شناسهٔ خبر: 32504756 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از افزایش سرانه ورزش دانشجویی تا واریز معوقات به حساب دانشگاه‌ها

وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری مانند افزایش سرانه ورزش دانشجویی تا واریز معوقات به حساب دانشگاه‌ها سپری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری چون اختصاص تخفیف شهریه به مددجویان بهزیستی، انتخاب رشته دکتری، آغاز ثبت نام آزمون EPT، تصویب پژوهش ملی آسیب‌شناسی، واریز معوقات به حساب دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجویان خارجی، ضرورت ایجاد کمیته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، طرح دانشگاه بدون دخانیات، توزیع کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی‌ارشد، افزایش سرانه ورزش دانشجویی، تغییر ساز و کار حوزه‌های سنتی با تحولات تکنولوژیکی سپری شد.

انتخاب رشته ۳۳ هزار نفر در آزمون دکتری

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: انتخاب رشته  آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز ۹۸ که از ساعت ۱۲ روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه از طریق سازمان سنجش آغاز شده بود، سه شنبه سوم اردیبهشت به  پایان می‌رسد.

 مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید با مطالعه اطلاعیه دقیق و همچنین دفترچه راهنما حداقل ۵۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

توکلی درباره تعداد داوطلبانی که کار انتخاب رشته را انجام داده‌اند بیان کرد: تاساعت ۱۲ شنبه از میان  ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ نفر مجاز به انتخاب رشته تعداد ۳۳ هزار و ۹۷۱ داوطلب انتخاب رشته خود را انجام داده‌اند.

وی یاداوری کرد: فردا آخرین مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری است و داوطلبان برای انتخاب کد رشته محل‌های موردعلاقه خود فقط تا روز سه شنبه مهلت دارند.

اختصاص ۲۰ درصد تخفیف شهریه به مددجویان بهزیستی

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «شیوه‌نامه اجرایی ثبت‌نام و نحوه دریافت شهریه از دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است: در راستای اجرای تفاهم‌نامه منعقده بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور و به منظور تحقق اصل عدالت‌محوری و ایجاد فرصت‌های برابر برای رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی همه دانشجویان به ویژه دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، تمام دانشجویان تحت پوشش این سازمان در تمام مقاطع تحصیلی از میزان ۲۰ درصد تخفیف شهریه تحصیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برخوردار خواهند شد.

براساس این بخشنامه، به منظور تسهیل در خدمت‌رسانی به این دسته از دانشجویان، شیوه‌نامه اجرایی ثبت‌نام و نحوه دریافت شهریه دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که به امضای معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان بهزیستی کشور رسیده، ابلاغ می‌شود.

انتخاب رشته دکتری ۹۸ از امروز آغاز می‌شود

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار کرد: نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۸ داوطلبان حاضر در جلسه، سه شنبه ۲۷ فروردین ماه ۹۸ در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

وی ادمه داد: بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه از ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب حاضر در جلسه آزمون ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ مجاز به انتخاب رشته شده اند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: از ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب حاضر در جلسه آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۸ تعداد ۶۵ هزار و ۵۵۰ نفر زن و ۸۴ هزار و ۹۸۵ نفر مرد هستند.

توکلی گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند از روز شنبه ۳۱ فروردین ۹۸ تا روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۸ نسبت به انتخاب ۵۰ کدرشته محل از رشته امتحانی مربوط به خود اقدام کنند و به ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی آن را ثبت کنند.

آغاز ثبت نام آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی دانشگاه آزاد

ثبت نام آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی اردیهشت ماه ۹۸ دانشگاه آزاد از شنبه ۳۱ فروردین ماه آغاز شد؛ آزمون‌های مربوطه در روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۸ به طور همزمان در شهر‌های تهران، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، کرمان، کرمانشاه، ساری و رشت برگزار خواهد شد.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه از روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه است.

داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش نسبت به ثبت نام اقدام و همچنین از منابع و بودجه بندی سوالات این آزمون‌ها آگاه شوند.

به دلیل برگزاری همزمان آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی هر داوطلب مجاز به ثبت نام در یکی از آزمون‌های مذکور است و شرکت همزمان در ۲ آزمون امکان پذیر نیست.

تصویب پژوهش ملی آسیب‌شناسی ابعاد حادثه سیل اخیر

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حادثه دلخراش سیل در استان‌های مختلف کشور، گفت: نظر به گستردگی ابعاد مختلف مشکلات به وجود آمده در پی وقوع سیل و لزوم توجه به وضعیت هموطنان، دانشگاه آزاد در قالب یک پژوهش ملی توسط تیمی از پژوهشگران متخصص و مطلع استان‌های درگیر سیل به بررسی و آسیب شناسی ابعاد گوناگون این حادثه می‌پردازد.

وی هدف اصلی این پژوهش را انجام یک کار علمی دقیق برای تصمیم گیری‌های صحیح در آینده عنوان کرد و افزود: پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد حمایت‌های مالی خود را در راستای رسالت علمی و اجتماعی دانشگاه در انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر مسائل کشور و جامعه انجام می‌دهد.

نگاهداری با بیان اینکه این پژوهش ملی با محوریت دانشگاه آزاد استان‌های خوزستان و لرستان انجام می‌شود، افزود: پژوهش بزرگ ملی درباره بررسی ابعاد مختلف خسارات به وجود آمده سیل از دیدگاه عمرانی، معماری، شهرسازی، علوم اجتماعی، روانشناسی، مدیریت سیل، فرهنگی، مدیریت بحران، محیط زیست، کشاورزی، غذایی، اقتصادی، معیشتی و وضعیت کلی شهر‌ها و روستا‌های استان‌های خوزستان و لرستان صورت می‌گیرد.

وی از تصویب و حمایت مالی این پژوهش بزرگ ملی در هیئت رئیسه دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت‌ها و حساسیت‌های موجود باید فرایند مستندسازی علمی، جمع آوری تصاویر و فیلم‌های مورد نیاز، بررسی‌های میدانی و غیره در اولویت کاری دانشگاه آزاد استان‌های خوزستان و لرستان قرار گیرد.

واریز معوقات به حساب دانشگاه‌ها تا ساعاتی دیگر

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار کرد: تا ساعت ۱۲ شب شنبه اولین قسمت از تخصیص مانده از سال ۹۷ از محل حساب ذخیره ارزی به حساب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری واریز خواهد شد.

پذیرش بیش از یک هزار دانشجوی خارجی/ ایجاد معاونت‌های تخصصی علمی در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه بین الملل رشد خوبی داشته است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجوی خارجی دارد و در شش ماه گذشته ۱۲۰۰ نفر پذیرش دانشجوی خارجی داشته‌ایم. با توجه به دارا بودن مجموعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجویی، سعی داریم با فراهم کردن زیرساخت‌ها، تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم؛ سیاست ما در جذب دانشجویان خارجی مدل‌های انسجام‌یافته است.

طهرانچی اظهار امیدواری کرد که امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه بتواند به تحقق برنامه‌های این ۲مجموعه منجر شود.

ضرورت ایجاد کمیته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها/ برای کمک به سیل زدگان از تشکل‌های دانشجویی استفاده کردیم

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره کمک‌‌رسانی به مردم مناطق سیل زده، اظهار کرد: از همان ابتدا پس از وقوع سیل به دانشگاه‌ها به ویژه بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی آنها در مناطق سیل زده ابلاغ شد که تشکل‌های دانشجویی و کانون‌هایی مثل هلال احمر، همیار و غیره برای کمک به سیل زدگان راه‌اندازی کنند و ورود بیشتری به این حوزه داشته باشند.

وی ادامه داد: البته سازمان‌های دیگر آماده هستند و کمک‌های زیادی به سیل زده‌ها کرده‌اند، طبیعتاً در تلاشیم با دانشگاه‌های منطقه تعاملات خوبی داشته باشیم به ویژه دانشگاه شهید چمران اهواز و خوزستان که مشکلات در آن‌ مناطق بیشتر بوده است؛ در این راستا حتی در ایام تعطیلات با معاونت فرهنگی تعاملات خوبی داشتیم.

غفاری بیان کرد: ما در همه دانشگاه‌ها ستاد‌هایی داریم که در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند؛ به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد که کمیته تخصصی داشته باشند که این کمیته‌های تخصصی مسئله مربوط به سیل و مشکلات ناشی از آن را مورد بررسی قرار دهند.

آغاز به کار مراکز مشاوره در خوابگاه‌ها/ طرح دانشگاه بدون دخانیات به کجا رسید؟

ناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه دانشجویی اظهار کرد: فعالیت مراکز مشاوره در خوابگاه‌ها از امسال آغاز می‌‌شود و در حوزه سلامت روح و روان، سلامت جسمی، تربیت بدنی و ورزش،  تغذیه، بهداشت رستوران‌ها  نظارت خواهیم کرد و برنامه‌هایی خاص داریم که در آینده آنها را اعلام خواهیم کرد.

سرپرست صندوق رفاه دانشجویی ادامه داد: زمانی که سرپرست صندوق رفاه بودم رسیدگی به وام دانشجویان دکتری شروع شد و انشالله در آینده به آن رسیدگی بیشتری خواهیم کرد، باید به دانشجویان دکتری بیشتر کمک کرد تا طبق مقررات کار آنها به خوبی پیش رود.

مطیعی درباره افزایش تعداد خوابگاه‌های دانشجویی، بیان کرد: مصوبات هیئت امنا سیاست‌های دانشگاه‌ها را رقم می‌زند و ما نمی‌توانیم در امور دانشگاه‌ها دخالت کنیم؛ موضع ما تنها جنبه حمایتی دارد و اینکه دانشگاه‌ها خوابگاهی را ادغام، تعویض و تفکیک کنند جزو سیاست‌های دانشگاه به شمار می‌رود؛ به لحاظ ضوابط اجازه دخالت نداریم اما از مجموعه اقداماتی که منجر به خدمات بهتر به دانشجو می‌شود قطعا حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح دانشگاه بدون دخانیات، گفت: این طرح‌ها را دفاتر مشاور پیگیری می‌کند و در جایی که نیاز به حمایت باشد، از دانشگاه حمایت خواهیم کرد.

مطیعی افزود: قرار نیست وظایف معاونان دانشجویی را انجام دهیم، ما از ارتقای برنامه‌های دانشجویی حمایت می‌کنیم؛ تاکید داریم که در آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها در تهیه مواد اولیه دقت شود و مسئولان استانداردها در نگهداری، طبخ و توزیع استاندارهای شاخص‌های بهداشت و سلامت را  رعایت  و از پیمانکاران دارای مجوز و استاندارد لازم استفاده کنند.

۲۰ خرداد؛ آغاز توزیع کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی‌ارشد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور کارشناسی ارشد به روز‌های ۲۳ و ۲۴کنکور معوق شد؛ توزیع کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد از روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه آغاز می‌شود.

بانوان ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند/ حضور بانوان در مدیریت آموزش عالی باید بیشتر شود 

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در آموز زنان و خانواده در اختتامیه دومین جشنواره علم و زن که در دانشگاه تهران درحال برگزاری است، اظهارکرد: شخصیت جهانی پروفسور میرزاخانی تراز جهانی دارد.

وی ادامه داد: خانم میرزاخانی شخصیت جهانی است و خوشحالیم که امروز به کمک دیگر شخصیت‌های علمی می‌توان استعداد زنان ایرانی را به همگان نشان داد.

معاون رئیس جمهور در آموز زنان و خانواده با اشاره به شاخص پیشرفت زنان گفت: در ۴۰ سالگی انقلاب ۴۰ شاخص پیشرفت زنان را استخراج کردیم و قله این شاخص‌ها در آموزش عالی است و حدود نیمی از دانشجویان ما خانم هستند، ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی را بانوان تشکیل می‌دهند و یک چهارم آنان دارای تحصیلات عالی هستند.

ابتکار بیان کرد: درمجموعه آموزش عالی تحولات خوبی داشته‌ایم، اما انتظار داریم برای مدیریت آموزش عالی هم از بانوان کمک بگیرند؛ همانطور که رئیس جمهور گفت که ۳۰ درصد مدیران را باید بانوان تشکیل دهند این مدیریت باید در آموزش عالی هم ایجاد شود.

وی درباره مریم میرزاخانی گفت: روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان روز بین المللی ریاضی نامیده شده است و امیدواریم از این ظرفیت زنان ایرانی بیشتر استفاده کنیم.

افزایش سرانه ورزش دانشجویی/ فعالیت ۱۵۰ نخبه دانشگاهی در کمیته ملی المپیک

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به فعالیت‌های مطلوب فدراسیون دانشگاهی و ورزش دانشجویی و توجه به مباحث ورزش همگانی و قهرمانی در دانشگاه‌ها مواردی را درباره موفقیت‌های ورزش دانشجویی در یونیورسیاد و مسابقات بین المللی مطالبی بیان کرد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد مهم در دولت فعلی توجه به افزایش سرانه ورزش دانشجویی و فعال‌تر شدن انجمن‌ها بود که توانستیم در این زمینه گام‌هایی مهم برداریم.

همچنین دهخدا رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی به ارائه گزارشی از بازی‌های یونیورسیاد دانشجویان و چگونگی آماده‌سازی تیم‌های اعزامی به این رقابت‌ها پرداخته و از همکاری مطلوب فدراسیون دانشگاهی ایران با فیزو و کسب کرسی‌های متعدد مواردی را مطرح کرد.

وی گفت: فدراسیون ورزش‌های دانشجویی در دوره‌های گذشته از حمایت‌های مادی و معنوی کمیته ملی المپیک برخوردار بوده و امیدواریم که این دوره نیز از مساعدت‌های کمیته بهرمند شویم.

صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ کمیسیون مختلف در کمیته فعالیت می‌کنند که حدود ۱۵۰ نخبه دانشگاهی در این کمیسیون‌ها فعال هستند و مشکلی برای همکاری با فدراسیون و ورزش دانشگاهی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: البته تنظیم و عقد تفاهم‌نامه ورزشی بین وزارت علوم و کمیته ملی المپیک در زمینه ورزشی بخصوص بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ و بهره‌مندی از پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در راستای جهت حضور تیم‌های ورزشی در بازی‌های المپیک موجب تقویت کاروان اعزامی به این بازی‌ها خواهد شد تا دو طرف بتوانند از امکانات یکدیگر در راستای رشد و عالی ورزش بهره ببرند.

اقتصاد دیجیتال رهاورد فضای مجازی/ تغییر ساز و کار حوزه‌های سنتی با تحولات تکنولوژیکی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در عصر حاضر تحولات تکنولوژیکی با رسوب به همه حوزه‌های سنتی ماهیت سازوکاری آن‌ها را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: فناوری اطلاعات موضوعی جدی است که در همه ابعاد زندگی افراد وارد می‌شود.

طیبی اظهار کرد: تجربه کشور‌های دیگر بیانگر این موضوع است که فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه، به جهش‌های توسعه‌ای در کشور هدف منجر خواهد شد و کشورهایی مانند سنگاپور و کره جنوبی با کمک این حوزه به پیشرفت و توسعه دست یافتند.

وی تصریح کرد: این کشور‌ها با فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتالی به رشد اقتصادی در کشور خود منجر شده‌اند، از این رو بررسی‌های علمی دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: کنفرانس وب پژوهی با نگاهی متفاوت از نگاه تک بُعدی به این عرصه پرهیز کرده و بستری را فراهم آورده است تا تمام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، زیست محیطی و فناورانه نتایج پژوهش و مطالعه خود را ارائه کنند.

طیبی تاکید کرد: البته به دلیل شرایط خاص کشور ما برخی از ابعاد ذکر شده توجه بیشتری را می‌طلبد؛ به عنوان مثال، اقتصاد یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در همه شاخه‌های بانکداری، تجارت، صنعت، اشتغال و غیره از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی تاثیر پذیرفته است. هم اکنون فضای مجازی علاوه بر تاثیراتی که بر اقتصاد گذاشته شاخه‌ای جدید از اقتصاد با عنوان اقتصاد دیجیتال را بنا نهاده است.

بنا به گفته وی اقتصاد دیجیتالی مفهومی نسبتا جدید است که با گسترش فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جوامع رو به تکامل حرکت می‌کند. این موضوع نگاهی ظریف و عمیق در حوزه کاربست فناوری‌های نوین در حوزه تولید و صنعت و سایر وجوه اقتصاد از قبیل بانک، بیمه، اشتغال و غیره دارد.

طیبی با اشاره به نیاز کشور به مدل‌های جدید کسب و کار و بازتعریف مناسبات اقتصادی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر کشور ما شاهد تحولاتی در عرصه اقتصادی و مرتبط با فناوری اطلاعات بوده‌ایم و وب ظرفیت‌های خود را در توسعه کسب و کار و رونق بخشی به عرصه تولید و اشتغال نمایان ساخته است. تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موفق در حوزه‌های اقتصادی، مالی، اجتماعی، فرهنگی و بازی‌های اینترنتی نمونه‌هایی از این دست هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: رشد تعداد کاربران اینترنت در کشور از پنج میلیون در سال ۹۲ به حدود ۵۵ میلیون در سال ۹۷ رسیده که این بیانگر ظرفیت بالای بستر فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که این موضوع توجه قانون‌گذاران را در ایجاد بستر‌های مناسب قانونی برای رشد و پیشرفت این حوزه می‌طلبد.

انتهای پیام/

نظر شما