شناسهٔ خبر: 32502480 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آیا آمریکا جرأت می‌کند نفتکش‌های ایران را هدف قرار دهد؟ چه کسی هزینه آن را خواهد داد؟

یک تحلیلگر جهان عرب معتقد است که آمریکا بازنده تحریم نفتی ایران است چرا که نفتکش های ایران به کار خود همچنان ادامه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گفتگوی تفصیلی با شبکه تلویزیونی المیادین، گفت:  عربستان سعودی و امارات باید منتظر پیامدهای مشارکت خود در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران باشند.

این کارشناس ارشد جهان عرب در پاسخ به سؤالی درباره موضع جهان در برابر اصرار آمریکا بر تشدید فشارها بر ایران گفت: اجازه بدهید بگویم آنچه هم اکنون رخ می دهد، سرآغاز نافرمانی در برابر سلطه آمریکاست. این نافرمانی زمانی آغاز شد که چین با صدور بیانیه ای تأکید کرد این موضع آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست و ثبات منطقه را تهدید می کند. روسیه هم موضع گیری مشابهی داشت و گفت تصمیم آمریکا تهدیدی برای خاورمیانه و امنیت و صلح جهانی است. ما حدود هشت روز با دوم ماه مه که زمان اجرای تصمیم آمریکاست، فاصله داریم.
ایران همچنان به صادرات روزانه یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز ادامه می دهد و صادرات این کشور کاهش نیافته است. هیچ نشانه ای هم وجود ندارد که صادرات نفتی ایران کاهش خواهد یافت. مشتریان نفت ایران به سیاست به صفر رساندن صادرات نفتی ایران پایبند نخواهند بود.

عطوان افزود: تغییر الگوی واردات نفت برای کشورهای مشتری نفت ایران، کار ساده ای نیست و ما تاکنون شاهد آن نبوده ایم که این کشورها، به دنبال فراهم کردن مقدمه تغییر منبع تأمین نفت وارداتی خود باشند.

یک نفتکش برای رسیدن به مقصد خود ممکن است تا چهل روز در راه باشد و اکنون نشانه ای از توقف نفتکش ها وجود ندارد. در این شرایط، چه گزینه ای پیش روی آمریکا قرار دارد؟ آیا آمریکا می تواند نفتکش های ایرانی یا چینی را در آب های خلیج (فارس) بمباران کند؟ در این صورت با چه واکنشی روبرو خواهد شد؟ به طور خلاصه می گویم که شاهد هیچ تغییری نیستیم که نشانه توقف صادرات نفت از ایران باشد.

می دانیم که ناوهای هواپیمابر آمریکا در شرق دریای مدیترانه قرار دارند اما سؤال آن است که آیا آمریکا جرأت می کند نفتکش ها را هدف قرار دهد؟ آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که مدعی شد این رژیم مانع از قاچاق نفت ایران خواهد شد، آیا جرأت خواهد کرد نفتکش ایرانی را در خلیج (فارس) یا دریای عرب بمباران کند؟

وی درباره هشدار مستقیم ایران به عربستان و امارات در مورد تلاش برای گرفتن سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خاطر نشان کرد: اقدام آمریکا در به تعویق انداختن اعلام طرح معامله قرن تا ماه ژوئن به معنای آن است که واشنگتن می خواهد ابتدا به این پرونده، رویارویی یا تهدید ایران علیه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) پایان دهد تا این طرح بدون هیچ مانعی عملی شود زیرا ایران، حزب الله و محور مقاومت مانع اجرایی شدن این طرح هستند.

سه گزینه در این شرایط وجود دارد:

گزینه اول عقب نشینی ایران و موافقت با مذاکره برای اصلاح توافقنامه هسته ای است.

گزینه دوم عقب نشینی آمریکاست، واشنگتن به خوبی می داند که به صفر رساندن صادرات نفت ایران عملی نخواهد شد.

گزینه سوم هم وقوع جنگ است.

به اعتقاد من، زمانی که عربستان و امارات به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعهد دادند که کاهش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی را جبران خواهند کرد، مرتکب دو اشتباه بزرگ شدند:

اشتباه اول این است که در عمل، اوپک را نابود کردند. افزایش تولید این دو کشور به معنای نقض توافق های به دست آمده در چارچوب این سازمان خواهد بود. در نشست اخیر اوپک، سهم هر کشور مشخص شد.

اشتباه دوم آن است که عربستان و امارات خود را به طرفی در این جنگ تبدیل کردند و در کنار آمریکا و شاید اسرائیل علیه محور مقاومت قرار گرفتند. عملکرد این دو کشور به معنای آن خواهد بود که در جنگ علیه ایران شریک هستند، و پیامدهای مشارکت در این جنگ را بپذیرند.

عطوان گفت: باید دید آمریکا بر تصمیم خود اصرار خواهد کرد یا اینکه شکست خود را خواهد پذیرفت که به معنای نابودی کامل دونالد ترامپ خواهد بود؟

اگر ترامپ در این ماجرا شکست بخورد، به معنای پایان امید او برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. در این شرایط، احتمال بروز جنگ بیشتر خواهد بود.

سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود در روز دوشنبه گذشته گفت دوره ای که در آن، اسرائیل جنگ ها را با نیروی هوایی به سود خود پایان می داد، دیگر تمام شد و نیروی هوایی در جنگ آینده، تعیین کننده نخواهد بود.

عامل تعیین کننده در جنگ آینده، موشک ها خواهند بود. اقدام ایران در رونمایی از سه موشک جدید، حامل این پیام برای اسرائیل و آمریکاست که ما آمادگی داریم. اگر ترامپ بر سیاست به صفر رساندن صادرات نفتی ایران اصرار کند، به معنای آن خواهد بود که هیچ گزینه دیگری به جز جنگ وجود ندارد.

به اعتقاد من، ایران عقب نشینی نخواهد کرد و آمریکا هم شکست و تحقیر را نخواهد پذیرفت. به نظر من، باید معجزه الهی رخ دهد تا مانع بروز جنگ شود.

اما سؤال آن است که چه کسی هزینه این جنگ را پس خواهد داد؟ به اعتقاد من، آمریکا، اسرائیل و متحدان عرب آنها تاوان این جنگ را پس خواهند داد.

310 310

نظر شما