شناسهٔ خبر: 32513489 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی ورق برای یمنی‌ها بر می‌گردد

حملات پهپادی مکرر ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن به مقر‌های فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی، تحولی در آسمان میادین جنگی جنوب جزیره‌العرب پدید آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  نیروی هوایی در حال احیای یمن که تحت فرماندهی انقلابیون حوثی قرار دارد، برای دومین بار طی کمتر از ۲۴ ساعت یکی از مقر‌های کلیدی نظامیان متجاوز سعودی را هدف قرار داد.

این بار نوبت مقر فرماندهی نیرو‌های متجاوز سعودی و مزدوران‌شان در «البریقه» در استان جنوبی عدن یمن بود که با یک فروند پهپاد «قاصف کی ۲» هدف قرار گرفت. شبکه «المسیره»، ارگان انصارالله به نقل از منابع نظامی یمنی اعلام کرد که عملیات پهپادی اخیر پس از رصد تحرکات نیرو‌های ائتلاف متجاوز انجام شده و چندین کشته و زخمی به جای گذاشته است. این دومین بار طی کمتر از ۱۰ ماه است که یگان پهپادی ارتش یمن، مقر فرماندهی ائتلاف سعودی در پایگاه «البریقه» را مورد حمله هوایی قرار می‌دهد؛ عملیات قبلی در ۵ جولای ۲۰۱۸ انجام شد و خسارت‌های زیادی به ائتلاف وارد کرد که همین مساله باعث می‌شود ادعای رسانه‌های زنجیره‌ای عربی و غربی مبنی بر اینکه نیروی هوایی ائتلاف، پهپاد قاصف را پیش از حمله به پایگاه «البریقه» زده است کمرنگ شود.

این در حالی است که ۲۴ ساعت پیش از حمله پنجشنبه ارتش یمن به محل استقرار فرماندهان سعودی در عدن، یک پهپاد دیگر یمنی روز چهارشنبه محل استقرار نظامیان ارتش سعودی در منطقه «الربوعه» در محور عسیر در جنوب عربستان را هدف قرار داده بود. به نظر می‌رسد پهپاد «قاصف کی ۲» در حال موازنه جنگ هوایی تاکنون یک‌طرفه در آسمان یمن به نفع ارتش این کشور است. این پهپاد نخستین بار دی‌ماه سال گذشته همزمان با سال نوی میلادی رونمایی شد و در نخستین ماموریت رسمی آن ده‌ها تن از فرماندهان ارشد مزدوران سعودی در پایگاه العند در استان لحج کشته یا زخمی شدند، هر چند گفته می‌شود حمله تابستان پارسال به مقر «البریقه» عدن نیز توسط «قاصف کی ۲» انجام شده و در واقع نخستین عملیات غیراعلامی این مدل بود.

این یک پهپاد انتحاری است که می‌تواند با حمل حجم زیادی مواد منفجره قوی بدون رصد شدن به حریم هوایی دشمن نفوذ کرده و سپس در ارتفاع ۱۰ متری بر فراز هدف منفجر شود. این پرنده مهاجم ترکش‌های متعددی پخش می‌کند که در مساحتی در حدود ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض منتشر می‌شود و بویژه برای گرفتن تلفات سنگین از اجتماع نیرو‌های دشمن موثر بوده است. نوعی دیگر از پهپاد‌های مهاجم یمنی نیز در ماه‌های اخیر در حوالی فرودگاه ریاض، پایتخت عربستان مشاهده شده بود که این موضوع در کنار شکار مکرر پهپاد‌های جاسوسی ائتلاف سعودی توسط یگان موشکی و پدافندی انصارالله، تبدیل به سرگیجه جدید آمریکا، عربستان، امارات و متحدان‌شان در تجاوز به یمن شده است به طوری که از نگاه کارشناسان نظامی میدانی جنگ جنوب شبه‌جزیره عربی، در سال ۲۰۱۹ شاهد برگشتن ورق در آسمان یمن و جنوب عربستان هستیم و شاید همین مساله بوده که کنگره آمریکا را به فکر زیر فشار گذاشتن کاخ سفید برای خروج از باتلاق یمن پیش از دریافت ضربات سهمگین‌تر انداخته است.

اقتصاد امارات در معرض خطر

هفته پیش رهبر انصارالله نیز در اتمام حجتی مجدد با کشور‌های حاضر در ائتلاف متجاوز به کشورش تأکید کرد که موشک‌های یمنی می‌توانند به ریاض و ابوظبی و دیگر مناطق حساس منطقه هم برسند. به گزارش روسیا الیوم، عبدالملک بدرالدین با اشاره به تعدی‌های ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان و امارات به یمن، ضمن مصیبت‌بار خواندن ادامه طرح تجاوزکارانه آمریکایی - اسرائیلی به‌واسطه عربستان و امارات برای ملت‌های منطقه و جهان اسلام و عرب، این دو شیخ‌نشین دست‌نشانده را تهدید کرد از تبعات جنگی که به راه انداخته‌اند مصون نخواهند ماند.

او گفت: «امارات در بحران یمن مداخله می‌کند و این مسأله خطر جدی را برای اقتصاد آن در آینده ایجاد خواهد کرد و چنانچه تجاوز ادامه یابد اقتصاد امارات و سرمایه‌گذاری در آنجا در معرض خطرات واقعی قرار خواهد گرفت. عربستان و امارات ۲ امپراتوری در منطقه نیستند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که عربستان حتی ۲ هفته هم بدون حمایت وی دوام نمی‌آورد». رهبر انصارالله همچنین با اعلام پیشرفت چشمگیر عملیات در مرز‌های عربستان از شکست ارتش سعودی در جبهه‌های جنوبی خبر داد تا جایی که رژیم ریاض پس از فروپاشی همه تیپ‌ها و مواضعش در مرزها، نیرو‌های ارتش ذخیره را به این مناطق فراخوانده است.

از طرف دیگر، یکی از چهره‌های عالی‌رتبه جنبش انصارالله، راز پیشروی‌های موفق ماه‌های اخیر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را استقبال مردم مناطق مختلف کشور از این جنبش ملی و آزادی بخش دانست. به گزارش شبکه المیادین به نقل از سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، تنها عملیات در استان ضالع به بازپس‌گیری یک هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت سیطره مزدوران و اشغالگران سعودی منجر شده است. او هفته پیش در پیامی بدین مناسبت گفته بود: «ما به فرزندان استان‌های جنوبی یمن اطمینان می‌دهیم که در قبال آنان هیچ نیت خصمانه‌ای نداریم». همچنین به گزارش تی‌آرتی، در جریان تسلط نیرو‌های انصارالله بر یکی از شهرستان‌های استان دالی تعداد زیادی از مزدوران منسوب به دولت فراری کشته و زخمی شدند. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفتگو با شبکه العالم در پاسخ به سوالی درباره علت پیشروی‌های نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق مختلف این کشور گفت: «این پیشروی به خاطر بینش و آگاهی مردم این مناطق بویژه مناطقی است که نیرو‌های متجاوز آنجا را اشغال کرده‌اند. مردم این مناطق همکاری خوبی با ما دارند».

او این بینش و آگاهی را یکی از فاکتور‌های تغییر کنونی روند اوضاع در میدان نبرد به نفع ارتش یمن خواند، چرا که شهروندان مناطقی که تحت اشغال متجاوزان است، رنج و مشقت‌های زیادی از این اشغالگری متحمل شده‌اند. البخیتی در این باره توضیح داد: «مردم امروز وضعیت مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی در صنعا و مناطق تحت اشغال متجاوزان را با هم مقایسه می‌کنند. مسیر نبرد‌های نظامی به نفع نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است و پیشروی امروز از نظر تعداد مواضع نظامی تصرف شده از دشمن بسیار گسترده است. مزدورانی که در کنار متجاوزان می‌جنگند، امروز فهمیده‌اند که در طرف ناحق ایستاده‌اند و شاید در گذشته فریب خورده بودند، اما امروز به این حقیقت پی برده‌اند و روحیه آن‌ها تضعیف شده است».

انصارالله: آل‌سعود بدون حمایت آمریکا جرأت این جنایت‌ها را نداشت

به دنبال اعدام ۳۷ تن به دست جلادان رژیم سعودی که گفته می‌شود ۳۲ نفر از آنان از فعالان و روحانیون شیعه منطقه شرقیه عربستان بوده‌اند، دفتر سیاسی انصارالله یمن بیانیه‌ای را بدین شرح در محکومیت این اقدام منتشر کرد:

سیاست قتل، تخریب و سرکوب ملت‌ها با آهن و آتش، شیوه جنایتی نظام سعودی است که برای باقی ماندن در صدر حکومت بر آن تکیه می‌کند... تاریخ نظام سعودی پر از جنایت، قتل، مزدوری و فروش مسائل امت و در رأس همه آن‌ها مسأله فلسطین است... جنایت‌های وحشیانه نظام سعودی علیه شهروندان و دیگر ملت‌ها، دلیل بر سرنگونی و ورشکستگی آن است... اگر آمریکا نبود نظام سعودی جرأت اینگونه جنایات را نداشت، این آمریکاست که پوشش سیاسی و حمایت لازم [در این اقدامات]را برای سعودی فراهم می‌کند... از آزادگان جهان می‌خواهیم سیاست‌های سرکوبگرانه و خصمانه را «مردود» و نظام آل‌سعود را به خاطر جنایت و ظلم در حق آزادگان ملتش «گناهکار» بدانند... از آزادگان جهان می‌خواهیم اقدامات نظام سعودی در قتل، ویرانی و محاصره یمن و ارتکاب زشت‌ترین جنایات [در این کشور]را محکوم کنند.

منبع:وطن امروز

انتهای پیام/

ورق در آسمان و زمین یمن برمی‌گردد

برچسب‌ها:

نظر شما