شناسهٔ خبر: 32506731 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دو مقام آمریکایی: برنامه ترامپ برای خروج از پیمان بین المللی تجارت اسلحه

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از رویترز؛ دو مقام آمریکایی اعلام کردند، انتظار می رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برنامه خود را برای لغو عضویت در پیمان تجارت اسلحه سازمان ملل اعلام کند، پیمانی که در سال 2013 توسط باراک اوباما به امضا رسید اما هیچ گاه در کنگره آمریکا تصویب نشد.
هدف پیمان تجارت اسلحه سازمان ملل تنظیم تجارت 70 میلیارد دلاری در حوزه تسلیحاتی و دور نگهداشتن تسلیحات از دست ناقضان حقوق بشر است. مجمع عمومی سازمان ملل در آوریل سال 2013 با اکثریت آراء این پیمان را تصویب کرد و آمریکا، بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان، علی رغم مخالفت شدید از طرف انجمن ملی سلاح آمریکا(National Rifle Association) به این پیمان رای مثبت داد.
از نظر انجمن ملی سلاح آمریکا این پیمان حقوق مربوط به استفاده از سلاح در آمریکا را تضعیف می کند، موضوعی که دولت پیشین آمریکا تحت ریاست جمهوری اوباما به شدت با آن مخالفت داشت. بر اساس اظهارات دو مقام آمریکایی، انتظار می رود ترامپ این تصمیم را در سخنرانی خود در ایندیاناپلیس و در مراسم انجمن ملی سلاح مطرح کند. این انجمن که از گروه های لابی گر قدرتمند در حوزه تسلیحات است از مخالفان اصلی این پیمان به شمار می رود.
در سفر ترامپ به ایندیاناپلیس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز حضور دارد، شخصی که از خروج آمریکا از معاهدات بین المللی که منجر به تضعیف قدرت آمریکا می شود، حمایت می کند.

نظر شما