شناسهٔ خبر: 32504033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

قذاف الدم، از نزدیکان قذافی: هیچ توافقی میان حامیان قذافی با حفتر برای تقسیم قدرت وجود ندارد

یکی از نزدیکان معمر القذافی، دیکتاتور لیبی اعلام کرد، هیچ توافقی بین حامیان قذافی و خلیفه حفتر درباره تقسیم قدرت وجود ندارد و هنگامی که کشور بازپس گرفته شود، می‌توان درباره حل نزاع سیاسی، مقدمه‌چینی برای انتخابات و تشکیل ائتلاف‌ها سخن گفت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از نزدیکان معمر القذافی، دیکتاتور لیبی اعلام کرد، هیچ توافقی بین حامیان قذافی و خلیفه حفتر درباره تقسیم قدرت وجود ندارد و هنگامی که کشور بازپس گرفته شود، می‌توان درباره حل نزاع سیاسی، مقدمه‌چینی برای انتخابات و تشکیل ائتلاف‌ها سخن گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، احمد قذاف الدم، مسئول سیاسی جبهه نبرد خلق لیبی و پسر عموی معمر القدافی شایعات پیرامون وجود معامله میان خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" و حامیان قذافی از مردان قبایل و نظامیان را محکوم کرد. طبق این شایعه‌ها، بر اساس این معامله‌، هر نوع حمایت نظامی و لجستیک از حفتر در ازای تقسیم قدرت با آن‌ها در صورت پیروزی وی علیه دولت توافق ملی و نیروهای وابسته به آن در طرابلس صورت می‌گیرد.

وی گفت: تنها مسئله‌ای که حامیان قذافی و همه مردم لیبی را به حمایت از ارتش این کشور در درگیری کنونی وامی‌دارد تلاش برای نجات کشورشان است که از سوی باندهای جنایت‌کار، شبه نظامیان تروریست و مزدورانی که از چپ و راست وارد کشور شدند، ربوده شده است. آن‌ها به دنبال رهایی از کابوس درگیری‌های مسلحانه و آشوب‌هایی هستند که از هشت سال پیش گریبان‌شان را گرفته است.

قذاف الدم گفت: نه برای تقسیم قدرت و نه برای غیر آن هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است. کشور به سرقت رفته است و هنگامی که بازپس گرفته شود می‌توان از درگیری سیاسی، مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات، تشکیل ائتلاف‌ها و همه این‌ها صحبت کرد اما پیش از این هیچ جایی برای چنین سخنانی وجود ندارد.

وی آنچه که در این باره مطرح می‌شود، گمراه سازی رسانه‌ای خواند که کشورهای حامی باندها، شبه نظامیان و دولت مزدور موجود در طرابلس آن را ادامه می‌دهد. دولتی که تحت حمایت ایتالیا وارد کشور شده و چیزی از خود ندارد و بدون حمایت شبه نظامیان حامی خود نمی‌تواند سرپا بایستد.

قذاف الدم افزود: این‌ها هستند که معاملاتی را انجام داده، مردم لیبی را کشته، امکانات و منابع کشور را به غارت برده و آن را به مکانی برای همه اشکال جنایت از قاچاق سلاح و قاچاق انسان گرفته تا تبدیل آن به مرکز اشاعه تروریسم و آشوب در منطقه و مشخصاً کشورهای همسایه لیبی بدل کرده است.

وی همچنین شایعات درباره اینکه بهای حمایت حامیان قذافی از ارتش، تعهد حفتر به عدم تحویل سیف‌الاسلام، پسر قذافی به دادگاه کیفری بین‌المللی است، محکوم کرد و گفت: کسانی که این سخنان را می‌گویند فراموش کرده‌اند که لیبی اساس نامه این دادگاه را امضا نکرده و در نتیجه پایبند به تصمیمات آن نیست. همچنین دستگاه قضائی لیبی هم سیف‌الاسلام را تبرئه کرده است.

قذاف الدم که یکی از مقامات امنیتی ارشد در رژیم سابق لیبی بود، گفت، درگیری طرابلس به ویژه با فراخواندن نیروهای ذخیره توسط ارتش ملی در حکم یک نبرد پایان یافته قرار گرفته است، هر چند که نیروهای حفتر از برخی پایگاه‌هایی که در ابتدا بر آن‌ها کنترل داشتند، عقب‌نشینی کرده‌اند.

وی پیرامون پیش‌بینی‌های خود درباره احتمال مداخله نظامی کشورهای خارجی جهت حمایت از دولت توافق ملی علیه ارتش ملی گفت: لیبی مانند طعمه‌ای بود که کفتارها و سگ‌ها آن را به این طرف و آن طرف می‌کشاندند و امروز با ورود شیر آمریکا و اعلام حمایتش از تلاش‌های مبارزه با تروریسم در لیبی همه فرار خواهند کرد. آن‌ها هرگز پس از این جرأت نخواهند کرد مواضع تنش‌زایی اتخاذ کنند و قطر، ترکیه و دیگر کشورهایی که همچنان به حامیان دولت توافق‌ملی در طرابلس تسلیحات داده و از نفوذ داعش از تونس به مرزهای لیبی حمایت می‌کنند باید از همین الان این اقدامات را متوقف کنند.

این مقام سابق لیبیایی در رابطه با درخواست‌ها برای توقف درگیری و رفتن به سمت روند سیاسی گفت: همه می‌دانند که راه حل سیاسی در سایه عدم توازن قدرت هیچ وقت قابل اجرا نخواهد بود و توقف درگیری‌ها امروز به منزله دادن فرصت به دولت توافق ملی برای تجدید قواست و شاید آن‌ها این مسئله را به منزله پیروزی سیاسی و نظامی خود تبلیغ کنند. برخی‌ها از حقیقت موجود در لیبی آگاهی ندارند، درگیری موجود میان گروه‌های سیاسی به خاطر اختلاف در ایدئولوژی و یا حتی منافع آن‌ها نیست که گفت‌وگو میان آن‌ها راه حل باشد. آنچه که در حال حاضر در این کشور جریان دارد درگیری میان ارتش ملی و باندهای تروریستی است.

وی ادامه داد: از هشت سال پیش ما در مدیریت درگیری از کنفرانسی به کنفرانس دیگر درجا می‌زنیم. به نظر می‌رسد اراده بین‌المللی برای دستیابی به راه حل سیاسی وجود ندارد که اگر کشورهای ابرقدرت می‌خواستند این درگیری ظرف کمتر از یک هفته پایان می‌یافت همان طور که تصمیم جنگ لیبی را در سال ۲۰۱۱ اتخاذ کردند. بنابراین ما باید از تکرار این سناریوها اجتناب کنیم تا به نقطه تباهی، راه حل‌های تجزیه و تحمیل قیمومیت نرسیم، باید ابتکار عمل را به دست بگیریم، کشوری متحد با ارتش، دولت و دستگاه قضائی متحد داشته باشیم. اما درب گفت‌وگو میان گروه‌های سیاسی باز است و باز هم باقی خواهد ماند.

قذاف الدم در خصوص بی‌میلی تعدادی از سیاست‌مداران برجسته در اعلام حمایت‌شان از ارتش ملی و اینکه آن‌ها نگران هستند پیروزی این ارتش فرصت دستیابی آنها به کرسی ریاست جمهوری را به خاطر نامزدی حفتر در انتخابات ریاست جمهوری از بین ببرد، گفت: این‌ها گروهی بیچاره از مزدوران و سیاه لشکرهایی هستند که با نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی که در سال ۲۰۱۱ وارد جنگ با لیبی شدند، به این کشور وارد شدند. ارتش، ارتش لیبی است و پیروزی هم از آن این کشور است. بنابراین اگر حفتر در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده و در آن پیروز شود، این حق اوست و اگر هم نامزد نشود، آزاد است. همین مسئله درباره سیف‌الاسلام یا هر شهروند لیبیایی دیگر صدق می‌کند. ما در حال حاضر باید سرزمین خود را از وجود گروه‌های تندرو پاک کنیم که از تونس، عراق، چاد و سودان وارد لیبی شده‌اند. هر کسی که درگیری طرابلس را دنبال کند، می‌فهمد که تعداد بیگانگان موجود در میان دولت توافق ملی در طرابلس بیشتر از تعداد لیبیایی‌ها است.

وی شایعات پیرامون اینکه حمایت مصر از تلاش‌های ارتش ملی در واقع تمایل این کشور به تقسیم منابع نفتی لیبی است، محکوم کرد و گفت: مصر مشخصاً از وجود درگیری‌های مسلحانه در لیبی خسارت دیده و امنیت ملی آن در خطر است، در نتیجه همه تلاش خود را برای تأمین امنیت مرزهایش به کار می‌گیرد و این حق قانونی مصر است. کسانی که چنین ادعاهایی دارند امارات را هم به این مسئله متهم می‌کنند در حالی که خود این کشور نفت خیز بوده و حضور نظامی در منطقه ما ندارد. این افراد همچنین می‌گویند حفتر به آمریکایی‌ها وعده داده برای آن‌ها پایگاه نظامی در لیبی بسازد در حالی که به خوبی می‌دانند حفتر نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد چرا که یقین دارد مردم لیبی با هر گونه حضور پایگاه‌های بیگانه در کشورشان مخالف هستند.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما