شناسهٔ خبر: 32500671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

از نماینده مجلس تا شخص رئیس‌جمهور، مقصر وضعیت کنونی است/ دست‌های پشت پرده، شبانه قوانین را دور می‌زند

این روزها، گرانی‌های پی درپی و بالا رفتن قیمت‌ها و پایین آمدن ارزش پول، باعث سرگردانی مردم در بازارها شده و البته قشرهای کم‌درآمد و حقوق‌بگیر، بیش از هر کس دیگر با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیشتر فشارها بر دوش این قشر است، ولی در این بین نه کسی مسئولیتی قبول می کند و نهادی به فکر بهتر کردن اوضاع است.

صاحب‌خبر -

از نماینده مجلس تا شخص رئیس‌جمهور، مقصر وضعیت کنونی است/ دست‌های پشت پرده، شبانه قوانین را دور می‌زنداین روزها، گرانی‌های پی‌درپی و بالا رفتن قیمت‌ها و پایین آمدن ارزش پول، باعث سرگردانی مردم در بازارها شده و البته قشرهای کم‌درآمد و حقوق‌بگیر، بیش از هر کس دیگری با مشکلات زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیشتر فشارها بر دوش این قشر است، ولی در این بین، نه کسی مسئولیتی قبول می کند و نهادی به فکر بهتر کردن اوضاع است.

به گزارش «تابناک»؛ برخی از مردم، مجلس شورای اسلامی را مسئول این وضعیت می‌دانند و اعتقاد دارند که نظارت‌های صورت گرفته از سوی مجلس کافی نبوده و دولت هر کار که توانسته علیه مردم انجام داده است. عده‌ای دیگر اما نهادهای قضایی را مسئول وضعیت موجود می‌دانند و بر این باورند که برخورد مناسبی با اخلالگران اقتصادی نشده است.

اما در این میان، بیشتر نهادها و به ویژه برخی از نمایندگان مجلس، دولت را مقصر وضعیت کنونی می‌دانند. به اعتقاد آنان، سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی نهادهای تصمیم‌گیر و همچنین قوانین بالادستی از سوی مسئولان دولتی به خوبی اجرا نشده و همین باعث پدید آمدن این وضعیت شده است.

روح‌الله حضرت‌پور در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: من نمی‌گویم که مجلس شورای اسلامی در به وجود آمدن اوضاع کنونی در کشور سهیم نبوده است. حتماً ما نمایندگان اشتباهاتی داشته‌ایم؛ بنابراین، از عملکرد مجلس و نمایندگان دفاع نمی‌کنم؛ اما به ‌عینِه می‌بینید که نمایندگان در زمان تصویب بودجه تمام پیشنهادهایی که دادند به نفع منافع ملی و منافع نظام بود و هیچ‌ یک جناحی و سیاسی نبود و درواقع همه به فکر منافع ملی بودند، ولی کمبودهایی وجود دارد و این موضوع هم به‌ هیچ ‌عنوان کتمان کردنی نیست.

وی در ادامه گفت: اما واقعیت این است که ما در بخش اجرایی مشکلاتی داریم و برنامه‌ریزی‌های ما برای معیشت مردم و بهبود وضعیت اقتصاد و مبارزه با تحریم و گرانی درست بوده است. هم در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری و هم در برنامه ششم توسعه راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات وجود دارد، ولی هیچ‌ یک اجرا نشده است. اگر همه برنامه‌های ما در راستای این سیاست‌ها اجرا می‌شد، می‌توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم؛ اما همان ‌طور که می‌بینید، نه ‌تنها نتیجه‌ای نمی‌گیریم، بلکه عقب می‌رویم. برنامه دولت باید در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم باشد، ولی متأسفانه برنامه‌ریزی دولت برای مثال در ایجاد درآمد، تنها روی فروش نفت و مالیات است. نمی‌شود با فروش نفت و یا فشارهای مالیاتی کشور را اداره کرد، بلکه باید در بخش‌های دیگر هم کار کنیم؛ برای نمونه، ما می‌توانیم از بخش گردشگری و حتی گردشگری سلامت و یا زمینه‌های دیگری که در کشور وجود دارد، ایجاد درآمد کرده و با اولویت قرار دادن این مسائل، بسیاری از کسری ها را جبران کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از ایرادات ما این است که واردات و صادرات کشور در همه زمینه‌ها به ویژه مواد غذایی در دست عده‌ای خاص است. دلالان در بازارهای ما جولان می‌دهند و دولت تا زمانی که نخواهد نمی‌شود با آن برخورد کرد، باید واردات و صادرات ما کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده مردم ارومیه افزود: اگر لازم است مواد غذایی وارد کشور شود، باید به نحوی عمل شود تا هر که توان مالی دارد، بتواند وارد کند و از انحصار خارج شود. انحصاری بودن واردات اقلام باعث شده تا دلال‌ها از موقعیت سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را بالا ببرند.

وی در پاسخ به این که آیا مجلس هم در پدید آمدن این وضعیت سهمی دارد، گفت: به هر حال کمبودهایی در مجلس وجود دارد، ولی متأسفانه نماینده‌ها قدرت اجرایی ندارند و عده‌ای قوانین را دور می‌زنند و کار خود را می‌کنند؛ مثلا در همین موضوع واردات خودرو، با اینکه مجلس وارد شده و اقداماتی هم انجام داده و حتی قوانینی در این خصوص وجود دارد، باز هم دست‌های پشت پرده ای است که نمی‌گذارند کاری صورت بگیرد و شبانه کارهایی می‌کنند که مجلس اصلاً خبردار نمی‌شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: پس از چهل سال مشکل اساسی کشور شده گوشت؛ این نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی در کشور وجود ندارد و این نوع مشکلات انرژی زیادی از همه می‌گیرد، باید هر کس به سهم خود تلاش کند تا این مشکلات رفع شود؛ از من نماینده تا شخص رئیس‌جمهور مقصر این مشکلات هستیم.

نظر شما