شناسهٔ خبر: 32504858 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استارتاپ‌ها می‌توانند بحران‌های کشور را حل ‌کنند

تهران- ایرنا- دبیر برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این نکته که استارتاپ‌ها کلید حل بحران‌های کشور هستند، تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز کشور تنها راه برون رفت از فضای کنونی استارتاپ‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا از ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «پانزدهمین رویداد استارتاپی حمل و نقلی شو» به همت دبیرخانه‌ برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ناشران آموزشی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
در این نشست علی شهابی دبیر برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پانزدهمین استارتاپ حمل‌ونقلی‌شو گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌ خمینی (ره) شهرری براساس رسالتی که برای خود تعریف کرده تلاش فراوانی برای تغییر رویکرد این دانشگاه به مساله‌محور و خروجی‌محور بودن داشته است. نگاه این دانشگاه در سال 98 نگاه متفاوت گفتمان‌سازی است.
وی در توضیح این نگاه تصریح کرد: رویکرد ما این است که براساس آموزش‌های مختلف، فضایی فراهم کنیم تا کارآفرینان بتوانند در سال آینده کتاب‌های خود را در نمایشگاه داشته باشند.
شهابی با تاکید بر این نکته که استارتاپ‌ها کلید حل بحران‌های کشور هستند، تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز کشور، تنها راه برون رفت از فضای کنونی استارتاپ‌ها هستند. رشد کشورها در سال‌های اخیر به‌خوبی نشان‌‌دهنده این است که بخش مهمی از این رشد، محصول فعالیت استارتاپ‌ها بوده است.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: حدود پنجاه سال است که در دنیا کار بر روی فضای استارتاپی شکل گرفته و از حدود سه دهه قبل این استارتاپ‌ها به کشور ما نیز وارد شده است. صنعت انفورماتیک که به‌عنوان یکی از پنج صنعت مهم دنیا شناخته می‌شود از بطن فضای استارتاپ‌ها شکل گرفته است.
شهابی با اشاره به مغفول ماندن این حوزه در کشور با وجود کارهای انجام شده تا امروز گفت: شروع انتقال تجربه در زمینه فعالیت‌های استارتاپی از سال 90 و با عنوان رویدادهای استارتاپی آغاز شد. در این رویدادها تلاش بر این است که تجربه فعالیت‌های گذشته به نوجوانان و جوانان در راه گفتمان‌سازی استارتاپی منتقل شود.
وی ادامه داد: ما در کشورمان فرهنگ کسب‌وکار را بر ماندگاری یک صنعت یا سازمان بنا کرده‌ایم و معمولا نیازی نمی‌بینیم که کسب‌وکارهای جدید و پویا شکل دهیم. از ابتدای دهه 90 شاهد کسب‌وکارهای استارتاپی هستیم که به زندگی مردم کمک رسانده و خروجی بهتری را با تاکید بر ملی‌گرایی ایجاد کرده‌اند. کسب‌وکارهای نوین به شکل آنی درحال تغییر هستند و هر استارتاپی که نتواند در فضای امروز خود را پویا و چابک نشان دهد فضای خود را از دست می‌دهد.
وی افزود: رویدادهای کارآفرینی یا استارتاپی تمام توجه خود را بر این گفتمان‌سازی معطوف می‌کنند. جنس این گفتمان‌سازی، انسانی است و هر فرد همه آن چیزی را که بلد است به دیگران انتقال می‌دهد.
شهابی تاکید کرد: در فضای استارتاپی یکی از مهمترین قالب‌ها بحث افزایش امنیت است، این افزایش امنیت از طریق رصد کردن شکل می‌گیرد و هر فردی می‌تواند مقصود یا فعالیت خود را دنبال کند. از سوی دیگر کاهش هزینه‌هایی که استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند باعث شده که واسطه‌ها به‌طورکلی حذف شوند.
شهابی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این مساله که استارتاپ‌ها برای تصحیح و راحت‌تر کردن زندگی ما آمده‌اند، گفت: تلاش فعالان حوزه استارتاپ بر این است که چنین امکانی را تسریع کنند.
فراهنگ**9211** 9053

نظر شما