شناسهٔ خبر: 32500701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توجه به معیشت کارگران مهمترین رکن «رونق تولید» است/ نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم

وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شعار سال مبنی بر رونق تولید، تحقق این مسئله را منوط به تلاش قشر کارگران و توجه به آنان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن هفته کار و کارگر گفت: کارگران همراه در کنار ملت بودند و علیرغم سعی و تلاش دشمنان که می‌خواستند در صفوف ملت رخنه کنند، آن‌ها در کنار ملت بودند و باحداقل‌ها قناعت کردند و هیچ گاه اجازه ندادند رخنه درصفوف ملت از طریق این طبقه ایجاد شود و این رشد و بالندگی در طبقه کارگر قابل تحسین است.

وی با اشاره دیدار جمعی از کارگران و کارفرمایان با رهبر انقلاب در چهارشنبه هفته گذشته تصریح کرد: رهبر به فرهنگ کار و اصل کار به عنوان یک اقدام فرهنگی اشاره کرده  و فرمودند باید در این زمینه تلاش بیشتر کنیم و از آنجایی که امسال سال رونق تولید است و قوام تولید به وجود کارگر وابسته است ما باید ارزش کار را بیشتر بگوییم.

شریعتمداری با بیان اینکه با تاکید رهبر نفس کار یک ارزش است و نه فقط یک نیاز و نه فقط تامین کننده نیاز‌های مادی گفت: کار در تامین نیاز‌های روحی و روانی انسان جایگاه ویژه‌ای دارد و این نکته‌ای است که باید در سال جاری به آن توجه ویژه‌ای کنیم.

وی با بیان اینکه تمام پیامبران الهی کار و تلاش کردند، گفت: از نوح نبی که شغل او نجاری بود و پیامبر خودمان که شغل او تجارت و دامداری بود، همه پیامبران مشغول یک کار بودند و این نشان می‌دهد که کار در کنار همه فعالیت‌های دیگر یک منزلت و جایگاه معنوی بالایی دارد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تکریم کارگران در سراسر کشور در طی دوران‌های گذشته وجود داشته است، گفت: کارفرمایی که مورد احترام قرار بگیرد به سمت کارآفرینی می‌رود، کارآفرینی بیشتر و ریسک بیشتر شغل ایجاد می‌کند و کارگری که مورد احترام واقع می‌شود به کار خود ارزش قائل می‌شود و کیفیت کار خود را بالا می‌برد و شرایطی را فراهم می‌کند که عشق را با کار خود ممزوج کند و کاری که با عشق ممزوج است کار رقابتی است که نه در عرصه رقابت‌های داخلی بلکه در عرصه رقابت‌های بیرونی هم مورد ارزش قرار می‌گیرد.

شریعتمداری تصریح کرد: این امر موجب خلق ارزش افزوده می‌شود و باز ایجاد کار می‌کند و کالا و خدمات ایرانی با کیفیت ایجاد می‌کند و رغبت مصرف کننده به استفاده از کالای ایرانی را به اختیار خود بالا می‌برد.

وی افزود: آنگاه نصیحت‌های ما که مصرف کالای خارجی فی نفسه یک ضد ارزش است و نباید در جامعه ما رواج پیدا کند، در جامعه جای می‌افتد و با تکریم کارگر ما به این هدف مهم دست پیدا می‌کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نوعی رقابت اعلام نشده بین فرصت‌های شغلی در کشور‌های جهان در جریان است، گفت: اگر ما بخواهیم فرصت شغلی خود را استفاده کنیم باید برنامه‌های روشنی داشته باشیم که البته دولت از همان سال‌های قبل که رهبر در مورد اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، برنامه‌هایی را داشته است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه زیر بنای کار همان تکریم کار و کارگر است، گفت: در سال رونق تولید صیانت از اشتغال موجود یکی از مهمترین وظایفی است که ما باید به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: در جهت صیانت از اشتغال موجود نیازمند اتخاذ سیاست‌های مالیاتی حامی تولید هستیم که باید در سال جاری بتوانیم این سیاست‌ها را در حوزه مالیاتی مشاهده کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: در سال جاری نیازمند بازنگری تصمیمات شورای پول و اعتبار در تخصیص منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی هستیم و باید شاهد باشیم سرمایه در گردش ثابت به نرخ‌های مناسب در شورای پول و اعتبار باشیم.

شریعتمداری تصریح کرد: در سال رونق تولید نیازمند این هستیم که مالیات بر ارزش افزوده حامی تولید باشد و دولت در این زمینه برنامه‌هایی را شروع کرده است.

وی ادامه داد: در سال رونق تولید نیازمند سیاست‌های جدید تامین اجتماعی برای حمایت از کارگر و تولید هستیم که هم سازمان تامین اجتماعی و هم برنامه کارگری کشور در این جهت گام‌هایی را بر خواهد داشت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امسال نیازمند بهبود هر چه بیشتر فضای کسب و کار هستیم و باید قوانین مانع را از سر راه تولید برداریم و تا کنون ۱۴۰۰ قانون در طی سال‌های گذشته اصلاح شده است و باید این راه با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه ما نیازمند اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب هستیم، خاطر نشان کرد: تا کنون واردات هزار و ۴۰۰ قلم گروه کالایی که در کشور تولید می‌شد، ممنوع شد و این سیاست باید ادامه پیدا کند چرا که رونق تولید و فرصت شغلی ایرانی با خرید کالای ایرانی و تولید ایرانی محقق می‌شود. ما با واردات فرصت شغلی را به بیگانگان و رقیبان تعارف می‌کنیم و نباید این امر اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین رکن در موضوع رونق تولید توجه به معیشت کارگران است، گفت: ما تلاش کردیم در روز‌های پایانی سال گذشته در یک سه جانبه گرایی بین کارگر، کارفرما و دولت تلاش کنیم تا فاصله جدی موجود بین حداقل سبد معیشت کارگران با حداقل دستمزد را ثابت نگه داریم و حتی نتوانستیم آن را به طور کامل برطرف کنیم و از این بابت نگرانیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: در سال رونق تولید اگر بخواهیم تولید را جدی بگیریم باید برای حل مشکلات رونق تولید به معیشت کارگران بیش از آنچه که امروز توجه کردیم، توجه کنیم.

شریعتمداری افزود: اصل نظام مزدی باید مورد اصلاح جدی قرار بگیرد و اصلاح نظام مزدی به سمت ایجاد رابطه بین مزد و تلاش و بین مزد و ایجاد سود در واحد‌های تولیدی باید برود.

وی ادامه داد: اگر کارگر از سود واحد‌های تولیدی در حد کارآفرینی‌ای که می‌کند بهره‌مند شود، آنگاه با علاقه بیشتری کار خواهد کرد. فقر و دستمزد پایین عامل پریشان‌خاطری کارگر است که هم طراوت را از کارگر می‌گیرد و هم باعث برخی حواشی ناشی از کار و تولید می‌شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما در سال جاری به طور جدی به آن می‌پردازیم، مالکیت کارگران در واحد‌های تولیدی به جای خصوصی سازی است. باید خصوصی سازی‌ها به معنای واگذاری کارخانجات تولیدی فقط به افرادی که آن‌ها را تبدیل به زمین کنند، متوقف شود و باید حرکت به این سمت برود که از طریق تعاونی‌های تولیدی بخشی از سهام کارخانه‌های تولیدی را در خصوصی‌سازی‌ها به خود کارگران اختصاص دهیم و بدین ترتیب کارگران امکان این را پیدا می‌کنند که با احساس مالکیت در تولید و اصل ثروت مشارکت خود را بالا ببرند.

شریعتمداری در مورد مسکن کارگران گفت: مسکن مهر در راستای تامین مسکن ارزان قیمت مردم قدم‌های خوبی برداشته است، اما مسکن کارگران ما هنوز تامین نیست. ما حتما باید در یک برنامه روشن در سال ۹۸ در حوزه مسکن اجتماعی، مسکن کارگران را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در زمانی بُن کارگری در اختیار کارگران قرار می‌گرفت، گفت: امروز با وجود ارز نیمایی باید بتوانیم کالا‌های مورد نیاز کارگران را از طریق تعاونی امکان که تعاونی گسترده مورد نیاز در بخش تعاونی کارگری کشور است به قیمت‌های تمام شده و سود معقول در اختیار کارگران قرار دهیم. تعاونی امکان مکلف است با برقراری ارتباط در نظام توزیع ارز نیمایی در سال جاری کالا‌ها را با قیمت‌های مناسب به طبقه کارگری بدهد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید به مهارت افزایی توجه کنیم گفت: یکی از نیازمندی‌های جامعه کارگری امروز ما بالا بردن مهارت کارگران است.

شریعتمداری ادامه داد: زمانی ما نیازمند نهضت سوادآموزی بودیم، اما اکنون نیازمند نهضت مهارت افزایی هستیم و اگر زمانی با بی سوادی پیکار می‌کردیم امسال باید با بی مهارتی پیکار کنیم.

وی تاکید کرد: دولت با یک قانون مناسب این کار را آغاز کرده و با کمک شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقاضا کردیم که با هماهنگی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ۵۰ میلیون یورو از منابع ارزی در اختیار واحد‌های آموزشی فنی حرفه‌ای برای افزایش مهارت کارگران شاغل و جوانان و جویای کار کشور قرار داده باشیم تا مهارت افزایی به عنوان یک امر مهم مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه امسال باید مبارزه با فساد را جدی بگیریم، گفت: فساد نم پای پی حکومت‌ها است و اگر توجه نکنیم بر سر ما خراب می‌شود و حتما باید در همه فعالیت‌های اقتصادی موضوع فساد ستیزی را در دستور کار قرار دهیم و این معنا محقق نمی‌شود مگر با جوان گرایی نخبه‌گرایانه؛ چرا که باید از جوانان نخبه در عرصه کار و تولید و عرصه اجرایی دولت در سطوح مختلف کشور استفاده جدی کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: منظور ما از جوان، جوان نخبه تحصیل کرده دانشگاهی با تجربیات متوسط است نه پیرمرد‌های مو رنگ کرده؛ باید با ممزوج کردن تجربیات معمران و مجربان را در کنار ابتکار، خلاقیت، نشاط، تلاش، دلیری نیروی جوان قرار دهیم تا کار را پیش ببریم و انقلاب ما بدین صورت پیروز شد و جنگ هم به این صورت اداره شد. تکیه گاه ما باید جوانان باشند که در این زمینه باید عمل کنیم نه شعار و ما در وزارت در این زمینه عمل کردیم و به آن ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه شفافیت در عرصه همه فعالیت‌ها باید وجود داشته باشد، گفت: همه مردم باید از همه امور خبر داشته باشند و اینگونه رونق تولید اتفاق می‌افتد و مردم دلگرم می‌شوند و اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌های اجتماعی رشد پیدا می‌کند و به هیچ ترتیب نباید هیچ بهانه‌ای را برای جلوگیری از توسعه شفافیت در کلیه فعالیت‌های اقتصادی پذیرفت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه تخصیص منابع اعتباری اشتغال پایدار روستایی، گفت: با اجازه رهبر یک و نیم میلیون دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی برداشته شد و ۷ هزار میلیارد تومان آن در اکثر روستا‌ها و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر کشور برای فعالیت‌های تولیدی به مردم اهدا شد.

شریعتمداری تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر در سال جاری اختصاص داده خواهد شد تا کار و اشتغال در مراکز مهم توسعه کشور که روستا‌ها و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر کشور هستند تخصیص داده خواهد شد.

وی با اشاره به تغییراتی که در مجموعه کشور به وجود آمده است، گفت: ریاست قوه قضاییه هم در دوره قبل و هم در دوره کنونی به موضوع امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق تولید توجه داشتند و امیدواریم ما را کمک کنند تا در این زمینه امنیت سرمایه‌گذاری در کنار سایر مسائل کمک جدی به تولید کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: توجه امسال ما در موضوع اشتغال پایدار توجه بیشتر به سمت اقتصاد دانش بنیان و جوانانی است که دارای طرح‌های ویژه اقتصادی هستند. مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت زنان سرپرست خانوار برای تامین معیشت خانواده و نیاز‌های کشور در دستور کار ما است.

انتهای پیام/

نظر شما