شناسهٔ خبر: 32500343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رهبر کره شمالی: صلح شبه جزیره کره به رویکرد آمریکا بستگی دارد

R1036247/P/S8,87,1128/CT10

رهبر کره شمالی بر این باور است که صلح و امنیت در شبه جزیره کره به طور کامل بستگی به رویکرد آینده ایالات متحده خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی تاکید کرد: صلح و امنیت در شبه جزیره کره به طور کلی و کامل به رویکرد آتی ایالات متحده بستگی خواهد داشت.

این در شرایطی است که نشست رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی بدون دستیابی به توافق روشنی درباره مساله خلع سلاح و لغو تحریم ها به پایان رسیده است. اصرار آمریکا بر توقف برنامه های تسلیحاتی کره شمالی از یک سو و پافشاری کره شمالی بر لغو تحریم ها علت اصلی شکست مذاکرات رهبران دو کشور بوده است.

رهبر کره شمالی پیش از این گفته بود که تا پایان امسال برای آمریکا صبر خواهد کرد تا انعطاف پذیرتر شود.

رهبر کره شمالی در دیدار با پوتین افزود: شرایط شبه جزیره کره و منطقه اکنون به یک نقطه حساس رسیده است، به طوری که این احتمال وجود دارد که اوضاع به وضعیت اولیه بازگردد چرا که آمریکا رویکرد یکجانبه ای را با سوء نیت در مذاکرات دور دوم آمریکا و کره شمالی در هانوی اتخاذ کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز اعلام کرده است که کیم جونگ اون از پوتین برای سفر به پیونگ یانگ در زمان مناسب دعوت به عمل آورده و رئیس جمهور روسیه نیز این دعوت را پذیرفته است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی نسبت به دیدار رهبران روسیه و کره شمالی نشان نداده است ولی ویلیام هاگرتی سفیر آمریکا در ژاپن در اظهاراتی گفت: تماس های رهبر کره شمالی با روسیه و چین بخشی از تلاش پیونگ یانگ برای کاهش تحریم های بین المللی است.

وی افزود: این واقعیت که شما شاهد دیدار کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین هستید بر این واقعیت تاکید می کند که تحریم ها کارایی داشته و تحریم ها فشار اقتصادی شدیدی بر نظام کره شمالی وارد می کند. این مساله برای جامعه بین المللی اهمیت زیادی دارد که تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی را همچنان اجرا کند چرا که این تحریم ها به خاطر برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی اعمال شده است.

پوتین نیز درباره مذاکراتش با رهبر کره شمالی گفت: تصور می کنم که دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای کره شمالی ، امکان پذیر است و می توان با حرکت گام به گام در این مسیر ، اعتمادسازی لازم را به وجود آورد. ولی هرگونه ضمانت از سوی آمریکا باید از سوی سایر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات قبلی شش جانبه مورد حمایت واقع شود.

انتهای پیام /

نظر شما