شناسهٔ خبر: 32532869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

درگیری مسلحانه با تروریست‌ها در سریلانکا

دنیای اقتصاد : نیروهای امنیتی سریلانکا با افرادی که ظن آن می‌رود از پیکارجویان اسلامگرا باشند، در شرق این کشور درگیر شدند. درگیری مسلحانه، جمعه شب در سینتمرته در جنوب شهر ساحلی باتیکالوا روی داد که ۱۵ کشته بر جا گذاشت. «سام کیلی» و «ربکا رایت»، در گزارش ۲۷ آوریل سی‌ان‌ان نوشتند که طی درگیری پلیس با این مظنونان در سینتمرته سه انفجار هم رخ داد. مقام‌ها می‌گویند یک بسته بزرگ حاوی مواد انفجاری، ۱۰۰ هزار چاشنی و یونیفرم‌های داعشی و پرچم‌های این گروه را از خانه‌ای کشف کردند که گمان می‌رود به‌عنوان پاتوق و محل ساخت بمب مورد استفاده قرار می‌گرفت. از زمان انفجارهای مرگبار عید پاک در سریلانکا، هنوز این کشور در وضعیت هشدار به سر می‌برد.

صاحب‌خبر -

آمریکا از دیپلمات‌های خود در سریلانکا خواسته است تا فرزندان خود را از این کشور خارج کنند. این کشور همچنین از شهروندان خود خواسته به سریلانکا سفر نکنند. قرار بود امروز یکشنبه، مراسم دعا در کلیساها در یادبود کشته‌شدگان برگزار شود اما نگرانی‌های امنیتی باعث لغو آن شده است. این حمله پس از آن است که ۸ حمله زنجیره‌ای در روز عید پاک باعث کشته شدن ۲۵۰ نفر و زخمی شدن ۵۰۰ نفر شد. اگرچه انگشت اتهام به سوی «جماعت ملی توحید» (NTJ) رفت اما این گروه هنوز مسوولیت آن را نپذیرفته است. داعش مسوولیت آن ۸ حمله زنجیره‌ای را بر عهده گرفت.  به نوشته « کیلی- رایت»، از این ۱۵ کشته ۶ نفر تروریست مظنون و ۹ نفر غیرنظامی بودند که از این ۹ نفر، ۶ نفرشان کودک بودند. یکی از مظنونان زخمی با موتور سیکلت گریخت و یک مظنون دیگر هم احتمالا فراری شده است. پلیس می‌گوید: یکی از این تروریست‌های مظنون که کشته شده نامش «محمد نیاز» است که به گفته مقام‌های پلیس یکی از اعضای برجسته جماعت ملی توحید است. در بیانیه ارتش آمده است که محمد نیاز برادر همسر زهران‌هاشم، عامل حملات تروریستی یکشنبه گذشته بوده است که در آن ۲۵۰ کشته و ۵۰۰ زخمی بر جا گذاشته شد. مقام‌های سریلانکایی تلاش دارند تا «هسته‌های خفته»‌ای را که می‌توانند موجب حمله‌ای دیگر شوند شناسایی و ریشه‌کن سازند. رئیس‌جمهور سریلانکا می‌گوید: «تمام خانه‌ها در کشور کنترل خواهند شد. ساکنان دائمی هر خانه مجبور خواهند شد تضمین کنند که هیچ فرد ناشناخته‌ای در خانه‌شان زندگی نمی‌کند.»

شکاف در دولت سریلانکا

رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا، گفت او مسوول اهمال و قصور دستگاه امنیتی در جریان حملات خون‌بار عید پاک نیست چراکه مقام‌ها او را از دایره کسانی که به گزارش محرمانه درباره احتمال این حملات دسترسی داشتند بیرون گذاشته بودند. نهادهای امنیتی و پلیس سریلانکا متهم‌ هستند که به‌رغم دریافت هشدار درباره احتمال وقوع چنین حملاتی تدابیر امنیتی را اتخاذ نکرده‌اند. رئیس پلیس و وزیر دفاع سریلانکا به همین علت طی چند روز گذشته استعفا داده‌اند. رانیل ویکرماسینگه وعده داده که تغییرات بنیادین در نهادهای امنیتی و انتظامی کشورش پدید آورد. اما خود او هم با انتقادهای شدید روبه‌رو است. او روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت ماه) گفت از آنجا که دفتر نخست‌وزیری از حلقه کسانی که این گزارش‌های محرمانه و اطلاعاتی را دریافت کرده‌اند بیرون گذاشته شده، لزومی برای استعفای او وجود ندارد. ویکرماسینگه گفت: «اگر ما اطلاعی در این باره دریافت کرده بودیم و آن وقت اقدامی نکرده بودیم آن وقت من فورا استعفایم را تقدیم می‌کردم... اما شما چه می‌توانید بکنید وقتی خارج از این حلقه نگه داشته شده‌اید؟» به نظر می‌رسد در جریان قرار نگرفتن رانیل ویکرماسینگه از این گزارش‌های امنیتی مربوط به جنگ قدرت در سریلانکا است که میان دو پست نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری جاری است. سخنان ویکرماسینگه می‌تواند تلاشی آشکار برای مقصر جلوه دادن مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور این کشور تلقی شود.

نهادهای امنیتی و پلیس معتقدند ۱۳۰ مظنون در این رابطه وجود دارند و ماموران همچنان در پی بازداشت ۷۰ نفر باقی‌مانده از این لیست هستند. پلیس سریلانکا روز جمعه۷ اردیبهشت ماه اعلام کرد که یک خانه امن عاملان این حملات را در شهر سامانتورا کشف کرده و در آن پرچم داعش و جلیقه‌هایی نظیر آنچه در ویدئوی مهاجمان (که از سوی داعش منتشر شده) دیده می‌شود یافته است. در هر حال، مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری سریلانکا، گفت زهران‌هاشم که از او به‌عنوان طراح و مهره اصلی عملیات انتحاری روز عید پاک نام برده شده در جریان همین عملیات کشته شده است. رئیس‌جمهوری سریلانکا گفت که نهادهای اطلاعاتی دریافته‌اند که زهران‌هاشم و یک فرد دیگر به نام الهام ابراهیم در بمب‌گذاری هتل شنگری-لا شرکت داشتند و هر دو نفر در این انفجار کشته شده‌اند. همچنین روز جمعه پلیس سریلانکا اعلام کرد که در اعلامیه حاوی فهرست افراد مظنون به ارتباط با بمب‌گذاری که همراه با تصاویر آنان منتشر شده، اشتباهی رخ داده است. در این اعلامیه که با هدف جلب همکاری مردم در یافتن و بازداشت مظنونان از رسانه‌های همگانی پخش شده، تصاویر و اسامی سه مرد و سه زن دیده می‌شود. پلیس سریلانکا تایید کرده است که تصویر یکی از زنان که با روسری در این اعلامیه دیده می‌شود متعلق به یک شهروند مسلمان آمریکایی است که والدین او از مهاجران سریلانکایی هستند. او که نامش عماره ماجد است یک فعال اجتماعی مخالف اسلام‌هراسی است و در سال ٢٠١٥ در نامه‌ای به دونالد ترامپ از موضع او نسبت به مسلمانان انتقاد کرده بود. این شهروند آمریکایی در توییتر خود اشتباه پلیس سریلانکا را یادآور شده و گفته است که طرفدار داعش نیست.

نظر شما