شناسهٔ خبر: 32500756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پکن کارت خود را برای آمریکا رو کرد...

همه چیز زیر سر چینی‌هاست!

پیونگ یانگ تزارها را به فیل ها ترجیح داد... اما پشت پرده این انتخاب چه بود؟

صاحب‌خبر -

زهره نوروزپور: اردیبهشت ماه سال گذشته ترامپ از توافق هسته ای با تهران خارج شد با این فرض که او توافق بهتری از اوباما با تهران خواهد داشت. برای نشان دادن قدرت مذاکره ای خود، پس از یک سال جنگ لفظی با رهبر کره شمالی دست به ظاهر دوستی به سمت کیم جونگ اون دراز کرد. پمپئو با یک هیات سیاسی، نظامی و امنیتی به کره شمالی رفت برای انجام مذاکرات خلع سلاح هسته ای! مذاکراتی که تعجب رهبران جهان و حتی خود آمریکایی ها را برانگیخت! تعجب آنها از این جهت بود که «اون» می توانست با یک دکمه قرمز هسته ای بخشی از جهان را به هوا بفرستد و با خاک یکسان کند. اما ترامپ ترجیح داد بار دیگر در راستای یکجانبه گرایی تنها به وسیله وزیر خارجه خود این مذاکرات مهم را به سرانجام برساند. آنهم در عرض 24 ساعت! توافقی که چند روز دوام آورد! با اینحال نزدیک به یک سال از توافقات و دید و بازدید دیپلماتیک کیم جونگ اون با ترامپ و وزیر مطلوب او مایک پمپئو می گذرد. آخرین نشست آنها در هانوی ویتنام تحت شدیدترین تدابیر امنیتی صورت گرفت.

اما همه اینها ظاهرا بی نتیجه مانده است. چراکه کیم جونگ اون روز گذشته با سفر به سرزمین تزار ها رسما اعلام کرد که شرق را انتخاب کرده است.

رهبر کره شمالی در آستانه دیدار با پوتین مذاکره کننده ارشد خود با آمریکا را عزل کرد،این در حالی بود که قبل تر به واشنگتن پیام داده بود مبنی بر اینکه به جای پمپئو نادان به مذاکرات، فرد پخته تری را مسول مذاکرات اعلام کنید.وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ  به رهبر کره شمالی گفت که او به عنوان نماینده تام الاختیار آمریکا به قوت خود باقی می ماند. 

با اینحال امروز رهبر کره شمالی اعلام کرد: وضعیت در کره شمالی و در منطقه در حال حاضر به بن بست و به نقطه ای بحرانی رسیده است.
رهبر کره شمالی تاکید کرد که وضعیت منطقه در این نقطه بحرانی ممکن است به وضعیت پیشین بازگردد؛ چرا که آمریکا در نشست دوم با کره شمالی رویکردی یکجانبه گرایانه با سوء نیت اتخاذ کرده بود.

در گیرودار چالش پیونگ یانگ با واشنگتن ناگهان موضوع سفر اون به روسیه نظرها را بخود جلب کرد تا آنجا که این اولین سفر رهبر کره شمالی مورد توجه جهانیان قرار گرفت و و تحلیگران این سفر را ضربه شصت اون به ترامپ در پی شکست مذاکرات دوطرف برآورد کردند و حتی در نقطه بهتر چنین اعلام شد که کرملین در تلاش است تا میدانداری عرصه تعاملات سیاسی را از آمریکا ستانده و خود بر میز مذاکره بر کره شمالی را بدست گیرد.

روز گذشته رهبر کره شمالی در حالی با قطار ضد گلوله خود به ولادیووستوک رسید که پوتین نیز از صدها کیلومتر آن طرف تر خود را به محل ملاقات رسانده بود. پوتین خطاب به رهبر کره شمالی گفت: «مطمئن هستم سفر شما به روسیه باعث مستحکم‌تر شدن روابط میان دو کشور خواهد شد».پوتین اضافه کرد که که با رهبر کره شمالی درباره حمایت از روند مذاکرات در شبه‌جزیره کره و توسعه روابط و همکاری های دوجانبه، صحبت خواهد کرد.
همچنین رئیس جمهور روسیه ، رهبر کره شمالی را فردی روشن و باز خواند و اظهار داشت: روند خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره باید به تدریج و دقت، بدون بازگشت به نمونه های پیشین آمریکا صورت گیرد، اگر به تدریج حرکت کنیم و تمامی طرفین درگیر در مناقشه کره به منافع یکدیگر احترام بگذارند می توانیم به هدفی که در سر داریم دست پیدا کنیم در غیر اینصورت یک قدم به جلو و دو قدم به عقب خواهیم برداشت.



رهبر کره شمالی نیز خطاب به پوتین گفت: امیدوارم این دیدار منجر به توسعه و تحکیم روابط دو کشور که ریشه های عمیقی دارد، شود.
«کیم جونگ اون» با بیان اینکه وضعیت شبه جزیره کره مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد، اظهار داشت: امیدوارم که در این دیدار بتوانیم وضعیت را خوب ارزیابی کنیم و تبادل نظر گسترده داشته باشیم.
این در حالی بود که دیدار سران روسیه و کره شمالی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و بنابراین خروجی خاصی از دیدار آنها نصیب خبرگزاری ها نشده است. تقریبا کسی نمی داند که میان این دو رهبر چه گذشته است؟ اما از شواهد امر و اظهارات دو طرف بر می آید که رهبر کره شمالی از آمریکایی ها نا امید است و به چشم بادامی ها متحد دیرین خود پناه برده است. چینی ها نیز در پاسخ ، متحد قدیمی خود را در آغوش تزارها پناه دادند!  و اینبار باز هم چین مقابل آمریکا پرچم را بالا برده است! با این تفصیل که کمربند شرق به برکت وجود ترامپ محکم تر از گذشته می شود.

و در نهایت ؛ کسی چه می داند؟ شاید کره شمالی حیات خلوت هسته ای چین باقی بماند! چرا که چینی ها تنها یک گام را برای ابر قدرت بودن باید بردارند! در همین راستا درست به فاصله چند ساعت پس از پایان دیدار پوتین و کیم جونگ اون، روسای جمهوری چین و روسیه دومین مجمع همکاری بین المللی طرح "کمربند و جاده" در پکن افتتاح کردند. پروژه ای که اکنون 115 کشور در آن حضور دارند.

همه چیز زیر سر چشم بادامی هاست!

310 310

نظر شما