شناسهٔ خبر: 32506157 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سال ۹۸ سال رونق بازار مسکن است یا رکود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با استناد به تجربه 40 سال گذشته، افزایش قیمت جهشی مسکن در کشور را غیر ممکن دانست.

صاحب‌خبر -

شبکه خبر: مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک ا بیان اینکه تاکنون شاهد 4 مرتبه جهش قیمت مسکن (در سال های 68، 86، 91 و 97) در کشور بوده ایم، گفت: افزایش سه برابری نرخ ارز در سال 91 باعث جهش قیمت در بخش مسکن شد.

او با بیان اینکه بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت جهشی دیگری ندارد افزود: اگر افزایش قیمت مسکن زیر شاخص تورم باشد جهشی جدیدی صورت نخواهد گرفت.
قلی‌خسروی با بیان اینکه با کد رهگیری می توان سوداگری خرید و فروش مسکن(که باعث افزایش قیمت مسکن می شود) را کنترلکرد؛ افزود: عده ای با مخالفت با ضروری بودن استفاده از کد رهگیری در معاملات ملکی، سعی می کنند شفافیت در معاملات مسکن را از بین ببرند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: با داشتن کد رهگیری می توان از کلاهبرداری ها یا شفاف نبودن معاملات جلوگیری کرد.
عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکنراهکارهای رونق بازار مسکن
وی داشتن کد رهگیری را برای امنیت اجتماعی نیز مناسب و مرتبط دانست و گفت: کد رهگیری علاوه بر مشخص شدن طرفین معامله، فروش یک واحد ملکی به چندین نفر و جلوگیری از فعالیت املاکی های بدون مجوز کارساز است.

قلی خسروی با اشاره به اینکه 174 شغل به ساخت و ساز مسکن مرتبط است افزود: اگر توان و قدرت خرید مسکن مردم افزایش نیابد رونقی در معاملات ملکی نخواهیم داشت.
وی با الزامی شدن دریافت کد رهگیری برای معاملات مسکن مهر نیز گفت: باید ثبت کد رهگیری برای تمام معاملات ملکی ضروری باشد.
او با بیان اینکه تسهیلات ملکی باید منطبق با سیاست های کلان کشور در زمینه ساخت و ساز باشد. گفت: اگر خرید و فروش مسکن به همین شکل باشد بین 80 تا 90 سال طول می کشد تا تمام املاک مسکونی کشور دست کم یکبار معامله شود.

نظر شما