شناسهٔ خبر: 32505254 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وال استریت ژورنال: اروپا به دنبال مهار برنامه موشکی ایران است

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای مهار برنامه موشکی ایران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای مهار برنامه موشکی ایران هستند.

طبق گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، اتحادیه اروپا از طریق تدابیری جدید مانند اعمال فشار بر کشورهای غیر عضو جهت کاهش فروش «فناوری‌های حساس» به ایران و سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط صادرات به ایران به دنبال تحقق این هدف است.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون هیچ گام عملی در جهت حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

بروکسل به علاوه، علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام، با سایر ادعاهای واشنگتن علیه ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همسو شده است. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، در ابتدا فرانسه، آلمان و انگلیس همراه با برخی از کشورهای متحد نظیر هلند و دانمارک اتحادیه اروپا به دنبال جلب موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی نظیر مصادره اموال و صدور فرامین منع سفر علیه مقام‌ها و موسسات دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران بودند.

آمریکا از اعمال تدابیری نظیر موارد فوق‌الذکر حمایت می‌کرد، اما اعضای اتحادیه اروپا از بیم آنکه چنین تحریم‌هایی ممکن است باعث خروج ایران از برجام شود، از آنها صرفنظر کردند. تحریم، نیازمند موافقت تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: « انگلیس ، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند اتحادیه را متقاعد کنند در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو اقدام‌های دیگری انجام دهند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند هیچ‌گاه توان دفاعی کشور را به مذاکره نخواهند گذاشت، آن هم در شرایطی که کشورهای غربی در حال تسلیح دشمنان ایران در منطقه هستند.

دیپلمات‌ها به وال‌استریت‌ژورنال گفتند یکی از تدابیری که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند این است که از کشورهای آفریقایی و آسیایی بخواهند صادرات خود به ایران را متوقف کنند و یا مانع انتقال کالاهای حساس به ایران شوند.

انتهای پیام/

نظر شما