شناسهٔ خبر: 32502475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک پژوهشگر: ایران با سونامی ترجمه مواجه است

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در حوزه کتاب بیش از اینکه به تالیف فکر کنیم با سونامی ترجمه روبرو هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد مجید فولادگر در گفت وگو با خبرنگاران گفت: نمایشگاه کتاب تهران رویدادی ملی و بسیار مفید است. ممکن است برخی، نقدهایی به برگزاری نمایشگاه کتاب داشته باشند اما این که مردم در چنین اکوسیستمی قرار می‌گیرند و با موضوعات و آثار متفاوتی روبرو می‌شوند، بسیار خوب است و به بلوغ جامعه کمک می‌کند. نمایشگاه کتاب امسال نیز با همان تکاپو و پویایی درحال اجراست.
وی در توضیح چرایی حضور پژوهشکده‌ چشم‌انداز و آینده‌پژوهی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: پژوهشکده با همین نگاه به نمایشگاه کتاب تهران آمده است. معمولا غرفه‌های نمایشگاه در اختیار ناشران قرار دارد و اگر پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دیگری نیز در نمایشگاه حضور دارند، ناشران این نهادها هستند. ما اینجا نه به‌عنوان انتشارات پژوهشکده بلکه به‌عنوان پژوهشکده‌ چشم‌انداز و آینده‌پژوهی به‌عنوان نهاد واسط و میانی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده‌ایم.
رئیس پژوهشکده‌ چشم‌انداز وآینده‌پژوهی افزود: این پژوهشکده تلاش می‌کند در نمایشگاه موضوع خاص آینده‌پژوهی را که یک موضع تخصصی، علمی، کارآمد و کاربردی است به مردم و نخبگان معرفی کنیم. یکی از ویژگی‌های نمایشگاه آن است که از مردم تا تصمیم‌گیران ارشد کشور در آن حضور پیدا می‌کنند.
فولادگر در ادامه با اشاره به ماهیت آینده‌پژوهی تصریح کرد: آینده‌پژوهی هم در سطح فردی معنا دارد، یعنی هر فردی برای زندگی شخصی خود می‌تواند آینده‌نگری کند، و تا سطح کلان جامعه می‌رسد. ما با همین رسالت معرفی آینده‌پژوهی به عموم جامعه در نمایشگاه شرکت کرده‌ایم.
وی افزود: پژوهشکده‌ چشم‌انداز و آینده‌پژوهی خود را یک اندیشکده می‌داند. یکی از رسالت‌های اندیشکده این است که با جامعه ارتباط برقرار کند؛ اساسا تعبیر اندیشکده به مثابه‌ یک نهاد اجتماعی، رسالتی دارد که تلاش می‌کند، دغدغه‌ای که دنبال می‌کند را به جامعه منتقل کند.
فولادگر در توضیح دغدغه‌های این نهاد گفت: دغدغه‌ اصلی ما بحث ارتقای جایگاه آینده‌پژوهی در جامعه است. اولویت اول این پژوهشکده به واسطه‌ ارتباط با یک نهاد حاکمیتی و یک نهاد آکادمیک، تصمیم‌گیران کشور است. اولویت دوم پژوهشکده دانشگاهیان و نخبگان کشور و اولویت سوم مردم هستند. ما با دغدغه‌ معرفی آینده‌پژوهی، اثبات کارآمدی آن و متقاعدکردن افراد برای فکر کردن به آن در نمایشگاه حضور داریم.
وی افزود: جامعه ما اگر درباره‌ آینده خود فکر و تصویری درباره‌ خلق نکند، هیچ‌گاه نمی‌تواند حرکت درستی داشته باشد.
فولادگر با اشاره به تعابیری که در این بحث وجود دارد، گفت: در مباحث مربوط به آینده‌پژوهی دو تعبیر چشم‌انداز و نقشه‌ راه وجود دارد. اگر مشخص نکنیم که کدام قله را می‌خواهیم فتح کنیم، نمی‌توانیم مسیر را انتخاب نماییم. متاسفانه بسیاری از مواقع در کشور ما قبل از اینکه درباره‌ قله سخن بگوییم و تصویر مشترکی از قله ترسیم کنیم، درباره‌ مسیرهای مختلف با هم بحث می‌کنیم.
رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی با اشاره به ضعف دانش آینده‌نگری در سطح اجتماعی گفت: باید در جامعه و در گام اول چشم‌اندازسازی کنیم. این کار بر عهده‌ مراکزی چون پژوهشکده‌ چشم‌انداز و پژوهشی است. تا زمانی که چشم‌انداز را هم در سطح فردی و هم در سطح کلان تبیین و تشریح نکنید نمی‌توانید مسیرهای درست را انتخاب کنید.
فولادگر در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آثاری که در این حوزه منتشر شده، گفت: متاسفانه ما در این حوزه بیش از اینکه به تالیف فکر کنیم با سونامی ترجمه روبرو هستیم هرچند که ترجمه‌ها لازم و ضروری است اما مهم این است که بتوانیم آینده‌پژوهی را در ایران تبیین کنیم.
سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای امام برگزار است.
فراهنگ**۳۰۰۹** 9053

نظر شما