شناسهٔ خبر: 32504322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

کارشکنی عربستان و امارات در برابر تشکیل دولت مدنی سودان

یک روزنامه انگلیسی از کارشکنی عربستان سعودی و امارات در برابر تشکیل دولت مدنی در سودان با حمایت از شورای نظامی انتقالی در این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، همزمان با استمرار تحصن‌ معترضان مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان و اصرار آنها برای انتقال قدرت به دولت مدنی، یک روزنامه انگلیسی از کارشکنی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در برابر اجرایی شدن این روند خبر داد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «متحدان خلیجی از حاکمان نظامی سودان حمایت می‌کنند»، آورده است که با وجود تظاهرات گسترده مردمی و درخواست تحویل قدرت به دولت مدنی، اما حمایت‌های مالی عربستان سعودی و امارات از شورای نظامی، مانع انتقال قدرت به دولت مدنی است.

عربستان و امارات اخیرا از تصمیم خود برای ارائه کمک‌های مالی به مبلغ سه میلیارد دلار به شورای نظامی سودان خبر دادند.

بر اساس این گزارش، این کمک‌ها شامل ارائه ۵۰۰ میلیون دلار از سوی دو کشور به عنوان سپرده در بانک مرکزی سودان به منظور تقویت پشتوانه مالی این کشور و جلوگیری از کاهش ارزش پوند سودان است و بقیه مبلغ نیز به تأمین مایحتاج ضروری ملت سودان اعم از غذاء، دارو و فرآورده‌های نفتی اختصاص خواهد یافت.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، فایننشال تایمز در گزارش خود به نقل از خانم «روزالیند مارسدن» سفیر سابق انگلیس در سودان آورده است که «هدف از حمایت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از شورای نظامی در درجه اول حفظ نظامیان سودانی در جنگ یمن است که شورای نظامی نیز این موضوع را سریعا مورد تأکید قرار داد».

طبق این گزارش، «عبدالفتاح البرهان» رئیس فعلی شورای نظامی انتقالی سودان نقش اصلی را در استقرار نظامیان سودانی در یمن در سال ۲۰۱۵ داشته است و «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع سودان نیز در ازای اعزام نظامیان سودانی به یمن، مبالغ مالی دریافت کرد که به اقتصاد نابسامان این کشور کمک کرد.

بنابر این گزارش، اگر چه کمک‌های مالی سعودی و اماراتی به شورای نظامی سودان به کاهش بحران اقتصادی این کشور کمک می‌کند اما باعث خشم و عصبانیت معترضات این کشور شده‌ است.

با وجود اینکه اتحادیه اروپا مخالفت خود با به رسمیت شناختن شورای نظامی انتقالی سودان را اعلام کرده اما اتحادیه آفریقا در نشستی در قاهره که به ریاست «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر برگزار شد، با اعطای مهلت سه ماهه به شورای نظامی برای انتقال قدرت به دولت مدنی، موافقت کرد.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از 19دسامبر 2018 (28 آذر 97) ابتدا به دلیل گرانی کالاها صورت گرفت، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی سودان تشکیل شد.

در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراضات عمومی به حکومت ژنرال‌ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از راس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به «عبدالفتاح البرهان» رئیس ستاد مشترک ارتش داد.

نظر شما