
تارنمای خبری «فرارو» گزارش داد: بار دیگر زمزمه آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا مطرح شده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، اواخر هفته گذشته طی سخنرانی در یک اندیشکده در نیویورک، پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا را ارائه کرده است. امری که به طور گسترده به عنوان سیگنالی برای مذاکره با آمریکا قلمداد شده است. هنوز نمی‌توان گفت که آیا بزودی بین ایران و آمریکا مذاکراتی شکل خواهد گرفت یا خیر. کما اینکه نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا دو طرف واقعا تمایلی به مذاکره دارند یا اینکه صرفا مانور می‌دهند. اما از مجموع رفتار‌ها و دیپلماسی عمومی ظریف در نیویورک اینگونه برمی‌آید که او زمینه‌سازی برای مذاکرات را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه اختیاراتی به دست آورده است.

برای فهم بهتر مسیر پیش روی مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا و همچنین درک بهتر رویکرد فعلی ظریف، واکاوی مذاکرات آمریکا و کره شمالی، که اکنون به مرحله حساسی رسیده، ضروری است. ظریف، که در زندگی حرفه‌ای خود در مذاکرات متعددی حضور داشته است، مطمئنا روند مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ را رصد می‌کند. به نظر می‌رسد که او با بهره‌گیری از تجربه مذاکرات آمریکا و کره شمالی، مدلی برای تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا طراحی کرده که بر اختلاف‌افکنی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و دیگر مقامات دولت او، خصوصا جان بولتون، مشاور امنیت ملی، استوار است.

ظریف به خوبی می‌داند که امکان مذاکره با افرادی مثل بولتون و پومپئو وجود ندارد و حتی اگر چنین مذاکره‌ای اتفاق بیافتد، راه به جایی نخواهد برد. بنابراین، راهبردی طراحی کرد که بر مبنای آن به طور مستقیم به ترامپ سیگنال دهد. گفتگوی ظریف با محافل رسانه‌ای حامی ترامپ در همین راستا قابل ارزیابی است. در واقع، الان مهمترین مشکل ظریف این است که او به بولتون و پمپئو اعتمادی ندارد، ولی در عین حال کانال مستقیمی با ترامپ هم ندارد. در دوره باراک اوباما، ظریف به راحتی می‌توانست با ایمیل یا دیگر ابزار‌ها ارتباط مستقیمی با جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، برقرار کند. اما الان نه تنها این کانال از میان رفته است بلکه وزارت خارجه آمریکا تمایلی به مذاکره با ایران نشان نمی‌دهد. تاخیر پاسخ آمریکا به پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان، شاهدی بر این وضعیت است. ظریف گفته است او شش ماه پیش این پیشنهاد را به آمریکا ارائه کرده، اما پاسخی نگرفته است. در این شش ماه، تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شد که جدیدترین مورد آن، لغو معافیت‌های فروش نفت ایران است.

تندرو‌ها در واشنگتن، رویکرد ظریف را بی‌اهمیت نشان می‌دهند و در عین حال بر ضرورت استمرار فشار حداکثری به جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند. به محض انتشار تصویر دیدار ظریف با جرالدو ریورا، روزنامه‌نگار آمریکایی حامی ترامپ، محافل مخالف جمهوری اسلامی در واشنگتن، حملات تندی علیه این روزنامه‌نگار انجام داده‌اند.

** تحریم نفت ایران، توفیق اجباری برای اصلاحات اساسی
وبسایت خبری در این گزارش آورده است: اصولا درآمد نفتی باعث شده نهاد دولت برای کسب درآمد، وابسته به مردم نباشد و از طریق منابع دیگر، درآمد کسب کند به همین دلیل، میان وضعیت مردم و کسب درآمد دولت، ارتباطی برقرار نیست. این در حالی است که اگر درآمدهای کشور از محل عوارض گمرکی، مالیات یا ... کسب شود قطعا وابستگی نهاد دولت به مردم و رضایت و نارضایتی آنها اهمیت بیشتری خواهد یافت. در نتیجه می‌توان پیشنهاد کرد حکومت از طریق اصلاحات ساختاری و تغییرات اساسی به دنبال درآمدهای جدیدی برای جایگزینی درآمدهای ارزی نفت باشد.

* پیشنهاد اصلاحات ساختاری و تغییرات اساسی در بخش های مختلف با هدف:
- دریافت مالیات از همه بخش های اقتصادی - مالی کشور بدون استثنا ( در حال حاضر براساس منابع رسمی، حدود 40 درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات و 30 درصد فرار مالیاتی است)
- افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور
- افزایش تعاملات بازرگانی و اقتصادی با کشورهای همسایه و دیگر کشورها
- تسهیل واگذاری اقامت و شهروندی ایران به شهروندان دیگر کشورها در برابر دریافت امتیازات مالی
- بهبود حداکثری روابط با کشورهای منطقه
- لغو ویزا برای شهروندان بیشترین تعداد از کشورهای جهان، با هدف افزایش سفر آنها به ایران
- اصلاحات اساسی در قوانین و مقررات کسب و کار و در راس آنها حذف مجوز و تبدیل آن به شناسنامه کسب و کار با هدف افزایش کسب و کارها
- افزایش اختیارات استانداران، فرمانداران، بخشداران و شهرداران در راستای بهبود وضعیت کسب و کار در مناطق تحت اداره
- درآمدزایی استان ها، شهرستان‌ها، شهرها و بازگشت درصدی از درآمدها به مناطق با هدف رونق و بهبود وضعیت کسب و کار
- آزادسازی اقتصاد و قیمت‌ها با حفظ و تقویت عدالت اجتماعی، تامین اجتماعی و جلوگیری از انحصار
- آزادسازی صنعت آموزش و پرورش از طریق رایگان شدن کامل مدارس دولتی و همزمان اعطای اختیارات آزاد شدن کامل مدارس غیردولتی (شامل خصوصی و ... )
- لغو همه انواع یارانه‌ها و تقسیم‌بندی شهروندان به سه بخش: دارای درآمد بالای خط فقر – بدون درآمد – درآمد کمتر از خط فقر
- اعطای یارانه نقدی معادل خط فقر به گروه شهروندان «بدون درآمد» و پرداخت مابه التفاوت تا خط فقر به افراد دارای درآمد کمتر از خط فقر
- لغو فرآیند صدور مجوز برای همه تولیدات فرهنگی و آزادسازی قیمت‌گذاری برای آنها ( نهاد دادگستری برای قضاوت به تخلفات دربخش های مختلف حفظ و تقویت می شود).
- محدود کردن حکومت به وظایف حاکمیتی - نظارتی.

** یکی از دلایل فشار تحریم‌ها، وابستگی ما به دلار است/ بسیاری از کشور‌ها برای مبادلات پولی دوجانبه پیش‌قدم شده اند
سایت خبری «تابناک»؛ در گفت‌وگو با سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نوشت: پس از تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی به عنوان حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری ایران با سایر کشور‌ها کلید زده اند که با تصویب این طرح، از پول رایج دو کشور در مبادلات تجاری ایران با کشور‌هایی که با آنان مراودات اقتصادی دارند، استفاده می‌شود.

محمود بهمنی از جمله طراحان این طرح می گوید: با توجه به تحریم ایران، باید از سیستم مبادلات با دلار خارج شویم، زمانی که حساب ارزی ایران را بسته‌اند، باید از طریق ارز‌های دیگر نقل و انتقالات را انجام دهیم که یکی از راهکار‌ها این بوده که مبادلات یا پیمان‌های دو یا چند جانبه را با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه ایران با برخی کشور‌ها قرارداد همکاری اقتصادی با ارز‌های رایج این کشور‌ها را امضا کرده است، تأکید کرد: در طرح حذف دلار از مبادلات بین کشور‌ها، زمان شصت روزه برای حذف در نظر گرفته شده تا دلار از چرخه معاملات خارج شود.

سیدتقی کبیری اظهار داشت: دلار به عنوان یک ارز مرجع به دلیل اینکه ایران ویژگی‌های خاصی دارد، همیشه برای ما مشکلاتی درست کرده است. به همین دلیل قرار بر این شده تا ما با برخی کشور‌ها، به ویژه کشور‌های همسایه ـ که حجم مبادلات بالایی نیز دارند ـ جایگزینی برای دلار داشته باشیم که البته این کار می‌تواند در قالب پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه صورت گیرد. در حال حاضر چین با بیش از بیست کشور پیمان مالی دارد و به راحتی بسیاری از کار‌های تجاری خود را از این طریق انجام می‌دهد؛ اما بحث این است که طرف مقابل ما هم باید این را قبول کند، چون این تنها ما نیستیم که در این باره تصمیم می گیریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشور‌هایی مانند روسیه و ترکیه در گذشته برای این کار علاقه نشان داده بودند، ولی سازوکار آن بسیار کند پیش رفته و اگر دولت بتواند در مدت در نظر گرفته شده، موفق شود و کار جایگزینی را با برخی کشور‌ها انجام دهد، بسیار مفید خواهد بود. یکی از دلایل فشار تحریم‌ها به این دلیل است که ما در مبادلات تجاری خود به دلار وابسته هستیم و اگر این وابستگی‌ها برطرف شود، توان مبادلاتی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این که شاید برخی کشور‌ها حاضر به همکاری با ایران نشوند، در این صورت تکلیف چیست، گفت: بسیاری از کشور‌ها خودشان پیش قدم شده اند، ولی ما کمی تعلل کرده ایم و با برخی کشور‌ها مانند عراق طبق صحبت‌هایی که شده، بالای 20 میلیارد دلار و با ترکیه حدود 30 میلیارد دلار تبادل مالی داریم. اما متأسفانه سازوکار آن هنوز مشخص نشده و ما بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

** در دوره تحریم‌ها چگونه می‌توان از هند و چین امتیازگیری کرد؟!
پایگاه خبری «تابناک» گزارش داد: آمریکا از معاف کردن چابهار از شمول تحریم ها به دنبال چیست؟ کارشناسان گمانه های مختلفی در خصوص علت واقعی و پشت پرده معاف شدن هند و افغانستان از حضور در بندر چابهار مطرح کرده اند؛ هر چند آمریکایی ها علت این تصمیم را در رسانه های خود، ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان بیان کرده اند اما در پشت پرده این اعلام رسمی، یکسری دلایل دیگر سیاسی ـ اقتصادی در راستای منافع آمریکا وجود دارد که از جمله آن، رقابت آمریکا با چین در حوزه حمل و نقل بندری جنوب آسیاست.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، معاف کردن بندر چابهار ایران از تحریم های اقتصادی را سخت ترین تصمیم در زمینه تحریم نامید. به گفته وی، هدف از این معافیت، تمایل آمریکا به کمک رسانی به هند، متحد ایالات متحده است که می خواهد مسیر استراتژیک تجاری از طریق ایران و افغانستان به آسیای مرکزی، با دور زدن پاکستان را راه اندازی کند.

ذکر این مهم لازم است بندر چابهار، هند را به افغانستان و دیگر بازارهای آسیای میانه متصل می‌کند. این اتصال، هدف بلندمدت دهلی‌نو در سایه ممنوعیت عبور کالاهای هندی از خاک پاکستان است. در این زمینه، چابهار برای هند و فراتر از آن برای آمریکا راهی موثر فراهم می‌کند تا با توسعه چین در خلیج [فارس] از طریق بندر جایگزین گوادر پاکستان مقابله کند. چین بندر گوادر را در سایه طرح «یک کمربند یک جاده» تأمین مالی می‌کند.

در حال حاضر چینی ها سرمایه گذاری سنگین 46 میلیارد دلاری در بندر گوار پاکستان داشته و این بندر را برای 43 سال از پاکستانی ها اجاره کرده اند. این میزان سرمایه گذاری می تواند منافع هندی ها از یک سو و آمریکایی ها از سوی دیگر در این منطقه حساس از آسیا را به مخاطره بیندازد. همین موضوع می تواند انگیزه بالایی برای مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم های آمریکا باشد.

از سوی دیگر، نفوذ چینی ها به این پروژه یک سیگنال بسیار هشدار دهنده برای رقبای منطقه ای پکن است، به ویژه اینکه سرمایه گذاران چینی هم اینک در چابهار مستقرند. نگرانی واشنگتن و متحدان آن ناشی از این است که شاید هند کنترل پروژه را از دست بدهد و سکان توسعه بندر را به چین واگذار کند. نگرانی غرب به این امر منجر شد که حتی ژاپن که متحد هند و دشمن چین است، علاقه خود را به مشارکت در تأمین مالی نوسازی این بندر ایرانی اعلام کند.

کارشناسان بر این باورند، ایران در دوره تحریم ها، می تواند از معاف شدن چابهار به نحو مطلوبی در راستای کاهش فشارهای تحریمی و نزدیکی بازیگران آسیایی به خود بهره برداری کند. ایران از یک سو می تواند از چابهار برای نزدیکی خود به چین استفاده کند و از طرفی این مسأله را به هندی ها گوشزد کند، در صورتی که در دوره تحریم ها با ایران همراهی نکنند، نقش و نفوذ چینی ها در این بندر را توسعه خواهد داد.

** واشنگتن‌پست: ترامپ با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ما را به جنگ می‌کشاند
وبسایت خبری «فرارو» در این گزارش نوشت: شورای سردبیری روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله امروز این روزنامه با بیان اینکه دونالد ترامپ می‌خواهد تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند، نوشت این تحریم‌ها ممکن است آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند.

آمریکا به دنبال تغییر سیاست خارجی ایران در خاورمیانه و تحمیل محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای آن است. کاخ سفید برای رسیدن به این هدف، از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار غیرنظامی استفاده می‌کند. واشنگتن‌پست می‌گوید تحریم‌ها تا جایی کار می‌کنند، اما خطر آن‌ها این است که ایران را به اتخاذ اقداماتی، نظیر از سر گیری غنی‌سازی گسترده اورانیوم یا حمله به نیرو‌های آمریکایی، تحریک می‌کند. امری که مستلزم پاسخ نظامی آمریکا خواهد بود و این ممکن است به جنگ دیگری در خاورمیانه منجر شود که ترامپ قول داده بود از آن اجتناب کند.

به ادعای این روزنامه آمریکایی، شاید ترامپ از موضع منفعلانه ایران در برابر تحریم‌های آمریکا دلگرم شده و به صفر کردن صادرات نفت ایران مبادرت ورزیده است. ترامپ شرط بندی می‌کند که ایران بار دیگر تحریم‌های جدید نفتی را بدون پاسخ بگذارد. این احتمال وجود دارد که مقامات بلندپایه ایران پاسخی ندهند؛ چون مخالفت قوی دولت‌های اروپایی و دمکرات‌های آمریکا با سیاست ترامپ ممکن است نظام ایران را ترغیب کند که 18 ماه باقیمانده ریاست‌جمهوری ترامپ را تحمل کند. به امید اینکه او دوباره انتخاب نشود. اما اگر ایران به شکل تهاجمی پاسخ دهد، ترامپ ممکن است مجبور شود یکی از این دو گزینه را انتخاب کند: تخطی‌هایی که دولت اوباما در توافق هسته‌ای متوقف کرد را تحمل کند یا به سمت جنگی حرکت کند که دولت‌های آمریکایی کمی آن را آرزو کرده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، یکی از دلایل محتمل بودن تقابل میان ایران و آمریکا این است که دولت ترامپ گزینه‌های کمی برای ایران باقی گذاشته است. روز دوشنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، آمادگی ظاهری آمریکا برای مذاکره را تکرار کرد، اما او لیست 12 شرطی که نظام ایران باید قبول کند، را مطرح کرد. شروطی که سیاست خارجی فعلی ایران را کاملا منقلب می‌کنند. واشنگتن‌پست در پایان با بیان اینکه شاید دولت آمریکا دنبال فروپاشی نظام ایران است، افزود: «اما تاریخ، خیلی دلگرم کننده نیست. امری که این پرسش را مطرح می‌کند که آیا آقای ترامپ گوشه‌هایی که سیاستش ممکن است به آن‌ها ختم شود را به دقت بررسی کرده است یا خیر. ما حدس می‌زنیم که او بررسی نکرده است.»

** محمد هاشمی: مجمع تشخیص کارایی گذشته را ندارد
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با محمد هاشمی، نوشت: این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از عملکرد مجمع بعد از رحلت آیت الله هاشمی گفت: اراده‌ای برای تصمیم‌گیری در مجمع وجود ندارد که این نشان می‌دهد مجمع کارایی ندارد.

* طی ماه‌های اخیر انتقاداتی به عملکرد مجمع تشخیص وارد شده به این معنی که خارج از حوزه وظایف تعیین شده عمل می کند، سوال این است که فلسفه تشکیل مجمع و حوزه اختیارات و نفوذ آن از ابتدای تاسیس چه بود؟
- در بازنگری قانون اساسی در 2 الی 3 اصل برای مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایفی تعیین شد که در مجموع 7 وظیفه برای مجمع تعریف شد. همچنین با توجه به رفراندوم متمم قانون اساس شکل مجمع نسبت به گذشته تغییر کرد به این گونه که روسای قوای سه گانه به اضافه دو نفر شامل یک وزیر یا رئیس یک کمیسیون مجلس مرتبط با دستور جلسه روز مجمع به عنوان اعضای حقوقی و 32 الی 33 نفر به عنوان اعضای حقیقی منصوب رهبری به عنوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت تعیین شدند.

* اما امروز گویا همین موضوع به معضل تبدیل شده است؟
- چیزی که امروز در مجمع اتفاق افتاده این است که در اثر تغییرات تعداد کمیسیون ها بسیار زیاد شده، آن زمان ما 5 کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون نظارت داشتیم، کمیسیون نظارت هم 15 عضو داشت که تمام آنها اعضای مجمع بودند چون طبق آیین نامه اعضای کمیسیون‌ها نمی توانستند خارج از مجمع باشند یعنی اول باید عضو مجمع و بعد عضو کمیسیون می‌شدند. حالا مثل اینکه تغییراتی صورت گرفته به طوریکه تعداد کمیسیون‌ها متعدد شده و دبیرخانه هم افزایش پیدا کرده است، البته در دو سال قبل که آقای هاشمی مرحوم شدند رهبری در حکمی به آقای رضایی نوشتند که دفتر رئیس و مرکز تحقیقات استراتژیک منحل شوند بنابراین قاعدتا می بایست نیروهای مجمع کم شود.

* گسترده شدن مجمع به افزایش کارایی آن کمکی هم کرد؟
خیر، کارایی مجمع افزایش پیدا نکرد. ببینید نماد عملکرد مجمع بن بست شکنی‌ها در مصوبات محل اختلاف شورای نگهبان و مجلس بود اما آنچه که ما امروز از مجمع می بینیم به ویژه در یکی دو مورد از لوایح مرتبط با FATF بن بست شکنی نشده و مشکل حل نمی شود این درحالی است که مجمع باید نظر خود را چه در قالب موافق یا مخالف اعلام کند. کسی نمی گوید مجمع باید حتما نظر موافق داشته باشد می تواند نظر منفی بدهد اما باید تعیین تکلیف کند که اراده ای برای تصممیم گیری وجود ندارد این نشان می دهد که مجمع کارایی ندارد.

* شما فکر می کنید این ایرادات ناشی از تاثیر و عملکرد مدیریت مجمع است؟
بله حتما تاثیر مدیریتی است البته مساله دیگری هم هست که مربوط به ترکیب اعضای مجمع است. عملکرد و خروجی حال حاضر اعضای مجمع همانند گذشته فراجناحی نیست، در گذشته اعضای مجمع مستقل تر عمل می کردند و تابع جناح نبودند. البته چون در شرایط حاضر در مجمع نیستم نمی دانم واکنش ها و آرا در مجمع چگونه است اما مواردی را که بعضا در رسانه ها منتشر می شود نشان دهنده برخی تغییرات نسبت به گذشته است.

* با توجه به توضیحات تان درباره عملکرد مجمع و اینکه کارکرد اصلی خود را از دست داده، رئیس جدید مجمع چطور می تواند مجمع را به مسیر اصلی بازگرداند.
- در زمان آقای هاشمی هر موضوعی که به مجمع ارجاع می شد در دستور کار قرار می گرفت، برای آن زمان تعیین و به سرعت تعیین تکلیف می شد نه اینکه بررسی را از یک روز به روز دیگر، از یک هفته به هفته دیگر و از یک سال به سال دیگر موکول کنند یا هر بار بگویند جلسه به نصاب نرسیده و نتیجه گیری در زمان دیگری انجام می شود این ها همه ناشی از مسائل مدیریتی است.

* برای آخرین سوال هیات عالی نظارت هم از دیگر مراکزی است که این روزها انتقاداتی به عملکرد آن وارد است. فلسفه تشکیل هیات عالی نظارت ووظیفه آن چه بود؟
- در آن زمان هیات عالی نظارت وجود نداشت، ما در آن زمان شورای نظارت با 15 عضو داشتیم که کارهای خود را بررسی و به شورای مجمع ارسال می کردند که شورای مجمع آن را تصویب یا رد می کرد و در نهایت برای رهبر انقلاب می فرستاد و گزارشی هم منتشر می‌شد ولی من حالا شنیدم که رهبر انقلاب آن 15 نفر را به طور مستقیم منصوب کردند بنابراین هیات عالی دیگر با شورای مجمع کار ندارد و مجموعه ای در کنار مجمع است. در حقیقت کاری به موازات مجمع فعالیت انجام می دهد

** چه کسانی مسئول گرانی میوه هستند؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با اسدالله کارگر، رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران نوشت: رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهر تهران گفت: میوه و سبزی فروشان سطح شهر، کمترین میزان دخالت را در قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای فروش دارند.

اسدالله کارگر با بیان این مطلب درباره گرانی برخی محصولات کشاورزی در شهر به خبرآنلاین گفت: فروشندگان خرد در سطح شهر، کمترین دخالت را در تعیین قیمت ها دارند زیرا همکاران ما بر اساس قیمت خرید و مطابق فاکتور دریافتی از میدان میوه و تره بار مرکزی،نسبت به افزودن سود مصوب و قانونی اقدام می کنند بنابراین اگر برای مثال پیاز را در میدان مرکزی میوه و تره بار ، گران تر خریداری کنند مجبورند با در نظر گرفتن سود قانونی، این محصول را گران تر بفروشند.

وی افزود: تا زمانی که بین قیمت خریداری شده محصول از کشاورز ، قیمت عرضه شده به میدان مرکزی میوه و تره و بارفروشان و در نهایت فروشندگان خرد تعادل ایجاد نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالاها کاهش یابد. کشاورز در این پروسه ضرر می کند زیرا دلالان به قیمت ارزان محصول وی را خریداری می کنند و در نهایت با قیمت بالا و چند برابر نرخ اولیه به دست مصرف کننده نهایی می رسانند.

کارگر عنوان کرد: متاسفانه برخی دلالان در میدان مرکزی میوه و تره بار مرکزی حضور دارند و ردپای آنها نیز در معاملات قابل مشاهده است. با وجود احترامی که برای اتحادیه بارفروشان و همکاران این بخش قایل هستم، باید بگویم متاسفانه 40درصد بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار حاضر نیستند برای فروش محصولات خود، فاکتور فروش صادر کنند. سهم آنها از بازار بار داغ محصولات بسیار زیاد است و اعضای اتحادیه سبزی و میوه برای جور کردن اجناس خود مجبورند برخی محصولات را گران تر از این عده خریداری کنند.

** تاکه فومی تسوتسویی: از همان نگاه نخست، عاشق ایران شدم
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با تاکه فومی تسوتسویی، کارگردان ژاپنی فیلم «مهمانخانه ماه نو» نوشت: «مهمانخانه ماه نو»، فیلمی است با روایتی ایرانی، لوکیشن‌های ایرانی و قاب‌ها و تصاویری که کاملا برای مخاطب سینمای ایران آشنا بود. محصول مشترک ایران و ژاپن که به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و با مشاوره کمال تبریزی ساخته شده و به گفته کارگردانش قرار است هم مخاطب ایرانی و هم ژاپنی را به خود جلب کند.

تاکه فومی تسوتسویی، کارگردان ژاپنی این فیلم است که پیش از این «نوشین» نام داشت. او که چند روزی را برای اکران فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران به سر می‌برد، پس از آخرین نمایش فیلمش در این رویداد سینمایی به خبرنگار خبرآنلاین گفت: «آرزو دارم که تجربه فیلمسازی در ایران را تکرار کنم.»

این کارگردان، اتفاقی را که باعث شد به ایران بیاید و یک فیلم تقریبا تمام ایرانی بسازد، این‌طور توضیح داد: «من همان اولین بار که به ایران آمدم عاشق ایران شدم. سه سال پیش وقتی به ایران آمدم فضای تهران برایم بسیار جذاب و جالب بود و مردم ایران که با آنها معاشرت کردم برایم بسیار دوست‌داشتنی و مهربان بودند، برای همین دوست داشتم درباره جوان‌های ایرانی یک داستانی پیدا کنم و فیلم بسازم که خوشبختانه این اتفاق با «مهمانخانه ماه نو» رخ داد.»

او درباره اینکه قاب‌ها و تصاویری که در فیلم نمایش داده است به شدت ایرانی هستند و به نظر می‌رسد او آشنایی خوبی با فرهنگ کشورمان دارد، گفت: «شاید دلیلش این باشد که لوکیشن‌های ما خیلی ایرانی بودند. البته ما برای اینکه لوکیشن‌ها، خصوصا لوکیشن خانه مادر و دختر را پیدا کنیم، هفده، هجده لوکیشن دیدیم و انتخاب سختی داشتیم. من با دستیار و مشاورم که ایرانی بودند، دنبال لوکیشن‌ها می‌رفتیم و در اصل انتخاب لوکیشن را برعهده آنها گذاشتم. در انتخاب قاب‌ها هم دستیارم به من بسیار کمک کرد برای اینکه بتوانیم یک فضای ایرانی داشته باشیم، چون قرار بود داستان یک مادر و دختر ایرانی را به تصویر بکشیم.»

«مهمانخانه ماه نو» اما داستانی پر از گره دارد. زنی ایرانی که با تنها دخترش زندگی می‌کند و ارتباطی با مردی ژاپنی دارد و بقیه داستان بر این اساس پیش می‌رود.

** ضرر 14 میلیارد تومانی در صورت اخراج شفر
پایگاه خبری «پارسینه» در این گزارش آورده است: استقلال تهران در یکی از حساس ترین بازی های فصل خود در مشهد مقابل پدیده این شهر قرار گرفت و با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. این مسابقه برای استقلال از این جهت حائز اهمیت بود که در صورت پیروزی شاگردان شفر، این تیم می توانست در فاصله سه هفته به پایان لیگ به سه امتیازی پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر برسد و باتوجه به دیدارهای آسان این تیم شانس آبی ها بیش از سایر رقبا قلمداد می شد.

در پایان اما پدیده مشهد با تک گل بهنام برزای موفق شد نه تنها به برتری برسد بلکه استقلال را از کورس قهرمانی دور کند و حالا پدیده نیز به جمع تیم هایی که برای کسب عنوان نایب قهرمانی و سهمیه اسیایی در تلاش هستند اضافه شد. اما پس از شکست غیرمنتظره استقلال برابر پدیده و از دست رفتن فرصت قهرمانی، باید در انتظار تغییر و تحولی مهم در باشگاه استقلال باشیم.

وینفرید شفر که با صرف هزینه‌های نجومی در این فصل نتوانست رضایت هواداران استقلال را در هیچ‌یک از سه جام برآورده کند شنیده می‌شود در پایان بازی‌های لیگ برتر از جمع آبی‌پوشان جدا خواهد شد. به این ترتیب امیر قلعه نویی سرمربی موفق آبی‌ها در لیگ ایران به این باشگاه پرطرفدار بازخواهد گشت.

هرچند برخی از افراد نزدیک به باشگاه استقلال از سه گزینه فلیکس ماگات، روبرتو دونادونی و زوران مامیچ تازه از الهلال اخراج شده نیز در بین گزینه‌های هدایت استقلال نام برده‌اند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بخت قلعه نویی بیش از سایر گزینه‌ها است و به توافقاتی هم با مدیران تیم رسیده است!

یکی از نکاتی که شاید مانع از اخراج ناگهانی شفر در این فصل شود؛ مبلغ قرارداد او برای فصل آتی است که در صورت اخراج بدون توافق ، باشگاه استقلال باید رقمی حدود 1 میلیون دلار بابت غرامت به این مرد آلمانی بپردازد. قرارداد ترکمنچایی که رضا افتخاری با مربی سابق کارلسروهه به امضا رسانده تا اینجای کار مانع از اخراج بدون توافق با او شده است. باید دید در این بحران ارزی آیا مدیران استقلال میتوانند به صورت توافقی با شفر قطع همکاری کنند یا خیر.

** الگوی مبادله بدون مذاکره‎
سایت جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش آورده است: اضافه شدن نام «سپاه پاسداران» به فهرست سازمانهای تروریستی خارجی امریکا، رویداد قابل توجهی است. «برایان هوک» مامور ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن با توسل به چنین اقداماتی در پی انتقال این پیام به دیگران است که از میان ایران و امریکا باید یکی را انتخاب کنند.

در واکنش، طرح «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریکا» ضمن همفکری با وزارت امور خارجه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد و شورای نگهبان بلافاصله عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی را تایید کرد. علی رغم قوانین کافی جهت اقدام علیه لیست تروریستی مصوب شورای عالی امنیت ملی، این قانون جدید با تمرکز و تاکید بر اضافه کردن «سنتکام» به لیست تروریستی، هر نوع کمک رسانی به نیروهای امریکایی مستقر در منطقه را حمایت از تروریسم خواند و برای آن مجازات تعیین کرد. بدینوسیله تهران نیز موکدا اعلام می کند که فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه باید از میان همکاری با بلوک ایران و قوای امریکایی، یکی را انتخاب کنند.

امروز قدرت منطقه ای ایران یک ادعا نیست، واقعیتی است که دشمنان ایران نیز به آن معترفند و برای مقابله با آن به هر ابزار نامشروعی متوسل می شوند. قانون گذاری به هدف سرمایه سازی برای فشار و مذاکره، ترفند معمول امریکایی هاست. سالها پیشتر، معتبر نمایی اتهام برنامه تسلیحات هسته ای بهانه ای شد تا تحریم های بین المللی علیه ایران برقرار شوند. انکارها بیفایده بود تا اینکه در مقابل این توطئه به رهبری امریکا، ایران تصمیم به توسعه واقعی برنامه هسته ای گرفت و پیروزمندانه آورده ای برای معاوضه با تحریم ها بر روی میز مذاکرات گذاشت. به هر ترتیب معامله لغو تحریم ها به ازای محدود کردن برنامه هسته ای طی «برنامه جامع اقدام مشترک» به توافق رسید. قطع نظر از ارزیابی برجام، موفقیت طراحی معامله، تجربه مهمی در تنظیم روابط بین الملل ایران محسوب می شود.

دیوار کشیدن به دور ایران، رویای تعبیر ناپذیر بدخواهان ایران است. اجرای قانون تروریستی دانستن سنتکام نیز پشتگرم به نفوذ منطقه ای ایران است و توشه ای کافی برای معاوضه با تروریستی نامیدن سپاه پاسداران فراهم می آورد. اگر روزگاری اقدام علی الارض ایران با تعهد رفع تحریم ها معاوضه شد، طی یک مبادله احتمالی در «آینده»، یک قانون معتبر همپا با برچیدن مقررات خصمانه امریکا لغو خواهد شد. سخن از آینده ای است که پس از اقدامات موثر ایران علیه حامیان سنتکام فرا خواهد رسید و البته با توجه به مواضع متوهمانه امریکا، چندان نزدیک هم پیش بینی نمی شود.

همچنین راهبرد گام دوم انقلاب، مذاکره تهران با واشنگتن را منتفی کرده است: «در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و «مذاکره» با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.» پیشنهاد اخیر محمد جواد ظریف درباره «مبادله زندانیان ایران و امریکا بدون ورود به مذاکره و چانه زنی» چنانچه پذیرفته شود و بی حاشیه به نتیجه برسد، می تواند الگوی مناسبی برای مبادلات آینده بدون درگیر شدن به مذاکرات رسمی باشد. شاید که مجبور کردن آمریکا به پس گرفتن برخی از تحمیلات، با تهیه کالاهای مشابه ممکن شود.

** حسین شیخ الاسلام :باب مذاکره با آمریکا را نبسته ایم/ اگر ترامپ توبه کند با او مذاکره می کنیم/ تا عقل باشد دیپلماسی هم است
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با حسین شیخ الاسلام، نوشت: این کارشناس مسائل سیاست خارجی، درباره سرانجام افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران گفت: وقتی کسی وارد یک جنگ می شود که از پیروزی در آن مطمئن باشد والا تا جایی که امکان دارد از این گزینه فاصله می گیرد. نه آمریکایی ها و نه رژیم صهیونیستی از ترس توان موشکی ایران حاضر نیستند هزینه ریسک جنگ با ایران را بپردازند.

وی افزود: تعداد پرتاپ کننده های موشک از سوی ایران چند صد برابر بیشتر از تعداد ضدموشک های مستقر در منطقه است، البته امکان افزایش سامانه های ضدموشکی در منطقه نیز وجود ندارد چراکه خیلی خیلی گران هستند. ضمن آنکه هر چقدر تعداد این سامانه ها افزایش پیدا کند ما نیز می توانیم به تعداد پرتاپ کننده های خود بیافزاییم بنابراین آمریکایی ها یا هر رژیم دیگری فکر کند در صحنه رویارویی می تواند با ایران درگیر شود جز حماقت، تعبیر دیگری نمی توان برایش بیان کرد.

این دیپلمات بازنشسته یادآور شد: امکان دارد که بولتن خواهان جنگ باشد ولی بلاشک ارتش آمریکا که چنین اشتباهی را انجام نمی دهد. بعد از اینکه ترامپ نام سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، ارتش آمریکا بلافاصله اعلام کرد برخوردش با سپاه در منطقه تغییری نمی کند چون می داند گرچه پمپئو و بولتون حرف های ماجراجویانه می زنند و جلوی خبرنگاران و عکاسان می ایستند و عکس می گیرند اما در میدان عمل کشته ها را ارتش آمریکا می دهد بنابراین وارد بازی آنها نمی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که پنجره دیپلماسی بین ایران و آمریکا همچنان باز است؟ اظهار کرد: تا عقل باشد دیپلماسی هم است. وقتی طرف مقابل عقل نداشته باشد طبیعتا باید هزینه هایش را هم بپردازد.

شیخ الاسلام درباره مصاحبه ظریف با فاکس نیوز و تلاش او برای بازتر کردن پنجره دیپلماسی بین ایران و آمریکا توضیح داد: باید کل ماجرا را دید و قضاوت کرد. آمریکایی ها چند ماه پیش نامه ای به ایران نوشتند و زیاده خواهانه درخواست آزادی کسانی را مطرح کردند که در قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به علت کارهای خلاف قانون شان مطابق مقررات بین المللی محکوم شده بودند، آقای ظریف هم خیلی منطقی و معقول گفت دولت واشنگتن ایرانی هایی را که بر اثر تحریم های خودساخته ترامپ و خلاف قوانین بین المللی در آمریکا محکوم و زندانی هستند آزاد کند تا ایران نیز درباره آزادی زندانی های مدنظر آمریکا فکر کند.

وی درباره احتمال بازگشت ترامپ به میز مذاکره گفت: ترامپ مدعی است که همیشه برای مذاکره آمادگی دارد اما قصد ترامپ مذاکره نیست بلکه فکر تسلیم شدن ایران را در سر می پروراند. ترامپ به زیر امضای اوباما زد با چنین کسی که با زورگویی می خواهد کار خود را پیش ببرد که نمی شود مذاکره کرد.

** این فوتبال زشت ادامه دارد...
به گزارش پایگاه خبری «جماران»؛ دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال با حواشی فراوانی همراه بود و همچنان کام علاقمندان فوتبال را تلخ کرده است. اتفاقاتی در زمان برگزاری این رقابت رخ داد که پیش از این هم بارها و بارها تکرار شده بود اما انگار چشم هایی که باید برای پیشگیری از حوادث، خوب ببینند، آن ها را ندیدند.

اتفاقات جنجالی بازی دو تیم زرد و قرمز لیگ ایران ساعت ها قبل از شروع بازی 20:15 آغاز شد. درگیری و تنش روی سکوهای ورزشگاه از همان اول نشان از یک التهاب بزرگ داشت. التهابی که ساعت ها بعد از پایان مسابقه نیز ادامه داشت و نهایتا به مصدومیت بیش از 400 نفر و مرگ یک هوادار انجامید!

البته تحرکات مشکوکی پیش از روز برگزاری مسابقه از سوی بعضی هواداران به ظاهر متعصب فوتبال از جمله مسئول کانون هواداران باشگاه پرسپولیس با گذاشتن استوری های خشونت طلب و تحریک آمیز صورت گرفته بود که جدا از موضوع برخورد و رسیدگی به این اقدامات عجیب، می طلبید شورای تامین و مسئولان برگزاری مسابقه با برنامه ریزی و مدیریت میدانی جدی تری وارد این کارزار می شدند که نشدند! درگیری هواداران روی سکوها برای نخستین بار نبود که رخ داد اما آیا فقط این تماشاگرانند که مقصر چنین حوادثی هستند یا خیر؟

* سازمان لیگ و تصمیم های عجیب و غریب
یکی از نکات عجیبی که در بازی سپاهان و پرسپولیس دیده شد، ساعت برگزاری این مسابقه بود. روز جمعه ساعت 20:15؛ آن هم ورزشگاه آزادی که همه می دانند تردد و عبور و مرور در اطراف آن به هنگام شلوغی، سخت است! همیشه این احتمال هست تماشاگری که مجبور است ساعت ها قبل از برگزاری مسابقه با وجود ترافیک شدید به ورزشگاه بیاید و حدود ساعت 23 هم از ورزشگاه خارج شود شاید به اندازه کافی نتواند رفتار خود را کنترل کند. علاوه براین، شرایط نابسامان امکانات ورزشگاه عامل دیگری برای کم شدن صبر هواداران است. آن هم در هوای سرد جمعه و ساعت 20:15 شب!

یکی دیگر از تصمیم های عجیبی که حین برگزاری مسابقه، قرار گرفتن هواداران پرسپولیس در جایگاه بالایی مکان قرارگیری هواداران سپاهان بود؛ آن هم در حالی که پیش از آن شاهد فحاشی ها و پرتاب صندلی از سوی بعضی تماشاگران دو تیم بودیم. در همان زمان بازی شروع شد آمبولانس ها مشغول بودند و ساعت ها قبل هم ماموران اورژانس روز سخت شان را آغاز کرده بودند.

به گفته برخی شاهدان بعد از آغاز مسابقه به خاطر هجمه زیاد درگیری نیروهای امنیتی چند برابر شدند و به نوعی درخواست نیروی کمکی شده بود. اما این نیروها نتوانستند به درگیری ها پایان دهند و حتی چند تن از آن ها هم زخمی شدند. شاید هم التهاب فضای به حدی بوده که تعداد نیروهای امنیتی کفایت نمی کرده که این هم در نوع خود عجیب بود!

** صادرات نفت ایران به زیر 700 هزار بشکه نمی‌رسد/ عبورکشتی‌ها از تنگه هرمز زیر نظر ایران است
وبسایت خبری «رویداد24» در گفتگو با حمیدرضا آصفی، نوشت: سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران و سخنرانی اخیر رئیس جمهور و تهدید ضمنی عربستان و امارات، گفت: رئیس جمهور موضع بسیار خوبی را در سخنرانی خود داشتند و سخنرانی بسیار خوب و محکمی بود. شخصا معتقدم که آمریکا نفت ما را به کمتر از 700 هزار بشکه هم نمی‌تواند برساند، یعنی با صفر فاصله بسیار زیادی دارد. رئیس جمهور در سخنانش به کشور‌های همسایه نیز توجه نشان داد که فکر نکنند در یک دوره‌ای می‌توانند با آمریکایی‌ها همکاری داشته باشند و از پیامد‌های آن در آینده مصون باشند.

آصفی ادامه داد: ما در طول دوران جنگ نشان دادیم که نه به خاک کشور دیگری نظر داریم و نه به دنبال توسعه قلمرو سرزمینی خودمان هستیم و نه اجازه می‌دهیم آتش جنگی که عراق ایجاد کرده، گسترش پیدا کند. در عین حال نشان دادیم که اگر ایران مورد تعرض قرار بگیرد محکم ایستادگی خواهیم کرد. آمریکا اکنون اعلام کرده که می‌خواهد نفت کشورمان را به صفر برساند. این موضوع از دو بعد قابل بررسی است؛ یک بعد آن جنگ روانی و لفظی است و بعد دیگر آن اقدامات عملی است.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت خاتمی می‌گوید: تا زمانی که موضع گیری آمریکا به لفاظی منحصر بشود، طبیعی است که پاسخ کشور ما نیز در چارچوب خواهد بود. اما اگر آمریکا بخواهد دست به اقدامات عملی بزند یا تعرضی به سپاه در تنگه هرمز داشته باشد، طبیعی است متناسب با آن نیز پاسخ لازم را به آن‌ها خواهیم داد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم ایران با آمریکا به رویارویی متقارن دست بزند. ایران در زمین آمریکا بازی نخواهد کرد و متناسب با رفتارش ممکن است مستقیما پاسخی از ایران نگیرد و در جای دیگری جواب رفتارهایش را دریافت کند. نکته بعدی امنیت کشور‌های منطقه است، خصوصا امارات و عربستان که به سرعت و آسانی می‌توانند ناامن شوند و اگر جمهوری اسلامی ناامن شود، مشخص نیست که سرنوشت این کشور‌ها چه خواهد شد. اگر آمریکا از لفاظی به سمت اقدامات عملی روی بیاورد قطعا ایران به صورت دیگری پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

آصفی با اشاره به اینکه تنگه هرمز در اختیار نیرو‌های نظامی ایران است، تصریح کرد: اینکه ما در تنگه هرمز چه رفتاری داشته باشیم از تصمیمات کلان نظام است. نیرو‌های ما در تنگه حضور دارند و به تناسب اقداماتی که رخ می‌دهد، رفتار خواهند کرد، اما امیدوارم وضعیت از حالت کنونی خارج نخواهد شد. ما اقدامات بسیاری را در تنگه هرمز می‌توانیم انجام دهیم و عبور و مرور کشتی‌ها در آن منطقه نیز زیر نظر ایران صورت می‌گیرد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه همکاری کشور‌های خریدار نفت ایران به صورت علنی و غیرعلنی است، تصریح کرد: به صورت غیرعلنی بسیاری از کشور‌ها حتی بعد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی بازهم برای خرید نفت با ایران همکاری خواهند کرد، اما به صورت علنی و رسمی ممکن است تعداد کشور‌ها محدود باشد. اصولا باید بگویم که اهرم تحریم آنطور که باید تاثیر ندارد.

آصفی می‌گوید: فعلا برخی از کشور‌ها مانند چین هند ترکیه، ژاپن کره و ... اعلام کرده‌اند که همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند، اما باید دید شرایط به چه صورتی پیش خواهد رفت. البته باید این نکته را هم بگویم که مانند قبل درصد بالایی از درآمد ایران حاصل از نفت نیست و لذا از این جهت شکنندگی ایران در این رابطه زیاد نیست.

** افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه دارد/ رهن کامل در بازار اجاره کمیاب شد
پایگاه خبری «رویداد24» گزارش داد: همزمان با افزایش تقاضا برای اجاره و رهن، قیمت بازار مسکن به طرز عجیبی افزایش یافته است. برخی کارشناسان می‌گویند دلیل افزایش قیمت، تحریم‌های جدید آمریکا و بر هم خوردن تعادل بازار بوده است. کمیسیون عمران مجلس معتقد است قیمت‌ها تا پایان سال بیش از 30 درصد افزایش نخواهد داشت؛ این در حالی است که از فروردین ماه سال 98 تا کنون، قیمت‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است بنابراین علیرغم خوش‌بینی رئیس کمیسیون عمران، احتمال افزایش قیمتش از 30 درصد وجود دارد.

بانک مرکزی در گزارش فروردین ماه 98 ماه مسکن آورده است که «تعداد معاملات مسکن در تهران تا 73.3 درصد کاهش یافته است.» فعالان بازار دلیل این موضوع را افزایش قیمت‌های ذکر کرده‌اند. در گزارش بانک مرکزی همچنین گفته شده که میانگین هر متر مربع مسکن در تهران 11 میلیون و 269 هزار تومان بوده است. آمار بانک مرکزی افزایش 103.9 درصدی را به نسبت فرودین سال گذشته نشان می‌دهد.

بررسی‌های میدانی از بازار رهن و اجاره آپارتمان در تهران نشان می‌دهد در حال حاضر با توجه به میانگین قیمت ملک در محلات مختلف شهر تهران، تعداد متقاضیان مصرفی حاضر در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه بازار رهن کامل کاهش پیدا کرده است، بسیاری از موجران برای اجاره ملک خود گزینه «رهن و اجاره» را به جای گزینه «رهن کامل» انتخاب می کنند.

در بسیاری از محله‌های متوسط و متوسط رو به بالا، آپارتمان‌هایی که به‌صورت ترکیب رهن و اجاره فایل شده‌اند، بهای مناسب‌تری نسبت به آپارتمان‌های رهن کامل دارند، چراکه مالکان بر این باورند که فایل رهن کامل ارزش بیشتری نسبت به فایل رهن و اجاره دارد.

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما