شناسهٔ خبر: 32505408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مردم سنندج ۶ اردیبهشت‌ماه روز سنه را گرامی داشتند + تصاویر

اجتماعی

مردم سنندج با شرکت در همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی و اجرای برنامه‌های شاد ۶ اردیبهشت‌ماه «روز سنه» را گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، بر اساس مصوبه شورای شهر و تأیید آن در نود و دومین جلسه شورای فرهنگ و عمومی استان کردستان 6 اردیبهشت به نام روز سنندج «سنه» نام‌گذاری شده است.

امروز به‌مناسبت گرامیداشت روز «سنه» همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی در سنندج از میدان گاز تا پارک کودک این شهر برگزار شد و شهروندان با اجرای برنامه‌های شاد این روز فرخنده را گرامی داشتند.

فرماندار شهرستان سنندج در این مراسم با تبریک ششم اردیبهشت‌ماه به همه شهروندان اظهار داشت: شهر سنندج در سال 1046 هجری قمری، مصادف با 1016 هجری شمسی و روز 6 اردیبهشت در زمان حکومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی توسط سلیمان خان اردلان بنا شده است.

محمدابراهیم زارعی با بیان اینکه شهر سنندج دارای چشمه‌ها و کوه‌های فراوان و قدمت بسیار زیادی دارد، یادآور شد: در محله دگایران تپه‌ای به نام گرایشان با سابقه‌ای 6 هزار ساله و آثاری در آبیدر متعلق به «دوره نوسنگی» با سابقه 5 هزارساله وجود دارد.

وی با ذکر اینکه شهر سنندج دارای پتانسیل گردشگری است، گفت: نامگذاری 6 اردیبهشت‌ماه به نام روز سنه اقدامی ارزشمند بود و باید مسئولان با تلاش و برنامه‌ریزی، بیشتر به ظرفیت گردشگری موجود توجه کنند.

زارعی سنندج را اصفهان کوچک نام برد و افزود: سنندج براساس معماری شهر اصفهان ساخته شده چراکه جزء اصفهان هیچ شهر دیگری مانند سنندج ارسی «پنجره های رنگی» یا خانه‌های با ساخت قدیمی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خاندان اردلان مدنیت شهر سنندج را در سال 1046 احیا کردند و با بنیانگذاری مجدد خیابان‌هایی همچون چهارباغ و بازارهای سنتی کنونی را تشکیل دادند که دارای معماری و جذابیت بی‌نظیری است.   

گفتنی است؛ در پایان همایش پیاده‌روی خانوادگی به قید قرعه به چند نفر از شرکت‌کنندگان هدیه دادند.

 

نظر شما