شناسهٔ خبر: 32500368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شریعتمداری:

رونق تولید بدون فسادستیزی و جوان‌گرایی محقق نمی‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رونق تولید بدون فسادستیزی، جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی محقق نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد شریعتمداری در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران که به مناسبت هفته کارگر در دانشگاه تهران ایراد شد‌ با بیان اینکه هفته کارگر را به کارگران خدومی که از ابتدای انقلاب به‌عنوان ستون فقرات کشور همواره با همه سختی‌ها در کنار ملت و نظام بودند و جان با ارزش خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به حداقل‌ها قناعت کردند، تبریک می‌گویم، اظهار کرد: این رشد و بالندگی در میان کارگران ما ستودنی است و امیدواریم خداوند این نعمت را برای ما حفظ کند.

وی با اشاره اینکه نامگذاری امسال به رونق تولید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت دادن به اصل کار به‌عنوان یک اصل فرهنگی و مضرات بیکاری  در کشور تصریح کرد: امیدوارم منزلت کار و کارگر در جامعه جدی گرفته شود. کارفرمایی که مورد تکریم قرار گیرد در جهت کارآفرینی و پذیرش ریسک، بیشتر گام برمی‌دارد و کارگری که تکریم شود عشق را با کار خود ممزوج کرده و خلق ارزش افزوده و ثروت می‌کند و شغل می‌آفریند و رغبت مصرف‌کننده به کالای ایرانی را با رغبت خودش بالا می‌برد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: امروز دنیای رقابت است و نوعی رقابت اعلام نشده شغلی میان کشورهای دنیا در جریان است،‌ اگر بخواهیم از فرصت‌های شغلی خودمان استفاده کنیم، باید برنامه‌های مشخصی داشته باشیم که البته دولت در این زمینه برنامه‌های روشن و خاصی را از سال‌هایی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی سخن گفتند در پیش گرفت.

وی کرد: در حوزه مادی هم باید اقدامات اساسی در دستور کار دولت باشد، در سال رونق تولید، صیانت از اشتغال یکی از مسائلی است که باید به آن بپردازیم و این نیازمند اتخاذ سیاست‌های مالی حامی تولید است. باید در سال جاری بتوانیم سیاست‌های حامی تولید را در حوزه مالیاتی مشاهده کنیم.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید نیازمند بازنگری تصمیمات شورای عالی پول و اعتبار و تخصیص منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشیم، گفت: نیازمندیم مالیات بر ارزش افزوده حامی تولید باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال رونق تولید نیازمند سیاست‌های جدید تأمین اجتماعی برای حمایت از کارگر و تولید هستیم و سازمان تأمین اجتماعی قدم‌هایی در این زمینه بر می‌دارد.

وی اضافه کرد: در سال رونق تولید نیازمند بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار هستیم، باید موانع موجود بر سر تولید برداریم. 1400 قانون طی سال‌های گذشته اصلاح شده، اینکار باید با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

شریعتمداری با بیان اینکه نیازمند آن هستیم در سال رونق تولید سیاست‌های تجاری مناسب اتخاذ کنیم،‌گفت: زمانی که در وزارت صنعت مسئولیت داشتم ورود 1400 گروه کالایی که در کشور تولید می‌شد را ممنوع کردیم و این سیاست باید ادامه پیدا کند. فرصت شغلی ایرانی با خرید کالای ایرانی و تولید ایرانی به‌ وجود می‌آید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه با واردات کالاهایی که در کشور تولید می‌شود عملاً‌ فرصت‌های شغلی را در اختیار رقیب قرار می‌دهیم، تصریح کرد: نباید فرصت‌های شغلی را به بیگانگان تعارف کنیم و راه حل آن پرداختن به ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه داخلی دارند.

وی گفت: مهمترین رکن در رونق تولید تأمین معیشت کارگران است که تلاش کردیم در یک رویکرد سه جانبه‌گرایانه تا حدودی فاصله موجود میان حداقل سبد معیشت کارگران با حداقل دستمزد را ثابت نگه‌ داریم و حتی نتوانستیم آن را به‌طور کامل رفع کنیم که از این بابت نگران هستیم.

شریعتمداری اضافه کرد: حل مشکلات رونق تولید نیازمند توجه بیشتر به معیشت کارگران است. اصل نظام مزدی باید مورد اصلاح جدی قرار گیرد و به سمت مزد در حد تلاش برود. اگر کارگران در واحدهای تولیدی از تولیدی که می‌کنند بهره‌مند شوند، تلاش بیشتری می‌کنند. فقر عامل پریشان خاطری کارگران ماست که هم طراوت را از کار و تولید می‌گیرد و هم باعث برخی حوادث ناشی از کار می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مالکیت کارگران در واحدهای تولیدی به‌جای خصوصی‌سازی با استفاده از مکانیزم‌های تعاونی‌ها از تعاونی‌ها برنامه‌ای است که باید در سال 98 به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه خصوصی‌سازی‌ها به این معنا که افراد کارخانه‌ها را به آهن‌پاره تبدیل کنند و زمین آن را مورد استفاده قرار دهند، باید متوقف شود، گفت: ما باید بتوانیم از طریق تعاونی‌های تولیدی بخشی از سهام کارخانجات را به خود کارگران واگذار کنیم تا کارگران ما احساس کنند در اصل تولید مشارکت دارند و تولید خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به مسکن کارگران خاطرنشان کرد: مسکن مهر در کشور قدم‌های خوبی را در حوزه‌های مربوط به مسکن ارزان قیمت برداشت اما مسکن کارگری ما هنوز تأمین نیست، حتماً باید در یک برنامه روشن در سال 98 در حوزه تأمین اجتماعی مسکن کارگران را به‌عنوان دغدغه ذهنی کارگران کم کنیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بن کارگری در زمانی در اختیار کارگران قرار می‌گرفت، گفت: امروز که ارز نیمایی در اختیار داریم باید بتوانیم کالاهای مورد نیاز کارگران را از طریق تعاونی با قیمت معقول تأمین و در اختیار آنان قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی کارگری مکلف است با برقراری ارتباط با نظام توزیع ارز نیمایی در سال جاری برای ارائه کالا با قیمت‌های مناسب به طبقه کارگر قدم‌های جدی‌تری بردارد.

وی گفت: در سال رونق تولید همچنین باید به مهارت افزایی توجه کنیم، بالا بردن مهارت یکی از نیازمندی‌های جامعه جوان است اگر یک زمانی نیازمند نهضت سوادآموزی بودیم، امروز نیازمند نهضت مهارت افزایی هستیم.

شریعتمداری تأکید کرد: دولت با تهیه و تقدیم لایحه به مجلس این کار را آغاز کرده تا شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور شکل گیرد و تقاضا کردیم با شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که 50 میلیون یورو منابع ارزی در اختیار واحدهای آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای افزایش مهارت شاغلان و جوانان جویای کار قرار داده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بایستی در سال رونق تولید مبارزه با فساد جدی گرفته شود. چرا که فساد نم پای پی حکومت‌هاست که اگر به آن توجه نکنیم بر سر ما خراب می‌شود. باید در همه فعالیت‌های اقتصادی موضوع فساد ستیزی در دستور کار قرار گیرد. این معنا هم محقق نمی‌شود، مگر با جوان‌گرایی نخبه‌گرایانه.

شریعتمداری اضافه کرد: باید از جوانان نخبه در عرصه کار و تولید و فعالیت‌های دولت در سطوح مختلف کشور استفاده جدی کنیم و اگر به این موضوع معتقدیم باید به لوازم ‌آن تن دهیم.

وی با بیان اینکه نکند تعریفی از جوان ارائه دهیم که بعد پیرمردی با موهای رنگ کرده به جای او بنشیند، گفت: ممزوج کردن جوان حداقل در چندین فراز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در گام دوم بیان شده موضوع مهمی است. ما باید مجربان و تجربه آنان را در  کنار ابتکار، خلاقیت، نوآوری، دلیری و شجاعت نیروی جوان قرار دهیم تا کار را پیش ببریم، انقلاب و جنگ ما با همین روش پیروز شد و امروز هم متکای ما باید جوانان باشند.

وی گفت: ما در وزارت تعاون به این عمل کردیم و به لوازم آن تن می‌دهیم. شفافیت در همه عرصه‌ها و آنچه مردم باید بدانند به‌جز مسائل امنیتی باید کامل باشد. رونق تولید با شفافیت میسر می‌شود، مردم دلگرم می‌شوند و اعتماد عمومی اتفاق می‌افتد و سرمایه اجتماعی رشد می‌کند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: دولت در راستای ایجاد اشتغال پایدار روستایی با کسب اجازه از رهبر انقلاب یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده که 750 میلیون دلار آن به میزان هفت هزار میلیارد تومان آن در اکثر روستاها و بخش‌های زیر 10 هزار نفر برای ایجاد فعالیت‌های تولیدی به مردم تقدیم شده است و 12 هزار و 800 میلیارد تومان دیگر آن در سال جاری تخصیص داده می‌شود تا کار و اشتغال در مراکز مهم کشور با نرخ ارزان وام به وجود بیاید.

وی گفت: امیدواریم امنیت سرمایه‌گذاری که قوه قضائیه به آن توجه داشته، بتواند کمک جدی به موضوع اشتغال کند.

شریعتمداری با بیان اینکه توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر به سمت اقتصاد دانش بنیان و جوانانی است که دارای طرح‌های ویژه اقتصادی هستند، تصریح کرد: در زمینه اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار سیاست‌های ویژه‌ای اتخاذ شده که امیدوارم جامعه ایرانی به سمت حمایت از کار و کارگر ایرانی و افزایش تولید و رونق آن گام حرکت کند.

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحریم‌ها کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران شکست‌ناپذیر است و هرچه استکبار بیشتر مردم ما را تحریم کند، این ملت یکپارچه‌تر شده و در مسیر صیانت از اصول خود گام برمی‌دارد.

انتهای پیام/۴۱۲۲/۴۰۳۴/ن

نظر شما