شناسهٔ خبر: 32505249 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

آیا می دانید کودکان خردسال چقدر باید تحرک داشته باشند؟

سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سلامت کودکان، از نوزادی تا ۵ سالگی توصیه‌هایی کرده است. این سازمان از جمله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که کودکان خردسال چقدر باید تحرک داشته باشند و چه مدت اجازه دارند پای کامپیوتر بنشینند.

صاحب‌خبر -

دویچه وله نوشت: در کودکی لازم نیست برنامه ورزشی برای حفظ سلامتی‌تان بریزید. کودک تمام مدت در حال تکان دادن دست و پا و حرکت بدنش است. یک چیز، اما ممکن است از میزان تحرک کودکان به شدت کم کند: نشستن جلوی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر.

سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار توصیه‌هایی در زمینه تحرک لازم برای کودکان از اولین ماه‌های نوزادی تا پنج‌سالگی کرده که مهم‌ترین هدفش کاهش چاقی در میان کودکان و کمک به رشد ذهنی و جسمی آنهاست. تا پیش از این سازمان بهداشت جهانی تنها برای میزان تحرک کودکان بالای پنج سال توصیه‌هایی کرده بود. حالا، اما این سازمان می‌گوید: «دوران خردسالی دوره‌ای است که در آن بدن و ادراک کودک به سرعت رشد می‌کند و عادات کودک شکل می‌گیرند.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تحرک می‌تواند از چهار دست و پا راه رفتن تا دویدن تا پریدن یا رقص، دوچرخه سواری و بسیاری ورز‌ش‌های دیگر باشد. در کنار تحرک بدنی خواب کافی شرط لازم برای رشد ذهنی، بدنی و روانی برای کودکان به شمار می‌رود. کودکانی که کم می‌خوابند بیشتر دچار چاقی می‌شوند.

توصیه‌ها

کودکان زیر یک سال باید حداقل ۳۰ دقیقه تحرک بدنی داشته باشند. والدین باید در طول روز کودک خود را مثلا با بازی‌های مختلف در این راه یاری کنند. کودکانی که هنوز قادر به بازی نیستند در طول روز ۳۰ دقیقه روی شکم خوابانده شوند.

هم‌چنین هرگز بیشتر از یک ساعت کودک را در کالسکه یا صندلی یا کوله پشتی مخصوص حمل نوزاد نگذارید. اگر کودک شما بیشتر وقت را در حال نشسته می‌گذراند با او کتاب نگاه کنید یا برایش قصه بگویید. صفحه کامپیوتر یا تلویزیون در این سن برای کودک سم است. میزان خواب کودکان تا سه ماهگی باید بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت و از چهار تا ۱۱ ماهگی بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت باشد.

کودکان بین یک تا دو سال باید در طول ۲۴ ساعت حداقل ۱۸۰ دقیقه حرکت بدنی داشته باشند. این حرکت‌ها باید متفاوت باشند و در بخش‌های مختلف در طول روز انجام شوند. هم چنین این تحرک باید در دفعات مختلف به قدری باشد که ضربان قلب و تنفس کودک بالا برود.

تا دو سالگی حتی یک دقیقه نشستن جلوی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای کودک مجاز نیست و بعد از آن نیز حداکثر یک ساعت مجاز است. در این سن نیز نباید بیش از یک ساعت در صندلی یا کالسکه یا جای دیگر بی حرکت بمانند.

کودکان بالای دو سال نیز باید همانند کودکان خردسال‌تر به شکل منظم بخوابند و میزان خواب آن‌ها حدود ۱۰ تا ۱۳ ساعت باشد و خواب وسط روز نیز فراموش نشود. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این توصیه‌ها هم برای کشور‌هایی با درآمد سرانه کم و هم بالا صادق هستند. توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی هر ۱۰ سال یک بار به روز می‌شود.

نظر شما